- إنضم
- 20 أغسطس 2022
- المشاركات
- 6,635
- مستوى التفاعل
- 3,197
- النقاط
- 113
ممكن حد يسأل: "ليه ربنا جه بنفسه للعالم؟ ما كان ممكن يخلصنا بطريقة تانية!"
سؤال مهم جدًا.
لما الإنسان سقط في الخطية، حصل انفصال بينه وبين ربنا.
ومش بس كده...
ورغم إن الإنسان ابتعد عن الله، لكن الله ما بَعُدش عن الإنسان.
عشان كده جاء المسيح إلى العالم.
جاع مثلنا. تعب مثلنا. بكى مثلنا. وشاركنا حياتنا بكل تفاصيلها.
لكن هدفه ما كانش مجرد إنه يعيش وسطنا...
فحمل خطايانا على الصليب، ومات عنا، وقام منتصرًا على الموت، علشان يهبنا حياة جديدة فيه.
زي ما بنقول في القداس: "أخذ الذي لنا وأعطانا الذي له."
لما تبص للمذود، هتشوف تواضع ربنا.
ولما تبص للصليب، هتشوف محبة ربنا.
ولما تبص للقيامة، هتشوف نصرة ربنا.