مواقف محرجة مع المسيحيين

red333

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 ديسمبر 2009
المشاركات
773
مستوى التفاعل
54
النقاط
0
شوف لو أعطاني أخ مسلم شيئاً ما دون أن أعلم أنه غير صيامي ووضعته في فمي ثم اكتشفت ، فمن المستحيل أن أبصقه ، فالمسيحية ليست في الحرف والجهل ، وإنما بالروح ، ومما لا يليق أن أبصق طعاماً ونعمةً .

الرد يا استاذ انطاكى كان للاستاذ كوبتيك لانه بيستغرب من منع عقيدتى لاكل لحم الخنزير
 

rania79

يســ ع ـــــــو
عضو مبارك
إنضم
11 أكتوبر 2011
المشاركات
7,924
مستوى التفاعل
439
النقاط
0
هو انت عايز اية من الاخر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
ونسيتى اهم حاجة يا دونا
ان احنا بقينا ضيوف فى البلد

معقوله يا اخ ريد انت متعتقدش ان المسلم اتغير !!!!
ده ع اساس ان المسيحى هو اللى اصبح عدوانى واتخلق منه جيل ارهابى بيفجر نفسه ف الجوامع وبيقتل المسلمين لاى سبب مهما كان تافه لانه مطمن من ان اخوه المسيحى هينصره ظالم أو مظلوم
انا مبسووطه جدااا ان كل مسلم بنحاوره ف مسألة عنف أو اضطهاد مش بيلاقى بشىء يستشهد بيه وينصره ف الحوار الا جملتك عن الضيوف دى اللى هى اساسا قضيه تاريخيه المفروض انها محسومه أو ع الاقل هى وجهة نظر متجيش حاجه ف وجهات النظر الكتييييييره اللى بنسمعها ليل نهار وهى بتطعن فينا وف عقيدتنا بمنتهى الشراسه والكراهيه
طيب فينك من قضية اليوم
ها قولى انت مع اللى هيهنوننا بالعيد ولا ده حراااااااام :giveup:
 

red333

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 ديسمبر 2009
المشاركات
773
مستوى التفاعل
54
النقاط
0
معقوله يا اخ ريد انت متعتقدش ان المسلم اتغير !!!!
ده ع اساس ان المسيحى هو اللى اصبح عدوانى واتخلق منه جيل ارهابى بيفجر نفسه ف الجوامع وبيقتل المسلمين لاى سبب مهما كان تافه
فاكرة يا دونا من سنة لما الكنيسة اتفجرت وبدا المسيحيين للاسف فى لعن وسب الاسلام واذا بالامور تنكشف بان مبارك (عارف انك بتعزيه ) هو الفاعل وانه كان يستغل الرؤية السياسية المحدودة للاسف للمسيحيين فى العب بيهم وهذه الرؤية هى ما تجعلك تقوليين هذا الكلام
لانه مطمن من ان اخوه المسيحى
هينصره ظالم أو مظلوم
اذا كنت بتقصدى الحديث فواضح ان ثقافتك اتلاسلامية مش قوية

انا مبسووطه جدااا ان كل مسلم بنحاوره ف مسألة عنف أو اضطهاد مش بيلاقى بشىء يستشهد بيه وينصره ف الحوار الا جملتك عن الضيوف دى اللى هى اساسا قضيه تاريخيه المفروض انها محسومه أو ع الاقل هى وجهة نظر متجيش حاجه ف وجهات النظر الكتييييييره اللى بنسمعها ليل نهار وهى بتطعن فينا وف عقيدتنا بمنتهى الشراسه والكراهيه
بجد يا دونا انتى مقتنعة بموضوع الضيوف ده
طيب فينك من قضية اليوم
ها قولى انت مع اللى هيهنوننا بالعيد ولا ده حراااااااام :giveup:
كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيين
 

تـ+ـونى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
25 أغسطس 2010
المشاركات
401
مستوى التفاعل
86
النقاط
0
العلاقات بين الناس لابد ان تكون اكثر بساطه
وموضوع المورتديلا عادى ممكن تسيبها وتاكل اصناف اخرى وان لم توجد اصناف اخرى ممكن تمتنع وتقول معلش يا اخواننا دى مش هاقدر اكل منها
وبتحصل مواقف كتير زى كدا
يعنى مثلا روحنا نزور واحد صاحبنا وكنا مجموعه مسلمين ومسيحيين وصمم انه ياكلنا واحنا كنا صايمين وكان الاكل فيه فراخ فانا اكتفيت بالصلته فقال لى طيب اعمل لك بيض قولت له مينفعش برضه فقال لى طيب اعملهولك بالزيت وكان بيتكلم جد وميعرفش ان البيض نفسه ممنوع وقعدنا نضحك ومواقف عاديه بتعدى بين الاصحاب
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
فاكرة يا دونا من سنة لما الكنيسة اتفجرت وبدا المسيحيين للاسف فى لعن وسب الاسلام واذا بالامور تنكشف بان مبارك (عارف انك بتعزيه ) هو الفاعل وانه كان يستغل الرؤية السياسية المحدودة للاسف للمسيحيين فى العب بيهم وهذه الرؤية هى ما تجعلك تقوليين هذا الكلام
اذا كنت بتقصدى الحديث فواضح ان ثقافتك اتلاسلامية مش قوية
بجد يا دونا انتى مقتنعة بموضوع الضيوف ده
كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيين
كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيين
فين اتكشف ان مبارك هو اللى عملها !!
اعتقد اللى عرفناه ان الحادث كان بتدبير العادلى ومش بالضرورى يكون مبارك له دخل
وايووون بعز مبارك جدااااااا وبحترمه مش بنكر ده ولا هنكره ابداااااا
وبصرف النظر عن الحادث ده ففى عشرااااااات الحوادث اللى شوفناها حصلت بايد سلفيين وغيرهم
مش معقوله يعنى كل الحوادث اللى بتحصلنا دى حوادث سياسيه وان كانت فعلى الاقل ليها صدى اسلامى
ايد فعلت وايد سقفت وايد كافئت وايد بررت
بالنسبه لموضوع الضيوف والتاريخ وبدون اى دبلوماسيه متعمده علشان اجاوبك لازم ادرس وابحث الاول وانا الحقيقه مش متخصصه والاهم انه ميهمنيش اعرف الحقيقه لان الواقع بيقول اننا أصبحنا شركا ف وطن واحد لينا نفس الحقوق وعلينا نفس الواجبات
وانت طيب يا ريد بس يا رب تكون تهنئه من القلب مش من وراه هههههه
 

red333

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 ديسمبر 2009
المشاركات
773
مستوى التفاعل
54
النقاط
0
فاكرة يا دونا من سنة لما الكنيسة اتفجرت وبدا المسيحيين للاسف فى لعن وسب الاسلام واذا بالامور تنكشف بان مبارك (عارف انك بتعزيه ) هو الفاعل وانه كان يستغل الرؤية السياسية المحدودة للاسف للمسيحيين فى العب بيهم وهذه الرؤية هى ما تجعلك تقوليين هذا الكلام
اذا كنت بتقصدى الحديث فواضح ان ثقافتك اتلاسلامية مش قوية
بجد يا دونا انتى مقتنعة بموضوع الضيوف ده
كل سنة وانتى وكل المسيحين طيبيين

فين اتكشف ان مبارك هو اللى عملها !!
اعتقد اللى عرفناه ان الحادث كان بتدبير العادلى ومش بالضرورى يكون مبارك له دخل
ههههههه -- كدة سنة اولى سياسة
وايووون بعز مبارك جدااااااا وبحترمه مش بنكر ده ولا هنكره ابداااااا
نسيت ان مبارك ده فى عهده مات لكم ناس فى العيد وفى الكنئس
ازاى تعزى وتحترمى واحد ظالم -- حتى لو مكنش ظلمك
وبصرف النظر عن الحادث ده ففى عشرااااااات الحوادث اللى شوفناها حصلت بايد سلفيين وغيرهم
مش معقوله يعنى كل الحوادث اللى بتحصلنا دى حوادث سياسيه وان كانت فعلى الاقل ليها صدى اسلامى
ايد فعلت وايد سقفت وايد كافئت وايد بررت
بالعكس ده اكبر دليل على ان الاحداث دى للتفرقة والبقاء فى المنصب
بالنسبه لموضوع الضيوف والتاريخ وبدون اى دبلوماسيه متعمده علشان اجاوبك لازم ادرس وابحث الاول وانا الحقيقه مش متخصصه والاهم انه ميهمنيش اعرف الحقيقه لان الواقع بيقول اننا أصبحنا شركا ف وطن واحد لينا نفس الحقوق وعلينا نفس الواجبات ايه ده مش كانت محسومة -- الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية
وانت طيب يا ريد بس يا رب تكون تهنئه من القلب مش من وراه هههههه

من القلب طبعا
لان ده بمثابة دعاء ومفيش دعاء بيكون فبه شر
 

red333

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 ديسمبر 2009
المشاركات
773
مستوى التفاعل
54
النقاط
0
العلاقات بين الناس لابد ان تكون اكثر بساطه
وموضوع المورتديلا عادى ممكن تسيبها وتاكل اصناف اخرى وان لم توجد اصناف اخرى ممكن تمتنع وتقول معلش يا اخواننا دى مش هاقدر اكل منها
وبتحصل مواقف كتير زى كدا
يعنى مثلا روحنا نزور واحد صاحبنا وكنا مجموعه مسلمين ومسيحيين وصمم انه ياكلنا واحنا كنا صايمين وكان الاكل فيه فراخ فانا اكتفيت بالصلته فقال لى طيب اعمل لك بيض قولت له مينفعش برضه فقال لى طيب اعملهولك بالزيت وكان بيتكلم جد وميعرفش ان البيض نفسه ممنوع وقعدنا نضحك ومواقف عاديه بتعدى بين الاصحاب
يا ريت الكل يخدها كدة
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
ههههههه -- كدة سنة اولى سياسة
نسيت ان مبارك ده فى عهده مات لكم ناس فى العيد وفى الكنئس
ازاى تعزى وتحترمى واحد ظالم -- حتى لو مكنش ظلمك
بالعكس ده اكبر دليل على ان الاحداث دى للتفرقة والبقاء فى المنصب
ايه ده مش كانت محسومة -- الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية
من القلب طبعا
لان ده بمثابة دعاء ومفيش دعاء بيكون فبه شر

انت شايفه ظالم انا شايفاه اتظلم
دى اراء
وممكن تكون انت غلط ممكن اكون انا
ف النهايه التاريخ هيسجل الحقيقه بدون تزييف حتى لو بعد قرن
قصدت بكلمة محسومه انه بالتأكيد التاريخ حسم الامر ده مش معقوله يعنى سايب الامر عايم بدون توضيح
غريبه تسألنى انا السؤال ده اذا كان الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية

من امتى قلت غيره !!
دعاء أو امنيه بالتأكيد تشكر عليها
 

red333

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
15 ديسمبر 2009
المشاركات
773
مستوى التفاعل
54
النقاط
0
ههههههه -- كدة سنة اولى سياسة
نسيت ان مبارك ده فى عهده مات لكم ناس فى العيد وفى الكنئس
ازاى تعزى وتحترمى واحد ظالم -- حتى لو مكنش ظلمك
بالعكس ده اكبر دليل على ان الاحداث دى للتفرقة والبقاء فى المنصب
ايه ده مش كانت محسومة -- الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية


انت شايفه ظالم انا شايفاه اتظلم
دى اراء
وممكن تكون انت غلط ممكن اكون انا
ف النهايه التاريخ هيسجل الحقيقه بدون تزييف حتى لو بعد قرن
حقيقى يا دونا انا معرفش مستوى معيشتك ايه
بس لو انتى جربتى ان شاب عايز يبدا حياته يروح شغله وهو بيدعى ان الباشا صاحب العمل ميطردهوش لانه مزاجة النهاردة مش رايق
- او ان بنت بتقف على رجليها فى محل لمدة 15 ساعة عشان 100 جنية فى الشهر ومجبرة عشان تجهز نفسها لابن الحلال واعتقد انك كسيدة تفهمى ماذا اعنى
- او ان سيدة مريضة يحكم عليها بالموت لانها ليس لديها وسطة للعلاج على نفقة الدولة
-- طبعا لن اعتبر هذا جفاء منك ولكن ربما بعد عن طبيعة مجتمعك
قصدت بكلمة محسومه انه بالتأكيد التاريخ حسم الامر ده مش معقوله يعنى سايب الامر عايم بدون توضيح
غريبه تسألنى انا السؤال ده اذا كان الكلام ده من القلب ولا دبلوماسية

من امتى قلت غيره !!
دعاء أو امنيه بالتأكيد تشكر عليها
طيب واذا كان من قال ضيوف مقدمش دليل -- يبقى غلطان !!!
 
أعلى