>>معاكسة البنات واجب وطنى <<

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
>> معاكسة البنات واجب وطنى <<

معاكسة البنات واجب وطنى وحق رسمى لأى بنت لابسة جينز و ضيق ومش عارفة تمشى منه ووسطه ساقط وعليه body صغير ومأزعر .. شعار بدأ يرفعه كثير من الشباب عشان يبرارو سبب معاكستهم للبنات ...
كنت ماشي فى مول من مولتنا الحلوة وسمعت الحوار الاتى


بسسسسست ... يا قطة !!!
sunglasses2.gif

- أووووووف بقى ...
- إيه النفخ ده .. انا لا شايف تورتة ولا شموع ولا عيد ميلاد ...
- ( الوش الحقيقى للبنت بيظهر ) بقلك ياض .. لم نفسك بدل ما أبهدل بكرامة اللى ..... الارض ( ولا داعى لوضع كلمة مكان النقط مش لازم يعنى نكتبها وناخد عليها ذنوب وخلاص )
- الله الله الله الله ... ليه بس الوش الخشب ده ... براحة علينا يا مفترس ...

لقد اصبح هذا المشهد مألوفاً للغاية فى شارعنا المصرى المحترم ... لابد من فتاه من التى تصيب بالحول وشاب جرىء فاكر انه كده هيفوز بقلب البنت الحلوة .. ثم كنوع من لقاء الجبابرة
306_2.gif

– الشاب الروش طحن والبت الاستيل موت – يبدأ الشاب فى القاء الكلمات خفيفة الظل .. الفتى لم يفعل شىء كما ترون أكثر من تحقيق رغبة البنت اللى بيعاكسها وانه حسسها بأنوثتها ...





دعونا نتسأل لماذا يعاكس الفتى هذه الفتاه دون غيرها ؟
اكيد للشاب اسباب منها :-
حرام انه يضيع كل مجهود هذه الفتاه هباء ... نعم فهذه الفتاه - يا عينى – راحت عند الكوافير واقعدت بالساعات عشان تعمل تسريحة جديدة و كمان – يا حرام – اشترت الجينز الغالى من دكانه عم خليل اللى على الناصية ... ومننساش ال body اللى هيفرقع عليها .. واوعى تنسوا المكياج واللى اكيد طبعاً غالى قوى من ماركة Bourjoi او Lancom او Maxfactor ومين عارف ممكن من Oriflam اللى فى مصر الجديدة يعنى م الاخر هتكوع دم قلبها ... المهم يبقى حرام البنت تكلف نفسها وتكلف اهلها الكرام الافاضل الذين يسمحون بالخروج لها بهذا الشكل المهذب وكل هذا لأجل لا شىء .. اه ومننساش ان الهدوم ساعات بتكون قصيرة يعنى البنوتة ممكن تاخد لطشة برد ولايجلها برد فى بطنها ولا حاجة وتضحى بصحتها هباء ...
وكما ترون فأن الشاب المصرى يعمل فى صمت من اجل نفسية الفتيات المصريات .. وقد يتحامل أحدهم على نفسه ويعاكس فتاه لم تبذل مجهوداًَ كفاية ولم تعرض نفسها للبرد حتى يرفع من معنويتها – شايفين القلب الحنين - انه يكافح كالجندى فى ميدان الحرب ..
والله حاجة تكسف لما الشباب و البنات تفكرها يوصل لكده بس برضه هنقول ايه .. عندهم حق بسبب غياب الوعى الدينى و التثقف العلمى والادبى ومعتش فى حاجة وراهم غير الجرى بس وراء الفضائيات و السهر داخل المولات ...




ده رايي وانتم اية رائيكم ؟؟؟؟


363_2.gif

_________​
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
الموضوع منقول للفائده

انا مش هتكلم عن اسباب المعاكسه لانه موضوع مفروغ منه واتقال فيه كلام كتير جدا وكلام مش مجدي

وانا مش شايفله نتيجه !!!!
 

وليم تل

زعيم ح الغلاسة
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2007
المشاركات
9,035
مستوى التفاعل
75
النقاط
0
صدقنى مارسيلينو
المعاكسة مش بسبب لبس الفتاة او تسريحة شعرها
وانما من قلة الاخلاق وندرة الوازع الدينى
وفراغ شاب عاطل ليس لدية شغلة غير التسكع
ومعاكسة خلق اللة وربنا يرحمنا
ويحفظ بناتنا من كل شر
ودمت بود
 

sameh7610

مســــــــيـحـى
عضو مبارك
إنضم
14 فبراير 2008
المشاركات
4,384
مستوى التفاعل
40
النقاط
0
الإقامة
alex
انا من وجهة نظرى انه من البنت اولاً

لانها بتلبس حاجة لا تليق بفتاه مسيحيه

وثانيا من الشاب

لانه يعتبر قله ايمان منه

دوة رأى

اهنيك لطرحك للموضوع
 

MIKEL MIK

لتكن مشيئتك ...
عضو مبارك
إنضم
16 أغسطس 2008
المشاركات
41,589
مستوى التفاعل
1,035
النقاط
113
الإقامة
حضن العدرا ام النور
اكيد لبس البنات بيكون له دور في المعاكسه

بس السبب الكبير والرئيسي انعدام الاخلاق والتربيه الصح

يعني مثلا لو واحد متربي كويس وقريب من ربنا مش هيعاكس ولو حتي نظره

وعلي العكس ممكن واحد لا تربيه وعاطل ويمشي يعاكس في اي واحده من غير سبب

واللي لاحظته بقي الايام دي وخصوصا في بلدنا ان بنات كتير هي اللي بتعاكس الولاد

وانت ماشي في الشارع في حالك تلاقي شله بنات وتعاكس في اي حد دي شغلتهم

شكرا علي الموضوع المهم
 

TULiP TO JESUS

اسيرة حب يسوع
عضو نشيط
إنضم
26 أغسطس 2008
المشاركات
17,403
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
الإقامة
في قلب يسوع
اولا مرسي يا مرسلينو علي الموضوع الجميل
ثانيا هو انتو كل حاجة تجيبوها في البنات

يا عم مين اللي قالك ان هي شيك في نفسها وعاملة شعرها علشان تتعاكس

مش جايز هي طبيعتها كدة بتحب الاهتمام بنفسها جدا وعلشان شبابها ونفسها

اللي بيحصل دة سببة البطالة في مصر وسببة ان الشباب فاضين ومش بيشغلو نفسهم بما يفيد
والانجيل قال العقل الفاضي معمل للشيطان
وقال من فضلة القلب يتكلم اللسان
لو واحد في قلبة ربنا مش ممكن هيعاكس بنت ماشية في حالها​
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
صدقنى مارسيلينو

المعاكسة مش بسبب لبس الفتاة او تسريحة شعرها
وانما من قلة الاخلاق وندرة الوازع الدينى
وفراغ شاب عاطل ليس لدية شغلة غير التسكع
ومعاكسة خلق اللة وربنا يرحمنا
ويحفظ بناتنا من كل شر

ودمت بود




اولا انت نورت الموضوع

ثانيا كلامك صح بس انا مش شايف اي تقدم في المووضع بالعكس كل ما النصايح والمحاضرات والندوات تزيد كل ما الدنيا بتبوظ اكتر كاننا بنزود الطين بله !!!!:heat:
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
انا من وجهة نظرى انه من البنت اولاً


لانها بتلبس حاجة لا تليق بفتاه مسيحيه

وثانيا من الشاب

لانه يعتبر قله ايمان منه

دوة رأى


اهنيك لطرحك للموضوع

اولا انت نورت الموضوع

ثانيا كلامك صح الي حد كبير لكن بردو يبقي الوضع كما هو عليه ..
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
اكيد لبس البنات بيكون له دور في المعاكسه


بس السبب الكبير والرئيسي انعدام الاخلاق والتربيه الصح

يعني مثلا لو واحد متربي كويس وقريب من ربنا مش هيعاكس ولو حتي نظره

وعلي العكس ممكن واحد لا تربيه وعاطل ويمشي يعاكس في اي واحده من غير سبب

واللي لاحظته بقي الايام دي وخصوصا في بلدنا ان بنات كتير هي اللي بتعاكس الولاد

وانت ماشي في الشارع في حالك تلاقي شله بنات وتعاكس في اي حد دي شغلتهم


شكرا علي الموضوع المهم


اهلا بيك يا مايكل نورت

انت بتكلم في نظرات وتربيه وكلام كبير انت دلوقتي هتلاقي العيال في ابتدائي واعدادي بيعاكسوا

وبيعملوا اكتر من المعاكسه كمان !!!!

وموضوع البنات اللي بتعاكس موجود اه بس مبقاش ظاهره ومتطورش للتحرش .. الخ

ولا ايه ؟
 

sony_33

ارحمنا يارب
عضو مبارك
إنضم
14 مارس 2008
المشاركات
3,547
مستوى التفاعل
39
النقاط
0
يعنى يا بنى عايزنا نكسر بنفسهم
هههههههههههههههههههه
انا اقولك راى اكيد الولد مش حيعاكس بنت لابسة لبس محترم
بس يا صديقى هى دى الموضه
عايزهم يلبسو اية اسدال مش بتاعنا
حتى البنت الى مبتلبسش على الموضة مبتعجبش الشباب للاسف وبردة بتتعاكس بس بتريقة
وبعدين البنت المحترمة محدش يقدر يعاكسها حتى لو لبس من غير هدوم
شكرا على الموضوع الجميل بس هى الدنيا كدة ادم وحوا ولازم ادم يغلس على حوا زى مطلعتة من الجنة عقاب يعنى
هههههههههههههههههه
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
اولا مرسي يا مرسلينو علي الموضوع الجميل​

ثانيا هو انتو كل حاجة تجيبوها في البنات

يا عم مين اللي قالك ان هي شيك في نفسها وعاملة شعرها علشان تتعاكس

مش جايز هي طبيعتها كدة بتحب الاهتمام بنفسها جدا وعلشان شبابها ونفسها

اللي بيحصل دة سببة البطالة في مصر وسببة ان الشباب فاضين ومش بيشغلو نفسهم بما يفيد
والانجيل قال العقل الفاضي معمل للشيطان
وقال من فضلة القلب يتكلم اللسان

لو واحد في قلبة ربنا مش ممكن هيعاكس بنت ماشية في حالها


نورتي ,

كلامك جميل وصح لكن لو هتتكلمي علي البنات وهنتكلم بجد يبقي شوفي اللبس والمكياج بقي ايه

بقي اوفر اوفر يعني بجد بجد

فمنظر زي ده قدام شاب عقله فاضي (( زي ما بتقولي )) هتبقي النتيجه ايه ؟؟؟

ده اقل الايمان لو معاكسهاش هيفكر وحش ده اقل واجب ..

ماينفعش نقول انتو اللي غلطانين والعكس

العيب علي كل الاطراف ..
 

tota bent elmaseh

عضوه مباركه
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2008
المشاركات
2,896
مستوى التفاعل
106
النقاط
0
الإقامة
قلب حبيبى ومخلصى يسوع المسيح
اولا ميرسى على الموضوع
ثانيا مش كل البنات لبسهم كدا
ثالثا مش كل اللى بتلبس كدا هى بس اللى بتتعاكس لا هههههه شبابنا ماخلاش دول حتى بيعاكسوا الست الكبيرة المتلتمه (كلمه بلدى تعنى ملفوفه من راسها لظافر رجلها بالبس الاسود) يعنى بيعاكسوا الكل سواء محترمه او -------- مابيعقبوش
ههههههههههههههههه
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
يعنى يا بنى عايزنا نكسر بنفسهم

هههههههههههههههههههه
انا اقولك راى اكيد الولد مش حيعاكس بنت لابسة لبس محترم
بس يا صديقى هى دى الموضه
عايزهم يلبسو اية اسدال مش بتاعنا
حتى البنت الى مبتلبسش على الموضة مبتعجبش الشباب للاسف وبردة بتتعاكس بس بتريقة
وبعدين البنت المحترمة محدش يقدر يعاكسها حتى لو لبس من غير هدوم
شكرا على الموضوع الجميل بس هى الدنيا كدة ادم وحوا ولازم ادم يغلس على حوا زى مطلعتة من الجنة عقاب يعنى

هههههههههههههههههه



هههههههه شكلك معاكس خبره ومخضرم :t9:

انت عارف قداسه البابا قال في مره لو الواحده ماشيه ولابسه لبس مداري جسمها كله مش باين ولا حاجه بردو الراجل هيقول ياتري شكلها ايه :heat:

وبعدين عايز اقولك ان الموضوع موقفش عند المعاكسه العاديه والمعروفه

لكن الموضوع اتخطي كده بكتييييييييير وكلنا عارفين وبنشوف الاخبار وبيحصل ايه كل يوم
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
اولا ميرسى على الموضوع
ثانيا مش كل البنات لبسهم كدا
ثالثا مش كل اللى بتلبس كدا هى بس اللى بتتعاكس لا هههههه شبابنا ماخلاش دول حتى بيعاكسوا الست الكبيرة المتلتمه (كلمه بلدى تعنى ملفوفه من راسها لظافر رجلها بالبس الاسود) يعنى بيعاكسوا الكل سواء محترمه او -------- مابيعقبوش
ههههههههههههههههه



ثانكس علي مرورك

ان 70% من البنات لبيسهم كده وده مش قليل

وعلي رأيك الشباب مخلاش

انا عن نفسي برخم علي البنات الصغيره ههههههه بس في الكنييييسه بس محدش يفهم غلط ..
 

tota bent elmaseh

عضوه مباركه
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2008
المشاركات
2,896
مستوى التفاعل
106
النقاط
0
الإقامة
قلب حبيبى ومخلصى يسوع المسيح
ثانكس علي مرورك

ان 70% من البنات لبيسهم كده وده مش قليل

وعلي رأيك الشباب مخلاش

انا عن نفسي برخم علي البنات الصغيره ههههههه بس في الكنييييسه بس محدش يفهم غلط ..




هههههههههه
كويس انها رسيت معاك عند البنات الصغيره
حتى اغلب الخدام كبار وصغار بيرخموا على البنات الصغيرة نوع من تدليلهم وحبهم
هههههههههههه
 

TULiP TO JESUS

اسيرة حب يسوع
عضو نشيط
إنضم
26 أغسطس 2008
المشاركات
17,403
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
الإقامة
في قلب يسوع
الي الحمار

--------------------------------------------------------------------------------

اسفا" لقرائي الاعزاء اذا 000 كان العنوان يحمل اسم الحمار


هتقولو راجعة ليسوع اتجننت 000 لانها راحت تكتب هذا الحوار


ولكن هذا الكلام موجها 000 لكل من يتحرش بالبنات الاطهار


اذ يستبيح يضايق شريفتا" 000 والوقت بدري والدنيا لازلت نهار


فبلغ جنون العقول تخلفا" 000 يجعلهم يستبيحو كل الانحدار


فنحن البنات ادخرن جمالنا 000 لمن سوف نكون له كل الابهار


فحيوان من حاول احناء هامتا 000 لجميلتا من الجميلات الابكار


فالحميمية لن تعطيالا للذي 000 حللة الكاهن وشرعها الاطهار


وتضاء يومها الكنيستا 000 بالفرح والزهور وكثير الانوار


فسالت ربي طالبا" 000 ان يمحي من الارض الاشرار


رجائي في الرب الذي 000 لا يرضي لاي من بناتة الدمار


واسفة يا اصحابي اذا 000 كان العنوان يتكلم عن الحمار


ولاكني لا اكتب الشعر الا اذا 000 كان شيء يشعل في قلبي نار




من اختكم العبيطة رجعا ليسوع​
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
هههههههههه
كويس انها رسيت معاك عند البنات الصغيره
حتى اغلب الخدام كبار وصغار بيرخموا على البنات الصغيرة نوع من تدليلهم وحبهم
هههههههههههه


صــــح

كويس انك فاهمه :heat:
 

marcelino

آآآه يـــارب
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
25,204
مستوى التفاعل
1,119
النقاط
0
الإقامة
بعيد
الي الحمار​


--------------------------------------------------------------------------------

اسفا" لقرائي الاعزاء اذا 000 كان العنوان يحمل اسم الحمار


هتقولو راجعة ليسوع اتجننت 000 لانها راحت تكتب هذا الحوار


ولكن هذا الكلام موجها 000 لكل من يتحرش بالبنات الاطهار


اذ يستبيح يضايق شريفتا" 000 والوقت بدري والدنيا لازلت نهار


فبلغ جنون العقول تخلفا" 000 يجعلهم يستبيحو كل الانحدار


فنحن البنات ادخرن جمالنا 000 لمن سوف نكون له كل الابهار


فحيوان من حاول احناء هامتا 000 لجميلتا من الجميلات الابكار


فالحميمية لن تعطيالا للذي 000 حللة الكاهن وشرعها الاطهار


وتضاء يومها الكنيستا 000 بالفرح والزهور وكثير الانوار


فسالت ربي طالبا" 000 ان يمحي من الارض الاشرار


رجائي في الرب الذي 000 لا يرضي لاي من بناتة الدمار


واسفة يا اصحابي اذا 000 كان العنوان يتكلم عن الحمار


ولاكني لا اكتب الشعر الا اذا 000 كان شيء يشعل في قلبي نار





من اختكم العبيطة رجعا ليسوع


يا لها من قصيده هههههه

حلوة بس تخض في الاول

يلا بس اللي يعمل ويسمع ويفهم

ثانكس ومتقوليش عبيطه :t9:
 
أعلى