المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
ياجماعه ملعون من يتكل على ذراع بشر
واحنا بنتكل على نفسنا فى التنفيذ بننسى ربنا
وبعدين لو كنيستى مافيهاش مراكز خدمه مشورة زوجيه انا ادور على ابونا يكون ليه خبرة فى اموضوعات دى وقبل الجواز اروحله انا وخطيبتى ولا نا وخطيبى نقولها فهمنا كده اصل الحكايه
وايه نظام والدنيا ماشيه ازاى
 

Narmar

New member
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
8
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
تفتكرى هو دة الحل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ولية ميكنش الكنيسة ليهه دور فعال وتوعية للشعب
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
طب مانا بقول اهوة وبعدين الكنيسه مشعليها كل حاجه احنا لازم نفكر بعقولنا اللى ادهالنا ربنا
وبعدين نستفيد من تجارب الاخرين
واحنا اللى نسعى بنفسنناااااااا للاباء نسالهم لو مفيش فى كنيستى مرشدين
اسال انا بنفسى اى خادم كبير بس يكون واحد بيفهم مش مخه لاسع سورى يعنى
واحد يكون عاقل
لو مالاقتش يبقى اكيد ابونا هايكون ليه خبرة اكتر منى وخاصه اب اعترافى
احنا اللى لالالالالالازم نسعى
اسعى يا عبد وانا اسعى معاك
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
ميرسى على مشاركتك ومنور المنتدى معانا وعاوزين نشوفك معانا دايما
 

free_adam

Honest Man
عضو مبارك
إنضم
24 مارس 2006
المشاركات
290
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
الإقامة
Egypt
ميرسي ليكي يا ديانا علي الموضوع الجميل دة
و يارب كلنا نطبق الكلام الحلو دة في حياتنا الزوجية ( لو أتجوزنا يعني )
 

merola

عايزاك تتوبـنـى
عضو مبارك
إنضم
16 يناير 2007
المشاركات
1,792
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الموضوع بجد جامد اووووووووووى و كمان جمييييييل جدا
ربنا يعوض تعب محبتك
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف سابق
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,816
مستوى التفاعل
2,027
النقاط
113
ايه الموضوع الجامد ده يا artamisss رائع لو كل زوج وزجه طبقوا الكلام ده على حياتهم اكيد هيكون جواز ناحج شكرا وربنا يبارك حياتك:yaka:
 

Remon Ramzy Banoub

New member
عضو
إنضم
11 أبريل 2007
المشاركات
54
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
In my home
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الموضوع جميل جداً وربنا يباركك فعلاً ويعطكي نعمة
ويحضرني هنا ما ورد بسفر التكوين الإصحاح الأول عندما خلق الله أدم وصنع له معيناً نظيره
فعلاً هذه أول كنيسة على الأرض عملها الله بنفسه زوج واحد وزوجة واحدة كنيسة
كما يحضرني ما ورد بسفر النشيد وحب العريس للعروس (الكنيسة)
أرجو أن أقرأ موضوعات أخرى فسبق لي قرأة موضوعاتك وأعجبتني كثيراً
بركة وصلاة القديسين تكون معنا أرجو أن تصلي من أجلي..
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

طب ياريت تشاركنا دايما يا ريمون وعاوزين نشوف موضوعاتك انت كمان
 

Remon Ramzy Banoub

New member
عضو
إنضم
11 أبريل 2007
المشاركات
54
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
In my home
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الأخ الحبيب Artamiss
يوجد لي مشاركات وخاصة في سير القديسين وسأكون عند حسن ظنك وسأعد موضوع خاص بالشبابيات قريباً إن شار رب المجد أرجو أن تذكرني في صلاتك..
 

LOLA012

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
3 مايو 2007
المشاركات
412
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الموضوع جميل جدا يا ديانا وفعلا لازم يتثبت لانه موضوع حلو اوى
ربنا يبارك خدمتك
سلامممممم
 

marnono2021

New member
عضو
إنضم
1 يونيو 2007
المشاركات
66
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الموضوع جميل قوى
ربنا يعوض تعب محبتك
اذكرونى فى صلاتكم
 

amgad95

New member
إنضم
20 أبريل 2007
المشاركات
29
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

شكرا جزيلا يا اخت ديانا وربنا يباركك على مشاركتك الرائعة
 

ghawy_111

New member
عضو
إنضم
30 يونيو 2007
المشاركات
124
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

اختى فى المسيحيه ديانا الغاليه
المسيح والقديسين يباركو تعب
محبتك وعاوز اقولك ان شريعـــة
الزوجه الواحده اعظم حكمه لكن
للاسف لما بيجى العريس والعروسه
يختارو بعض مش بيختاروا بعض
على اساسات القواعد المسيحيه
انما بيتبعوا حكمة اهل العالم مش
حكمة المسيح علشان كده اغلب
المتزوجون بيوتهم مش خاليه من
من المشاكل والهموم واحيانا اخرى
المحاكم والقضايا والحل لكل المشاكل
دى هو الصراحه والامانه الحقيقيه
اتمنى ان المسيحين يبعدوا عن كل
حاجه مافيهاش حكمة المسيح
 

ghawy_111

New member
عضو
إنضم
30 يونيو 2007
المشاركات
124
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

الاخت الغاليه ديانا المسيح يحميكى
وتغمرك محبة القديسين والرب يبارك
تعب محبتك موضوعك جميل ومليان
حكمه ومهما قولت كلامى مش ممكن
يكون زى حكمتك لكن احب اقول ان
الاساس فى ده كله عدم تنفيـــــــذ
وتطبيق كلام المسيح فى حياتنـــا
العمليه وفى اغلب الاحيان الزيجات
بتكون مبنيه على خداع واســاس
باطل وما بنى على باطل فهو باطل
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
رد على: المسيح والكنيسه= الرجل والمرأه

ميرسى جدا لمشاركتم يا جماعه حقيقى ا نا انبسط ان فى ناس لسه عندها استعداد تفكر بالطريقه الصح للحب والجواز
 
أعلى