ياريت تفسير بعض الايات

+GOSPEL OF TRUTH+

اسيرة احسانه
عضو مبارك
إنضم
4 ديسمبر 2009
المشاركات
8,728
مستوى التفاعل
814
النقاط
0
الإقامة
+كنيستي+
19 فَنَظَرَ شَجَرَةَ تِينٍ عَلَى الطَّرِيقِ وَجَاءَ إِلَيْهَا فَلَمْ يَجِدْ فِيهَا شَيْئاً إِلاَّ وَرَقاً فَقَطْ. فَقَالَ لَهَا: «لاَ يَكُنْ مِنْكِ ثَمَرٌ بَعْدُ إِلَى الأَبَدِ». فَيَبِسَتِ التِّينَةُ فِي الْحَالِ.
20 فَلَمَّا رَأَى التَّلاَمِيذُ ذَلِكَ تَعَجَّبُوا قَائِلِينَ: «كَيْفَ يَبِسَتِ التِّينَةُ فِي الْحَالِ؟»
21 فَأَجَابَ يَسُوعُ: «اَلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ كَانَ لَكُمْ إِيمَانٌ وَلاَ تَشُكُّونَ فَلاَ تَفْعَلُونَ أَمْرَ التِّينَةِ فَقَطْ بَلْ إِنْ قُلْتُمْ أَيْضاً لِهَذَا الْجَبَلِ: انْتَقِلْ وَانْطَرِحْ فِي الْبَحْرِ فَيَكُونُ.
22 وَكُلُّ مَا تَطْلُبُونَهُ فِي الصَّلاَةِ مُؤْمِنِينَ تَنَالُونَهُ».



افتكر يعني انه يسوع فعل حكايه التينه دي لثلاث امور:

اولا اثبات سلطانه علي الطبيعه فتطيعه زي حكاايه البحر و لماذا تطيعه شجره تين لا تعقل ولا اذان لها تسمع اصلالالالالالالالالالالالالا يعني اقف لنتا كدا قدام نخله و قولها لا تنتجي بلحا و لا هتسئل فيك هههههههه و هل الطبيعه تطيع احدا لا صانعها الذي يعلم كيف يدير طبيعته التي خلق ولا نبي في الانبياء اصلا كان يأمر و ينهي الخليقه الاخري الغير عاقله و تطيع .

ثانيا بيعلمهم الثقه في الله و قوه الايمان («اَلْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ كَانَ لَكُمْ إِيمَانٌ وَلاَ تَشُكُّونَ فَلاَ تَفْعَلُونَ أَمْرَ التِّينَةِ فَقَطْ بَلْ إِنْ قُلْتُمْ أَيْضاً لِهَذَا الْجَبَلِ: انْتَقِلْ وَانْطَرِحْ فِي الْبَحْرِ فَيَكُونُ.) و انه الايمان اراده كمان و دا لان قسم من تلاميذه كان متشكك رغم ايمانه زي بطرس و زي توما يعني كان بيعلمهم قوه الايمان و انه لما يطلبوا حاجه من ربنا يطلبوها و هما غير متشككين(ياريت انا اعمل كدا) و مؤمنين انها هتحقق عاجلا ام اجلا

و برضه فيه سبب انه شجره التين اوراقها خضرا و في حاله جيده حيه يعني مش ميته و مع هذا لا ثمر منها يبقي لا خير فيها ابدا عندها كل حاجه ولا نتاج منها زي بعض البشر عندهم كل حاجه و لكن لا خير فيهم و مهما اتعلموا لا ايمان لهم فارغين مناظر عالفاضي...

بص انا مش جبت جديد خالص ازيد من ردود الاخوه هنا بس انا ببسطها ليك لكي تكون اسهل

و اتمني اكون صح

سلام و نعمه
 

new_osamah

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2009
المشاركات
102
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
شكرا اختي تروث تمام كده

بس سوري ليه
 

+GOSPEL OF TRUTH+

اسيرة احسانه
عضو مبارك
إنضم
4 ديسمبر 2009
المشاركات
8,728
مستوى التفاعل
814
النقاط
0
الإقامة
+كنيستي+
عشان الباقي هيزعلوا

كل سنه و انتوا و احنا طيبين

سلام و نعمه
 
أعلى