ما هى مواصفات شريك الحياة؟

red_pansy

أحبنى للمنتهى
عضو مبارك
إنضم
10 أغسطس 2007
المشاركات
1,714
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
منقوشة على كفيه
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

فيه ايه يا كريززززززززززززززززززززى ( كشكشيها ما تعرضيهاش ) قصدك على مين أنا بحب الضحك ولا يعنى عايزاه ياخد واحده نكد شكلك كده بتخبطى فى الحلل والسكاكين :t32:
 

kajo

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
21 يوليو 2007
المشاركات
4,352
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

لا لا يا جماعه مش تتخانقو عليا
 

red_pansy

أحبنى للمنتهى
عضو مبارك
إنضم
10 أغسطس 2007
المشاركات
1,714
مستوى التفاعل
10
النقاط
0
الإقامة
منقوشة على كفيه
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

ميرسى ليكى ( مرمر 120 ) وأكيد ليكى دعوه ههههههههههههه :smile01
 

mrmr120

قطة شقية
عضو مبارك
إنضم
18 أغسطس 2006
المشاركات
10,321
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
عايشة فى الدنيا
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

ماشى وانا مستنية الدعوة
ههههههههههه​
 

kajo

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
21 يوليو 2007
المشاركات
4,352
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

اضحك اضحك يا كوبتك
ههههههههههههههه
 

taten

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 يونيو 2007
المشاركات
366
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

انا بقا اهم حاجة عندى انها تكون موزة جامدة طلقة يعنى على رأى رامز جلال علشان انا محروم ةمعقد وشكلى وحش وعاوز اتجوز واحدة حلوة ازاى معرفشى وكمان ما بشتغلشى انما تكون حلوة امبارح شفت واحدة عينيها خضراء تحفة جدآ لكن شكلها مش غنية ولا حاجة يعنى ممكن تكون واحدة حلوة لكن عادية مش غنية ومهم انها تكون لطيفة مش تتنطط عليا بجمالها علشان فية بنات بتعرف انها حلوة فتتنطط لكن فية صنف تانى عادى وكويس واهم حاجة انها تكون صحتها كويسة لان شقتى فى الدور السادس وما عنديش فلوس اجيب غيرها اة وتكون بتشتغل صحيحح انا دلوقتى صايع وضايع لكن ممكن اشتغل مين يعرف المهم انها لا تدكن الفوس يتاعتها لازم تصرف فى البيت النص بالنص فى كل حاجة احنا عندنا فى البيت كان السيستيم كدة وفهمونا ان دى الاشتراكية وكمان لاتكون بتحب العيال لانى بصراحة لا اطيقهم وكمان عاوزين نعيش لنفسنا نخرج ندخل براحتنا بدون مسئوليات ولا هم وما تكونشى بتاعة امها ولا تسمع كلامها وما تكونشى بتحب الحيوانات انا صحيح باموت فى الكلاب لكن بصراحة باحب النوم اكتر و الكلاب لو هوهوت فى البيت تصحينى من النوم كمان لازم تكون ما بتعطش علشان الشقة فى السادس و المية بتطلع بالليل بس وما معييش فلوس اركب موتور مية وتكون اقتصادية يعنى طلباتها مش كتير وتسلك طلباتها التافهة من باباها و ماماتها وتكون ما بتحبش الدهب ولا الفضة تكون بتحب الفالصو انا آخرى كدة ولا مؤاخذة وياريت تكون عندها شقة فى اسكندرية او عند حد فى عائلتها علشان انا باموت فى اسكندرية و مش معايا فلوس اروح فندق اللى تجد فى نفسها هذة الصفات تبعت لى رسالة فورآ وتلحق قبل ما اتاخد او اتحجز
انا اعزب و اقدس الحياة الزوجية ولقطة زى ما انتو شايفين
 

fredyyy

New member
إنضم
25 مايو 2007
المشاركات
8,704
مستوى التفاعل
832
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

موضوع جميل طبعاً

وكل المشاركين ذي العسل ( الابيض طبعاً )

في الأول شفت واحدة عوزاه يتصف بالبزخ أقولك عل سر

لو جاني آخر الشهر وقالي (معاك 50 جنيه) هقول له ولا كأني سمعت حاجة (انا بضحك طبعاً)

وبعدين سمعت عن التفتح والثقافة العالية ... بس حاسبي مايكونش متفتح قوي قوي يعني كل حاجة عنده مافيش مشاكل أو عادي جداً

أقول ومتزعلوش ... واحدة متفتحة سافرت لبلاد التفتح والإنفتاح المُنفتح على الآخر (عادي جداً عجبها واحد .. سابت جوزها .. واتجوزته)

حتى في الأحلام يا حبايب لازم عواطفنا يكون لها حدود

وإلا هنعدي الخط الأحمر (خصوصاً اللي عاوزين يكرموا المسيح)

لكن فيبي وصلتنا لنقطة مهمة وقالت :

ربنا هيديلك المناسب في الوقت المناسب (ربنا يباركك)

حد قال دماغة عليا - موضوع نار - وشّه يقطع الخميرة من البيت - خنقة - دمه خفيف

لكن فيبي لحئتنا بخلاصة حلوة (يديكي الصالح ليكي)

لكن لـــ ... Redpansy أقول اللي يطلب شماس أو كاهن أكيد هيكون بيحب عروسته لأنه بيحب المسيح ولان المسيح أوصي بكدة

وأحب أقول إذا كانت الخدمة صعبة لكن تعبها لذيذ ... كفاية وانتي ريحة تنامي آخر اليوم تحسي ان المسيح راضي عنك

لكن أحب أفكركم بشخص من الكتاب كان في موقف الاختيار

واحد الرب قاله

1صم 16:1
فقال الرب لصموئيل حتى متى تنوح على شاول وانا قد رفضته عن ان يملك على اسرائيل.املأ قرنك دهنا وتعال ارسلك الى يسّى البيتلحمي لاني قد رأيت لي في بنيه ملكا.

1صم 16:7
فقال الرب لصموئيل لا تنظر الى منظره وطول قامته لاني قد رفضته.لانه ليس كما ينظر الانسان.لان الانسان ينظر الى العينين واما الرب فانه ينظر الى القلب.

اع 13:22 ثم عزله واقام لهم داود ملكا الذي شهد له ايضا اذ قال وجدت داود بن يسّى رجلا حسب قلبي الذي سيصنع كل مشيئتي.

في الآية الأولى ..... قد رأيت لي ....... لمن الإختيار

وفي الآية الثانية ...ينظر الى القلب ..... دقة الإختيار

وفي الآية الثالثة .. رجلا حسب قلبي .. حلاوة الإختيار

الخُلاصة :

الله الذي يختار ... فنستريح لدقة الإختيار ... فنتمتع بحلاوة الإختيار

إذا إختار الله لنا شخصية هل يختار خطأ (حاشا)

إختيار الله معة أيصال ضمان

فعطاياه ماركة مسجلة ... وعطاياه مضمونة ... وغير قابلة للغش

استلم من يد الرب ولن تندم (اسأل مجرّب)

الذي يحبكم ..... fredyyy
:36_15_15::17_1_34[1]::36_15_15::286:
 

micheal_jesus

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
10 أغسطس 2007
المشاركات
334
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

بجد الموضوع دة جميل ومهم جدا
انها تكون بتفكر صح وتكون طيبة وتكون من نفس مسواى العلمى والاجتماعى وتكون جميلة جملها مقبول
عن نفسى اهم صفة تكون فى الانسانة اللى هرتبط بيها واللى لو لقيتها مش هفكر فى حاجة تانى انها تكون ذكية وتقدر تفهمنى وتكون دماغها حلوة
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

موضوع جميل اوى يا فيبى

وانا عن نفسى شماس عشان الاخت الى بتقول عايزه شماس
هههههههههههههههههههههههههه


انا الصفات الى بطلبها تكون فى شريكه حياتى
1- اموره 2- دمها خفيف موت بتضحك على طول
3- متفتحه وعاقله 4- تفكير واحد ومتفاهمين
5- تقدر كلمه بحبك 6- متكونش تخينه ودى اهم حاجه
7- تكون بتعرف تلبس 8- تكون مهتميه بنفسها مش تكون ريحتها توم وبصل وملوخيه وكنيشه فى البيت

وفى الاول والاخر تكون بنت ناس


وشكلى كده بالمواصفات دى هروح لترزى حريمى هههههههههههههه


شكرا فيبى على الموضوع الهايل ده

ميرسى يا كاجو وشكلنا كده هنوفق راسين فى الحلال ههههههههه
وبالنسبة للتوم والملوخية لو هى ريحتها برفان قبل الجواز اوعدك ان الريحة العادية بعد الجواز واللى انت هتتعود عليها هى التوم والبصل ههههههههه

ربنا يوفقك ويباركك وميرسى على المرور الحلو ده​
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

انا بقا اهم حاجة عندى انها تكون موزة جامدة طلقة يعنى على رأى رامز جلال علشان انا محروم ةمعقد وشكلى وحش وعاوز اتجوز واحدة حلوة ازاى معرفشى وكمان ما بشتغلشى انما تكون حلوة امبارح شفت واحدة عينيها خضراء تحفة جدآ لكن شكلها مش غنية ولا حاجة يعنى ممكن تكون واحدة حلوة لكن عادية مش غنية ومهم انها تكون لطيفة مش تتنطط عليا بجمالها علشان فية بنات بتعرف انها حلوة فتتنطط لكن فية صنف تانى عادى وكويس واهم حاجة انها تكون صحتها كويسة لان شقتى فى الدور السادس وما عنديش فلوس اجيب غيرها اة وتكون بتشتغل صحيحح انا دلوقتى صايع وضايع لكن ممكن اشتغل مين يعرف المهم انها لا تدكن الفوس يتاعتها لازم تصرف فى البيت النص بالنص فى كل حاجة احنا عندنا فى البيت كان السيستيم كدة وفهمونا ان دى الاشتراكية وكمان لاتكون بتحب العيال لانى بصراحة لا اطيقهم وكمان عاوزين نعيش لنفسنا نخرج ندخل براحتنا بدون مسئوليات ولا هم وما تكونشى بتاعة امها ولا تسمع كلامها وما تكونشى بتحب الحيوانات انا صحيح باموت فى الكلاب لكن بصراحة باحب النوم اكتر و الكلاب لو هوهوت فى البيت تصحينى من النوم كمان لازم تكون ما بتعطش علشان الشقة فى السادس و المية بتطلع بالليل بس وما معييش فلوس اركب موتور مية وتكون اقتصادية يعنى طلباتها مش كتير وتسلك طلباتها التافهة من باباها و ماماتها وتكون ما بتحبش الدهب ولا الفضة تكون بتحب الفالصو انا آخرى كدة ولا مؤاخذة وياريت تكون عندها شقة فى اسكندرية او عند حد فى عائلتها علشان انا باموت فى اسكندرية و مش معايا فلوس اروح فندق اللى تجد فى نفسها هذة الصفات تبعت لى رسالة فورآ وتلحق قبل ما اتاخد او اتحجز
انا اعزب و اقدس الحياة الزوجية ولقطة زى ما انتو شايفين

ميرسى جدا ياtatenواهنيك على تخازلك انت مستنى هى الى تخبط عليك وتقولك تعالى اتجوزى
وبالذمة عايز تتجوز لية وتعذب واحده معاك فى العيشة الفل دى هههههههه
حرام عليك تاخدها من عيشة هنية مع ابوها وامها علشان تمرمتها المرمته دى ههههههههههه
واهنية مرة كمان ان مفيش حد هيجيلك خالص بالمنظر ومتستناش لانك لو استنيت هتستنى العمر كله ههههههههههههههههههه​
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

موضوع جميل طبعاً

وكل المشاركين ذي العسل ( الابيض طبعاً )

في الأول شفت واحدة عوزاه يتصف بالبزخ أقولك عل سر

لو جاني آخر الشهر وقالي (معاك 50 جنيه) هقول له ولا كأني سمعت حاجة (انا بضحك طبعاً)

وبعدين سمعت عن التفتح والثقافة العالية ... بس حاسبي مايكونش متفتح قوي قوي يعني كل حاجة عنده مافيش مشاكل أو عادي جداً

أقول ومتزعلوش ... واحدة متفتحة سافرت لبلاد التفتح والإنفتاح المُنفتح على الآخر (عادي جداً عجبها واحد .. سابت جوزها .. واتجوزته)

حتى في الأحلام يا حبايب لازم عواطفنا يكون لها حدود

وإلا هنعدي الخط الأحمر (خصوصاً اللي عاوزين يكرموا المسيح)

لكن فيبي وصلتنا لنقطة مهمة وقالت :

ربنا هيديلك المناسب في الوقت المناسب (ربنا يباركك)

حد قال دماغة عليا - موضوع نار - وشّه يقطع الخميرة من البيت - خنقة - دمه خفيف

لكن فيبي لحئتنا بخلاصة حلوة (يديكي الصالح ليكي)

لكن لـــ ... Redpansy أقول اللي يطلب شماس أو كاهن أكيد هيكون بيحب عروسته لأنه بيحب المسيح ولان المسيح أوصي بكدة

وأحب أقول إذا كانت الخدمة صعبة لكن تعبها لذيذ ... كفاية وانتي ريحة تنامي آخر اليوم تحسي ان المسيح راضي عنك

لكن أحب أفكركم بشخص من الكتاب كان في موقف الاختيار

واحد الرب قاله

1صم 16:1
فقال الرب لصموئيل حتى متى تنوح على شاول وانا قد رفضته عن ان يملك على اسرائيل.املأ قرنك دهنا وتعال ارسلك الى يسّى البيتلحمي لاني قد رأيت لي في بنيه ملكا.

1صم 16:7
فقال الرب لصموئيل لا تنظر الى منظره وطول قامته لاني قد رفضته.لانه ليس كما ينظر الانسان.لان الانسان ينظر الى العينين واما الرب فانه ينظر الى القلب.

اع 13:22 ثم عزله واقام لهم داود ملكا الذي شهد له ايضا اذ قال وجدت داود بن يسّى رجلا حسب قلبي الذي سيصنع كل مشيئتي.

في الآية الأولى ..... قد رأيت لي ....... لمن الإختيار

وفي الآية الثانية ...ينظر الى القلب ..... دقة الإختيار

وفي الآية الثالثة .. رجلا حسب قلبي .. حلاوة الإختيار

الخُلاصة :

الله الذي يختار ... فنستريح لدقة الإختيار ... فنتمتع بحلاوة الإختيار

إذا إختار الله لنا شخصية هل يختار خطأ (حاشا)

إختيار الله معة أيصال ضمان

فعطاياه ماركة مسجلة ... وعطاياه مضمونة ... وغير قابلة للغش

استلم من يد الرب ولن تندم (اسأل مجرّب)

الذي يحبكم ..... fredyyy
:36_15_15::17_1_34[1]::36_15_15::286:

ميرسى جدا على المرور وعلى تعليقك يا fredyyyوفعلا الللى ربنا يختاره اكيد احنا مش عارفين انه الاحسن لينا لان احنا بنبس تحت رجلنا مش لقدام
بس الموضوع عن الحلم والامنية مش الحقيقة لان مش احلامنا بتتحقق او مش كلها صح وفى صلحنا علشان تتحقق
وميرسى تانى لمرورك وتعليقك الجميل​
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

بجد الموضوع دة جميل ومهم جدا
انها تكون بتفكر صح وتكون طيبة وتكون من نفس مسواى العلمى والاجتماعى وتكون جميلة جملها مقبول
عن نفسى اهم صفة تكون فى الانسانة اللى هرتبط بيها واللى لو لقيتها مش هفكر فى حاجة تانى انها تكون ذكية وتقدر تفهمنى وتكون دماغها حلوة

ميرسى يا micheal_jesusعلى المرور الجميل دة
وربنا يعطيك ما تتمنى فى شريكة حياتك لو كان الصالح لك
ربنال يباركك ويعوض تعب محبتك​
 

الرائحة الذكية

HaPpY MemBeR
عضو مبارك
إنضم
18 أبريل 2006
المشاركات
436
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى بيت أبى
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

أنا احب اتجوز واحد
عاقل وذكى ومحترم ومؤدب
مثقف مستواه الاجتماعى كويس
واهم حاجة دمه يبقى خفيف جدا ومرح واجتماعى
خادم فى الكنيسة , طيب وحنين وحساس

كفاية كده دول اهم الحاجات , بس اعتقد ان دى صفات صعب تتجمع فى واحد

ميرسى على موضوعك الجميل
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

أنا احب اتجوز واحد
عاقل وذكى ومحترم ومؤدب
مثقف مستواه الاجتماعى كويس
واهم حاجة دمه يبقى خفيف جدا ومرح واجتماعى
خادم فى الكنيسة , طيب وحنين وحساس

كفاية كده دول اهم الحاجات , بس اعتقد ان دى صفات صعب تتجمع فى واحد

ميرسى على موضوعك الجميل

ميرسى يا الرائحة الذكية على مرورك الجميل وربنا يعطيكى سؤال قلبك اذا كان خير
وانت اللى جميلة فبتشوفى كل حاجة جميلة
 

الانبا ونس

بنت الانبا ونس
عضو مبارك
إنضم
6 أغسطس 2007
المشاركات
3,185
مستوى التفاعل
32
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

اهم حاجة تكون علاقتة بربنا حلوة وما يبعدنيش عن كنيستى وخدمتى ويحبنى موت ونكون متفاهمين ومندخلش بينا حد وما يكونش ابن امة ويكون حنين وبيحب والدتة واخواتة ووالدة وما يبعدنيش عن اهلى
 

marlen

New member
عضو
إنضم
31 يوليو 2007
المشاركات
53
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

ميرسى يا فيبى على الموضوع الجميل ده
انابقى نفسى يبقى ابن ربنا ويحبنى ويخاف عليا وعلى مشاعرى ويكون بنا تبادل محبة وتفاهم
ويكون شكله مقبول وعنده ذوق وميرسى ليكى
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

اهم حاجة تكون علاقتة بربنا حلوة وما يبعدنيش عن كنيستى وخدمتى ويحبنى موت ونكون متفاهمين ومندخلش بينا حد وما يكونش ابن امة ويكون حنين وبيحب والدتة واخواتة ووالدة وما يبعدنيش عن اهلى


فعلا طلباتك كلها عقلانية اوى وصحيحة جدا
ربنا يديلك مكا تتمنيه اذا كان فى خير
ويلا الحقى لاقية علشانم نحضر الفرح
ههههههههه
 

fullaty

طالبه معونه
عضو مبارك
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
2,382
مستوى التفاعل
79
النقاط
48
رد على: ما هى مواصفات شريك الحياة؟

ميرسى يا فيبى على الموضوع الجميل ده
انابقى نفسى يبقى ابن ربنا ويحبنى ويخاف عليا وعلى مشاعرى ويكون بنا تبادل محبة وتفاهم
ويكون شكله مقبول وعنده ذوق وميرسى ليكى

ميرسى يا مارلين على مرورلاك وتعليقك وربنا يعطيكى امنياتك وطلبات اذا كانت صالحه ليكى
ميرسى ياقمر وربنا يباركك
 
أعلى