أتفق طبعا مع هذا الرأي تماما. على ما أعتقد تم تقديم التماس بالفعل، أو حتى التماسات، ولكن ليكن.. التماس واتنين وعشرة ومائة. ومش بس التماس بعودة عبود، أيضا بالإفصاح عن أسباب فصله لمناقشتها أو على الأقل مراجعتها.. انتي ليه بتفترضي مقدما إن "الكيكي" هو السبب؟
اقترح أيضا الاتصال
بالمشرفين، خاصة المعروفين بالنضج والموضوعية والأمانة زي أستاذنا الحبيب
أيمن، أستاذنا الحبيب
عبد يسوع المسيح، إلخ. أولا المشرف ده هو نفسه رأيه إيه في عبود عموما ومسألة فصله بوجه خاص.. ثانيا هل من الممكن يساعدنا في رفع التماسنا للإدارة؟
طيب ليه المشرفين، إذا كانوا ـ فيما يبدو ـ لاحول لهم ولا قوة، خاصة في ظل وجود
القيصر وسطوته المعروفة، ناهيكي عن
الإمبراطورة؟
الحقيقة فيه كذا مسألة في الموضوع ده يا إيريني عليزين ناخد بالنا منها. خلينا نعرضهم باختصار في نقط واضحة ومفصّلة:
* * *
المسألة الأولى:
مسألة إن الإدارة لا تفصح عن أسباب الفصل: أحيانا تفسير ده هو إن الإدارة ببساطة
لا تستطيع الإفصاح. مثال: أنا قررت ـ لسبب أو لآخر ـ إني اقوم بـ"التصنت" على أختنا "
حبو أعداءكم" ومراقبتها. اكتشفت بعد فترة إن المذكورة هي في الحقيقة شخصية "
سلفية" اسمها الحقيقي "ثُمامة بنت عبد الرحمن"، عضوة نشطة في الدعوة السلفية وأحد مؤسسي "المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير"! هنا أنا ـ كإدارة ـ لازم أفصل طبعا "الأخت"، ولكني أيضا
لا أستطيع الإفصاح عن السبب! ليه؟ لأن "التصنت" من الأصل فعل لا أخلاقي ـ على الأقل من وجهة نظر "الشعب"!
طبعا المشكلة هنا إنه لا يمكن إثبات العكس أبدا، أو حتى مراجعة المعلومات دي مرة تانية، أو على الأقل توضيح إن "حبو" بالذات لا يمكن أبدا يكون اسمها "ثُمامة"!
وطبعا لا أقصد إن الإدارة عملت كده فعلا أو
أي شيء شبه كده. ده
فقط مثال لماذا لا تستطيع الإدرات عموما أو "السلطة" الإفصاح عن أسبابها أحيانا.
من هنا اقترحت الاستعانة
بالمشرفين. مش لتكوين "جبهة ضغط" داخلي، ولكن فقط لأن هذا المشرف أو ذاك قد يكون أقرب للإدارة وتستطيع بالتالي الإفصاح له
على انفراد. المشرف طبعا لن يفشي بعد كده "السر" للشعب، وإنما بس ح ينوب عن الشعب
بالرد والمراجعة والمناقشة، أو ـ في أسوأ الأحوال ـ ح يرجع للشعب يأكد له حتمية القرار ووجاهة أسبابه تماما.
* * *
المسألة الثانية:
المسألة التانية تتعلق بالشعب نفسه. رغم إن أغلبية الأعضاء ـ فيما أعتقد ـ مع عبود، هناك أيضا أعضاء ضد عبود. بالعكس انتي وحبو واللي زيكم بيعتبروكم "
شلة عبود"! الناس دي المعارضة ـ وهم من أجمل أعضاءنا ـ لابد يكونوا أيضا في اعتبارنا. زي ما انتي كده بتقولي
«راجل جدع وخدوم» غيرك بردو بيقول
«أناني وكهين وألعبان»! ولما انتي تقولي
«بحري وبنحبوه» غيرك بيرد في سره
«أحبوش.. قطيعة تقطعه وتقطع ايامه»!
هذا الانقسام داخل الشعب وهذا الاتهام بـ"الشللية" انتي نفسك للأسف
بتأكديه مش بتنفيه. إنتي نفسك ربطتي موضوعاتك ودورك وكل عطائك للمنتدى بشخص واحد اسمه عبود! انتي نفسك بتقولي متقدريش تكتبي بدون عبود، اللي هو على حد تعبيرك "صانع الألعاب
الوحيد"! انتي نفسك قفلتي الباب مقدما على نفسك.. وعلى شلتك! باختصار انتي نفسك ـ بدون قصد طبعا ـ أصبحتي عضو كبير ليس في المنتدى ولكن في شلة عبود!
يعني إيه تيجي النهارده ـ ومعاكي كل الناس الجميلة دي اللي حضرت تعزيكي في واحد من أكبر موضوعات العزاء بالمنتدى ـ توعدي بموضوع وبعدين تعتذري عنه
لأن عبود مش موجود؟ أنا شخصيا عارف إنه صعب جدا عليكي تكتبي في غيابه، وقلت ده بالفعل. لكن انتي ازاي
تجاوزتي كل الناس دي؟ وهو ليه أصلا لازم موضوعاتك تاخد دايما نفس الأسلوب والطريقة المعهودة مع عبود؟ وهو ليه حتى ما يكونش الموضوع في النهاية فعلا رِخم وماسخ وفاشل ومالوش أي لازمة، بس مع ذلك تكتبيه ولو تحية للناس دي، اللي أكيد فيهم
على الأقل واحد مهتم فعلا يعرف اللي جرالك في محنتك الأخيرة؟ إيه اللي يمنع يعني؟
طبعا لا أدينك أبدا، مش ده أبدا هدفي. ولكن "
الشللية" بالفعل
مرض من أمراض هذا المكان. أعرف شخصيا بعض الناس تركوا المنتدى كله بسبب عبود وشلته. مش لأنها "شلة وِحشة" لا سمح الله، أبدا، ولكن لأنها شلة قوية لا يمكن مواجهتها، لا يمكن الحياة إلا في ظلها ومباركة أصحابها! شلة بلغت سطوتها إنها بالفعل قسمت المنتدى في النهاية قسمين: "
قسم ديني" فيه شوية دروايش تقريبا لا يخرجوا أبدا منه، زي أيمن وحياة وخادم، بالإضافة طبعا لمجوعة الجزارين بتوع اللاهوت الدفاعي، و"
قسم عام" تحت رئاسة عبود وصحبته!
علينا بالتالي ـ
بالإضافة للالتماسات والاتصالات مع المشرفين ـ إعلان
انتماءنا أولا وتجديده. على أعضاء هذه الشلة تحديدا ـ وانتي غالبا أبرزهم ـ العودة ليكونوا أعضاء أولا
بالمنتدى وليس بشلة أي عضو بعينه. هنا الإدارة والناس كلها ممكن تبدأ تسمعنا أخيرا.. هنا يكون كلامنا وجهدنا ووقتنا والتماساتنا وطلباتنا بعودة عبود... كل ده يكون نابع من "انتماء" حقيقي للمكان أولا، يتوجه فعلا وبإخلاص لأجل "منتدى الكنيسة"، لأجل "
جميع أعضاء منتدى الكنيسة"، ليس أبدا لأجل منتدى عبود.. أو أيمن أو خادم أو أي شخص بعينه.
طوّلنا أوي ولسه فيه على الأقل مسألتين! خلينا ناخد على الأقل مسألة واحدة كمان دلوقتي.. نبدأ بعون الله رسالة جديدة.