موضوع مطروح للمناقشة

Basilius

حتما سأنتصر
مشرف سابق
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
3,500
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Egypt
كونوا بسطاء كالحمام و حكماء كالحيات

سلام المسيح مع كل الموجودين و المشاركين
الحب عن طريق الانترنت الناجح منة نسبة قليلة جدا جدا جدا
يعني فية حالات قليلة جدا نجحت
بس دة من رأي عن طريق الحظ
لان كلنا نجهل من هم وراء الكمبيوتر و احنا بنتكلم معهم
يعنى بكل بساطة ممكن انسان او انسانة تكون طبيعتة و شخصيتة على النت مختلفة تماما بل عكس شخصيتة و طبيعتة في الواقع
و لكن نسبة قليلة جدا هي الي بتكون صادقة
حتى الصادق منها ممكن ما بيستمرش حتى بعد المقابلة الشخصية لظروف كتيرة جدا لان فية طباع و تصرفات معينة ما بتظهرش على النت او النت لا يكشف كل جوانب شخصية الانسان
فمش معقول هنسلم و ناخد بالنسبة القليلة جدا الناجحة و نتجاهل نسبة فشلة الكبيرة اللي اعتقد انها اكبر من 90%
و بعدين من الاخر كدة كل واحد بياخد نصيبة اللي ربنا مقسمهولة
يعني نصيبك هيجيلك هيجيلك باي حال من الاحوال لانها بتكون مشيئة ربنا
الرب يرعى جميع ابناؤة

من يتهاون بعفة جسدة يخجل في صلاتة
 

helena

New member
إنضم
5 ديسمبر 2006
المشاركات
27
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
سلامي للجميع
انا ايضا موافقه على رأي ارووجه....... ليه لا كل شي جايز في هذا الوقت بس هذا يعتمد على مدى مصداقيه الطرفين اذا كانوا اشخاص ناضجين ومحترمين لمشاعر بعض وهذا ياتي بعد تعارف طويل بين بعض..... بس انا استغرب من شباب كثير من اول تعرف وهمه بيقولوا بحبك وانامعجب يعني حاجات غريبه وفي الاخر منح الثقه من خلال الشات مسأله صعبه وارجو تقبل مروري اختك helena
 

pittylife

New member
إنضم
9 يناير 2007
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
sometimes when we translate our thoughts or feelings into written words while chatting,we just don't reveal about our real feelings ,it just like u write about someone else ,someone u wanna be somehow....
We can't be 100% positive about our freinds ,about people we treat with everyday...so what about online freinds!!!!!!!!

i may like my online freind,i may be astonished of his thoughts...but i don't fall in love with him
 

adel baket

ابن الاب
عضو مبارك
إنضم
11 ديسمبر 2006
المشاركات
1,626
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
انا ساكن فى حصون الصخر
مرمر عمر احب ما يجى من الشات او النت
ممكن تكون صداقه وليست حب اما الحياه الخاصه لازم الشخصين يتقابلوا ويفهموا بعض ده كان راى والرب يبارك حياتك:yaka:
 

ابن الفادي

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2006
المشاركات
1,087
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
الحب ده من الاصل غلط انك تتعلقي او تحبي واحد
او تحب واحدة محصلش بينكم لا لقاء ولا كلام ولا حتي
رؤية يا شباب كل الكلام اللي بيتقال علي الشات او
في التليفون بيكون كلام متنقي زائف مش طبيعي لكن ت
عالوا اقعدوا مع بعض مرتين تلاته هتكتشفو انكم متعرفوش
بعض مش معني كلامي انه كل اللي في الشات غــــــــير
طبيعيين ولا كذابين لا مقصدش كده لكن اقصد انه بيكون فيه
تذويق وتحسين للكلام

وزي ما بيقولوا ** انا لا اكذب ولكني اتجمل **
 

الياس دكور

New member
عضو
إنضم
18 يناير 2007
المشاركات
94
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
الاخ الياس عازار

عاشت الاسامي انا ايضآ اسمي الياس . تحية رب المجد للجميع .
وها انا ادخل لصلب الموضوع ، الرب يسوع قال ليس كل من قال يارب يدخل ملكوت السماوات .
انا اكلمك يا اخي وانتقي اجمل الكلمات واحلاها واجعلك تسحر بي ولكن ان رأيت انياب الليث بارزة فلا تظن ان الليث يبتسمبالصة والصورة لا يمكننا ان نبني حبآ وانا اوافقك حب الانترنت يبقى الكترونيآ ومعرض للخلل
 

emadmsoud

New member
إنضم
21 أكتوبر 2006
المشاركات
49
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الجيزه--مصر

هاااااااااااااااى
ياشباب وبنات
عايزين نتناقش فى الموضوع دة
عن هل انت ممكن تحب بنت او تحبى ولد عرفتوهم فى شــــات
طيب وليه ممكن تحبها او تحبية موضوع مفتوح للمناقشه ياريت كلنا نشــــــــارك فيه


دة رائى الشخصى
بصراحة انا مش مقتنعة بالحكاية دى
ازاى ممكن تحب بنت
او تحبى ولد انتى او انت
متعرفهومش بمجرد انكوا
اتعرفتوا بس ولقتوا فكركم متشابهة
ومعجبين ببعض يعنى معنى كدة انكم بتحبوا
بعض وهى دى مشكلة الشباب دلوقتى
انهم يبعتوا صورهم لبعض ويتعرفوا على
بعض يبقى كدة هما عرفوا بعض كويس
وحبوا بعض لاء انا مش مع الموضوع دة كدة
يلا عايزة اسمع الاراء

من الممكن ان يتعرف شخصان من خلال الشات وتكون معرفه صادقه ولكن الامر يحتاج لحزر وتاكيد من صحة كلام الطرفين دون كدب او تجميل والخطوره في هذا الموضوع هو معرفة الغير مسحين خاصتاللبنات العاطفيه والهوئيه
 

emadmsoud

New member
إنضم
21 أكتوبر 2006
المشاركات
49
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
[ تنبيه هام الي بنات المعموديه من الشباب الغير مسحين والتمادي معهم من خلال الشات والي اولياء الامور بالاهتمام وابهات الاعتراف والكهنه بالتحزير من هزا التصرف الذي ينتهي بالغاء الاراده والعي وراء العاطفه[/
 

monlove

شاعر موهوب
عضو مبارك
إنضم
22 يناير 2007
المشاركات
1,423
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
انا من راي طول ما بدا بتقارب الافكار ممكن يحبوا بعض عندما يتعرفوا علي بعض اكتر ويمكن يكون سبب في جوازهم
 
أعلى