>>معاكسة البنات واجب وطنى <<

cobcob

مشرفة الترانيم
مشرف سابق
إنضم
8 ديسمبر 2006
المشاركات
3,319
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
يا جماعة حرام عليكو
فى ناس قبلكو اعتبروا المرأة عورة وغطوها
ده جاب نتيجة ؟
منع حاجة ؟
المشكلة مش مشكلة مظهر بنات
شوفو اللى بيحصل فى الشارع مع بنات ى قمة الوقار من حيث المظهر
المشكلة مشكلة مجتمع
مجتمع مابيحترمش كيان المرأة
بيعتبرها شىء أقل فى القيمة
مفيش اى مشكلة فى اهانته
بلاش يا جماعة السطحية فى معالجة المواضيع
شوفوا اصل المشكلة فين مش الظواهر بتاعتها بس
 

engy_love_jesus

واثق فيك ياللهى
عضو مبارك
إنضم
20 يناير 2008
المشاركات
7,756
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
بص يامارسلينو

بهنيك على الموضوع

وكويس انك فحته ولو اتطردت ابقوا افتكرونى

بص بقى البنت مهما لبست محترم بتتعاكس حتى ولو وحشة

زى ما انت قولت بقى واجب وطنى

المصيبة مش فى كدة

المصيبة ان المعاكسة مش بقيت انت يا جميل ولا ايه العسل دة

المعاكسة بقيت بكلام قزر وزبالة

وممكن حركات كمان وبعد سواعى بتوصل للمس

صدقنى المشكلة كبيرة فعلا

وكمان بجد الى يغيظ والى يفرس تلاقى الرجالة الكبار

هما الى بيحرضوا اولادهم على المعاكسة

ويعلم ربنا دة بيحصل فعلا

هحكيلك موقف كان واحد ماشى وماسك وشايل ابنه

مكمملش شاهد ربنا سنتين وقاله قول لطنط ياحبيبى انتى م..... حلوة ياطنط

يحسرة قلبى هو دة الى بنعلمه للاولادنا بدل ما نعلمهم بنحبك ياربى

ولا يارب ارزق بابا وحافظلى على ماما وبابا ولا يسوع حبيبى

بجد الموضوع ده ملوش نهاية ير اننا نحط ربنا فى عنينا

زى الترنيمة الى بتقول

عاوزة اعيش فى مخافة اسمك دة سلامى فى خضوعى اليك

ويشوف فيا العالم رسمك لما انظر ييسوع بعنيك

قد ايه جميلة الجملة دى وعجبتنى ياريت بجد كلنا نطبقها اولاد وبنات
 

جيلان

انت لى
مشرف سابق
إنضم
19 سبتمبر 2007
المشاركات
14,421
مستوى التفاعل
445
النقاط
0
فعلا عندك حق اننا اتكلمنا فى الموضوع ده كتير ومكنش في نتيجة غير ان كل واحد يمشى ويخليه فى حاله ومحدش يبص على حد
الولد مش هيستفيد حاجة من الهبل ده ولا البنت كمان
عندك حق ان فى بنات بتحب كدى لكن المسئول الاول هو الولد لان لو هو معاكسش المشكلة مش هتبقى موجودة
انا مع رأى مستر وليم جدااااااااااا
ان الولد العاطل الى مش لاقى حاجة هيعملها هيعمل ايه غير انه يقف على اول الشارع يعاكس الى رايح والى جاى
شكرا مارسلينوا
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
يا جماعة حرام عليكو

فى ناس قبلكو اعتبروا المرأة عورة وغطوها
ده جاب نتيجة ؟
منع حاجة ؟
المشكلة مش مشكلة مظهر بنات
شوفو اللى بيحصل فى الشارع مع بنات ى قمة الوقار من حيث المظهر
المشكلة مشكلة مجتمع
مجتمع مابيحترمش كيان المرأة
بيعتبرها شىء أقل فى القيمة
مفيش اى مشكلة فى اهانته
بلاش يا جماعة السطحية فى معالجة المواضيع

شوفوا اصل المشكلة فين مش الظواهر بتاعتها بس


احنا مش عارفين اصل المشكله !!

يعني البنت اللي بتلبس ضيق .. الخ مش غلطانه خالص ده من وجهه نظرك ؟


ولا هو اصلا المجتمع مبقاش فيه اخلاق ؟!

علي فكره هي اسباب كتير اوي عايزه صفحات وصفحات لكاتبتها ثم سنين وسنين لتطبيقها :a4:
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
بص يامارسلينو


بهنيك على الموضوع

وكويس انك فحته ولو اتطردت ابقوا افتكرونى

بص بقى البنت مهما لبست محترم بتتعاكس حتى ولو وحشة

زى ما انت قولت بقى واجب وطنى

المصيبة مش فى كدة

المصيبة ان المعاكسة مش بقيت انت يا جميل ولا ايه العسل دة

المعاكسة بقيت بكلام قزر وزبالة

وممكن حركات كمان وبعد سواعى بتوصل للمس

صدقنى المشكلة كبيرة فعلا

وكمان بجد الى يغيظ والى يفرس تلاقى الرجالة الكبار

هما الى بيحرضوا اولادهم على المعاكسة

ويعلم ربنا دة بيحصل فعلا

هحكيلك موقف كان واحد ماشى وماسك وشايل ابنه

مكمملش شاهد ربنا سنتين وقاله قول لطنط ياحبيبى انتى م..... حلوة ياطنط

يحسرة قلبى هو دة الى بنعلمه للاولادنا بدل ما نعلمهم بنحبك ياربى

ولا يارب ارزق بابا وحافظلى على ماما وبابا ولا يسوع حبيبى

بجد الموضوع ده ملوش نهاية ير اننا نحط ربنا فى عنينا

زى الترنيمة الى بتقول

عاوزة اعيش فى مخافة اسمك دة سلامى فى خضوعى اليك

ويشوف فيا العالم رسمك لما انظر ييسوع بعنيك



قد ايه جميلة الجملة دى وعجبتنى ياريت بجد كلنا نطبقها اولاد وبنات


ربنا يرحمنا !

مش عارف اقولك ايه بصراحه احنا بنعيش حاليا في ادني درجات الاخلاق :smi411:
 

cobcob

مشرفة الترانيم
مشرف سابق
إنضم
8 ديسمبر 2006
المشاركات
3,319
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
احنا مش عارفين اصل المشكله !!

يعني البنت اللي بتلبس ضيق .. الخ مش غلطانه خالص ده من وجهه نظرك ؟


ولا هو اصلا المجتمع مبقاش فيه اخلاق ؟!

علي فكره هي اسباب كتير اوي عايزه صفحات وصفحات لكاتبتها ثم سنين وسنين لتطبيقها :a4:

انا ماباقلش البنت اللى بتلبس ضيق دى صح
بس مجتمعنا لحد الثمانينات فى القرن العشرين
كانو البنات والستات بيلبسو لبس قصير و من غير اكمام
وماكنش بيحصلهم اللى بيحصل دلوقتى
انا بكلمك وانا عارفة كويس قوى ان اىىىىىى واحدة ماشية فى الشارع هاتتعاكس
حتى لو كانت لابسة جلابية
يعنى لما اب يعاكس واحدة والاب ده ابنه معاه
تفتكر الابن ده هيطلع عامل ازاى ؟؟
ده ذنب البنت ؟؟؟
يعنى اللى بيعاكس ده فى حد عينه عشان يعاقب البنات اللى مش لابسة كويس ؟؟
ما كل واحد يخليه فى حاله
 

TULiP TO JESUS

اسيرة حب يسوع
عضو نشيط
إنضم
26 أغسطس 2008
المشاركات
17,403
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
الإقامة
في قلب يسوع
فية كمان سبب لقيام الشباب بهذة التصرفات
انة بعض الشباب بيحسو انهم لما يعاكسو بنت ان كدة بيشعر انة بقي راجل او زكر كامل الرجولة

زي ما البعض بيشرب سجاير رغبة في انة يشعر انة بقي راجل وكبير

مش عارفة دة تصور يا تري حد موافقني في الراي دة​
 

saalooo

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
8 ديسمبر 2008
المشاركات
410
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
مساء الخير
بجد الموضوع حلو اووي
بس دلوقتي مش الشباب بس هي اللي بتعاكس ده ورجاله كمان سنها كبير وحتي الاطفال كمان بقو بيعاكسو علشان يحسو انهم يعني كده دمهم خفيف ورجاااله ودول طبعا بيبقي ماعندهومش اخلاق ولا ادب
وبيعاكسو اي بنت بقي لابسه ضيق لابسه واسع
ميرسي علي الموضوع
 

متيكو

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
7 ديسمبر 2008
المشاركات
488
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
الإقامة
iraq
شكرا عالموضوع حبي الشاب الي يعاكس البنات لازم اول شي يفكر بي هو انه عنده اخت وام وهم بنات يعني يرضاها على نفسه انه احد يعاكس اخته او امه هالشي غلط للشباب واتمنى انه كل الشباب يتركون هالعادة الوحشة اوي وشكرا عالموضوع
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
انا ماباقلش البنت اللى بتلبس ضيق دى صح

بس مجتمعنا لحد الثمانينات فى القرن العشرين

كانو البنات والستات بيلبسو لبس قصير و من غير اكمام

وماكنش بيحصلهم اللى بيحصل دلوقتى

انا بكلمك وانا عارفة كويس قوى ان اىىىىىى واحدة ماشية فى الشارع هاتتعاكس

حتى لو كانت لابسة جلابية

يعنى لما اب يعاكس واحدة والاب ده ابنه معاه

تفتكر الابن ده هيطلع عامل ازاى ؟؟

ده ذنب البنت ؟؟؟

يعنى اللى بيعاكس ده فى حد عينه عشان يعاقب البنات اللى مش لابسة كويس ؟؟

ما كل واحد يخليه فى حاله


ياريت ياريت كل واحد يخليه في حاله بس تقولي لمين

كلامك صح بس المشكله ان الاباء ومش كلهم طبعا مش قدوة خالص فطبيعي الابن يطلع بالاخلاق دي

بس ارجع واقول ان البنت بردو عليها جزء من المشكله وانتي اكيد شايفه لبس وموضه الايام دي عامله ازاي !!

 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
فية كمان سبب لقيام الشباب بهذة التصرفات
انة بعض الشباب بيحسو انهم لما يعاكسو بنت ان كدة بيشعر انة بقي راجل او زكر كامل الرجولة

زي ما البعض بيشرب سجاير رغبة في انة يشعر انة بقي راجل وكبير

مش عارفة دة تصور يا تري حد موافقني في الراي دة​

بيتهيالي ان الكلام ده كان زمان

انا سالت ناس كتير بتعاكس بس موصلتش لسبب معقول او منطقي او قوي

الي يقول : انت شايف لابسين ازاي

واللي يقول : شوف دي لابسه ايه وبتعمل ايه طيب دي عايزة ايه ؟

وانا شوفت بردو نمازج بنات لو ولد شاورلها برجله ( وانا اسف علي التعبير ) هتروحله فورا

بس اكيد في بنات محترمه كتير

بس اهو كله مابيسلمش من الرخامه

كأن الولد اصدر حكم علي كل البنات انهم عايزين كده وبدليل لبسهم وحركاتهم و .. و.... الخ

وياريت محدش يقول واحده لابسه علي الموضه ومحترمه ومش عايزة حد يكلمها يعني واحده لابسه بنطلون ضيق و الخ وتقولو محترمه !! طيب ايه اللي هي عملاه ده

طيب انا ولد ماشي في الشارع هفهم ايه من المنظر العام غير انها عايزة تتعاكس ..

 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
سلام يا بشر

طيب انتوا عرضتوا المشكلة، فين الحلول اللى بتقترحوها؟

بعيد عن الشعارات اللى بتتقال دايماً و اللى كلنا حافظينها (يا بنت خلى بالك من مظهرك / يا واد اتلم و خلى عندك اخلاق)، مش شايفين اى حلول عملية؟

انا عندى شوية:

1- اول حاجة انا شايف المشكلة مش فى الشاب ولا البنت، المشكلة فى المناخ المتوحش اللى مسيطر على الشعب. كل شىء بيتوحش، إشمعنا جت على دى يعنى؟

2- موضوع الوازع الدينى دة مبقاش منه فايدة خلاص، احنا جيل بايظ.

3- كان زمان فى خادم محترم و احنا فى ثانوى كان بيجيبلنا صور لتحية كاريوكا و هى صغيرة و بترقص و صورة تانية لما كبرت و عجزت و بقي شكلها مقرف. دة كان بيأثر فينا جداً، مش عشان يخلينا نبطل نعاكس، لكن عشان بيعرفنا ان الجسد دة ولا حاجة، ملوش قيمة، بيتغير مع الزمن.

4- الفكرة هى ان الموضوع عبارة عن دايرة، خرجت من الدايرة نص متر (عاكست بنت) او خرجت من الدايرة عشرة متر (شربت مخدرات)، كله واحد، انت خرجت من الدايرة خلاص.

5- الحل فى نظرى انك ترجع جوة الدايرة تانى (تعرف ايه الدايرة دى اساساً اللى هترجعلها؟)، ساعتها هيتحل موضوع النص متر و العشرة متر.
 

TULiP TO JESUS

اسيرة حب يسوع
عضو نشيط
إنضم
26 أغسطس 2008
المشاركات
17,403
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
الإقامة
في قلب يسوع
سلام يا بشر

طيب انتوا عرضتوا المشكلة، فين الحلول اللى بتقترحوها؟

بعيد عن الشعارات اللى بتتقال دايماً و اللى كلنا حافظينها (يا بنت خلى بالك من مظهرك / يا واد اتلم و خلى عندك اخلاق)، مش شايفين اى حلول عملية؟

انا عندى شوية:

1- اول حاجة انا شايف المشكلة مش فى الشاب ولا البنت، المشكلة فى المناخ المتوحش اللى مسيطر على الشعب. كل شىء بيتوحش، إشمعنا جت على دى يعنى؟

2- موضوع الوازع الدينى دة مبقاش منه فايدة خلاص، احنا جيل بايظ.

3- كان زمان فى خادم محترم و احنا فى ثانوى كان بيجيبلنا صور لتحية كاريوكا و هى صغيرة و بترقص و صورة تانية لما كبرت و عجزت و بقي شكلها مقرف. دة كان بيأثر فينا جداً، مش عشان يخلينا نبطل نعاكس، لكن عشان بيعرفنا ان الجسد دة ولا حاجة، ملوش قيمة، بيتغير مع الزمن.

4- الفكرة هى ان الموضوع عبارة عن دايرة، خرجت من الدايرة نص متر (عاكست بنت) او خرجت من الدايرة عشرة متر (شربت مخدرات)، كله واحد، انت خرجت من الدايرة خلاص.

5- الحل فى نظرى انك ترجع جوة الدايرة تانى (تعرف ايه الدايرة دى اساساً اللى هترجعلها؟)، ساعتها هيتحل موضوع النص متر و العشرة متر.

كلامك جميل جدا يا فادي

وانا فهمت حكاية الرجوع للدايرة اللي خرجنا منها وهي الرجوع لربنا

يا تري صح اللي انا فهمتة هو دة قصدك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟​
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
ونا فهمت كده بردو بس الموضوع مش سهل
 

عاشقة البابا كيرلس

ميرو بنت يسوع
عضو مبارك
إنضم
21 مارس 2009
المشاركات
15,726
مستوى التفاعل
67
النقاط
0
الإقامة
فى الكنيسة
ربنا يرحمنا
صدقنى يامارسلينو لو بنت لابسة شوال حتى هتتعاكس
طب اقولك ان على حاجة
فى واحد اد جد جدى فى الشارع الى ورانا كل يوم وانا راجعا من المدرسة انا واتنين زمايلى يعد يعاكس يعنى بنبقى راجعين متبهدلين وتراب وارف وبنتعاكس
يعنى حاجة تقرف بقيت اكره اخرج برة البيت
ميرسى
 

HappyButterfly

محتاجة لك
عضو مبارك
إنضم
27 سبتمبر 2008
المشاركات
12,139
مستوى التفاعل
106
النقاط
0
انا من رايى
ان الغلط من الولد والبنت
الولد علشان عينيه مش نيرة وبيبص للبنت
اما البنت اللى بتلبس لبس زى ده فاكيد هى اللى غلطانة وعايزة تتعاكس
شكرا على الموضوع الهام مارسلينو
المسيح معك ويباركك
 

zama

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
18 يونيو 2008
المشاركات
5,532
مستوى التفاعل
279
النقاط
83
الإقامة
♥♥ Egypt ♥♥
الحقيقة الموضوع مهم أووووووووى ..

بس مش كل حاجة ذنبها البنت يعنى ..

أنا بشوف بنات منقبة بتتعاكس ههههههههههه ..

طيب تقول أيه فى كده ؟؟

هى دى كمان لابسه ضيق .. !!

شو يا حبيبى هو الموضوع كله بيتوقف ع الشاب وأخلاقه وهو عايز يكون أزاى ؟؟

هئولك على حاجة أوعى تفكر أن الأنسان مننا مش بيقدر يغير أى حاجة غلط ممكن يكون أتربى عليها ..

الأنسان يقدر يغير أى شئ سلبى أتربى عليه بس المهم أن هو يكون عايز يعمل كده فعلاً ..

أشكرك ع الموضوع ..
 

youhnna

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2008
المشاركات
4,566
مستوى التفاعل
41
النقاط
0
الإقامة
مصر
موضوع مهم مارسيلينو
بناتنا الغالين بيقولوا مش البنت لوحدها السبب
الشاب لو كان محترم وقريب من ربنا مش هيعاكس
كلام كويس
بس لما يكون المجتمع كله بيعرف المسيح
كمان ويل لمن تاتى بواسطته العثرات
يعنى لازم نخلى بالنا اكتر
بصراحه بناتنا زودوها شويه فى مقابل انتشار النقاب
نراعى ربنا وسلوكياتنا والظروف اللى حوالينا
ربنا يباركك مارسلينو​
 
أعلى