احترسوا واقع النت المر !!

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
في النت / الكل رومانسي والكل متحضر والكل مثقف / والكل أبيض والكل نقي

في النت الكل فارس والكل شجاع / والكل يطالب بالديمقراطية / والكل يلعن

( أبو الحكومات ) متخفيا تحت رداء الاسم المستعار!

في النت / الكل ضحية العادات والكل ظلمته الظروف والكل تزوج ابنة عمه رغما

عنه/ والكل زوجته لاتقدر مواهبه المدفونة!

في النت /كل الأشياء قابلة للرهان لديهم / فيتراهنون على القلوب / ويتراهنون

على النساء / ويتراهنون على الاعراض / !

في النت / كل الاحلام وردية / وكل الوعود وردية / وكل الحكايات وردية /وكل

الليالي وردية / ووحده الواقع أسود !

في النت /لاتتعمد الغياب لتقيس مساحة فراغك لديهم / ولاتنتظر ليلة ظلماء يتم

افتقادك بها / فكل ليالي النت خافتة الإضاءة ظلماء !

في النت / يفشل أصحاب الوجوه الواحدة / والقلوب الواحدة/ في المحافظة على

الكثير / وينجح أصحاب الأقنعة المتعددة والقلوب المتعددة في الكثير !

في النت / يعشقون من اول محادثة / فكل اضافة جديدة ( صيدة ) وكل رسالة

خاصة ( صيدة ) وكل وردة في رد ( صيدة )!

واقعنا مُر
 

joeseph.jesus

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 مايو 2012
المشاركات
1,940
مستوى التفاعل
452
النقاط
83
الإقامة
قلب يسوع
ليس كل النت واقعاً مرًا .
لكن الكثير من الواقع الافتراضي يشوبه الغموض . لابد من الحذر اثناء المعاملات بين الناس علي الانترنت
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
الكلام موجه للشباب واللى بيميلوا يقضوا اغلب وقتهم فى التعرف على ناس ويعملوا شات معاهم اكيد مش كل النت فى اللى بيستخدم النت للبحث والدراسة والاطلاع وفى عمله زيك .. لكن الخطورة فى الشباب والبنات اللى بيكون عندهم هوس بالفيس بوك وغيره
وهدفهم كله الشات .

نورت جوزيف:)
 

joeseph.jesus

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 مايو 2012
المشاركات
1,940
مستوى التفاعل
452
النقاط
83
الإقامة
قلب يسوع
الكلام موجه للشباب واللى بيميلوا يقضوا اغلب وقتهم فى التعرف على ناس ويعملوا شات معاهم اكيد مش كل النت فى اللى بيستخدم النت للبحث والدراسة والاطلاع وفى عمله زيك .. لكن الخطورة فى الشباب والبنات اللى بيكون عندهم هوس بالفيس بوك وغيره
وهدفهم كله الشات .

نورت جوزيف:)
علي فكرة في اوقات كثيرة مش شرط استخدم النت للشغل بس
اوقات كثيرة بستخدمه للترفيه لكن اللي اعتقده انه وسيلة زيه زي اي شيء تاني من الاتصالات و ذو حدين .
يعني الشاب اللي عنده القابلية للموضوع ده سواء نت او غيره بيعاكس هي مجرد وسيلة مش اكثر
يعني اوقات كثيرة تلاقي اتصالات من شباب او بنات بغرض التسلية
ومش لها اي لزوم و بتعمل مضايقات كثيرة .

انا اتعرضت لمواقف كثيرة من دي .
ربنا يهديهم
الاساس بالتربية السليمة ومراقبة البيت الاساسية
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
مش النت بس
وفى كمان بالواقع
ربنا يرحمنا

اكيد سوسو عايشين بعالم صعب محتاجين ننتبه ونحرص كتير
الرب يباركك ويحافظ عليكى سوسو
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,311
مستوى التفاعل
884
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
طيب ما انا من زمان عمال اهاتى واقول :
1) ليس كل جورج وجوزيف وميكل وجرجس كذلك.
2) وليس كل اميرة الاحزان وهمسة القلوب و وجه القمر كذلك

3) مهم جدا - ولازم تفهمه مواقع الاخبار ك بي بي سي العربية ومونت كارلو و سكاى نيوز ...-فى فقرة شاركونا باراكم - ليس كل الفارس المصري- هو شاب من شباب الثورة ـ او مجرد فتى غر منتمى للقوى المدنية قوى الحداثة والمواطنة ـــ هناك من يوهم الكل انه ثائر ..والحقيقة انه داعشي فاشي لا يفهم اى ثورة الا ثورة الخمينى .
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
طيب ما انا من زمان عمال اهاتى واقول :
1) ليس كل جورج وجوزيف وميكل وجرجس كذلك.
2) وليس كل اميرة الاحزان وهمسة القلوب و وجه القمر كذلك

3) مهم جدا - ولازم تفهمه مواقع الاخبار ك بي بي سي العربية ومونت كارلو و سكاى نيوز ...-فى فقرة شاركونا باراكم - ليس كل الفارس المصري- هو شاب من شباب الثورة ـ او مجرد فتى غر منتمى للقوى المدنية قوى الحداثة والمواطنة ـــ هناك من يوهم الكل انه ثائر ..والحقيقة انه داعشي فاشي لا يفهم اى ثورة الا ثورة الخمينى .

صحيح خداع وغش فى كل شىء ربنا يرحمنا ويحافظ على ولاده
 

+ماريا+

نحوك اعيننا
عضو مبارك
إنضم
22 أكتوبر 2012
المشاركات
5,471
مستوى التفاعل
2,039
النقاط
113

فى النت كمان هتلاقى المعقد اللى بيخفى
عقده ووبيستخبى ورا شخصيه مقدرش يحققها
فى حياته الحقيقيه فبيعشها على النت
اذا كان الواقع مر فمبالنا بقى بالنت
ميرسى سول لموضوعك المهم
وياريت نفهم ونتعلم
مش لازم نمر بتجربه علشان نتعلم
ربنا يحمينا من اى شخصيه مريضه
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق

فى النت كمان هتلاقى المعقد اللى بيخفى
عقده ووبيستخبى ورا شخصيه مقدرش يحققها
فى حياته الحقيقيه فبيعشها على النت
اذا كان الواقع مر فمبالنا بقى بالنت
ميرسى سول لموضوعك المهم
وياريت نفهم ونتعلم
مش لازم نمر بتجربه علشان نتعلم
ربنا يحمينا من اى شخصيه مريضه

اميين يارب ميرسى ماريا نورتى حبيبتى
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
العفو حبيبتى نورتى ... صحيح معاكم حق العالم كله عالم صعب كله شرور وخداع لكن على النت بيكون مركز واكتر بكتير
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
اكيد مش كل النت فى اللى بيستخدم النت للبحث والدراسة والاطلاع وفى عمله زيك .. لكن الخطورة فى الشباب والبنات اللى بيكون عندهم هوس بالفيس بوك وغيره
وهدفهم كله الشات .
[FONT=&quot]أكيد أنه
[FONT=&quot]أى حاجة فى الدنيا قابلة للأستخدام بوجهها الصحيح أو السيئ[/FONT]
[FONT=&quot]فى نفس الوقت طبعاً فيه مواقع عمل ( أحترافية ) [/FONT]
[FONT=&quot]الأسم الحقيقى وصورة فورمال شخصية ورقم الآى بى والموبايل والفايبر والرقم الأرضى والأيميل [/FONT]
[FONT=&quot]وبروفايل الشركة ورأس المال وسابقة الأعمال ألخ ألخ .. كله بيبقى واضح[/FONT]
[FONT=&quot]والمواقع دى لا تعترف نهائياً بالفيس بوك كبديل للمراسلة أو التعاملات [/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق

[FONT=&quot]أكيد أنه
[FONT=&quot]أى حاجة فى الدنيا قابلة للأستخدام بوجهها الصحيح أو السيئ[/FONT]
[FONT=&quot]فى نفس الوقت طبعاً فيه مواقع عمل ( أحترافية ) [/FONT]
[FONT=&quot]الأسم الحقيقى وصورة فورمال شخصية ورقم الآى بى والموبايل والفايبر والرقم الأرضى والأيميل [/FONT]
[FONT=&quot]وبروفايل الشركة ورأس المال وسابقة الأعمال ألخ ألخ .. كله بيبقى واضح[/FONT]
[FONT=&quot]والمواقع دى لا تعترف نهائياً بالفيس بوك كبديل للمراسلة أو التعاملات [/FONT]
[/FONT]

مظبوط استاذ عبود فى مواقع محترمة واهداف محترمة لناس ممكن تكون بتعتمد على النت بشكل اساسى فى حياتها .. لكن كمان فى كم من الكوارث بيحصل بسبب الاستخدام الغير سليم للنت مع الاسف اى حاجة فى الدنيا ليها ايجابيات وسلبيات واحنا اشطر ناس نجرى على السلبيات ونضخم فيها
وعلشان نكون منصفين مش احنا وبس كل دول العالم هنلاقى فى الجانب السلبى من استخدام النت واحنا بنوعى علشان الناس تحرص وتاخد بالها
ساعات بطيبة وعفوية ناس بتوقع فى مشاكل كبيرة .. ربنا يستر على الجميع
شكرا استاذ عبود نورت:lightbulb:
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
[FONT=&quot]تشاركينى معلومة كانت جديدة عليا تماماً وأول مرة أعرفها
[FONT=&quot]من حوالى خمس شهور راسلت شركة أمريكية لطلب توكيل لحساب أحد العملاء هنا[/FONT]
[FONT=&quot]فطلبوا منى بروفايل العميل ( معلومات ) – الباشا أعطاهم ( الفيس بوك ) بتاعه[/FONT]
[FONT=&quot]فوجئت برسالة من الجماعة الأميركان انهم لا يتعاملون من خلال الفيس[/FONT]
[FONT=&quot]أنا كنت عارف أن الصينين لا يتعاملون به ...[/FONT]
[FONT=&quot]لكن كانت جديدة أنى أكتشف أن الأمريكان كمان لايتعاملون به [/FONT]
[/FONT]
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
ليهم حق دا ممكن شخص واحد يعمل اكتر من حساب واكتر من اسم اصلا الفيس بوك بقا مصدر للنصب والخداع واى حد عاوز يعمل مصيبة فى حد يروح يعمل حساب وهمى ويبعتله رسايل تهديد ووعيد وساعات بيحصل انه الشخص الوهمى يتقرب من فلان او فلانة ويكون صديق وبعدين يسحب صور عائلية وشخصية ويبتزهم بيهم وده انا شوفته حدث بالفعل
ربنا يرحمنا
 

joeseph.jesus

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 مايو 2012
المشاركات
1,940
مستوى التفاعل
452
النقاط
83
الإقامة
قلب يسوع
يا سيدي الفاضل اذا قمت بعمل مراسلة لاي شيء بيطلبوا منك الهوية الحقيقية بتاعتك
وعنوان مراسلاتك من رسالة فعلية جاية عليه فعلا و تكون من مصدر رسمي
الموضوع كبير لكن الشعوب العربية غائبة تماما عنه
بيطلبوا منك جواز السفر بالاضافة الي رخصة قيادة .
عشان فعلا موضوع البيانات و سريتها موضوع خطير جدا .
 

وردة من ذهب

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
264
مستوى التفاعل
63
النقاط
0
موضوع رائع جدا اختي سول فعﻼ‌ عالم النت عالم مجهول ومخيف يجب اﻻ‌نتباه منه والتعامل بحذر مع من حولنا وعدم اﻻ‌نسياق وراء اوهام كاذبة !!
تحيااتي ..
 

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
اهلا بيكى سولين وبالفعل احنا بنحاول نوعى ونقول الاخطاء والكوارث الللى بتحصل فى النت يمكن لعل وغسى الناس تاخد بالها وتبتدى تستخدم النت بشكل اكثر ايجابية
نورتى 2 سول:)
 
أعلى