الارتباط العاطفى قبل الزواج؟(artamiss-جاسى)

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
1 / الارتباط العاطفي ممكن من الطرفين بشرط ان يكون علي مستوي لائق من الاحتراما ويكون حب حقيقي مش مجرد تسلية ووهم وتتضيع وقت
2 / تحمل اعباء ومسئولية الحب الحقيقي ده من كلا الطرفين يعني الصبر علي الواد لهاية لما يكون نفسه ومش تتوقع انه هيبقي معاه المرسيدس ويسافروا اروبا كل سنة هيبدوا من تحت الصفر يكونوا عارفين ومتقبلين كده
3 / تحمل المسئولية امام الاهل وعدم الرضوخ لهم في الامور المتعلقة بمستقبلهم
4 / ربنا يوفقهم وامتي الفرح ههههه


ماشى مكل دا حصل وفى الاخر كانت بمبه يعنى موضوع برده فاشل :ranting:
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا

سؤالى ان الارتباط العاطفى قبل الجواز سواء بقى كان فى الجامعه او بعدها امهم ان قبل الجواز هل ممكن يؤثر على مشاعر الانسان فى جوازة ويعمل مقارنات؟ دة اولا



هل مشاعر الانسان هاتفضل بتدفقها نو الاخر فى الجواز زى ماكانت متدفقه فى حبه ؟

لا طبعا انسى هما اخرهم اسبوع وهتسمعى صوتهم جايب اخر الدنيا

بصى يا دودو اول سنه هما ومخطوبين هيه تتكلم وهوا يسمع اول سنه جواز هوا يتكلم هيه تسمع تالت سنه هما الاتنين يتكلمو وامه لا اله الا الله هيه اللى تسمع


ثانيا
يعنى يمكن كله ركز على نقطه الحب والحب بس ما فتحش نقط تانيه للمناقشه

اتمنى اعرفارئكو

مهوا حب مفيش يبقى نركز على ايه

يا دودو الحب زمن جميل خيال واسع قلب اه عقل لا دنيا بيعشوها اتنين دنيا وردى وعصافير وسما صافيه وارض خضرا
قلبك شغال عقلك لاء
وهم كبير وعالى
وفى الاخر اشربى بقا المقلب انتى وحظك يا سابك يا شاف واحدا تانيه يا اما تتخطبى
 

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
ماشى مكل دا حصل وفى الاخر كانت بمبه يعنى موضوع برده فاشل :ranting:

استحالة يا ميرنا

ولاحظي اننا كتبت كلمة حب حقيقي بالاحمر

يعني لو كان حقيقي فعلا يعني الاثنين بيموتوا في بعض

ها يقفوا جنب بعض ويكلموا بعض

مفيش واحد فيهم لو اتزنق يتخلي عن الاخر
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
استحالة يا ميرنا

ولاحظي اننا كتبت كلمة حب حقيقي بالاحمر

يعني لو كان حقيقي فعلا يعني الاثنين بيموتوا في بعض

ها يقفوا جنب بعض ويكلموا بعض

مفيش واحد فيهم لو اتزنق يتخلي عن الاخر

قلتها وهقولها تانى زمن الحب الجميل اللى انتو رسمينو فى خيالكم راح مع سوما

يعنى الله يرحمه

يعنى مفيش لا حب ولا حاجه زمن قديم وموضه بطلت من بدرى


والرد دا اختصار كلام كتير

الحب حاجه والارتباط حاجه

الحب مشاعر وهم كبير عالم تانى من الخيال اللى يتمناه اى انسان وقت يتمنى انه ميخلصش زمن عجيب واحلام وردى وخيال كبيرا محدش يقدر عليه فيه قلب وطريق وردى احلام مفيهاش عقل قلب يعيش ويحلم لكن عقل واقف بيتفرج على الاحلام مش بنشوف عيوب كلو مميزات

لكن الارتباط

فكر عاقل ومتزن بتفكر هيه دى ممكن تكمل معايه حياتى بتختارها على كذا اساس
تفكيرها

طريقتها فى الحياه

قربها من ربنا

عيوبها

مميزتها

كل دى حجات بيحطها اى انسان عاوز يرتبط عيوبها قابله للتغير ولا لاء

الارتباط مش بسهوله
 
التعديل الأخير:

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
انتى تقصدى الارتباط العاطفى فى اى مرحلة هل هى مرحلة ثانوى او جامعة او بعد جامعة؟

ان بتكلم عليه عامه يا نارمر يعنى سواء بقى كان الحب الاول اول او التانى او فى اى مرحله من مراحل العمر
انا بتكلم على الحب عامه انتو موافقين عليه انو لازم يعرفه الانسان قبل مايرتبط رسمى بقيد جواز

يعنى فى بعض الاباء من الكنيسه هاقولوهالكو بصراحه بيرفضوا هذا الموضوع تماما رفضا باتا
وان لازم يكون المشاعر بين الزوج والزوجه بس وعلشان مايبقاش زنا فكر ومش فكر والكلام ده كله


ده اللى دفعنى اعرف رأى الناس هل توافقوا على وجود علاقه عاطفيه غيييييييييييييييييييييييييييير رسميه قبل الجواز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
ده كمان سؤال لكل بنت وولد

عايزه اسئلكم سؤال بس كل بنت وكل ولد ياريت يجاوبوا عليه
ايه رائيكم فى الحب قبل الجواز
هل شايفينوا شى ضرورى ولازم ولا ممكن اننا نتجوز بنغير حب والحوارات ديه
وهل شايفين ان الاعجاب يكفى ولا لازم قصه حب طويله عريضه
وايه رائيكم فى جواز الصالونات
ياريت بجد ترودوا عليا
 

lovebjw

بحبك يا يسوع
عضو مبارك
إنضم
28 ديسمبر 2006
المشاركات
3,329
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

بصى يا جاسى انا شايف ان جواز الصالونات اوحش حاجة فى الدنيا كلها بجد
انا بحس ان لازم يكون فى حب وتعارف ودراسة شخصية قبل الجواز
ومش قصدى قصة حب طويلة وعريضة
لكن فى المعقول بس الاهم من قصة الحب دراسة الشخصية بحيادية
قبل ما افتح موضوعى الحب بينى وبينها ادرس شخصيتها كويس
وكمان ادرس عائلتيها بس من بعيد لبعيد مش بشكل فاضح يعنى
وفى الاخر هاقولكى حاجة
امراءة فاضلة من يجدها ثمنها يفوق الالى
ومن جمعه الله لا يفرقه انسان
وكل ما يفعل يفعل للخير للذين هم يحبون الله بجد
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

انتى بتطرحى موضوع كبير اوى يا جاسى لكن هحاول ابين وجهه نظرى

اولا قبل اى شىء ان فيه حاجات كتير اوى اوى فالدنيا دى وفحياتنا مش بنبقى راضيين عنها لكن بنضطر اننا نسلم ليها ونوافق عليها ونتأقلم عليها
ويمكن احيانا الجواز بيكون احد الاشياء دى

جواز الصالونات معتقدش ان فيه حد يحب يتجوز بالاسلوب ده لكن للاسف اغلب الشعب المصرى اتجوز كده
البنت حلوة وعيلتها كويسة ......وست بيت واد المسؤليه

وفنفس الوقت مش عاوز اطلع عليه انه دايما سيء لان فيه قاعده عامه بتقول الحب بيجى بالعشرة....عارفين ..... حتى لو مكناش مقتنعين بيها ومش حابينها لكن مضطرين اننا نقبل القاعده دى .... عارفين ليه؟؟؟ لانها قاعده صحيحه جدا


خاصه فالظروف اللى احنا فيها دى اللى للاسف اغلب قصص الحب فيها تبقى نهايتها الفراق ومش عاوز اقول الفشل لانى مش مقتنع بحاجه اسمها قصه حب فاشله

وده طبعا لاننا لو حوالنا نناقش ازاى الولد يحب البنت؟؟؟ اكيد فالكليه والدراسه ومعنى كده انه بعد الدراسه لازم يشتغل كويس ويكون نفسه بسرعه عشان يعرف يرتبط وطبعا ده -فظل الظروف الجميله اللى احنا عايشين فيها- محتاج ع الاقل 4 سنين ويمكن اكتر
فالموضوع ده يبقى ناجح لو البنت حبت ولد فاخر سنه فالكليه وهيه لسه سنه اولى او تانيه
لكن لو الاتنين سن واحد يبقى البنت هتستنى لغايه ما يكون عندها ع الاقل 27 سنه وطبعا بيبقى فالحاله دى الوضع صعب جدا


فيه كله حلوة اوى انتى سالتى فيها يا جاسى
وهل شايفين ان الاعجاب يكفى ولا لازم قصه حب طويله عريضه

ونتى هنا بقيتى فمربط الفرس ... الاعجاب او القبول ودى انا بعتبرها همزة الوصل بين جواز الصالونات وجواز الحب
الاعجاب الداخلى بالقلب وبعدين استخدام العقل فدراسه الشخصيه ومنها بيبدا القرار السليم بالاتنين ... العقل والقلب وده المطلوب

وده مش معناه ان جواز الحب مش موجود او غلط لكن مش كله موجود ولا كله صح
ونفس الكلام على جواز الصـــــــــــــــــــالونـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــات

وفالنهايه وحنا فمرحله ما قبل الكليه الواحد فينا بيفكر فالحب .... الحب وبس مش بيفكر فاى شىء تانى
لما نكبر شويه بنفكر فحب يكون نتيجته الارتباط لكن ازاى وامتى منعرفش
لما نتخرج ونشتغل نبدا نفكر بعقل شويه حب يعنى ارتباط يعنى مسئوليه يعنى فلوس يعنى شغل يعنى شقه وخلافه ونبدا ع هذا الاساس ندرس الموضوع

قصدى يعنى ..... انه كل ما الانسان بيشوف تجارب ع مدى حياته كل ما بيكبر كل ما عقله بيفهم اكتر ويتحكم فقلبه اكتر واكتر
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

جواز من غير حب !
تقضية واجب يعني
جوازة والسلام علشان الامور والحياة تمشي ويتقال عليك متجوز وتكمل نص دينك بقى
البنت طبعا مناسبة اهلها كويسين وموظفة علشان تشيل مسؤلية معاك او مش موظفة مش مهم
وهو شغلتة كويسة وبيعرف يجيب فلوس
الله جوازة ممتازة كدة الاهل يوافقو والعريس والعروسة مبسوطين
دة جواز الصالوانات فية ناس بيحبوة او بيتمنو كدة
ممكن انا اكون ضد كدة او بمعنى اصح دة بالنسبالي المستحيل بعنية

بس مش لازم يكون فية قصة حب كام سنة قبل الجواز اعتقد مجرد تعارف بسيط وتعامل ولو محدود عندي افضل من جواز الصالونات
واعتقد الانجح هو علاقة حب ناضجة مافيهاش تجاوزات وكل واحد يبقى عارف حدودة اية
ودة بيوصل لخطوبة وزواج ناجح ماليان حب وتفاهم واتحدى لو حصلت مشكلة بينهم تقعد اكتر من يوم من غير مايعرفو يحلوها

الحب مش عيب العيب اننا مانعرفش نحب او اننا نحب غلط
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

ميرسى خالص يا باسم على ردك وتشريفك للموضوع ياباشا
وانا معاك انى فعلا لازم يكون فى دراسه للشخصيه اللى هرتبط بيها امل احنا بيعملوا خطوبه طويله ليه
وتانى شكرا ليك
وربنا يباركك
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

ليه محدش يرضى بالاسلوب ده
انا بالنسبالى ده بيكون دليل على ادب البنت انها مؤدبه ومؤمنه وكويسه فالكبار اعجبوا بيها وطبعا الكبار فى الاغلب بيكونوا اعقل ويقولو ا لشخص عليها ومثلا يعجبوا ببعض وبعدين اكيد يحبوا بعض وتبقى جوازه ناجحه
لكن الغلط لما يكون كل الكلام ده بنغير اى توافق بينهم فكرى دينى علمى مادى........
كمان فى حاج تانى مش شرط ان فى سن الكليه يكونوا مش عاقلين بالدرجه الكافيه يعنى اساسا البنت او الولد اللى يفكر يدخل قصه حب وميكونوش مفكرين ومقررين ان نهايتها لازم يكون الجواز
فى رائى ديه تسالى وسورى يعنى مع احترامى لكل انسان ديه تبقى قله ادب
مع اختلاف السن ده حتى لو واحده فى تانيه ابتدائى :smil12:
بس هو اكيد ان الانسان كل ما بيكبر كل ما بيعقل اكيييييييييييد
شكرا اوى لتشريفك الموضوع بولا
ميرسى خالص لرائيك
وربنا يباركك
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

طبعا رامى الحب مش عيب معاك حق
بس عايزه اسئلك سؤال لو اهلك قالولك على بنت تعالى شوفها والحوارات ديه
ولقيت ان انتوا متوافقين جدا وان انت على مدار يومك فى حياتك مقبلتش بنت كده
برضه مش هتوافق بحجه ان ده جواز صالونات
مع ملاحظه ان انت هتتعرف عليها كويس وتتدرسوا بعض وتعملوا فتره خطوبه تمام
يبقى ايه المانع
 

جاسى

عضوه مباركه من يسوع
عضو نشيط
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
5,877
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
على قدميه وبين ذراعيه
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

ياريت تجاوب رامى
وشكرا لمرورك وتشريفك الموضوع
وربنا يباركك
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

شيبليني من اني احط نفسي في الموقف دة
لاني انا اللي هاجيب اهلي يشوفو البنت اللي بحبها
بس هاقولك حاجة
لو اتحطط اساسيات الحب بينهم ممكن تبقى علاقة ناجحه لية لا
 

mrmr120

قطة شقية
عضو مبارك
إنضم
18 أغسطس 2006
المشاركات
10,321
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
عايشة فى الدنيا
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

جاسى لازم يكون فى حب قبل الجواز علشان
يقدروا يعيشوا مع بعض ويخفوا على بعض والاعجاب قبل الجواز مش كفاية
لازم يحبها وهى تحبة
وجواز الصالونات دة مبقاش ينفع فى العصر الى احنا فية
دلوقتى البنت والولد هما الى بيختارو بعض
وجواز الصالونات من وجهة نظرى
ازاى البنت ترضى على نفسها ان واحد يشوفها عجبنة عجبتة مش عجبتة عادى
كانها حاجة الناس بتتفرج عليها
 

فيدو

New member
إنضم
6 أبريل 2007
المشاركات
17
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

جاسي سؤالك مهم جدا واجابتة عايزة مليون صفحة بس عشان ماتزعلوش مني هقول وجهة نظري الخصة في سطرين
---/----ياجماعة موضوع الحب دة بحر غريق يعني مش كل اتنين حبو بعض قبل الجواز كانت حياتهم بعد الجواز سعيدة والعكس في ناس اتجوزت صالونات واصبحوا اسعد زوجين وبردة العكس لكن الا استحالة يقبل العكس هو ارتباط ولاد ربنا وهما الا خلو المسيح هو الا يختار ليهم مش ابوهم ولا امهم ولا جيرانهم وانا عارف ان في كتير منكم مش هيعجبهم ردي
تحياتي
فيدوديدو
 

emy

افتخر بمسيحى
عضو مبارك
إنضم
18 ديسمبر 2006
المشاركات
8,158
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
الإقامة
فى حضن بابا يسوع
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

حلووووووووو اووى الموضوع يا جاسى
بس انا راىء ان الحب قبل الجواز هو ده الشىء الصح مش بقول ان لازم تكون قصه الحب دى طويله وعريضه زى مبتقولى يا قمر لا بس على الاقل يكون فى حاجه اسمها راحه وقبول وارتياح
انما بقى اسو الحلول هو جواز الصالونات واعتقد ان معظم الجوازات الفاشله بتبقى جواز صالونات
لانه مفيش تفاهم مفيش حد بيستحمل لحد كلمه
على العموم شكرا يا قمر على موضوعك
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

انا بالنسبالى ده بيكون دليل على ادب البنت انها مؤدبه ومؤمنه وكويسه فالكبار اعجبوا بيها وطبعا الكبار فى الاغلب بيكونوا اعقل ويقولو

ماهو المهم برده الصغار يعجبوا بيها :smil12:
وجواز الصالونات فالحاله دى مش هيدى الفرصه ان الاتنين يعرفوا بعض
وبعد كده فيه مشكله كبيرة اوى فالموضوع ده
ان فجواز الصالونات كل من الولد والبنت يحاولوا يظهروا كانهم معندهمش عيوب
لكن لما يكون الموضوع بدا باعجاب او حب عن طريق الكليه او الكنيسه او حتى النادى مش هيكون فيه داعى للبنت انها تظهر عيوبها خاصه انه بيكون مجتمع كامل يعنى الولد هيشوفها وهيي بتتعامل مع فلانه وفلانه وهكذا البن هتشوفوا ودى نقطه مهمه اوى اوى اوى

كمان فى حاج تانى مش شرط ان فى سن الكليه يكونوا مش عاقلين بالدرجه الكافيه يعنى اساسا البنت او الولد اللى يفكر يدخل قصه حب وميكونوش مفكرين ومقررين ان نهايتها لازم يكون الجواز
فى رائى ديه تسالى وسورى يعنى مع احترامى لكل انسان ديه تبقى قله ادب

جاسى كلامك صح بس معلش .......... كل الكليات مصر .......... اغلب الشباب فيها هتلاقى ماشى باسلوب تسالى بتاعك ده ونسبه 2% بس ماشيين جد وحنا لما نتكلم بنتكلم ع القاعده العامه مش الحالات الشاذه ولا ايه؟؟؟؟

مع اختلاف السن ده حتى لو واحده فى تانيه ابتدائى

لا صدقينى السن بيفرق اوى لان كل ما السن بيكبر الاهتمامات بتختلف
 

نادورة

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
328
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الإقامة
في البيداء وحدي
رد على: ده كمان سؤال لكل بنت وولد

يا ست الكل يا جاسي كل الطرق تؤدي الي روما يعني حبوا بعض واتجوزا هي هياها شافها في صالون واتجوزها او عرفها من النت واتجوزوا برضة ولا حتي لو قابلها في مواصلات عامة وحبوا بعض واتجوزها كل الحالات النهاية واحده
بس في عقل ربنا اداله لينا علشان نختار صح ومنندمش علي الي احنا اختارة لان في قصص حب كتير انتهت بجوازة وكملت بحياة زوجية تعيسة( بلاش فاشلة علشان خاطر رامي بيزعل)
المهم نختار صح ونقول يارب اختار انت لينا يا رب الي شايف اننا نقدر نكمل فيه
(ربنا يفرح قلوبنا جميعا)
 
أعلى