مظاهرات فى الاسكندرية بعد نتيجة الانتخابات

TELLER

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 فبراير 2010
المشاركات
437
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
مظاهرات بالإسكندرية فور إعلان نتائج انتخابات الرئاسة بهتاف "واحد اتنين ثورة مصر فين"
الإسكندرية- أحمد صبري


2012-634738209075571748-557_thumb300x190.jpg




مظاهرات الإسكندرية كما تداولتها مواقع التواص الاجتماعي

اندلعت مسيرة حاشدة من آلاف المواطنين والنشطاء بعد عصر اليوم الاثنين بميدان سعد زغلول وسط الإسكندرية فور إعلان نتائج انتخابات الرئاسة، وبعد تأكد كون المرشح أحمد شفيق-رئيس الوزراء الأسبق في عهد مبارك- أحد أطرافها مع مرشح الحرية والعدالة محمد مرسي.

ورفع المتظاهرون صورا للمرشح حمدين صباحي كتبوا عليها: صباحي رئيس الجمهورية وشفيق لازم يبقى مع اللومانجية، كما رددوا هتافات قالوا فيها: وحياة دمك يا شهيد شفيق حيبقى من العبيد، وواحد إتنين ثورة مصر فين.

وتحولت المظاهرة إلى مسيرة حاشدة انطلقت إلى مقر قيادة المنطقة الشمالية العسكرية.

وقال أحمد علي-الناشط السياسي والقيادي بائتلاف جبهة الصمود-أن استمرار الثورة هو الرد العملي الوحيد الذي يجب على الشعب المصري أن يرد به على ما شاب نتائج الانتخابات من شكوك خاصة الأصوات التي حصل عليها المرشح أحمد شفيق

الثورة مستمرة
 

TELLER

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 فبراير 2010
المشاركات
437
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
بالصور.."جيم أوفر..مش هنلبس البلوفر" هتافات مظاهرة بالتحرير احتجاجا على نتيجة الانتخابات

تجمع قرابة 500 شخص فى صينية ميدان التحرير، متظاهرين احتجاجا على نتيجة الجولة الأولى من الانتخابات الرئاسية، ودخول الفريق أحمد شفيق جولة الإعادة، معتبرين أنه أحد أركان النظام السابق، مستنكرين احتمالية توليه منصب رئيس الجمهورية باعتباره "قاتل" -على حد وصفهم-.

وردد المتظاهرون هتافات: "الشعب يريد تطهير القضاء"، "حرية حرية"، "سامع أم شهيد بتنادى.. الداخلية قتلوا ولادى.. عايزة حقى وحق ولادى". ورفع المتظاهرون لافتات كتبوا عليها: "جيم أوفر.. مش هنلبس البلوفر"، "يسقط يسقط البلوفر"، "كلاكيت تانى مرة.. الشعب يريد إسقاط النظام".

وأبدى بعض المارة بميدان التحرير، اعتراضهم وغضبهم من التظاهر، بعد أن احتكم الشعب لنتيجة الانتخابات والصندوق، ولم تتسبب المظاهرات حتى الآن فى إعاقة الحركة المرورية بميدان التحرير.



213465.aspx

 

!! Coptic Lion !!

★ ℳя.αyαd ★
مشرف سابق
إنضم
24 ديسمبر 2008
المشاركات
21,377
مستوى التفاعل
3,544
النقاط
113
هي مش انتخابات
دا لو المرشحين كلهم كسبوا مش بعيد تلاقي كل واحد بيقول اشمعني اتا
 

TELLER

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 فبراير 2010
المشاركات
437
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
هي مش انتخابات
دا لو المرشحين كلهم كسبوا مش بعيد تلاقي كل واحد بيقول اشمعني اتا



خلاص بطلنا نبلع تزوير من زمان
عارفين هيجى رئيس
بس مش هنقبل نعترف بشرعيته
ال يقبلها على كرامته هو حر
 

!! Coptic Lion !!

★ ℳя.αyαd ★
مشرف سابق
إنضم
24 ديسمبر 2008
المشاركات
21,377
مستوى التفاعل
3,544
النقاط
113
خلاص بطلنا نبلع تزوير من زمان
عارفين هيجى رئيس
بس مش هنقبل نعترف بشرعيته
ال يقبلها على كرامته هو حر

طب استني بع الماتش وشوفه هيخلص كام كام
قبل ما تقول كرامته والكلمات العملاقه دي
مش يمكن مرسي اللي يجيب الجون
 

TELLER

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
16 فبراير 2010
المشاركات
437
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
طب استني بع الماتش وشوفه هيخلص كام كام
قبل ما تقول كرامته والكلمات العملاقه دي
مش يمكن مرسي اللي يجيب الجون


مرسى ولا غير مرسى
ال مش هيجى بطريقة شرعية وال مش هيمشى صح
ملوش عندنا غير - سورى فى الفظ
ناس تانية بقى اتعودت تتساق يمين وشمال -- على جنب كدة ويقعدوا يتفرجوا
 

!! Coptic Lion !!

★ ℳя.αyαd ★
مشرف سابق
إنضم
24 ديسمبر 2008
المشاركات
21,377
مستوى التفاعل
3,544
النقاط
113
مرسى ولا غير مرسى
ال مش هيجى بطريقة شرعية وال مش هيمشى صح
ملوش عندنا غير - سورى فى الفظ
ناس تانية بقى اتعودت تتساق يمين وشمال -- على جنب كدة ويقعدوا يتفرجوا

يتساق
ولا يتباع
ولا يتضحك عليه
هما خلوا التصويت للي اكبر من 18 سنه
علشان يبقي مسئول عن تصرفاته
وعلشان يعلم بنفسه في الورقه
واعتقد اللي اللي عنده 18 سنه ده
هو اللي هينخب واحد في النهايه :smile01
 
أعلى