اثبات حضور

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
981
مستوى التفاعل
882
النقاط
93
الإقامة
عابـــر سبيــــل
بس الجزء دا :
( بالتالي أول ما أجد إني غير متفاعل مع هذا الشخص ـ بدعوى إن معاناته تافهة أو لأن "عقله صغير" مثلا كما يُقال أحيانا ـ أصبحت نرجسي بدون ما أشعر! أصبحت مريض، عندي خلل في التقدير وفي الفهم والأفكار والمشاعر!)
فعلا مهم جدا .... يعنى حسب فهمى كدا الموضوع مش نسبى فقط الموضوع ممكن يكون كمان وضعى او مش عارفا اقولها ازاى ... ممممم
اكتشفت انى ممكن فى بعض الاوقات اكون تعاملت بنرجسيه !!!


مش واضح انتي عايزة تقولي إيه هنا يا حبو!
icon10.gif
عموما الموضوع ده طبعا موضوع كبير جدا وفيه تفاصيل كتير وحتى النرجسيين نفسهم 4 أنواع مختلفة على الأقل وهكذا. اللي طرحناه مجرد أفكار مبدئية ومعلومات عامة بسيطة مش أكتر. يجوز تعاملتي ببعض النرجسية أحيانا لسبب أو لآخر ـ بمعنى الترفع مثلا، أو الحياد وغياب التفاعل. يجوز. ولكن أعتقد هكذا الجميع. أعتقد كلنا بنمر بلحظات أو مواقف معينة بيكون ده سلوكنا، وقد يكون سلوك صائب أو خاطئ ولكن في الحالتين: لسه ده بحد ذاته لا يعني إننا نرجسيين بالمعنى الدقيق للكلمة.

(وبالنسبة لك تحديدا أكيد انتي مش نرجسية يا حبو، أضمن لك ده شخصياا
icon10.gif
إنتي عكس النرجسية، بالأحرى "فريسة" نموذجية لأي نرجسي)!



بس فى حالات معينه احتمال لما حسيت ان الى قدامى مصاص دماء دى متعتيرش نرجسيه مممممم مش عارفا


لا دي مش نرجسية. لكن من ناحية تانية: حتى الفامباير بيعاني ويتألم. بالتالي افصلي من فضلك دائما بين رفضك انك تكوني ضحية لأي شخص وبين تعاطفك مع معاناته، بمعنى فهمك ومشاركتك واهتمامك، حزنك لأجله وحتى مساعدتك له، حتى لو كان مصاص دماء. رفضك انك تكوني ضحية شيء، وتعاطفك مع الجاني شيء تاني خالص! انتي ممكن ترفضي أن حد يسرقك مثلا، لكن انتي نفسك ـ تعاطفا مع ظروفه ـ اللي ممكن تروحي تسددي بنفسك ديونه. ما نرفضه أو نكرهه هو دائما الخطيئة وليس أبدا الخاطئ. بالتالي لا تخلطي بين الأمرين وإلا ح تقعي مش بس في النرجسية وإنما حتى السيكوباتية أيضا، كما يقع بالفعل الكثيرون.


الواحد فعلا فعلا محتاج يركز مع نفسه و افعاله و تصرفاته
موضوع المراجعه اهو اليوم او فجر تانى يوم الصبح دا مهم جدا ان الواحد يركز شويه على تصرفاته و افعاله و كلامه و يميز ايه الى عمله غلط و يحاول يصلحه و يطلب مساعده من الرب و ايه الى عمله صح و يستمر عليه و يشكر الرب


فيه حكمة جميلة ـ مقولة من النوع اللي لابد الإنسان يفضل دايما فاكرها، أو بالتعبير المصري الجميل "يحطها حلقة في ودنه" ـ بتقول:
We judge others by their behavior. We judge ourselves by our intentions
نحن نحكم على الآخرين حسب سلوكهم، ولكن نحكم على أنفسنا حسب نوايانا!
المراجعة اليومية مهمة، لكن خلال اليوم نفسه ـ أثناء التعامل مع الآخرين ـ ح يفرق كتير لو إنك تذكرتي هذه الحكمة البسيطة، وبالتالي تعملي العكس: تنظري دائما (خاصة لما حد يزعّلك) إلى نوايا الآخرين وتاخديها في الاعتبار، مش بس سلوكهم وأفعالهم. وبالتوازي تنتبهي أيضا (خاصة لما يزعل حد منك) لسلوكك وأفعالك وكلامك، الظاهر للآخرين، مش بس نواياكي وقيمك ومبادئك، الخفية بالأحرى داخلك ومحدش يعرفها غيرك. :)

***

أشكرك يا جميل على الحوار الجميل، كالعادة، ومساء الخير والنور والجمال عليكي وكل الأحباء. الفيلم طبعا كله عبقري يا حبو، لكن بما أنك عارفاه يبقا نروح بقا لمستوى المحترفين، حيث التانجو الأصلي الأكثر "حرارة"! :) لسه ماوصلناش الأرجنتين طبعا بس ح نلاقي هنا الروح قريبة، وحتى آلة "الباندونيون" المميزة في حلقات التانجو اللاتيني موجودة أيضا. حتى نلتقي تحياتي ومحبتي، مع مقطوعة "ليبرتانجو" الجميلة:


[YOUTUBE]kdhTodxH7Gw[/YOUTUBE]​


 

حياة بالمسيح

أمة الرب
عضو مبارك
إنضم
29 أبريل 2014
المشاركات
10,682
مستوى التفاعل
961
النقاط
76
انا لست نرجسية ولا فامبريانية انا انسانة واقعية احب السلام والخير والبركات للجميع كما احب الجميع من دون استثناء واصلي للجميع حتى للذين لا يسألوني ذلك لانني اريدهم ان يكونوا في احسن حال وبأتم الصحة والعافية وانا لست متذمرة وكثيرة الشكوى فانا لا اشكو حالي بل اصف حالتي وواقعي اللي عايشاه وبماذا استفاد لو كنت اشكو اتقدرون ان تغيروا حالي ان كان هذا صحيح بل بالعكس انا مقتنعة كل الاقتناع وراضية كل الرضى عن حالي واحوالي هنا وبأرادة الله في حياتي وحياة افراد اسرتي وانا اتمنى للجميع السعادة والخير والصحة والعافية ولست امتص طاقة الاخرين ولا احملهم اكثر من طاقتهم فاللي يريد ان يصلي من اجلي ولافراد اسرتي فاهلاً ومرحباً فليصلي اما الذي لا يريد ان يصلي من اجلنا فأيضاً اهلاً ومرحباً هذا رأيه الشخصي وهو حر في ذلك مع جزيل شكري وتقديري واحترامي للجميع 🌹🌺🥀💐🌷🌼🌸🌻
 

خادم البتول

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 أبريل 2012
المشاركات
981
مستوى التفاعل
882
النقاط
93
الإقامة
عابـــر سبيــــل

في يوم من الأيام كان فيه راهب شيخ كبير ماشي ومعاه تلميذه راهب صغير، وكان فيه في طريقهم نهر، بينزلوا فيه يعبروه سيرا على الأقدام. في اليوم ده لما وصلوا النهر: وجدوا بنت جميلة واقفة مش عارفة تعبر. وهنا عرض الراهب الكبير يساعدها، يشيلها ويعبر بيها النهر. البنت واقفت، وبالفعل شالها الراهب الكبير رغم سنه، بينما كان تلميذه في حالة صمت وضيق. خلصت الحكاية وراح كل واحد لحال سبيله، وانقضى النهار وغابت الشمس، وبعد ساعات طويلة لاحظ الشيخ إن تلميذه حزين فسأله عن سبب ضيقه. الراهب الصغير قاله: إزاي يا ابونا وانت راهب تشيل كده البنت؟ إزاي كده ترفعها وتلمسها وتضم جسدها لجسدك؟ الشيخ سأله: بنت مين يا ابني؟ التلميذ رد: البنت الجميلة اللي كانت عند النهر. وهنا ضحك الشيخ طويلا. سأله تلميذه في دهشة عن سبب ضحكه. رد الشيخ: أنا يا ابني شلت البنت لدقائق معدودة عشان أساعدها وبعدين تركتها، بينما انت شلتها طول اليوم وبعد كده جاي تلومني؟! :)

ذكّرتني كلماتك يا ست نعومة بهذه القصة الجميلة. :) انتي ليه لسه شاغلة نفسك أو حتى فاكرة أصلا الموضوع ده؟ هل ده نفسه تمركز حول الذات؟ هل ده اهتمام شديد جدا بصورتك عند الآخرين ورأيهم فيكي؟ ولماذا هذا الاهتمام؟ يفرق معاكي في إيه؟

الإنسان يبحث يا أمي في رحلة حياته كلها عن هدف ـ أو أكثر ـ من ثلاثة:

التحكم Control ـ الأمان Security ـ أو القبول Approval

هو ده الأساس وراء كل رغبات الإنسان وحتى جهده وكفاحه في هذا العالم. فهل انتي من النوع الباحث عن القبول؟ عن موافقة الآخرين؟ هل قبول الآخرين ده نفسه هو ما يعطيكي إحساس الأمان؟ الأسئلة دي كلها طبعا ليكي، لا أريد إجابتها، ولكن فكّري فيها كويس عشان تحققي وعي بذاتك دائما، أهم وعي في حياة أي إنسان!


... فاللي يريد ان يصلي من اجلي ولافراد اسرتي فاهلاً ومرحباً فليصلي اما الذي لا يريد ان يصلي من اجلنا فأيضاً اهلاً ومرحباً هذا رأيه الشخصي وهو حر في ذلك


يا سلاااام! أيوه هو ده! أصل أنا يا أمي راجل متمرد قديم واحب لغة التمرد دي.
icon10.gif
لغة القوة والعزة والشجاعة. مش عن كبرياء ولكن لأننا بنستند بالفعل لقوة جبارة هي قوة الرب ذاته، تذكري دائما هذا.

وأما صلاتنا فربنا حتى مش محتاج صلاتنا! نصلي ونلح في الصلاة ولكن مش عشان ربنا "يسمع" أو صحيح "يترأف" علينا أو "يرق" قلبه! حاشا ثم حاشا! نصلي ونلح في الصلاة بالإحرى عشان أحنا نفسنا ننضبط داخليا على الموجات الإلهية، على الترددات السمائية، بالتالي نقدر نستقبل الإرسال الإلهي، فيض المحبة اللا محدود، بحر الأنوار والتعازي والرحمات والبركات! ربنا مش لسه ح يسمع لينا ربنا سمع بالفعل، حتى من قبل ما ننطق، وبنصلي عشان بس ننفتح احنا أنفسنا لاستقبال رده، نعمته، قوته، فرحه وسلامه ومحبته، بغض النظر تماما عن الواقع بعد كده هل يتغير حسب رغباتنا الأرضية أم لا يتغير! لأن الواقع هو دائما ما "نحتاج" يا أمي، وليس ما "نريد". الواقع هو بالضبط ما نحتاج، حتى لو كان مؤلم. واما السعادة فلا ترتبط أبدا بتغيير هذا الواقع. السعادة بالأحرى هي النبع الإلهي في قلوبنا عندما نكتشفه أخيرا ويتفجر أنهارا داخلنا، يشفي جراحنا ويغسل أرواحنا ثم يفيض بلا حدود على العالم بل حتى الكون كله من حولنا!

بالتالي نعم، الناس تصلي ماتصليش، تقبلك ترفضك، تحبك تكرهك، الواقع يتغير أو لا يتغير، أخوكي يعود للرب أو لا يعود، كل ده مش مهم. على الإطلاق. المهم هو فقط ـ ودائما ـ إنتي فين من ربنا وربنا فين منك؟ صباح الورد يا ست نعومة. :16_4_10:

 

حياة بالمسيح

أمة الرب
عضو مبارك
إنضم
29 أبريل 2014
المشاركات
10,682
مستوى التفاعل
961
النقاط
76
انا لا بيهمني قبول او رفض الناس لي انا اوضح موقفي فقط ما يهمني هو ارضاء المسيح لا الناس واللي بأعمله هو تمجيداً للمسيح ولكي يرى الناس فيّ شخص المسيح ليس بقدراتي الذاتية بل بقوة ونعمة المسيح الفائقتين وفي كل ذلك ينبغي ان انقص وهو وحده يزيد وانا لا الخث عن مديح واطراء ومحبة الناس لي بل ابحث عن ارضاء المسيح عني وتمجيده من خلال اقوالي وافعالي ان احبوني الناس او كرهوني لكن من حقهم ان يعرفوا حقيقتي والحقيقة الكاملة هو اني بأحبهم كلهم وبأخدمهم كلهم حباً بالمسيح تبارك اسمه القدوس للابد امين
 

+Nevena+

عضوة ح الغلاسه
مشرف سابق
إنضم
12 ديسمبر 2007
المشاركات
20,049
مستوى التفاعل
1,878
النقاط
113
صباح جديد باشراقه مختلفه
سبت النور وقيامه المسيح
كل سنه وانتم بخير وسلام
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,696
مستوى التفاعل
1,943
النقاط
113
مساء الفل على الكل
بتوحشوني بس النت وحش اوى اوى سامحونى على التقصير
 

candy shop

مشرفة منتدى الاسرة
مشرف
إنضم
29 يناير 2007
المشاركات
50,696
مستوى التفاعل
1,943
النقاط
113
مساء الفل على اجمل اسره فى الدنيا
انتوا البيت الكبير
 

حياة بالمسيح

أمة الرب
عضو مبارك
إنضم
29 أبريل 2014
المشاركات
10,682
مستوى التفاعل
961
النقاط
76
صباح يسوع ملئ بالحب ونوره ينور صباحكم يا احلى بيت نجتمع فيه بعد بيوتنا الحقيقية
 
أعلى