لو عايز تشوف يسوع

mansour

New member
عضو
إنضم
23 أبريل 2008
المشاركات
214
مستوى التفاعل
16
النقاط
0
منذ سنوات قليلة اشتاقت شابة من اسرة غنية جدا فى القاهرة ان ترى الرب يسوع

لقد قرات و سمعت الكثير عن ظهوره لكثيرين
و لم تستطيع
مقاومة هذا الاشتياق الموجود فى قلبها لقد طال اشتياقها و لم يظهر لها الرب يسوع

وذات يوم بينما كانت فى احد الاجتماعات بالكنيسة وقعت عيناها على صورة كبيرة للرب يسوع على الحائط و هو يعلم فى الهيكل عندما كان عمره 12 سنة و يا لدهشتها لما حدث

فما راته يحدث فى الصورة امر يفوق تصورات العقل
لقد رات الرب يسوع يخرج من الصورة و يتجه للخارج

و بلا تفكير وجدت الشابة نفسها تترك مكانها متجهة وراءه

ولقد راته يخرج من الكنيسة الى الشارع
و ايضا بلا تفكير خرجت لتلحقه
و هل من المعقول ان تترك فرصة طالما اشتهتها سنوات و ها هى تحققت؟

لقد كان الرب يسوع يسرع فى خطواته و الشابة تسرع وراءه لئلا يختفى عن نظرها
و يدخل الرب يسوع من
شارع الى شارع و من حارة الى حارة و الشابة تلاحقه

و اذ بالرب يسوع يدخل احد المنازل و دخلت الشابة وراءه بلا استئذان

و على الرغم من ان المنزل بسيط جدا و حجرة واحدة الا انها لم تجده بالداخل

لقد وجدت سيدة فقيرة ظهر الحزن شديدا على وجهها فسالتها الشابة : فين الولد اللى دخل هنا دلوقت؟

فاجابت المراة :مافيش حد دخل هنا و اصرت الشابة على موقفها
و تحت الحاح الشابة رفعت المراة الغطاء عن اولادها النائمين

و قالت:اولادى اهم قدامك ليهم يومين ما اكلوش
يتامى و مفيش حد بيهتم بيهم

شوفى يا بينتى ان كان فيهم الولد اللى انت بتدورى عليه
و هنا فهمت الشابة كل شئ

لقد فهمت قصد الرب يسوع و اين يمكنها ان تراه اذا ارادت
و للوقت خرجت الشابة من البيت و اسرعت بشراء اكل للاولاد و امهم و رجعت لتجلس و تاكل معهم و تتمتع برؤية الرب يسوع فيهم

و من ذلك الوقت بدات الشابة ترعاهم و تبحث عن الفقراء فى كل مكان لتخدمهم و تحقق شهوة قلبها التى طالما اشتاقت لتحقيقها و هى ان ترى الرب يسوع و لو لمرة واحدة و هاهى تتمتع برؤيته يوميا فى شخص اخوته الفقراء



اتمنى تكون القصة عجبتكوا
وياريت كلنا فى فترة الصوم المقدس
ندور على يسوع فى وسطينا
 

mansour

New member
عضو
إنضم
23 أبريل 2008
المشاركات
214
مستوى التفاعل
16
النقاط
0
ميرسى اوى وربنا يبارك حياتك
 

sameh_noby

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
13 مارس 2009
المشاركات
327
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
تحت اقدام يسوع عند الصليب
258730801.gif
 

zezza

يا رب ...♥
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2008
المشاركات
11,014
مستوى التفاعل
339
النقاط
0
""" لان ما تفعلوا باحد اخوتى هؤلاء الاصاغر فبى قد فعلتوا """

قصة روعة يا منصور تسلم ايدك
كل سنة و انت طيب
 

صوفيا مجدى

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
18 يناير 2008
المشاركات
2,407
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
بجد قصة جميلة جدا جدا يا منصور

الرب يباركك
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON

قصة جميلة جداااا يا منصور

شكرااا

ربنا يبارك مجهودك

 
أعلى