الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
سير القديسين
القصص و العبر
محفظة الأرملة الروحية .. ... .... ؟!؟!؟!؟
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="AdmanTios, post: 3816776, member: 110220"] [COLOR="Navy"][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][COLOR="Navy"][FONT="Tahoma"][SIZE="4"][SIZE="4"][COLOR="Red"]البطل : أحد الخُدام البطلة : أرملة فقيرة المكان : إحدي قري الصعيد[/COLOR] يحكي أحد الخدام قصة حدثت معه : رحت خدمة لقرية في الصعيد سنة ١٩٨٧ - وزعنا بركة على بعض الارامل وكانت " ٥ " أو " ١٠ " جنيه - بعد كده عملنا إفتقاد وخدمة كلمة عن " إيليا " .. - بعد الكلمة والاجتماع جت " أرملة " من اللي وزعنا عليهم البركة وأعطتيني " ١٠ قروش و١٠ قروش و٥ قروش و٥ قروش وقرشين وقرشين وقرش " مجموعهم " ٣٥ قرش " وقالت لي : يا ولدي .. ربنا باعت لك دول بركة عشانك .. - رديت عليها : كتر خيرك ، بركة كبيرة ، خليهم معاكِ ، .... ما قدرتش عليها ، وأصرَّت .. والخدام قالوا لي : ما تكسفاهش ، خدهم ، وإحنا ها نعوضها ، ما تكسفهاش - خدتهم وأنا مكسوف وصعبانة عليّ .. وبعد الاجتماع طلعت بره البلد واستنيت مكروباص عشان اركب وارجع البيت ، ومافيش مواصلات ! - ساعة ونص ، وجه ميكروباص فيه ٣ أو ٤ ركاب بس .. ركبت ومعايا ٢ أو ٣ وفي السكة ركبوا ٢ .. السواق مش طايق نفسه لان عدد الركاب ناقص .. وقبل ٥ كيلو من الوصول السواق قال : الاجرة يا بهوات .. حطيت ايدي في جيبي اشوف المحفظة مالقيتهاش ! الفلوس والبطاقة فيها ؟ طيب أعمل إيه دلوقتي ؟ واحد مادفعشي وكانت اجرته " ٢٠ قرش " .. السواق نزل اتخانق معاه وضربه قلم .. وجعني انا .. - يا رب .. أعمل إيه ؟ - وإفتكرت فلوس " بركة الأرملة " .. حطيت إيدي في جيبي وطلعت الفلوس وجيت أدفع الاجرة الأجرة " ٣٥ قرش " - دفعت الأجرة وأنا بأبكي .. يارب .. الست الأرملة دي مش بتعرف تحسب ؟ ولا تعرف ما سيحدث ؟ كيف " الدقة " في إرشادك ليها ؟ يا لعظمة البساطة التي يقودها الله ! تعلِّمت " درس لن انساه طول العمر " ! - تاني يوم رجعت البلد أكمّل الخدمة .. لقيوا محفظتي اللي ضاعت والبطاقة والفلوس ؟ - رجعت محفظتي ليّ .. لكن .. حصلت على " محفظة روحية " فيها " ثروة أنفق منها " ميراث روحي غالي .. الله يرعاني .. وهذه " الارملة " .. تمت فيها الآية حرفياً : [Q-BIBLE]كَفُقَرَاءَ وَنَحْنُ نُغْنِي كَثِيرِينَ (٢ كو٦ : ١٠)[/Q-BIBLE][/SIZE][/SIZE][/FONT][/COLOR][/SIZE][/FONT][/COLOR] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
المنتديات المسيحية
المنتدى المسيحي الكتابي العام
سير القديسين
القصص و العبر
محفظة الأرملة الروحية .. ... .... ؟!؟!؟!؟
أعلى