متى خرج يهوياكين من السجن

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
الاخ يا هادي ، اليك سؤال آخر حول الموضوع لتعرف كيف انك تحصر تفكيرك الضيق في كلمة واحدة .

(وفي السنة السابعة والثلاثين لسبي يهوياكين في الشهر الثاني عشر في الخامس والعشرين من الشهر رفع اويل مرودخ ملك بابل في سنة تملكه راس يهوياكين ملك يهوذا وأخرجه من السجن
32 وكلمه بخير وجعل كرسيه فوق كراسي الملوك الذين معه في بابل.
33 وغيّر ثياب سجنه وكان يأكل دائما الخبز امامه كل ايام حياته.
34 ووظيفته وظيفة دائمة تعطى له من عند ملك بابل امر كل يوم بيومه الى يوم وفاته كل ايام حياته)
(ارميا 52: 31 - 34)


(وفي السنة السابعة والثلاثين لسبي يهوياكين ملك يهوذا في الشهر الثاني عشر في السابع والعشرين من الشهر رفع اويل مرودخ ملك بابل في سنة تملكه راس يهوياكين ملك يهوذا من السجن
28 وكلمه بخير وجعل كرسيه فوق كراسي الملوك الذين معه في بابل.
29 وغيّر ثياب سجنه وكان ياكل دائما الخبز امامه كل ايام حياته.
30 ووظيفته وظيفة دائمة تعطى له من عند الملك امر كل يوم بيومه كل ايام حياته)
(2 ملوك25 : 27 -30)

من الواضح ان الاحداث المذكورة المصاحبة لقرار خروج يهوياكين من السجن ، لا يمكن ان تحدث في يوم واحد ، ولكنها تتكلم عن فترة زمنية تبدأ بيوم ، ذكر احد النصين يوم صدور الحكم والآخر يوم تنفيذ الحكم .

فلا يمكن ان تقيس على كلمة ( اخرجه من السجن ) لتسأل في اي يوم ( 25 من الشهر ) او ( 27 من الشهر ) والا لانسحب السؤال نفسه في اي يوم حدث بقية الامور المتعاقبة والتي ذكرها السفر وهي لا يمكن ان تأخذ يوما واحدا لتحقيقها !!!!!!!
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,334
مستوى التفاعل
3,228
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
كفى مضيعة للوقت مع هذا الصبي
صبي لا يرضى ان يفهم إن الجواب الذي قدمه الأخ new man و الجواب الذي قدمه ديديموس متقاربين، فالأول يذكر صدور الآمر و تنفيذه بعد اليومين و الآخر يذكر تنفيذ الحكم و مثوله عند الملك بعد يومين. عجبك تفتهم أهلاً و سهلاً
ما عجبك، انت حر و لا يجبرك أحد على الفهم او القبول، لكن هذا لا يعني ان تسمح لنفسك ان تتسفه و تقلب الموضوع لحوار شوارع كما فعلت.

الأجوبة التي تم تقديمها هي كافية ولا تحتاج للمزيد من الإضافة او التوضيح.
 

ديديموس

THE SEER
عضو نشيط
إنضم
20 يناير 2006
المشاركات
632
مستوى التفاعل
6
النقاط
0

ديديموس



وهى بدء الاحداث

-رفع من شانه اولا ثم اخراجه من السجن؟




سفر ملوك الثانى
25: 29 و غير ثياب سجنه و كان ياكل دائما الخبز امامه كل ايام حياته

هو يوم السابع والعشرين كان بردوا بغير ثباب سجنه.....ولاحظ قال وغير ثياب سجنه ؟
هادي، ما تشككنيش في قدراتك العقلية

إخراجه من السجن تم الأول، ومش لازم تيجي في وسط الكلام الأول
أصل معلش يا هادي، الكتاب المقدس كتاب للأذكياء فقط
فبالنسبة للأذكياء مفيش مشكلة، لأنه واضح إنه لازم يخرج من السجن الأول ليُعلى شأنه ويُرفع رأسه

يعني بنتكلم عن حدثين وليس حدث واحد

أحدهما تم في يوم 25 قبل الآخر الذي تم في يوم 27

وبعدين، إنت متصور إن ملك ملوك الأرض هيغير ثياب سجن يهوياكين بنفسه؟ روح يابني العب بعيد!

فوق شوية يا هادي -- أنا عارف إنك فاهم تماماً بنقول إيه لكنك بتعاند لمجرد العند وخلاص
 

يا هادى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
هادي، ما تشككنيش في قدراتك العقلية

انا كويس الحمد لله ,انت عايز تشكك as you like

يعني بنتكلم عن حدثين وليس حدث واحد

أحدهما تم في يوم 25 قبل الآخر الذي تم في يوم 27

النقطه الاولى:

لما تكون اجابه نيومان

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى

وانت جى تقولى

الخروج من السجن واحد تم والرفع لم يتم ...وطبعا بتحدث عن سفر ارميا

تبقى عادى مفيش مشكله

الاختلاف لايفسد للود قضيه

يبقى انا اللى مشكوك فى قدرات العقليه


النقطه التانيه:

لأنه واضح إنه لازم يخرج من السجن الأول ليُعلى شأنه ويُرفع رأسه

ما تقول لكتابك هو انت بتقولى انا

والنص قال انه رفع شانه الاول وبعد كده اخرجه

ولا النص نركبيته غلط مش عارف يكتب صح وعايزينا نفهم صح
؟

وبعدين، إنت متصور إن ملك ملوك الأرض هيغير ثياب سجن يهوياكين بنفسه؟ روح يابني العب بعيد

رفع شانه اى وقوفه امام الملك دا كلامك

سفر ملوك التانى: رفع شانه من السجن

رفع شانه من السجن يعنى ايه بس دا اللى عايزك تقوله

أصل معلش يا هادي، الكتاب المقدس كتاب للأذكياء فقط

علشان كده هو ليكم بس
 

ديديموس

THE SEER
عضو نشيط
إنضم
20 يناير 2006
المشاركات
632
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
النقطه الاولى:

لما تكون اجابه نيومان

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى

وانت جى تقولى

الخروج من السجن واحد تم والرفع لم يتم ...وطبعا بتحدث عن سفر ارميا

تبقى عادى مفيش مشكله

الاختلاف لايفسد للود قضيه

يبقى انا اللى مشكوك فى قدرات العقليه


إيه المشكلة؟
مفيش مشكلة طبعاً

لأن زي ما قلتلك الحالتين متماشيين مع النص والحالتين أقرب للمنطق والصواب


النقطه التانيه:



ما تقول لكتابك هو انت بتقولى انا

والنص قال انه رفع شانه الاول وبعد كده اخرجه

ولا النص نركبيته غلط مش عارف يكتب صح وعايزينا نفهم صح
؟



رفع شانه اى وقوفه امام الملك دا كلامك

سفر ملوك التانى: رفع شانه من السجن

رفع شانه من السجن يعنى ايه بس دا اللى عايزك تقوله

علشان كده هو ليكم بس

كما أخبرتك هو كتاب للأذكياء فقط

رفع شأنه من السجن ليس معناها "أخرجه" بل تقديرها "رفع شأنه بعدما كان في السجن 37 عاماً"

النص تركيبه صحيح، لكن إنت مبرمج تشوفه غلط
 

يا هادى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
لأن زي ما قلتلك الحالتين متماشيين مع النص والحالتين أقرب للمنطق والصواب


لما واحد يقولى الاتنين لم ينفذوا اى لم رفع شانه ولم يخرج من السجن زى واحد يقولى تم اخراجه من السجن ولكن لم يتم رفع شانه

ومش مشكله النص بيقول ايه


رفع شأنه من السجن ليس معناها "أخرجه" بل تقديرها "رفع شأنه بعدما كان في السجن 37 عاماً"

يعنى معناها رفع شانه بعدما كان فى السجن 37 عاما

سفر ارميا

الخامس و العشرين من الشهر رفع اويل مرودخ ملك بابل في سنة تملكه راس يهوياكين ملك يهوذا واخرجه من السجن

اى رفع شان يهوياكين بعد ما كان فى السجن 37 عاما وبعدها اخرجه من السجن

دا تطبيق تفسرك على النص اللى فى سفر ارميا

انت شيفه ينفع؟
 

ديديموس

THE SEER
عضو نشيط
إنضم
20 يناير 2006
المشاركات
632
مستوى التفاعل
6
النقاط
0

الخامس و العشرين من الشهر رفع اويل مرودخ ملك بابل في سنة تملكه راس يهوياكين ملك يهوذا واخرجه من السجن


كده ينفع

لأن إرمياء يتحدث عن يوم خروجه من السجن -- وما تلاه من أحداث وهو رفع الرأس والوظيفة وأكل الخبز (أكل الخبز مجرد مصطلح) فذكر كلمة "وأخرجه" لأن الخروج من السجن كان يوم 25
أما في سفر الملوك الثاني يتحدث عن يوم رفع الرأس نفسه والوظيفة وأكل الخبز (نفس المصطلح) الذي حدث يوم 27 وأشار أنه كان بالسجن قبلاً

أعيد تاني
بدء الأحداث عند إرمياء كان يوم 25 يوم الخروج من السجن لذلك كتب "وأخرجه"

بدء الأحداث في سفر الملوك الثاني كان يوم 27 يوم الوقوف أمام ملك ملوك الأرض وإعلاء الشأن ونواله الوظيفة -- مشيراً إلى أنه كان سابقاً في السجن

يا رب تفهم يا هادي
 
التعديل الأخير:

يا هادى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
بدء الأحداث عند إرمياء كان يوم 25 يوم الخروج من السجن

ذكر ليه ان الملك رفع راس يهوياكين فى نفس النص؟


وخد دول بردوا علشان تعرف تجاوب صح

ترجمه الحياه
ار-52-31: وفي اليوم الخامس والعشرين من الشهر الثاني عشر(أي شباط فبراير) من السنة السابعة والثلاثين لسبي يهوياكين ملك يهوذا، أكرم أويل مرودخ، ملك بابل، في سنة اعتلائه العرش، يهوياكين ملك يهوذا وأخرجه من السجن.
ار-52-32: وخاطبه بطيب الكلام، ورفع مقامه فوق مقام سائر الملوك الذين معه في بابل.
ار-52-33: فخلع يهوياكين عن نفسه ثياب سجنه، وظل يتناول الطعام في حضرة ملك بابل طوال أيام حياته

---------------------------------------
2مل-25-27: وفي السنة السابعة والثلاثين لسبي يهوياكين ملك يهوذا، في اليوم السابع والعشرين من الشهر الثاني عشر، أطلق أويل مرودخ ملك بابل، بمناسبة توليه العرش، يهوياكين ملك يهوذا من السجن


الترجمه الكاثوليكيه

ار-52-31: وكان في السنة السابعة والثلاثين لجلاء يوياكين، ملك يهوذا، في الشهر الثاني عشر، في الخامس والعشرين منه، أن أويل مروداك، ملك بابل، عفا عن يوياكين، ملك يهوذا، وأخرجه من السجن،
--------------------------------
2مل-25-27: وكان في السنة السابعة والثلاثين لجلاء يوياكين، ملك يهوذا، في الشهر الثاني عشر وفي السابع والعشرين منه، أن أويل مروداك ، ملك بابل، في السنة التي ملك فيها، عفا عن يوياكين، ملك يهوذا، فأطلقه من السجن،

يارب تكون فهمت

 

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
اذا اردت الاحتكام يا هادي
فاحتكم الى الاصل العبري ، الترجمات لا تحكم على الترجمات
 
التعديل الأخير:

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
لما تكون اجابه نيومان

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى

وانت جى تقولى

الخروج من السجن واحد تم والرفع لم يتم ...وطبعا بتحدث عن سفر ارميا

تبقى عادى مفيش مشكله

الاختلاف لايفسد للود قضيه

يبقى انا اللى مشكوك فى قدرات العقليه


تحذير للاخ يا هادي

الاقتباس يكون بالطريقة المعتمدة

اين الكلام الذي تنسبه الى نيومان ومكتوب بالنص الذي ذكرته ؟؟؟
 

ديديموس

THE SEER
عضو نشيط
إنضم
20 يناير 2006
المشاركات
632
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
يا هادي وأنا مالي ومال الترجمات

أنا اللي يهمني العبري بيقول إيه
 

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
يا هادي ركز في الموضوع

هناك ترجمات تفسيرية وهناك ترجمات حرفية
اذا اردت الاستشهاد عليك بالاصل العبري
اي مداخلة اخرى للتشتيت سيتم حذفها

وفي انتظار تعليقك على المداخلة رقم # 50

http://www.arabchurch.com/forums/showpost.php?p=1609542&postcount=50
 
التعديل الأخير:

يا هادى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
******
تم حذف التشتيت بواسطة الاشراف




نيومان

اين الكلام الذي تنسبه الى نيومان ومكتوب بالنص الذي ذكرته ؟؟؟

مش ده كلامك ولا انا غلطان ولا يمكن انت مش بتفتكر انت بتكتب ايه

ذكر احد النصين يوم صدور الحكم والآخر يوم تنفيذ الحكم
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
وهل عندما اقول ان احد النصين يذكر يوم صدور الحكم والنص الآخر يذكر يوم تنفيذ الحكم ، فيكون نقلك له .



لما تكون اجابه نيومان

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى

وانت جى تقولى

الخروج من السجن واحد تم والرفع لم يتم ...وطبعا بتحدث عن سفر ارميا

تبقى عادى مفيش مشكله

الاختلاف لايفسد للود قضيه

يبقى انا اللى مشكوك فى قدرات العقليه
quot-bot-left.gif




اين قلت ان الحدثين في سفر ارميا لم يتموا بل الاثنين تموا في سفر ملوك الثاني ؟؟؟

اين هذا النص الذي نقلته عن نيومان ، هذا هو السؤال .
انا غير مسئول عن طريقة فهمك الملتوية والغريبة ، انا مسئول عن ما اقوله ، فلا تضع كلاما من عندك وتنسبه لي .


هل تعرف ماذا يسمون من يفعل هذه الافعال ؟؟؟
 
التعديل الأخير:

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
تم الحذف بواسطة الاشراف

الى ان يضع الاخ ياهادي الاقتباس او رقم المشاركة التي ذكر فيها نيومان ، النص :


ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى
 

يا هادى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الى ان يضع الاخ ياهادي الاقتباس او رقم المشاركة التي ذكر فيها نيومان ، النص

جبتوا وانت اللى حذفتوا
 

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
جبتوا وانت اللى حذفتوا

غير صحيح ، انت مرة اخرى قدمت تفسيرا لفهمك
انا اسألك اين النص الذي تنسبه لي بالقول

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى


اكتب النص اقتباسا ، واذكر رقم المداخلة التي كتبت فيها هذا النص .

ارجوك كن صادقا مع نفسك والله الذي يراك اولا .
او على الاقل اعترف ان ما كتبته ليس كلامي بل فهمك انت .
وانا غير مسئول عن فهمك ، انا مسئول فقط عن كلامي ، ولذلك اطلب مكان نص كلامي .
 

NEW_MAN

وأنا للمسيح
عضو مبارك
إنضم
22 مارس 2006
المشاركات
4,648
مستوى التفاعل
31
النقاط
0
يا اخ ياهادي تم حذف المداخلة مرة اخرى
انا لا اطلب تفسير او تبرير

انا اطلب رقم المداخلة التي نقلت عنها نص نسبته الى كلامي

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى

اكتب النص اقتباسا ، واذكر رقم المداخلة التي كتبت فيها هذا النص .
 

يا هادى

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
يا اخ ياهادي تم حذف المداخلة مرة اخرى
انا لا اطلب تفسير او تبرير

انا اطلب رقم المداخلة التي نقلت عنها نص نسبته الى كلامي

ان الحدثيين فى سفر ارميا

لم يتموا بل الاتنين تموا فى سفر ملوك التانى

اكتب النص اقتباسا ، واذكر رقم المداخلة التي كتبت فيها هذا النص

وانا مش مسئؤل عن عدم فهمك لكلامك ولكلامى

شوف انت كتبت ايه لو كلامى غلط واتحداك قولى انه غلط لكن لاتطلب منى النص حرفيا فانا لم اقل بالحرف الواحد يانيومان
 

ديديموس

THE SEER
عضو نشيط
إنضم
20 يناير 2006
المشاركات
632
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
يا هادي أنصحك بالاعتذار عشان تخلص نفسك من الإحراج ده
 
أعلى