- إنضم
- 24 ديسمبر 2008
- المشاركات
- 21,377
- مستوى التفاعل
- 3,544
- النقاط
- 113
كنت اتمنى انك تفهمنى
نفس امنيتي انك تفهمني
كنت اتمنى انك تفهمنى
شوف لو أعطاني أخ مسلم شيئاً ما دون أن أعلم أنه غير صيامي ووضعته في فمي ثم اكتشفت ، فمن المستحيل أن أبصقه ، فالمسيحية ليست في الحرف والجهل ، وإنما بالروح ، ومما لا يليق أن أبصق طعاماً ونعمةً .
ونسيتى اهم حاجة يا دونا
ان احنا بقينا ضيوف فى البلد
كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيينمعقوله يا اخ ريد انت متعتقدش ان المسلم اتغير !!!!
ده ع اساس ان المسيحى هو اللى اصبح عدوانى واتخلق منه جيل ارهابى بيفجر نفسه ف الجوامع وبيقتل المسلمين لاى سبب مهما كان تافه
فاكرة يا دونا من سنة لما الكنيسة اتفجرت وبدا المسيحيين للاسف فى لعن وسب الاسلام واذا بالامور تنكشف بان مبارك (عارف انك بتعزيه ) هو الفاعل وانه كان يستغل الرؤية السياسية المحدودة للاسف للمسيحيين فى العب بيهم وهذه الرؤية هى ما تجعلك تقوليين هذا الكلام
لانه مطمن من ان اخوه المسيحى
هينصره ظالم أو مظلوم
اذا كنت بتقصدى الحديث فواضح ان ثقافتك اتلاسلامية مش قوية
انا مبسووطه جدااا ان كل مسلم بنحاوره ف مسألة عنف أو اضطهاد مش بيلاقى بشىء يستشهد بيه وينصره ف الحوار الا جملتك عن الضيوف دى اللى هى اساسا قضيه تاريخيه المفروض انها محسومه أو ع الاقل هى وجهة نظر متجيش حاجه ف وجهات النظر الكتييييييره اللى بنسمعها ليل نهار وهى بتطعن فينا وف عقيدتنا بمنتهى الشراسه والكراهيه
بجد يا دونا انتى مقتنعة بموضوع الضيوف ده
طيب فينك من قضية اليوم
ها قولى انت مع اللى هيهنوننا بالعيد ولا ده حراااااااام :giveup:
فين اتكشف ان مبارك هو اللى عملها !!كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيين
فاكرة يا دونا من سنة لما الكنيسة اتفجرت وبدا المسيحيين للاسف فى لعن وسب الاسلام واذا بالامور تنكشف بان مبارك (عارف انك بتعزيه ) هو الفاعل وانه كان يستغل الرؤية السياسية المحدودة للاسف للمسيحيين فى العب بيهم وهذه الرؤية هى ما تجعلك تقوليين هذا الكلام
اذا كنت بتقصدى الحديث فواضح ان ثقافتك اتلاسلامية مش قوية
بجد يا دونا انتى مقتنعة بموضوع الضيوف ده
كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيين
فين اتكشف ان مبارك هو اللى عملها !!
اعتقد اللى عرفناه ان الحادث كان بتدبير العادلى ومش بالضرورى يكون مبارك له دخل
ههههههه -- كدة سنة اولى سياسة
وايووون بعز مبارك جدااااااا وبحترمه مش بنكر ده ولا هنكره ابداااااا
نسيت ان مبارك ده فى عهده مات لكم ناس فى العيد وفى الكنئس
ازاى تعزى وتحترمى واحد ظالم -- حتى لو مكنش ظلمك
وبصرف النظر عن الحادث ده ففى عشرااااااات الحوادث اللى شوفناها حصلت بايد سلفيين وغيرهم
مش معقوله يعنى كل الحوادث اللى بتحصلنا دى حوادث سياسيه وان كانت فعلى الاقل ليها صدى اسلامى
ايد فعلت وايد سقفت وايد كافئت وايد بررت
بالعكس ده اكبر دليل على ان الاحداث دى للتفرقة والبقاء فى المنصب
بالنسبه لموضوع الضيوف والتاريخ وبدون اى دبلوماسيه متعمده علشان اجاوبك لازم ادرس وابحث الاول وانا الحقيقه مش متخصصه والاهم انه ميهمنيش اعرف الحقيقه لان الواقع بيقول اننا أصبحنا شركا ف وطن واحد لينا نفس الحقوق وعلينا نفس الواجبات ايه ده مش كانت محسومة -- الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية
وانت طيب يا ريد بس يا رب تكون تهنئه من القلب مش من وراه هههههه
يا ريت الكل يخدها كدةالعلاقات بين الناس لابد ان تكون اكثر بساطه
وموضوع المورتديلا عادى ممكن تسيبها وتاكل اصناف اخرى وان لم توجد اصناف اخرى ممكن تمتنع وتقول معلش يا اخواننا دى مش هاقدر اكل منها
وبتحصل مواقف كتير زى كدا
يعنى مثلا روحنا نزور واحد صاحبنا وكنا مجموعه مسلمين ومسيحيين وصمم انه ياكلنا واحنا كنا صايمين وكان الاكل فيه فراخ فانا اكتفيت بالصلته فقال لى طيب اعمل لك بيض قولت له مينفعش برضه فقال لى طيب اعملهولك بالزيت وكان بيتكلم جد وميعرفش ان البيض نفسه ممنوع وقعدنا نضحك ومواقف عاديه بتعدى بين الاصحاب
من القلب طبعا
لان ده بمثابة دعاء ومفيش دعاء بيكون فبه شر
طيب واذا كان من قال ضيوف مقدمش دليل -- يبقى غلطان !!!ههههههه -- كدة سنة اولى سياسة
نسيت ان مبارك ده فى عهده مات لكم ناس فى العيد وفى الكنئس
ازاى تعزى وتحترمى واحد ظالم -- حتى لو مكنش ظلمك
بالعكس ده اكبر دليل على ان الاحداث دى للتفرقة والبقاء فى المنصب
ايه ده مش كانت محسومة -- الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية
انت شايفه ظالم انا شايفاه اتظلم
دى اراء
وممكن تكون انت غلط ممكن اكون انا
ف النهايه التاريخ هيسجل الحقيقه بدون تزييف حتى لو بعد قرن
حقيقى يا دونا انا معرفش مستوى معيشتك ايه
بس لو انتى جربتى ان شاب عايز يبدا حياته يروح شغله وهو بيدعى ان الباشا صاحب العمل ميطردهوش لانه مزاجة النهاردة مش رايق
- او ان بنت بتقف على رجليها فى محل لمدة 15 ساعة عشان 100 جنية فى الشهر ومجبرة عشان تجهز نفسها لابن الحلال واعتقد انك كسيدة تفهمى ماذا اعنى
- او ان سيدة مريضة يحكم عليها بالموت لانها ليس لديها وسطة للعلاج على نفقة الدولة
-- طبعا لن اعتبر هذا جفاء منك ولكن ربما بعد عن طبيعة مجتمعك
قصدت بكلمة محسومه انه بالتأكيد التاريخ حسم الامر ده مش معقوله يعنى سايب الامر عايم بدون توضيح
غريبه تسألنى انا السؤال ده اذا كان الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية
من امتى قلت غيره !!
دعاء أو امنيه بالتأكيد تشكر عليها