ماذا يحدث لو

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0
سؤال على الماشى كدة صغير فى الية تنفيذ الاحكام الاسلامية وقولتة وياسر طنش
اية الحكم الاسلامى فى السرقة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعد متقولى
قولى ازاى هيكون الية تنفيذة فى هذة الجريمة



أنا مش فاهم قصدك ايه بالآلية


يعنى الطريقة ؟
الآلة المستخدمة ؟
المكان ؟
مش فاهم
طبعا الحكم معروف وهو قطع اليد

 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
سؤال على الماشى كدة صغير فى الية تنفيذ الاحكام الاسلامية وقولتة وياسر طنش
اية الحكم الاسلامى فى السرقة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبعد متقولى
قولى ازاى هيكون الية تنفيذة فى هذة الجريمة



أنا مش فاهم قصدك ايه بالآلية


يعنى الطريقة ؟
الآلة المستخدمة ؟
المكان ؟
مش فاهم
طبعا الحكم معروف وهو قطع اليد

اقصد بالالية قواعد التنفيذ وهل تنطبق على الحالتين كلاهما مثل بعض
 

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0
صديقى العزيز جرجس


حد السرقة له ضوابط وشروط


خذ مثلا


- أن يكون مكلفا بالغا عاقلا


- أن يكون مختارا لا مكرها


- أن يكون عالم بالتحريم


- ألا يكون له شبهة فى السرقة


- أن يبلغ المال نصابا


-- أن يثبت ذلك عند القاضى بالشهود أما بإقرار أو بشهادة


شايف ياجرجس


يعنى الموضوع مش سبهللة


فإن انتفت تلك الشبهات والموانع فحد الله نصا لايقبل تأويل ولاحياء



 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
صديقى العزيز جرجس


حد السرقة له ضوابط وشروط


خذ مثلا


- أن يكون مكلفا بالغا عاقلا


- أن يكون مختارا لا مكرها


- أن يكون عالم بالتحريم


- ألا يكون له شبهة فى السرقة


- أن يبلغ المال نصابا


-- أن يثبت ذلك عند القاضى بالشهود أما بإقرار أو بشهادة


شايف ياجرجس


يعنى الموضوع مش سبهللة


فإن انتفت تلك الشبهات والموانع فحد الله نصا لايقبل تأويل ولاحياء



يعنى زيى مقلت
راجل عاقل سرق منى مليون جنية من بيتى وواحد تانى سرق نفس البلغ من حسابى البنكى
الى سرق من البيت ممكن يكون فية شهود لكن اللى سرق وهو قدام شاشةالكمبيوتر فى بيتة او حتى فى بلد تانية
هنا عقاب السرق اية ليهم
على اساس ان شرط الشهود توفر فى الاول الل اقتحم التاىنى بقى زيى مبيقولوا قرصنة الكترونية وانت معرفتش تحمى حسابك كويس ضد الاختراق
هنا سارقين نفس المبلغ
اية حكمهما هنا ياسر
 

وائل رسلان

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
8 أغسطس 2008
المشاركات
23
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
يا استاذ جرجس عدم معرفة السارق لا تعنى عدم الحاجة لقانون او تشريع يمنع السرقة
وهدف تغليظ عقوبة السرقة هو ردع من تسول له نفسه ان يسرق مال الناس وليس الرغبة فى قطع يد احد

وما هى ضوابط تنفيذ الحدود فى الكتاب المقدس (حد الحرق ـ حد الرجم ـ حد قطع اليد )

حد قطع اليد للمراة ( اذا تخاصم رجلان بعضهما بعضا رجل واخوه وتقدمت امرأة احدهما لكي تخلّص رجلها من يد ضاربه ومدّت يدها وامسكت بعورته فاقطع يدها ولا تشفق عينك ) تثنيه 25: 11

كيف يمكن اثبات ان المراة مسكت عورة الرجل الذى تريد ان تخلص زوجها منه ؟؟؟؟
 

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0

يعنى زيى مقلت
راجل عاقل سرق منى مليون جنية من بيتى وواحد تانى سرق نفس البلغ من حسابى البنكى
الى سرق من البيت ممكن يكون فية شهود لكن اللى سرق وهو قدام شاشةالكمبيوتر فى بيتة او حتى فى بلد تانية
هنا عقاب السرق اية ليهم
على اساس ان شرط الشهود توفر فى الاول الل اقتحم التاىنى بقى زيى مبيقولوا قرصنة الكترونية وانت معرفتش تحمى حسابك كويس ضد الاختراق
هنا سارقين نفس المبلغ
اية حكمهما هنا ياسر


أنت ياجرجس تتكلم عن صور من صور السرقة


وأنا أتكلم عن حكم


أريد القول متى ماثبتت الجريمة ( السرقة ) بشروطها ثبت الحكم


وليس شرطا أن يكون كل سارق تحت السلطة والسلطان
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
أنت ياجرجس تتكلم عن صور من صور السرقة


وأنا أتكلم عن حكم


أريد القول متى ماثبتت الجريمة ( السرقة ) بشروطها ثبت الحكم


وليس شرطا أن يكون كل سارق تحت السلطة والسلطان
صديقى ياسر
هى الصور دى ملهاش حكم ؟؟؟
يعنى حكم السرقة فى الاسلام ذو صورة واحدة فقط ؟؟؟؟؟؟؟
 

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0

صديقى ياسر
هى الصور دى ملهاش حكم ؟؟؟
يعنى حكم السرقة فى الاسلام ذو صورة واحدة فقط ؟؟؟؟؟؟؟






أنا مش شايف جديد


ارجع لمشاركتى السابقة


ياصديقى العزيز مرة أخرى


متى ماثبتت السرقة ( أيا كانت ) = ( بأى صورة ) = ( بأى أسلوب )


خد بالك ثبتت يعنى إيه ؟


انا مش عايز أدخل فى فروع فقهية ودا ممنوع هنا


بس إشارة لو تسمح


أقصد استيفاء شروط ، وانتفاء موانع


لأنه هناك صور من أخذ المال لايعمل فيها بالحد ولها عقوبات وتعزيرات أخرى كالمنتهب والمختلس مثلا


طيب إن كان قصدك حرامى البنك دا مثلا هنجيبو إزاى ؟


ماهو واحد سارق أهو ؟


الجواب : إن لم يكن تحت السلطان يبقى تحت العدالة !



 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع






أنا مش شايف جديد


ارجع لمشاركتى السابقة


ياصديقى العزيز مرة أخرى


متى ماثبتت السرقة ( أيا كانت ) = ( بأى صورة ) = ( بأى أسلوب )


خد بالك ثبتت يعنى إيه ؟


انا مش عايز أدخل فى فروع فقهية ودا ممنوع هنا


بس إشارة لو تسمح


أقصد استيفاء شروط ، وانتفاء موانع


لأنه هناك صور من أخذ المال لايعمل فيها بالحد ولها عقوبات وتعزيرات أخرى كالمنتهب والمختلس مثلا


طيب إن كان قصدك حرامى البنك دا مثلا هنجيبو إزاى ؟


ماهو واحد سارق أهو ؟


الجواب : إن لم يكن تحت السلطان يبقى تحت العدالة !



يا صديقى انا عاوز رد واضح وصريح
اتنين لصوص فى نفس البلد سيبك منة يكون خارج البلد
واحد سرق بيتى اقتحمة وسرقة
وواحد تانى بيفهم ان العصر اتغير سرق عن طريق الانترنت
عقوبة كل منهما اية فى الاسلام
مش عاوز تاويل عاوز رد
ولا هى السرقات ليها مسمى تانى ؟؟؟
انا مقلتش اختلس ولا زور قلت سرق من حسابى
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
مضمون الفكرة ببساطة هل احكام وتشريع 1500 سنة مضت
يستطيع مواكبة التطور والاختلاف الجذرى الذى حددث قى المجتمعات ام لا
واذا كان بنعم فدة سؤالى عن حكم السرقة فى الحالتين اللى ذكرتهم
وعندى امثلة كتيرررررررررر لسة مقلناش فيها حاجة لسة غير دى ياسر:smile02
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
[FONT=&quot]جرجس
[FONT=&quot]أنت ب[FONT=&quot]ت
سأل عن تهمة (الأحتيال) وليست السرقة[/FONT]
[FONT=&quot]لأن الشرط الشرعى (كما وضعه الفقهاء) أن يكون داخل (حِرز) أى مُغلق [/FONT]
[FONT=&quot]الفارق هنا أنك وضعت بيانات المالية البنكية على الأنترنت فأصبحت متاحة للجميع[/FONT]
[FONT=&quot](خرجت مما يُسمى بالحِرز شرعاً )

[/FONT]
[FONT=&quot]فكلام الأستاذ / ياسر صح فى جزئية وخطأ فى الأخرى بوصفها أنها (صورة من صور السرقة) [/FONT]
[FONT=&quot]
و عندى تهمة (النصب) كمثال أن تتحصل على بضائع بالأجل وتكتب على نفسك وصل أمانة[/FONT]
[FONT=&quot]وهو أيضاً (كما قلت) تطبيق للشرع الأسلامى فى بعض المُعاملات المالية (آية الدين – البقرة)[/FONT]
[FONT=&quot]إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى [/FONT][FONT=&quot]فَٱكْتُبُوهُ[/FONT]
[FONT=&quot]
مادفعتش وصل الأمانة أو كتبت شيك بدون رصيد – مش سرقة – ليية ؟؟[/FONT]
[FONT=&quot]لأنك قبلت فى المبدأ بيع بـ (ثمن آجل) ...والذى ضرب على الثمن عواف[/FONT]
[FONT=&quot]أخل بالشرط الآجل فقط – فلم يتدخل الشارِع فى نوايا المُتعاملين[/FONT]
[FONT=&quot]وأكتفى بعقوبة على الإخلال بالشرط – تنتهى فوراً – متى نفذ المُخِلْ به وأدى ما عليه [/FONT]
[FONT=&quot]
الوضع التانى أسمه ( سطو ) – ( سرقة ) [/FONT]
[FONT=&quot]لا يستويان [/FONT][FONT=&quot]لا عقوبة ولا نص ولا تشريع

[FONT=&quot]لأن ماعنديش نص يُعاقب الأخلال بشرط التجارة المذكور فى آية الدين [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع
[FONT=&quot]جرجس
[FONT=&quot]أنت ب[FONT=&quot]ت
سأل عن تهمة (الأحتيال) وليست السرقة
[FONT=&quot]لأن الشرط الشرعى (كما وضعه الفقهاء) أن يكون داخل (حِرز) أى مُغلق [/FONT]
[FONT=&quot]الفارق هنا أنك وضعت بيانات المالية البنكية على الأنترنت فأصبحت متاحة للجميع[/FONT]
[FONT=&quot](خرجت مما يُسمى بالحِرز شرعاً )

[/FONT]
[FONT=&quot]فكلام الأستاذ / ياسر صح فى جزئية وخطأ فى الأخرى بوصفها أنها (صورة من صور السرقة) [/FONT]
[FONT=&quot]
و عندى تهمة (النصب) كمثال أن تتحصل على بضائع بالأجل وتكتب على نفسك وصل أمانة[/FONT]
[FONT=&quot]وهو أيضاً (كما قلت) تطبيق للشرع الأسلامى فى بعض المُعاملات المالية (آية الدين – البقرة)[/FONT]
[FONT=&quot]إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى [/FONT][FONT=&quot]فَٱكْتُبُوهُ[/FONT]
[FONT=&quot]
مادفعتش وصل الأمانة أو كتبت شيك بدون رصيد – مش سرقة – ليية ؟؟[/FONT]
[FONT=&quot]لأنك قبلت فى المبدأ بيع بـ (ثمن آجل) ...والذى ضرب على الثمن عواف[/FONT]
[FONT=&quot]أخل بالشرط الآجل فقط – فلم يتدخل الشارِع فى نوايا المُتعاملين[/FONT]
[FONT=&quot]وأكتفى بعقوبة على الإخلال بالشرط – تنتهى فوراً – متى نفذ المُخِلْ به وأدى ما عليه [/FONT]
[FONT=&quot]
الوضع التانى أسمه ( سطو ) – ( سرقة ) [/FONT]
[FONT=&quot]لا يستويان [/FONT][FONT=&quot]لا عقوبة ولا نص ولا تشريع

[FONT=&quot]لأن ماعنديش نص يُعاقب الأخلال بشرط التجارة المذكور فى آية الدين [/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
يعنى لم احط فلوسى فى بنك ومقفول علية برقم سرى لا يعرفة احد غيرى وتم اختراقة يبقى مش سطو على حرز
زيى مفتاح باب البيت حد كسرة عبود بدون مفتاحة الاصلى ؟؟؟؟؟
فى حالة البيت اللص اخترق منزلى بدافع سرقة ما فية
وكذلك حسابى عبووووود ولا اية
والسؤال هنا عوبد
اتسرق منى من البيت نفس المبلغ ومن بيتى برة حسابى البنكى نفس المبلغ عقوبة السارق هنا غير متساوية ؟؟؟؟؟ظ
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

والسؤال هنا عوبد
اتسرق منى من البيت نفس المبلغ ومن بيتى برة حسابى البنكى نفس المبلغ عقوبة السارق هنا غير متساوية ؟؟؟؟؟ظ
[FONT=&quot]أشرحها لك ( فقهياً ) حسب القياس على أيامهم
[FONT=&quot]الحرز مغلق (خزنة) (كيس داخل بيت) – مافيش بنوك ولا أيداعات ولا حسابات سرية[/FONT]
[FONT=&quot]يبقى تخضع لما يُسمى فقهياً بالمُستجدات والنوازل [/FONT]
[FONT=&quot]أى كل ما قد يستجد ( فى أى مجال للشريعة ) مش الحدود أو الأحكام فقط [/FONT]
[FONT=&quot] [/FONT]

بالنسبة للقانون المصرى ( من البيت ) سطو مقترن بسرقة
أو الشروع فيه ( ما لم يتمكن ) من سرقة شئ

(من البنك ) بيعتبر أحتيال
لأن البنك هنا مُعتدى عليه هو الآخر بأخترق حسابات عملائه

[/FONT]
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع

[FONT=&quot]أشرحها لك ( فقهياً ) حسب القياس على أيامهم
[FONT=&quot]الحرز مغلق (خزنة) (كيس داخل بيت) – مافيش بنوك ولا أيداعات ولا حسابات سرية
[FONT=&quot]يبقى تخضع لما يُسمى فقهياً بالمُستجدات والنوازل [/FONT]
[FONT=&quot]أى كل ما قد يستجد ( فى أى مجال للشريعة ) مش الحدود أو الأحكام فقط [/FONT]

بالنسبة للقانون المصرى ( من البيت ) سطو مقترن بسرقة
أو الشروع فيه ( ما لم يتمكن ) من سرقة شئ

(من البنك ) بيعتبر أحتيال
لأن البنك هنا مُعتدى عليه هو الآخر بأخترق حسابات عملائه

[/FONT]
بعد ما شرحتها
مقولتش الحكم اية برضة
هل الجريمة مختلفة
مع ان السرقة هنا واحد
والسؤال الاهم
هل يجارى هذا الحد الاسلامى اختلاف الزمان والتطور
[/FONT]
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

بعد ما شرحتها
مقولتش الحكم اية برضة
هل الجريمة مختلفة
ما أنا قلت هنا ماعنديش نص = ما عنديش حكم
[FONT=&quot]
[FONT=&quot] الوضع التانى أسمه ( سطو ) – ( سرقة )
[FONT=&quot]لا يستويان
[FONT=&quot]لا عقوبة ولا نص ولا تشريع

[FONT=&quot]لأن ماعنديش نص يُعاقب الأخلال بشرط التجارة المذكور فى آية الدين

[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]

والسؤال الاهم
هل يجارى هذا الحد الاسلامى اختلاف الزمان والتطور
لأ طبعاً ...الحد لا يصلح للتطبيق مع تقدم البشرية
عيل نشل محفظة فيها 500 جنيه
وواحد أختلس من عهدته 50 ألف جنيه
دة تقطع أيده والتانى تسيبه علشان حدوتة (الحِرز ) دى ؟
كذلك (النصاب) غير معروف وغير متفق عليه
كان بالدرهم أو الدينار أيام النبى محمد وحوالى مبلغ 3 دنانير
كم تساوى اليوم ؟ فلو قلت انها (مثلا) تساوى 500 جنيه
فهل سيتم التعديل على هذا النصاب بعد عشر سنين مثلاً
تكون قيمة الجنيه أنخفضت ؟؟!!!

[/FONT]
[/FONT]
 

grges monir

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2008
المشاركات
15,667
مستوى التفاعل
2,176
النقاط
113
الإقامة
فى قلب يسوع

ما أنا قلت هنا ماعنديش نص = ما عنديش حكم

لأ طبعاً ...الحد لا يصلح للتطبيق مع تقدم البشرية
عيل نشل محفظة فيها 500 جنيه
وواحد أختلس من عهدته 50 ألف جنيه
دة تقطع أيده والتانى تسيبه علشان حدوتة (الحِرز ) دى ؟
كذلك (النصاب) غير معروف وغير متفق عليه
كان بالدرهم أو الدينار أيام النبى محمد وحوالى مبلغ 3 دنانير
كم تساوى اليوم ؟ فلو قلت انها (مثلا) تساوى 500 جنيه
فهل سيتم التعديل على هذا النصاب بعد عشر سنين مثلاً
تكون قيمة الجنيه أنخفضت ؟؟!!!

بس هو دة اللى انا عاوز اوصلة انة لا يصلح
لان الاخ ياسر قال ازاى اسيب تشريعات ربانية ونمسك فى الوضعية عوبد
 

ياسر الجندى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 يوليو 2010
المشاركات
1,962
مستوى التفاعل
133
النقاط
0



لأ طبعاً ...الحد لا يصلح للتطبيق مع تقدم البشرية

طيب والصلاة والصوم هل تصلح مع تقدم البشرية
أم أن الله تعالى تفتقد بعض أوامره الحكمة ؟
أم أن الأمر مختص بالقرون الأولى ؟!


عيل نشل محفظة فيها 500 جنيه
وواحد أختلس من عهدته 50 ألف جنيه
دة تقطع أيده والتانى تسيبه علشان حدوتة (الحِرز ) دى ؟






مين قال إنه يتساب
منين الكلام ده ؟!
وهل العقوبات إقامة الحد فقط
هناك عقوبات تعزيرية أخرى قد تصل إلى حد الحرابة إن عد اختلاسه من الفساد فى الأرض !











 
التعديل الأخير:
أعلى