رد على: الي كل فتاة قبطية: إحذري صديقتك المسلمة
سنو وايت ازيك كلامك كويس خالص
سنو وايت ازيك كلامك كويس خالص
سنو وايت ازيك كلامك كويس خالص
انا رديت عليك امبارح والمشاركه اتحذفت بجد غلبونى :dntknw:
بس انا ناصحه عملتوا فى تيكست عندى عشان عارفه ان يمكن يتحذف....
ازيك انت يا محب للمسيح شكرا على كلامك ده.
لاء انا كان لى حوالى 10 كومنتس من امبارح للنهارده فى كذا موضوع اختفوا كلهم واتحذفوا
بالرغم ان زى ما انت بتقول كده كلامى كويس خالص وزى العسل والله.
بس اعمل ايه بقه.....ماليش بخت فى المنتدى....ماى روك والسمردلى بيلفوا ورايا فى المنتدى
عشان يحذفوا مشاركاتى...مش عارفه ليه الصراحه ؟؟؟؟؟
يعنى يا محب عاجبك انت اللى كاتبه ده صاحب الموضوع ؟؟؟
منتظره ردك ....وشكرا مقدما.
1 . لا تعترف المسيحية بان هناك ثلاث آلهة ، ولكن اله واحد ( يعقوب 2 : 19).
انت بتقول الله واحد تابع ردك رقم3 انت تقول ان يسوع ابن الله من الازل
2. واضح من العهد القديم والجديد أن الله له ثلاث أقانيم. أن مفهوم الثلاث اقانيم هو منطقي لانه يكشف أن الله مكتفي في ذاته. ونحن كمسيحيين نؤمن أن الله واحد : الأب والابن والروح القدس. أنها ليست مسألة 1 +1 +1=3، ولكنها 1 ×1 ×1=1.
وكذلك1 ×1 ×1 ×1 ×1 ×1 ×1 الى مالا نهايه =1
3 . إن الإيمان بأن يسوع هو ابن الله ليس له علاقة بالمفهوم الجسدي بالمعنى الحرفي للكلمة. إن هذا ليس معناه أن الله في وقت ما كان له علاقة جنسية وانجب له ابناً ، إنما يسوع هو ابن الله منذ الأزل.
اي انه موجود معه منذ الازل يعني اله مثله وليس نفسه يعني بالعقل شي اله اخر بدليل انك تقول ابنه وتتحدث عن شخص اخر
4 . وعندما نقول أن يسوع ابن الله نعني انه روحيا كان مع الله منذ البداية ( يوحنا 1 :1). بينما ، في حقبة من الزمن في التاريخ، ولد المسيح بطريقة إعجازية من بشر من خلال السيدة العذراء (متى 2 :1)، ليفدي البشرية الساقطة.
لا يوجد شيء روحيا او جسديا مع الله عند البداية اي ان الله كان ولم يكن شيء معه انظر سفر التكوين عندكم
وهناك لم يقل كان يسوع معه روحيا بل قال لم يكن معه شيء
الا اذا كان خطا
الرجاء
لا تردوا علينا بكلمات حفظتموها من شيوخكم انما نريد حقائق .
آلام الحقيقة افضل بكثير من أن تنبهر بالباطل[/
مسلمة عربية
لأن أعطيكي أي مصدر فمن المفروض عليكي أنت أن تكوني عالمة بدينك( ولا جاية تعلمينا دينك وأنت جاهلة به).... وأكثر من هذا جاية تعلمينا دينا نحن
أما أذا بتقولي لي هذا الحديث غير صحيح والجسد ليس بحاجة إلى غذاء والنبي كان بيتوهم أعطيكي المصدر وأنا مرتاح أني عم فتح عيونك وقلبك
ثانيا في حديثك شيء مضحك كل مشاركة بتقولي مع أني أعلم أن أجابتي سوف تحذف فأنا قرأت في كل مشاركاتك هذه الجملة والمشاركات موجودة لأنني قرأتها فلماذا تتوهمين أنها سوف تحذف الله يهديكي
وكمان عم توعدينا أن تدافعي عن الأسلام (ما هذا الضعف ) وليس من الأجدر أن أقول أن ديني يدافع عني
لإنني أنا الضعيف وهو القوي ولكن لعلمكم بضعف دينكم ونبيكم ما زلتم حتى الأن تدافعون عن الأثنين
اعطينا مصدر الحديث يا فهيم
حتى نعرف
كيف نرد
ثانيا انتو للان لم تعطو ولو موقع واحد موثوق عن عنوان هذا الموضوع يعني عن اضدهاد المسيحين
في مصر
اما اذا اردتم عن اضدهاد المسلمين من وثائق من الامم المتحدة او من مسيحين فموجود
او اردتم اعترافات كبار القسيسين ولا البابوات تاعينكم عن الاخطاء فموجود من مواقع مسيحية و
وثائق من مجلات مسيحية معروفة بمصداقيتها
لذلك لا تحاولوا ان تفتروا على الاسلام
واخيرا
انا اعلم اني المشاركة سوف تحذف
واعلم ان بقائي في هذا المنتدى علي وشك ان ينتهي
بسبب ان المشرفين
سوف يوقفوا العضوية
ولكن اعدكم اني ساظل ادافع عن الاسلام حتى ولو سجلت الف مرة
وخلي يسوعكم يساعدكم بدخول الجنة
هذا دليل ضعفك انك لن تثبت ما تقول
يعني كل ما تقوله مجرد افتراء
واعطينا المصدر الي جبت منه الحديث ولن اجيب عليه حتى اتاكد
اما بالنسبة لتوقعي حذف المشاركة لنه هذة طريقتكم
اما قولك ان الدين يدافع عني
فانت محق كون ديننا ليس بحاجة لا لدفاعي او دفاع اي احد
ميرسي كتير اثناسيوس ... الموضوع رائع جدا .. ربنا يحمينا ويباركك .. شوفوا الفرق الكبير بين دين ينتشر بالعنف والقتل والارهاب ودين ينتشر السلام والتسامح والمحبة .. وزي ما الكل عارف ان الاسلام انتشر بالسيف
اصلا يا اثنيوس الرسول انتا بنى ادم متخلف وبتعمل فتنة بين المسلمين والمسيحين لا ن احنا بعملكم عادى جدا ومبنحطش فى دماغنا الكلام دة ولينا صحاب كتير وبنتعامل مع بنات وشباب مسيحين عادى بلاش بس الفتنة اللى بتعملها دى وزى ما سيدنا محمد صلى الله علية وسلم قال لكم دينكم ولى دين ولا المسلمين ناقصين واحدة تدخل فى الدين ولامحتاجين منكم حاجة بس روح انتا شوف اللى عاملين راهبات دول بيعملوا اية مع اللى فى الكنيسة مش احنا اللى بنحردهم على كدة والاسم قال اية راهبة ربنا يهديك ومتشكرين على كلامك وان العيب طلع من اهل العيب مبقاش عيب
انا معك يا اثناسيوس الرسول ومش بيدنا شىء غير اننا نصلى ان ربنا يحافظ على بناته