لسه الدنيا بخير ..........بقلم رانيا حفني

philanthropist

أميرة الورد
عضو مبارك
إنضم
30 يوليو 2013
المشاركات
1,239
مستوى التفاعل
161
النقاط
0
الإقامة
القصر الملكى السماوى قصر الملك يسوع المسيح
لسه الدنيا بخير ..........

انا مسلمة خريجة مدارس راهبات وتحديدا مدرسة "سانت جوزيف لراهبات قلب يسوع المصريات "" واخويا خريج مدرسة "الفرير" ...وامي خريجة مدرسة "الراعي الصالح" ...وفي قلب مدرستي كان في ثمثال للسيدة العذراء وكنيسة....واتربينا تربية مظبوطة كأننا ضباط جيش ...وفي يوم من الأيام كنت التانية علي الفصل ومع هذا الراهبة عاقبتني لأني في حصة الدين الأسلامي مكنتش حافظة سورة "الرحمن" ....وقعدت للساعة 5 الي ان حفظتها تماما..اللي عايزة اقولة.....لما نبقي في القرن ال 21 وبعد ثورتين ولسة بنقول "نهنيء ""الأخوة المسيحيين"" بمناسبة عيد الميلاد المجيد نبأة بنهرج .....لما لسة في البطاقة بيكتب مسيحي ومسلم ...نبقي بنهرج....لما نتغافل عن اللي بيحصل في صعيد مصر....نبقي بنهرج....لما دار الأفتاء تطلع فية بيان ويتم تناقلة في جميع وسائل الأعلام عن انة لا مانع من تهنئة الغير مسلمين بأعيادهم ....نبقي بنهرج ....وبعدين نطلع نقول يحيا الهلال مع الصليب...حنهزر؟؟..هل حتقبل في بلدك اللي انت شايل جنسيتها بيان يقال فية "مسموح للمسيحيين تهنئة الأخوة المسلمين بعيدهم " ؟ ....هو الأمر محتاج ان حد يسمح او ميسمحش ؟ دي اخلاق وتربية ....عايز تحس بأحساسهم ؟ ...سافر اي دولة اوروبية متحضرة وشوف بيعاملوا المسلمين ازاي علي انهم متطرفين وارهابيين ....لما حتتوجع ...حتحس وتتربي وتفهم .......وموْخرا عشان تكمل ......لما وزير ثقافة مصر يقولك فيلم سيدنا موسي صهيوني ولن يتم عرضة زي المهزلة اللي حصلت مع فيلم سيدنا نوح.....في زمن مبأش فية الشباب بيفتحوا قرأن او انجيل ....نبقي بنستهبل ....عصفور قمر الدين دة مش فاهم ان الفن رسالة ؟ وان في شباب ميعرفوش اساسا قصص الأنبياء ؟...مش فاهم انة من خلال فيلم ممكن يحبب ناس في القرأة اكثر؟؟....ممكن يبقي في مغالطات ....عندك نقاد يا عم الحاج يقولوا دة.....خلاصة القول: عشان ينصلح الحال....انت مسلم ..مسيحي.....سني ...شيعي ....بهائي...ملحد....كل واحد حر ...احترم الأخر عشان الأخر يحترمك ....اللي ليك عندة ادبة وتعاملة معاك وشغلة وبس ....وخلاصة القول ان الممنوع مرغوب يا وزارة من يومك شمال ...والفيلم حيتشاف حيتشاف......ومن الأخر .....لسة بدري اوي.....لما ينضف الأزهر ويتفلتر نبقي نفتح الملف دة بالتفصيل.......ومن اخر الأخر ....مكتبتي فيها مصحف وتمثال للسيدة العذراء وانجيل كمان.....عملت عمرة اكثر من مرة ومحدش يقدر يحكم علي مدي تديني يا شعب اختزل الدين في حجاب ونقاب وسبحة ودقن ورنة تليفون ونسي مكارم الأخلاق... ...وفي بيتي شجرة الكريسماس ...وبشتري بابا نويل ....وبحتفل زي اي انسان متحضر بسنة جديدة ....ولو ربنا اراد يرزقني بولاد حعيد التجربة وادخلهم مدارس رهبان وراهبات ......عشان يطلعوا محترمين ومتحضرين ومثقفين ....في النهاية...عشان تبقي مسلم صح لازم تقرا انجيل وتوراة كمان عشان تبقي فاهم رسالة رب العالمين لكل الأنبياء ...افتخر بدينك وحبة وحارب من اجلة ...واحترم الأخر ودين الأخر وحبة واحترمة ...لأن في النهاية الرب واحد ...والوطن واحد. .......يا أمة اقرأ ..........حسبي الله ونعم الوكيل.
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
لما لسة في البطاقة بيكتب مسيحي ومسلم ...نبقي بنهرج....
.

آآآآآآه دة أنتى عبيطة بقى .!!​
خلصنا من " ناعوت " طلع لنا " حفنى " ؟!​
ياست " رانيا " لا يجوز للمسيحية الزواج بمسلم ولا ترثه ودة موجود فى المسيحية​
كذلك المسلمة لا تتزوج من مسيحى ولا ترثه ..ودة موجود فى الأسلام​
علشان كدة خانة الدين فى البطاقة ... يحرق أبو الجهل يا أنصاف متعلمين​

لما دار الأفتاء تطلع فية بيان ويتم تناقلة في جميع وسائل الأعلام عن انة لا مانع من تهنئة الغير مسلمين بأعيادهم ....نبقي بنهرج
دار الأفتا ياست " رانيا " مش بتطلع بيانات يا جاهلة ...​
و لا بتجتمع علشان يقولوا يالا نطلع فتوى ..مش نظام هنطبخ أية النهاردة هو ؟​
دار الأفتاء بترد على أى سؤال بيتوجه ليها ( دورها كدة )​
حتى لو كان سؤال أهبل من عينة ( هل يجوز تهنئة النصارى ) دة​
وزى ما قداسة البابا بيرد على أسئلة الناس وبتتسجل صوت وصورة​
لما ينضف الأزهر ويتفلتر نبقي نفتح الملف دة
لايجوز أن نتحدث عن مؤسسات الدولة الدينية بمثل هذه السفالة​
الأزهر والكنيسة – اللى وقفوا ضد الأخوان والسلفيين –​
أنضف منك...اللى عايز يختلف مع مؤسسات الدولة يختلف​
بس من غير قلة أدب وقذارة​
ملف أية اللى عايزة تفتحيه يا جاهلة
دارسة أية أنتى علشان تفتحى ملفات الأزهر ؟!!!!​
أية قلة الأدب اللى بقينا فيها دى ؟؟؟!!!​
عشان تبقي مسلم صح لازم تقرا انجيل وتوراة كمان عشان تبقي فاهم رسالة رب العالمين لكل الأنبياء .
يقرا أية يا بنت عزيزة الهابلة ؟
المسلم لا يصح أسلامه إلا بالإيمان بالملائكة والكتب والأنبياء والرسل​
( لانفرق بين أحد من رسله ) وألا أنتى مش واخدة بالك يا " مسلمة " ؟!!​
يابتاعة سورة " الرحمن " ..!!​

[FONT=&quot]" فيلو " ...أنتى سقطتى ع البت دى منين ؟ فيس برضه ؟
[FONT=&quot]وألا كانت واقفة فى محطة المترو ؟!


[/FONT][/FONT]
 
التعديل الأخير:

philanthropist

أميرة الورد
عضو مبارك
إنضم
30 يوليو 2013
المشاركات
1,239
مستوى التفاعل
161
النقاط
0
الإقامة
القصر الملكى السماوى قصر الملك يسوع المسيح

آآآآآآه دة أنتى عبيطة بقى .!!​
خلصنا من " ناعوت " طلع لنا " حفنى " ؟!​
ياست " رانيا " لا يجوز للمسيحية الزواج بمسلم ولا ترثه ودة موجود فى المسيحية​
كذلك المسلمة لا تتزوج من مسيحى ولا ترثه ..ودة موجود فى الأسلام​
علشان كدة خانة الدين فى البطاقة ... يحرق أبو الجهل يا أنصاف متعلمين​

دار الأفتا ياست " رانيا " مش بتطلع بيانات يا جاهلة ...​
و لا بتجتمع علشان يقولوا يالا نطلع فتوى ..مش نظام هنطبخ أية النهاردة هو ؟​
دار الأفتاء بترد على أى سؤال بيتوجه ليها ( دورها كدة )​
حتى لو كان سؤال أهبل من عينة ( هل يجوز تهنئة النصارى ) دة​
وزى ما قداسة البابا بيرد على أسئلة الناس وبتتسجل صوت وصورة​
لايجوز أن نتحدث عن مؤسسات الدولة الدينية بمثل هذه السفالة​
الأزهر والكنيسة – اللى وقفوا ضد الأخوان والسلفيين –​
أنضف منك...اللى عايز يختلف مع مؤسسات الدولة يختلف​
بس من غير قلة أدب وقذارة​
ملف أية اللى عايزة تفتحيه يا جاهلة
دارسة أية أنتى علشان تفتحى ملفات الأزهر ؟!!!!​
أية قلة الأدب اللى بقينا فيها دى ؟؟؟!!!​
يقرا أية يا بنت عزيزة الهابلة ؟
المسلم لا يصح أسلامه إلا بالإيمان بالملائكة والكتب والأنبياء والرسل​
( لانفرق بين أحد من رسله ) وألا أنتى مش واخدة بالك يا " مسلمة " ؟!!​
يابتاعة سورة " الرحمن " ..!!​

[FONT=&quot]" فيلو " ...أنتى سقطتى ع البت دى منين ؟ فيس برضه ؟
[FONT=&quot]وألا كانت واقفة فى محطة المترو ؟!


[/FONT][/FONT]

لا من جروب مسيحى بس مش فاكرة اسمه كانوا ناشرين المقال بتاعها حسيت انها اوفر اوى و بتتكلم كانها من كوكو تانى شكلها كدة قرات ما تزقينى يا ماما الصفحة مليون و ربعميت الف
بس تصدق حلوة فيلو دى عجبتى اوى
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
[FONT=&quot]أعتقد كدة ( لو هى مسلمة ) عايزة تقلد " فاطمة ناعوت "
[FONT=&quot]بس على أجهل حبتين تلات حبات – بيبانوا لما بيكتبوا يا ست البنات
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]أولاد أخويا – الله يرحمه – فى مدارس راهبات ( ولد وبنت )[/FONT]
[FONT=&quot]فعلاً فعلاً حزم وتربية وإدارة عشرة على عشرة [/FONT]
[FONT=&quot]لكن حدوتة راهبة تحفظها سورة " الرحمن " صعبة شوية [/FONT]
[FONT=&quot]لأنها محتاجة ( نطق بالمد ) ومخارج ألفاظ ومش أى حد يقدر يّحفظها[/FONT]
[FONT=&quot]ودة اللى لفت نظرى وأنا باقرا فكملت قراية [/FONT]
[FONT=&quot]ورحت دايس تعليق [/FONT]
[/FONT]
 

philanthropist

أميرة الورد
عضو مبارك
إنضم
30 يوليو 2013
المشاركات
1,239
مستوى التفاعل
161
النقاط
0
الإقامة
القصر الملكى السماوى قصر الملك يسوع المسيح
شكرا لتعليقك بس على فكرة فيلو عجبتنى بجد اوعى تشيلها انا بعد كدة هخلى الاعضاء يقولولى فيلو لانى عارفة ان الاسم صعب شوية كتير اوى خالص:D;)
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
[FONT=&quot]أعتقد كدة ( لو هى مسلمة ) عايزة تقلد " فاطمة ناعوت "
[FONT=&quot]بس على أجهل حبتين تلات حبات – بيبانوا لما بيكتبوا يا ست البنات
[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]أولاد أخويا – الله يرحمه – فى مدارس راهبات ( ولد وبنت )[/FONT]
[FONT=&quot]فعلاً فعلاً حزم وتربية وإدارة عشرة على عشرة [/FONT]
[FONT=&quot]لكن حدوتة راهبة تحفظها سورة " الرحمن " صعبة شوية [/FONT]
[FONT=&quot]لأنها محتاجة ( نطق بالمد ) ومخارج ألفاظ ومش أى حد يقدر يّحفظها[/FONT]
[FONT=&quot]ودة اللى لفت نظرى وأنا باقرا فكملت قراية [/FONT]
[FONT=&quot]ورحت دايس تعليق [/FONT]
[/FONT]

انا احتج هى لو فعلا عبيطة واوفر وده باين من كلامها ده لانها بالاخر بتتكلم عن تجربتها وبعفوية لانها بالتأكيد مش دارسة ومش كلام مدروس يعنى هى واحده بتتكلم بعفوية وبتحكى اللى نفسها يكون
مال بقا ناعوتى و مالها هناك فرق وبعدين ناعوتى مش جاهله :eek:ld: ومسمحش انه يتقال عليها جاهلة مش كل حد هيختلف معانا يتقال عليه جاهل :t7::t7:
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0


انا احتج هى لو فعلا عبيطة واوفر وده باين من كلامها ده لانها بالاخر بتتكلم عن تجربتها وبعفوية لانها بالتأكيد مش دارسة ومش كلام مدروس يعنى هى واحده بتتكلم بعفوية وبتحكى اللى نفسها يكون
مال بقا ناعوتى و مالها هناك فرق وبعدين ناعوتى مش جاهله :eek:ld: ومسمحش انه يتقال عليها جاهلة مش كل حد هيختلف معانا يتقال عليه جاهل :t7::t7:
[FONT=&quot]ناعوتى دى علشان أنتى ولآيف تدخلوا
[FONT=&quot]زى ما باكتب مبارك كدة تدخل دونا
[/FONT]
:new6::new6::new6:​
[FONT=&quot]أنا متفق معاها فى موضوع الأفلام والأنبياء ووزارة الثقافة اللى أتنيلت من بعد فاروق حسنى[/FONT]
[FONT=&quot]لكن تجربتها ( على حسب تعبيرك ) اولها كدب والا أنتى شايفة [/FONT]
[FONT=&quot]انه ممكن راهبة تعلم مسلم سورة الرحمن ؟[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ولو عايزة تتعرضى للمؤسسات الدينية على الأقل تبقى عارفة الفرق بين[/FONT]
[FONT=&quot]بيان وفتوى وأزاى الفتوى بتطلع نتيجة سؤال !![/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]وعلى الأقل ما تقولش الأزهر ينضف علشان عيب أوى - تختار ألفاظها[/FONT]
[FONT=&quot]الأزهر دة هو اللى وقف امام الأخوان لما حبوا يبيعوا مصر بالصكوك الأسلامية[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]ولو مندهشة أوى وشايفة ان الدولة بتهرج لما تحط الديانة فى البطاقة[/FONT]
[FONT=&quot]تبقى لا مؤاخذة جاهلة
[/FONT]
[FONT=&quot]والجهل أصلا مش عيب ولا شتيمة [/FONT]
[FONT=&quot]العيب لما نتعرض لحاجة مش عارفينها ونررررص كلام مالوش معنى [/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
اها يعنى جر شكل ماشى:)
اولا الراهبات فى مدارسهم يا استاذ عبود الاولوية عندهم هى نجاح العملية التعليمية و متمثلة فى مدارسهم اللى هى مدارس الراهبات بيتعاملوا بحزم وجديه ودون تفريق بين الطالبات مسلمة كانت او مسيحية ممكن جدا تكون راهبة متابعة اوى مستوى البنات فى اللغة العربية والتربية الدينية الاسلامية زى متابعتها تمام لاى مادة تانيه وحريصة على تفوق بناتها فى المادتين دول واى مواد تانية بتتضمن ايات قرآنيه او قصص تاريخية وفتوحات اسلامية .. وده عن تجربة :)

واضح جدا من كلامها انا مسلمة من بعيد لبعيد بمعنى انها متعرفش الرسميات للمؤسسات الدينية فتوى ولا بيان دى مش فارقة معاها لانها زى ما هو واضح انها مش دارسة هى بتنتقد امور فعلا تستحق النقد والتوجية
الازهر مؤسسة دينية عريقة وليها كل الاحترام لكن كلنا عارفين ان مؤسسة الازهر زيها زى اغلب مؤسسات البلد طالها الفساد والرياء ولحد اللحظة دى فى شخصيات كتير غير وطنية وغير سوية بتنتمى لمؤسسة الازهر اعتقد ده كلنا بنعرفه وبنشوفه كله على المكشوف
مفيش حاجة بتستخبى .. هى اختيارها للفظ بس مش لائق لكن كوجهة نظر انا متفقة معاهاولا انت رايك ايه؟
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
[FONT=&quot]أنا عارف مستوى مدارس الراهبات وقلته فوق
[FONT=&quot]معاكى حق كله طاله الفساد والرياء ...نستثنى الكنيسة طبعاً [/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
[FONT=&quot]أنا عارف مستوى مدارس الراهبات وقلته فوق
[FONT=&quot]معاكى حق كله طاله الفساد والرياء ...نستثنى الكنيسة طبعاً [/FONT]
[/FONT]

هههههههههههههههه طبعا طبعا :gy0000::gy0000::gy0000:
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0


هههههههههههههههه طبعا طبعا :gy0000::gy0000::gy0000:
[FONT=&quot]أكيد أكيد ...

[FONT=&quot][/FONT]
:new6::new6::new6:​
[FONT=&quot]على فكرة مافيش مسلم بيفكر فى خانة الدين اللى فى البطاقة[/FONT]
[FONT=&quot]حالة " حفنى " فريدة من نوعها ..!![/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق

[FONT=&quot]أكيد أكيد ...


[FONT=&quot][/FONT]
:new6::new6::new6:​
[FONT=&quot]على فكرة مافيش مسلم بيفكر فى خانة الدين اللى فى البطاقة[/FONT]
[FONT=&quot]حالة " حفنى " فريدة من نوعها ..!![/FONT]
[/FONT]

صح مفيش مسلم بيفكر فى الخانة دى او اغلب المسلمين وده لانها خانة بتميزه طبعا بتجعله مواطن درجة اولى مميز يبقا مش هيحبها ليه بقا وهيعترض على وجودها :t9:
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0


صح مفيش مسلم بيفكر فى الخانة دى او اغلب المسلمين وده لانها خانة بتميزه طبعا بتجعله مواطن درجة اولى مميز يبقا مش هيحبها ليه بقا وهيعترض على وجودها :t9:
إإإإيييهييه ؟؟ ...طاب ما انا عارف وأنا اللى قلت
وقلت كمان درجة أولى تكييف
:new6::new6::new6:

[FONT=&quot]أستنى دى شكلها بتكتب فى الأهرام
[FONT=&quot]يعنى صحفية !!!!![/FONT]
[FONT=&quot]سقط عنها الأعذار ....ومش مسلمة من برة برة ولا حاجة [/FONT]
[FONT=&quot]ودة مستواها الثقافى ...يخرب بيت التعليم الجامعى اللى طاله الفساد والرياء هو روخر[/FONT]
[FONT=&quot]ما عدا الـــ ........................[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]الأهرام
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] :fun_lol::fun_lol::fun_lol::fun_lol:[/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
ايوه ماعدا ال ..... حد له شوق فى حاجة:)
رانيا حنفى صحفية !! مسمعتش الاسم ده قبل كده ودى بنت مين بقا فى البلد علشان تكتب فى الاهرام حتة واحده
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
ايوه ماعدا ال ..... حد له شوق فى حاجة:)
رانيا حنفى صحفية !! مسمعتش الاسم ده قبل كده ودى بنت مين بقا فى البلد علشان تكتب فى الاهرام حتة واحده
فسسسسسسسساد بعيد عنك بقى
:new6::new6::new6:
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
انا قولتها من زماااان
طول منشوف فى التلفزيون ان المسلم والمسيحى نسيج واحد تعرف ان فية مشكلة
هما يقولوا الكلام دة عشان يحسسوك ان مفيش مشاكل لكن العكس هو الصحيح امال بيدافعوا لية عن العلاقة ؟؟؟؟؟؟؟
سؤال يا عوبد
بيقال ان ايام عبد الناصر مكنش فية خانة الديانة معرفش صح ولا غلط
الدنيا كانت ماشية ازاى ساعتها ؟؟؟؟؟؟
والدول اللى مش بتحط خانة الديانة
عندها خلال قانونى كدة وتشريعى يا كبيرولا اية
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
[FONT=&quot]معاكى حق كله طاله الفساد والرياء ...نستثنى الكنيسة طبعاً
مش معاك يا عوبد فى الاستثناء واللى يزعل يخبط راسة فى الحيط
الكنيسة لا يديرها ملائكة انهم بشر يصيبون ويخطئون
انا شغال فى المجال الكنسى واللى ميعرفش يقول عدس
زيى ما هناك ايجابيات كبيرة
هناك سلبيات رهيبة ايضا
بس انت ذكى يا عوبد فى الاستثناء
لان فعلا الادارة الكنسية شىء مجهول للمسيحين ذاتهم باستثناء من يعملون داخلها وكمان ليس كل من يعمل داخلها لدية القدرة على هذا
[/FONT]
 
التعديل الأخير:

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

سؤال يا عوبد
بيقال ان ايام عبد الناصر مكنش فية خانة الديانة معرفش صح ولا غلط
الدنيا كانت ماشية ازاى ساعتها ؟؟؟؟؟؟
والدول اللى مش بتحط خانة الديانة
عندها خلال قانونى كدة وتشريعى يا كبيرولا اية
[FONT=&quot]لأ ... كان فيه خانة للديانة طبعاً
[FONT=&quot]وكان بيتكتب قبطى أرثوذكسى كمان
[FONT=&quot]الدول التى لا تستخدم خانة الدين ليس لديها خلل تشريعى ولا حاجة[/FONT]
[FONT=&quot]كل دولة بتختار التشريع المناسب لها حسب أحتياجات شعوبها [/FONT]
[FONT=&quot]
( مشكلتنا ) اننا بنتدخل فى تشريعات الناس وعايزين نفرض عليهم وصايتنا وعايزنها على مزاجنا [/FONT]
[FONT=&quot]ولو طرحنا الموضوع حسب الأمزجة – هتلقى مسلم – طالع لك يقولك [/FONT]
[FONT=&quot]لية مانع زواج الأرثوذكسى من الكاثوليكى ؟ مش كلكم نصارى فى قلب بعض !![/FONT]
[FONT=&quot]طااب وأنت مالك ؟ أيش حشرك فى شرع الناس يا بارد ؟ [/FONT]
[FONT=&quot]ولو عندنا يهود وقالك الشرع عندى ميراث الأبن البكر فقط ..هتقوله لا دة تخلف ؟[/FONT]
[FONT=&quot]وأنت مالك برضه ؟! [/FONT]
[FONT=&quot]
قس على ذلك فى شرع المسلم – وبمنتهى الحيادية فكر فيها [/FONT]
[FONT=&quot]هتلقى عنده حق لو حد قرب من شريعته هو كمان – خاصة فى ظل حالات الجهل اللى قدام مننا [/FONT]
[FONT=&quot]
– لية بتفرح بواحدة بتهاجم شرع المسلمين وتصف الأزهر بالوساخة[/FONT]
[FONT=&quot]فى حين أحنا نفسنا – وهنا فى المنتدى – رفضنا مقالة لروز اليوسف[/FONT]
[FONT=&quot]ذكرت فيه مساج أو علاج طبيعى للبابا فى روما ؟! [/FONT]
[FONT=&quot]مجرد ذكر البابا كان مررررفوض وبشدة وطالبنا بمقاطعة المجلة ..!![/FONT]
[FONT=&quot]
لية هنا بتقول أن رانيا دة رأيها وهى مش جاهلة ولا حاجة – وهو اللى يختلف معاك يبقى جاهل !![/FONT]
[FONT=&quot]ليه عند غيرك بتعتبره تنويرى وعندك البابا يبقى خط أحمر ؟!![/FONT]
[FONT=&quot]
يتبع ...[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
[FONT=&quot]بالنسبة لخانة البطاقة ...فيه حاجة محيرانى وبشدة
[FONT=&quot]انت داقق صليب على رسغك وأسمك جرجس
[FONT=&quot]يعنى لو قاعد فى الأتوبيس ... أمة لا اله إلا أنت عرفت أنك مسيحى ..!!![/FONT]
[FONT=&quot]لو بتقدم ورقك لصاحب العمل شاف أنك مسيحى خلاص بأيدك الممدودة بالورق مش مستنى صورة بطاقتك !!![/FONT]
[FONT=&quot]
الله ؟؟!!! ....سبحان الله ...
ما أنت نفسك معلم نفسك وبتفتخر أنك مسيحى[/FONT]
[FONT=&quot]
الناس فى مصر ماشية مبينة هويتها الدينية يا جرجس[/FONT]
[FONT=&quot]حجاب – نقاب - زبيبة صلاة- مسواك - جلابية ودقن ...صليب[/FONT]
[FONT=&quot]
زعلانين لية بقى ان الدولة بتكتب ديانتك فى البطاقة ( لأسباب تشريعية وتنظيمية ) ؟[/FONT]
[FONT=&quot]وألا هو أى هيجان عمال على بطال ضد الدولة وخلاص ؟!![/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
– لية بتفرح بواحدة بتهاجم شرع المسلمين وتصف الأزهر بالوساخة
فى حين أحنا نفسنا – وهنا فى المنتدى – رفضنا مقالة لروز اليوسف
ذكرت فيه مساج أو علاج طبيعى للبابا فى روما ؟!
مجرد ذكر البابا كان مررررفوض وبشدة وطالبنا بمقاطعة المجلة ..!!

لية هنا بتقول أن رانيا دة رأيها وهى مش جاهلة ولا حاجة – وهو اللى يختلف معاك يبقى جاهل !!
ليه عند غيرك بتعتبره تنويرى وعندك البابا يبقى خط أحمر ؟!!


علفكرة انا مفرحتش بيها ولا حاجة وواضح انها مبتعرفش تختار الفاظها كويس وكلامها مبالغ فيه جدا سواء كان مدح او ذم

بأمانة مش فاكرة حكاية مقال روزاليوسف دى خالص

لكن انا مقولتش على مقال حنفى انه مقال تنويرى لانها اصلا منورتناش وقالت حاجة منعرفهاش هى بتنتقد امور مش بتعجبها وده من حقها اسلوبها مش اد كده وبتقترح اقتراحات غير مدروسة ماشى دا برضو ميستدعيش اننا نقول عليها جاهلة لانها وببساطة هى مش جاهلة فى العموم واضح انها متعلمه وتعليم عالى كمان لكن يمكن تكون بتجهل بعض الامور مش كل الناس بتعرف كل حاجة المهم انها بتنتقد مش بتدرس ومقلتش على نفسها كاتبة تنويرية او باحثة مثلا علشان كده انا رفضت اننا نقول عليها جاهلة
وبالنسبة للفساد وده رايى وبمنتهى الصراحة اى مكان بيديره وتحت اشراف الانسان فهو قابل للفساد .
 
أعلى