الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

محب للمسيح

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2007
المشاركات
628
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
مصر
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

سنو وايت ازيك كلامك كويس خالص
 

samer12

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
10 مارس 2007
المشاركات
1,385
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

(ها أنا أرسلكم كالخراف في وسط الذئاب فكونوا حذرين كالأفاعي ودعاء كالحمام)
(يأتونكم بثياب الحملان ولكنهم في داخلهم ذئاب خاطفة)
الرب يبارك فيك اثناسيوس الرسول
 

snow_white7

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
2 فبراير 2007
المشاركات
937
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

سنو وايت ازيك كلامك كويس خالص

انا رديت عليك امبارح والمشاركه اتحذفت بجد غلبونى :dntknw:

بس انا ناصحه عملتوا فى تيكست عندى عشان عارفه ان يمكن يتحذف....


ازيك انت يا محب للمسيح شكرا على كلامك ده.

لاء انا كان لى حوالى 10 كومنتس من امبارح للنهارده فى كذا موضوع اختفوا كلهم واتحذفوا

بالرغم ان زى ما انت بتقول كده كلامى كويس خالص وزى العسل والله.

بس اعمل ايه بقه.....ماليش بخت فى المنتدى....ماى روك والسمردلى بيلفوا ورايا فى المنتدى

عشان يحذفوا مشاركاتى...مش عارفه ليه الصراحه ؟؟؟؟؟

يعنى يا محب عاجبك انت اللى كاتبه ده صاحب الموضوع ؟؟؟

منتظره ردك ....وشكرا مقدما.
 

محب للمسيح

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2007
المشاركات
628
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
مصر
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

انا رديت عليك امبارح والمشاركه اتحذفت بجد غلبونى :dntknw:

بس انا ناصحه عملتوا فى تيكست عندى عشان عارفه ان يمكن يتحذف....


ازيك انت يا محب للمسيح شكرا على كلامك ده.

لاء انا كان لى حوالى 10 كومنتس من امبارح للنهارده فى كذا موضوع اختفوا كلهم واتحذفوا

بالرغم ان زى ما انت بتقول كده كلامى كويس خالص وزى العسل والله.

بس اعمل ايه بقه.....ماليش بخت فى المنتدى....ماى روك والسمردلى بيلفوا ورايا فى المنتدى

عشان يحذفوا مشاركاتى...مش عارفه ليه الصراحه ؟؟؟؟؟

يعنى يا محب عاجبك انت اللى كاتبه ده صاحب الموضوع ؟؟؟

منتظره ردك ....وشكرا مقدما.

متهايالى فيه حاجه غلط انااااااا وكلنا هنا مسلمين ومسيحين مفيش تعليق بيتمسح متهايلى ارجعى الاداره اسالى
 

مسلمةعربية

New member
عضو
إنضم
10 فبراير 2007
المشاركات
118
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

1 . لا تعترف المسيحية بان هناك ثلاث آلهة ، ولكن اله واحد ( يعقوب 2 : 19).
انت بتقول الله واحد تابع ردك رقم3 انت تقول ان يسوع ابن الله من الازل

2. واضح من العهد القديم والجديد أن الله له ثلاث أقانيم. أن مفهوم الثلاث اقانيم هو منطقي لانه يكشف أن الله مكتفي في ذاته. ونحن كمسيحيين نؤمن أن الله واحد : الأب والابن والروح القدس. أنها ليست مسألة 1 +1 +1=3، ولكنها 1 ×1 ×1=1.
وكذلك1 ×1 ×1 ×1 ×1 ×1 ×1 الى مالا نهايه =1

3 . إن الإيمان بأن يسوع هو ابن الله ليس له علاقة بالمفهوم الجسدي بالمعنى الحرفي للكلمة. إن هذا ليس معناه أن الله في وقت ما كان له علاقة جنسية وانجب له ابناً ، إنما يسوع هو ابن الله منذ الأزل.
اي انه موجود معه منذ الازل يعني اله مثله وليس نفسه يعني بالعقل شي اله اخر بدليل انك تقول ابنه وتتحدث عن شخص اخر

4 . وعندما نقول أن يسوع ابن الله نعني انه روحيا كان مع الله منذ البداية ( يوحنا 1 :1). بينما ، في حقبة من الزمن في التاريخ، ولد المسيح بطريقة إعجازية من بشر من خلال السيدة العذراء (متى 2 :1)، ليفدي البشرية الساقطة.
لا يوجد شيء روحيا او جسديا مع الله عند البداية اي ان الله كان ولم يكن شيء معه انظر سفر التكوين عندكم
وهناك لم يقل كان يسوع معه روحيا بل قال لم يكن معه شيء
الا اذا كان خطا
الرجاء
لا تردوا علينا بكلمات حفظتموها من شيوخكم انما نريد حقائق .
آلام الحقيقة افضل بكثير من أن تنبهر بالباطل
[/
 

samer12

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
10 مارس 2007
المشاركات
1,385
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

مسلمة عربية
في كل مشاركاتك لم أجد فيها إلا تشكيكك بالثالوث إن كان الموضوع المطروح يخص الثالوث أو غيره ورغم كل الشرح الوافي والكافي من جميع الأعضاء لكنك لا تجدي شيء تتحدثي فيه إلا هذه الفكرة التي إن لم تفتحي قلبك فلن تفهميها بحياتك
ولكن أنا مؤمن كل الأيمان بأنك بيوم لم تسألي نفسك أي سؤال يخص ما قاله نبيك ( فسمعي ما قاله النبي من الأفكار الغريبة حين توفي أبراهيم أبن النبي من مارية القبطية قال نبيكم أنه شاهد ملائكة ترضع إبراهيم أبنه فما حاجة الميت بالغذاء وهل سيكبر هذا الجسد الميت إن تغذى ) فبالله عليك كفاكم جهل
 

تونى تون

New member
عضو
إنضم
27 يناير 2007
المشاركات
284
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

الى احبائى ارجع واقو لان الدين المقنع الى انتا بتقول عليه بيقول ان من وجدا منك منكرن فليغيره وكمل انتا باقى الايه او ايه اخرى بتقول قاتلو حتى اهل الكتاب حتى يدينو دين الحق وتقولى لكم دينكم ولى دين انا بقى اقولك ليه الايه ديه وايه السبب منها لان الى حمو نبيك من الموت وتسليمه للمشركين هوه مللك الحبشه واكيد انتا عارف القصه وكان بيعيش فى وسطهم وبعد ما خرج من الحبشه للمدينه تحول وكانت الايه الاخرى قاتلو
والاخت الى بتقول انانا خيفين علشان دنكم دين مقنع خليها تقنعنى بالمضادات فى القران وكل زكر من ان من اطاع الله ورسوله لكن الله فقط لا اتقنعينى برسول يطلب ان يمجد نفسه مع الله والنبى الى يحرم الخمر على الارض ويحللها فى السماء خلينا نشغل عقلنا وقلبنا شويه
وانا فى النهايه ااسف على طريقتى فى الكلام وعدم ذكر الايه بالنص بس استحلفك علشان متقولش انى واخد نصفها وسيب نصفها لتقراها وتتاكد
اما بالنسبه الى الاخت المسلمه العربيه بلاش تكونى متحمسه كده لموقفك علشان انتى ممكن تكونى فى مكان مش متوفرلك انك تتاكدى واحنا مش محتجين اى ادله الى الاثبات من المصحف الى تتاكدى انو الى يرجع الكافر باى وسيله ليه قصر فى الجنه وحورى العين بس انا اسف انتى ملكيش حو العين الراجل بس
وانا بجد بعتزر لتانى مره على طريقتى فى الكلام واسف وربنا ينور عقلكم ويفتح عينكم
 

تونى تون

New member
عضو
إنضم
27 يناير 2007
المشاركات
284
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

الى احبائى ارجع واقو لان الدين المقنع الى انتا بتقول عليه بيقول ان من وجدا منك منكرن فليغيره وكمل انتا باقى الايه او ايه اخرى بتقول قاتلو حتى اهل الكتاب حتى يدينو دين الحق وتقولى لكم دينكم ولى دين انا بقى اقولك ليه الايه ديه وايه السبب منها لان الى حمو نبيك من الموت وتسليمه للمشركين هوه مللك الحبشه واكيد انتا عارف القصه وكان بيعيش فى وسطهم وبعد ما خرج من الحبشه للمدينه تحول وكانت الايه الاخرى قاتلو
والاخت الى بتقول انانا خيفين علشان دنكم دين مقنع خليها تقنعنى بالمضادات فى القران وكل زكر من ان من اطاع الله ورسوله لكن الله فقط لا اتقنعينى برسول يطلب ان يمجد نفسه مع الله والنبى الى يحرم الخمر على الارض ويحللها فى السماء خلينا نشغل عقلنا وقلبنا شويه
وانا فى النهايه ااسف على طريقتى فى الكلام وعدم ذكر الايه بالنص بس استحلفك علشان متقولش انى واخد نصفها وسيب نصفها لتقراها وتتاكد
اما بالنسبه الى الاخت المسلمه العربيه بلاش تكونى متحمسه كده لموقفك علشان انتى ممكن تكونى فى مكان مش متوفرلك انك تتاكدى واحنا مش محتجين اى ادله الى الاثبات من المصحف الى تتاكدى انو الى يرجع الكافر باى وسيله ليه قصر فى الجنه وحورى العين بس انا اسف انتى ملكيش حو العين الراجل بس
وانا بجد بعتزر لتانى مره على طريقتى فى الكلام واسف وربنا ينور عقلكم ويفتح عينكم
 

مسلمةعربية

New member
عضو
إنضم
10 فبراير 2007
المشاركات
118
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

مسلمة عربية
لأن أعطيكي أي مصدر فمن المفروض عليكي أنت أن تكوني عالمة بدينك( ولا جاية تعلمينا دينك وأنت جاهلة به).... وأكثر من هذا جاية تعلمينا دينا نحن
أما أذا بتقولي لي هذا الحديث غير صحيح والجسد ليس بحاجة إلى غذاء والنبي كان بيتوهم أعطيكي المصدر وأنا مرتاح أني عم فتح عيونك وقلبك
ثانيا في حديثك شيء مضحك كل مشاركة بتقولي مع أني أعلم أن أجابتي سوف تحذف فأنا قرأت في كل مشاركاتك هذه الجملة والمشاركات موجودة لأنني قرأتها فلماذا تتوهمين أنها سوف تحذف الله يهديكي
وكمان عم توعدينا أن تدافعي عن الأسلام (ما هذا الضعف ) وليس من الأجدر أن أقول أن ديني يدافع عني
لإنني أنا الضعيف وهو القوي ولكن لعلمكم بضعف دينكم ونبيكم ما زلتم حتى الأن تدافعون عن الأثنين

هذا دليل ضعفك انك لن تثبت ما تقول
يعني كل ما تقوله مجرد افتراء
واعطينا المصدر الي جبت منه الحديث ولن اجيب عليه حتى اتاكد
اما بالنسبة لتوقعي حذف المشاركة لنه هذة طريقتكم

اما قولك ان الدين يدافع عني
فانت محق كون ديننا ليس بحاجة لا لدفاعي او دفاع اي احد
 

اثناسيوس الرسول

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
2 فبراير 2007
المشاركات
2,424
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

اعطينا مصدر الحديث يا فهيم
حتى نعرف
كيف نرد
ثانيا انتو للان لم تعطو ولو موقع واحد موثوق عن عنوان هذا الموضوع يعني عن اضدهاد المسيحين
في مصر
اما اذا اردتم عن اضدهاد المسلمين من وثائق من الامم المتحدة او من مسيحين فموجود
او اردتم اعترافات كبار القسيسين ولا البابوات تاعينكم عن الاخطاء فموجود من مواقع مسيحية و
وثائق من مجلات مسيحية معروفة بمصداقيتها
لذلك لا تحاولوا ان تفتروا على الاسلام

واخيرا
انا اعلم اني المشاركة سوف تحذف
واعلم ان بقائي في هذا المنتدى علي وشك ان ينتهي

بسبب ان المشرفين
سوف يوقفوا العضوية
ولكن اعدكم اني ساظل ادافع عن الاسلام حتى ولو سجلت الف مرة

وخلي يسوعكم يساعدكم بدخول الجنة

عزيزتى
اتمنى منك ان تدافعى عن نبيك الصادق الامين فى قسم المرئيات يوجد موضوع ان محمد ابن زنى
وانا اتحداكى واتحدى شيوخ الضلال وعلماء الاسلام للرد
واليك اخيرا
يوجد قسم بعنوان
الرد على الشبهات حول المسيحية
اطرحى سؤالك وبنعمة الرب يسوع سيتم الاجابة على سؤالك
اتمنى منك ان تطرحى جميع الاسئلة ونحن مستعدين دائما لمجاوبة كل من يسالنا عن الرجاء الذى فينا
منتظرين مشاركتك
والرب قريب لمن يدعوة
 

samer12

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
10 مارس 2007
المشاركات
1,385
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

هذا دليل ضعفك انك لن تثبت ما تقول
يعني كل ما تقوله مجرد افتراء
واعطينا المصدر الي جبت منه الحديث ولن اجيب عليه حتى اتاكد
اما بالنسبة لتوقعي حذف المشاركة لنه هذة طريقتكم

اما قولك ان الدين يدافع عني
فانت محق كون ديننا ليس بحاجة لا لدفاعي او دفاع اي احد

هل من خوفك تقولين أفتراء أنا قلت لكي قولي أن الرسول يتوهم فأعطيكي المصدر أو قولي أنت كاذب والنبي لا يقول هذا وكذلك اعطيك المصدر فتكونين انت ونبيك الكذبة
أما بالنسبة لضعف النبي والأسلام فأنا لا أسمع بهذه الأيام إلا يا مسلمين هيا لنصرة الرسول
إي أنه كان بحاجة لنصرتكم وسيوفكم وهو حي وبعد أن مات بألف وأربعمائة سنة (أم أنك لا تسمعين على التلفاز هذا الكلام ولا أنا كمان مفتري عليكم)
 

تونى تون

New member
عضو
إنضم
27 يناير 2007
المشاركات
284
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

ديه مش احديث ديه ايات فى القران
 

تونى تون

New member
عضو
إنضم
27 يناير 2007
المشاركات
284
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

يا استاز سمير حتى لو جبتلهم الحديث هيقولو ده مدسوس زى احديث كثيره وكمان بتدرس فى الازهر
زى حديث ارضاع الكبير الزى يعتبرو المسلمين وسام شرف وعلى فكرا الحديث بيدرس للفرقه الربعه واكلمت عنه هاله شو ولاا ده كمان متعرفوش عنه حاجه ولاا اقولكو مدسوس لاء لاء اسرائيل ضغطت على الازهر وقالتله حط الحديث ده لحسن هندرب السد العالى والحديث بيكلم عن ارضاع الكبير ومضمونه ان كانت فى وحده متبنيه واحد فى عهد الرسول والولد كبر وزوجها مكنش مستريحله فذهبت للرسول وقالت ارا فى عين زوجى غضبا من ابن التبنى فقال ارضعيه فقالت انهو كبير راح ضحك الرسول وقال اعلم هذا ثم ارضعته ورجعت للرسول وقالت له راح الغضب من عين زوجى خلينا فى الى موجود بلاش خلينا فى الى معنا اثباته بلاش الى معناش اثباته وردى بقى يا مسلمه عربيه ويريت يا سنو ويت ويرب تكونو مقتنعين بالحديث زيى
 

تونى تون

New member
عضو
إنضم
27 يناير 2007
المشاركات
284
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

الحديث بيدرس للفرقه الثالثه اسف
 

le_bleu_azure

New member
إنضم
25 مارس 2007
المشاركات
10
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

إيه ده خرجتوا من الموضوع الأصلى
 

c.ronaldo

New member
إنضم
10 أبريل 2007
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

ميرسي كتير اثناسيوس ... الموضوع رائع جدا .. ربنا يحمينا ويباركك .. شوفوا الفرق الكبير بين دين ينتشر بالعنف والقتل والارهاب ودين ينتشر السلام والتسامح والمحبة .. وزي ما الكل عارف ان الاسلام انتشر بالسيف

كرستين هات دليل

انوا كا ن ينتشر بالسيف

انا بدي اقلك دليل يثبت كلامي

وهدا الدليل من بين ألف دليل طيب

لما اجى محمد صلى الله عليه وسلم

يدخل مكة وما خلى مسلم يقتل كافر وقلهم

**ادهبوا فانتم طلقاء** وما رضي يخلي حدا من

المسلمين يقتل كافر فياريت تسكت علشان ادا حكينا

احنا يا مسلمين ما رح نخليلكم شيء وانت اسمعت هدا

الكلام من البابا وجاي تقولوا يا عمي روح شوف مدينة هبل اضحك

عليها ..قال انتشر بالسيف قال ..
 

محب للمسيح

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2007
المشاركات
628
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
مصر
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

ازيك يا سنو وايت اناااااااا مسلم عايزه ايه
 

totty

USE ME
مشرف سابق
إنضم
12 أبريل 2007
المشاركات
10,444
مستوى التفاعل
60
النقاط
0
الإقامة
فى الدنيا
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

انا معك يا اثناسيوس الرسول ومش بيدنا شىء غير اننا نصلى ان ربنا يحافظ على بناته
 

اثناسيوس الرسول

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
2 فبراير 2007
المشاركات
2,424
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

اصلا يا اثنيوس الرسول انتا بنى ادم متخلف وبتعمل فتنة بين المسلمين والمسيحين لا ن احنا بعملكم عادى جدا ومبنحطش فى دماغنا الكلام دة ولينا صحاب كتير وبنتعامل مع بنات وشباب مسيحين عادى بلاش بس الفتنة اللى بتعملها دى وزى ما سيدنا محمد صلى الله علية وسلم قال لكم دينكم ولى دين ولا المسلمين ناقصين واحدة تدخل فى الدين ولامحتاجين منكم حاجة بس روح انتا شوف اللى عاملين راهبات دول بيعملوا اية مع اللى فى الكنيسة مش احنا اللى بنحردهم على كدة والاسم قال اية راهبة ربنا يهديك ومتشكرين على كلامك وان العيب طلع من اهل العيب مبقاش عيب

شكرا لمحبتك
الرب معك
 

اثناسيوس الرسول

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
2 فبراير 2007
المشاركات
2,424
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة

انا معك يا اثناسيوس الرسول ومش بيدنا شىء غير اننا نصلى ان ربنا يحافظ على بناته

الرب قريب لمن يدعوة
ربنا موجــــــــــــــــــــــــــــود
 
أعلى