الكنيسة في أطفيح لا تستحق الهدم و الحرق

just member

أموت حر بالمسيح
عضو نشيط
إنضم
28 ديسمبر 2007
المشاركات
20,642
مستوى التفاعل
453
النقاط
0
الإقامة
+خادم تحت أقدام الكل+
علي الرحب اختي العزيزة
ولو اني شعرت ببعض مضايقة الك منشان جملتي الوحيدة ياللي تم اقتباسها
فا المقصود منها ليس التقليل من شأنك اطلاقا وانما توجية الموضوعات للقسم الصحيح علي حسب نوعيته
سلام ونعمة
 

SarahGamal

New member
إنضم
9 مارس 2011
المشاركات
44
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
لمن هاجم المقال ادعوه للتضحيه بدقائق وقرائته لفهم مغزاه
ولمن غير عنوان الموضوع هذا لا يليق لاحترام حق كاتب المقال فهو فقط من يملك الحريه فى وضع العنوان الذى يراه مناسب لمقاله
وايضاً اود ان اوضح ان المقال ليس نكته ليوضع فى الطرائف ولكنه يعد من انواع المقال الساخر واعتقد ان جميعنا نعرفه



ع
زيزتى.....رأيك الشخصى لا يخصنا ولا يهمنا بشئ
ولا تظلمى الاسلام معك ولا تدعى عليه مالم يقوله
الاسلام حرض على قتل الكفار والمشركين الى ان يؤمنو بالله ورسوله
ولكن ما تقوليه يتطلب ان نحذف سورة التوبه من القرآن ..
هذا اولاً
والشيخ محمد حسان الذى تتباهى به
اليس هو من قال انه رأى السحر بأم رأسه فى الكنيسه
[YOUTUBE]OmuCOUWDOjI&feature=player_embedded[/YOUTUBE]
اتعرفى خطوره هذا الادعاء ان كنا بدوله مدنيه محترمه
لكان قدم للمحاكمه

بتهم:الشهاده الزوار..ازدراء الاديان..اشعال الفتنه
اصلى لك ان تعرفى الحق والحق يحررك


شكرا لطريقتك فى الإجابة لإنى بكلمك باحترام و انت تقولى رايك لا يهمنا و لا يخصنا
تانى حاجة هاتلى الأية اللى بتقول اننا نقتل النصارى
النصارى مذكورين فى القران فلو ربنا عايزنا نقتلهم كان ببساطة قال و اقتلوا النصارى
هاتلى بئة الاية دى و من فضلك متفتيش

الشيخ حسان الذى اتباهى به نعم هوة اللى قال كدة
و لكن من انت لتحكم عليه بالكذب؟؟؟؟
انت ايه اللى عرفك ؟؟؟؟!!!!
مش يمكن شاف الحاجات دى فعلا ؟؟؟
انا مش قصدى بكدة انى اتهم الكنيسة بالسحر انا قصدى ان الحاجات دى ممكن تكون مدسوسة فى الكنيسة و هوة فعلا شافها
اثبتلى انه كداب هاتلى كلمة واحدة الشيخ حسان قالها فيها ازدراء لدينكوا او استحقار
و لما الشيخ حسان يتقدم للمحاكمة عشان ازدراء الأديان و اشعال الفتنة
امال زكريا بطرس يتقدم لإيه ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اتقى الله و متفتيش
و شكرا انك بتصليلى عشان اعرف الحق انا عايزة حضرتك تصلى كتير
 

عبد المولى

New member
إنضم
29 أغسطس 2010
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اكلمك بكلمت السيد المسيح علية السلام عندما قال مبارك شعب مصر برجاء اخوانى عدم التصويت بنعم فى الاستفتاء الاخوان الاكثر تنظيما والحزب الواطى نريد الكل يشارك فى البرلمان كل الاحزاب منها العلمانية والناصرية والمسيحية لابد ان تعمل احزاب لها لكى يكون ليها دور فعال فى المجلس وتمثل المسلم والمسيحى معا لان لايوجد فرق كما قال علماء الازهر الافاضل مش الوهابية الجهلة المتخلفين وكما قال دكتورنا العظيم الدكتور محمد البردعى الزى يستحق منا جميعا ان نقول لةنعم فى انتخابات الرئاسة ولا والف لا للاخوان ولا للتطرف الاخوانى http://www9.0zz0.com/2011/03/16/09/147381948.jpg
 

white.angel

فيلسوفه مسيحيه
عضو مبارك
إنضم
6 يوليو 2010
المشاركات
3,777
مستوى التفاعل
1,303
النقاط
0
تانى حاجة هاتلى الأية اللى بتقول اننا نقتل النصارى
النصارى مذكورين فى القران فلو ربنا عايزنا نقتلهم كان ببساطة قال و اقتلوا النصارى
هاتلى بئة الاية دى و من فضلك متفتيش



لا بأس ولكن اولاً هل تستطيعى الاستنتاج عن طريق مقدمتين ام انك تحتاجين درس فى المنطق
"فإذا انسلخ الأشهر الحرم فاقتلوا المشركين حيث وجدتموهم"
المشركين هم الكفره والذين لا يعبدون الله ويتوجب على المسلمين قتلهم
ننتقل الى الجزء الثانى
"لقد كفر الذين قالوا إن الله هو المسيح ابن مريم"
المسيحيون يا عزيزتى يؤمنون ان المسيح هو رب الكون اى الله بمصطلح العربان
اذا القرآن امر بقتل الكفره والمشركين وقال ان النصارى كفره
اذاً ماذا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اذا اقتلوا النصارى لانهم كفره ووحشين وبيقول ان المسيح هو الله



الشيخ حسان الذى اتباهى به نعم هوة اللى قال كدة
و لكن من انت لتحكم عليه بالكذب؟؟؟؟
انت ايه اللى عرفك ؟؟؟؟!!!!
مش يمكن شاف الحاجات دى فعلا ؟؟؟
ايه اللى شافه
وماذا وجد بالضبط
مزامير بالمقلوب ام دم نجس ام ورق مبلول او حجاب
طيب محمد حسان جاهل
ومابيفهمش فى اللغه القبطه واليونانيه
يبقى يتكسف على دمه ويروح يتعلم مش يقول انه سحر



انا مش قصدى بكدة انى اتهم الكنيسة بالسحر انا قصدى ان الحاجات دى ممكن تكون مدسوسة فى الكنيسة و هوة فعلا شافها
ايه اللى شافه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قولى ايه اللى شافه وبناءً عليه قال انه سحر

ولو مش عارفه شاف ايه يبقى ما تفتيش


و لما الشيخ حسان يتقدم للمحاكمة عشان ازدراء الأديان و اشعال الفتنة
امال زكريا بطرس يتقدم لإيه ؟؟؟؟؟؟
القمص زكريا بطرس لم يخطئ قط
عندما يقول ان الرسول شاذ جنسياً
اين الخطأ
عندما قول ان زانى وزير نساء ومهتك عروض حتى الاطفال
اين الخطأ
عندما يقول انه نكح حتى الاموات
اين الخطأ
اين الخطأ عندما يأتى هذا الكلام من بين كتبكم ومن تفاسيركم وشيوخكم
فهو لايخطى هو يقرأ ويسمعكم ما يقرأه
وان كنتى ترى ان هناك من يجب ان يتقدم لمحاكمه فهو قرأنكم وحديثكم ومفسيركم ورسولك
وليس القمص زكريا بطرس

عزيزتى الحوار معك رائع ولكن الاستمرار به مخالفه للقوانين
لان هذا القسم غير مخصص للحوارات الاسلاميه ادخلى القسم المخصص ان اردتى حوار وستجدى اجابات منطقيه تحتاج فقط الى عقل حر

 
أعلى