هل يسوع له أسماء

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
تفسير بسيط يسوع له عدة اسماء وهو واحد واحد فقط
مثال
هناك من يقول لابوك بابا ومن يقول له عمو ومن يقول له خالو وسيدو فتتعدد الاسماء والشخص واحد
 

ElectericCurrent

أقل تلميذ
عضو مبارك
إنضم
27 مارس 2009
المشاركات
5,311
مستوى التفاعل
884
النقاط
113
الإقامة
I am,Among the Catechumens
رجاء يا اختى تعيسة مراجعة مداخلتك الغير علمية لو سمحتى
ما سمى به الرب يسوع نفسه لنا -هى الاسماء التى نستعملها نحن -وهى الاسماء التى تعلن بدقه عن دقائق عقيدتنا الدقيقة الصحيحة فى ماهية الرب يسوع المسيح وأى خربطة فى الالفاظ يعبر عن- ويؤدى الى الاخلال بمدلولات عقائدية دقيقة وثمينة -بطريقة هزلية معيبة
الرجاء التكرم بمراجعه مداخلتكم -
 

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
كلامي سليم فالله هو نفسه الآب والابن والروح القدس ثلاث اسماء لشخص واحد
 

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
اننا لا نؤمن بثلاثة الهة بل نؤمن باله واحد في ثلاثة اقانيم الاب والابن والروح القدس والثلاثة يشتركون في الالوهية الواحدة (الطبيعة الواحدة) اي نؤمن باله واحد في ثلاث اقانيم وهو الاب والابن والروح القدس اي تتعدد المسميات لواحد
 

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
كلامي منقول نصا من كتاب ديني ما جبتو من عقلي
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
846
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
كتاب ديني هذه الجملة فيه خاطئة، الكلام الخاطيء لا يصحح إن صدر من "كتاب ديني" ، ما هو هذا الكتاب الديني؟
 

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
نزل من النت كتاب التربية المسيحية للصف السابع الاساسي صفحة103 تحت عنوان الله الواح والثالوث
 

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
حسب المنهاج الفلسطيني
واسفة ع اي ازعاج بس انا هاي المعلومة قراتها ونقلتها بالحرف
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
846
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
أن أتفهم قصدك، ولكن التعبير خاطيء ويدخل تحت هرطقة (لا اقصدك انتي، بل اقصد التعبير نفسه)، لكن من الواضح انه كتاب ديني مدرسي، واغلب هذه الكتب حسب معرفتي البسيطة لا يتم مراجعتها لاهوتيا..
 

amgd beshara

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
1 يونيو 2012
المشاركات
2,537
مستوى التفاعل
619
النقاط
113
الإقامة
cairo- egypt
سلام و نعمه

الثالوث مش اسماء الثالوث هو طبيعة الله في اقانيم متمايزة و متفاعلة في اتحاد بغير انفصال

كمثال .. الانسان
روح و نفس و جسد .. لكل منهم تمايز لكنهم متحدين بغير انفصال مشتركين في العمل الواحد
معني كده انهم مش اسماء لكنهم طبيعة جوهرية في الانسان الواحد
( مثال مع الفارق طبعا بين الانسان و الله )

ممكن للاستفادة بشكل اكبر ترجعي للموضوع ده
حول كلمة اقنوم وهل تعنى شخص وهل الثالوث ثلاثة اشخاص

و زي ما قال استاذ مولكا مش اي كتاب مدرسي يعتمد عليه .. اعتمدي علي كتب لاهوتيه معتمدة من الكنيسة ( من اي مكتبة مسيحية مش حاجه خاصة )

و اتمني تغيري اسمك ده رجاء شخصي حتي لو انت تعيسة فعلا اي كان السبب مجرد انك كل مرة تدخلي تقري اسمك كده ده هيزود التعاسة و انت المفروض تدوري علي حلول عملية مش تيأسي و تكتئبي مهما كانت الظروف لينا رجاء و اللى بذل ابنه الوحيد لاجلنا مش هيستخسر يبعتلنا تعزيات

سلام المسيح
 

تعيسة

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
2 نوفمبر 2012
المشاركات
598
مستوى التفاعل
47
النقاط
0
مشكور اخي يوحنا سوف اتابع الموضوع بس مم مصادر اخرى
وشكرا لاهتمامك
 
أعلى