لماذا علاقاتنا المسيحيه مهدده ؟

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
لو سمحت يا راشد انت
اولا احنا بنتكلم فموضوع مسيحى فياريت متدخلش وعندك منتديات للحوارات حاور زى مانت عاوز
انت مش كمان تدخل بيتنا وتقعد فى المكان اللى عاوزه
عاوز تتكلم اتكلم فيما يخصك
وحنا نرد عليك هناك


يا جماعه انا من رأيى نكمل الموضوع بتاعنا ونترك الكلاب تعوى
 

Coptic Lady

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
5 يناير 2006
المشاركات
244
مستوى التفاعل
5
النقاط
0
يا ريت لانه موضوع مهم

واختلف معاك يا بلاك لو راشد كلامه مهذب وبناء اهلا بيه غير كده يسكت افضل


ها عاوزين اراء عن ليه علاقاتنا المسيحيه بتتدهور


انا ليا راى


بسبب الثقافه الاسلاميه المسيطرة علينا

للاسف بقى كتير من مصطلحتنا زيهم

كلمه طلاق بقت عاااااااادى

اسيبلك البيت عااااااااااادى

الشاب يعامل البنت المسيحيه بكل وضاعه وقله ادب ومش يراعى ربنا فيها عاااااااااااادى

المفاهيم عن الزواج بقت زى المسلمين بعد مكان المسلمين يفتخروا ويقولوا احنا جوازنا جواز نصارى كنايه على الديمومه والثبات

دلوقتى الست بتخلع جوزها حسب سنه النبى المسلم


الناس اتجننت ايه الحل
 

blackguitar

غريبا عشت فالدنيا
عضو مبارك
إنضم
30 ديسمبر 2005
المشاركات
3,082
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
واختلف معاك يا بلاك لو راشد كلامه مهذب وبناء اهلا بيه غير كده يسكت افضل

معلش يا حورمحب أنا مختلف معاكى لانه كده هيطلعنا من الموضوع نفسه
اولا الموضوع بيتكلم على العلاقات المسيحيه هو ايش دخله؟؟
ثانيا لو هو عاوز يقول كلمه ممكن يقولها فاى منتدى حوار اديان هنا يعنى الكلام ليه متاح بس ميتدخلش فى اللى ملوش فيه
وبالنسبه للموضوع انا برضه مختلف معاكى فحاجه

بسبب الثقافه الاسلاميه المسيطرة علينا

للاسف بقى كتير من مصطلحتنا زيهم

كلمه طلاق بقت عاااااااادى

اسيبلك البيت عااااااااااادى


الكلام ده مش صح لان فامريكا واوروبا نفس الكلام بيحصل فالموضوع ملوش علاقه لا باسلام ولا بوذيه

ايه ممكن يخلى علاقه زواج مقدسه تفشل ؟؟؟

أنا من رأيى ان السبب الوحيد اللى يخلى علاقه زوجيه تفشل هو سوء الاختيار وده ليه عده اماكن

1- ممكن البنت تختار الولد عشان فلوس او شقه او عربيه بمعنى اوضح للماديات وهى فاكرة ان ده كفايه اوى لبناء بيت ......... وطبعا لانها مش حاسه بيه لكن حاسه بفوسه بس هتبقى العلاقه جافه خاليه من اى مشاعر ممكن تؤدى للخيانه لو حصل وقابلت انسان تانى ممكن تتجهله بقلبها وده غير ان التربيه لولادها اكيد مش هتبقى سليمه

2- البنت اللى تختار الولد لمجرد الحب.........مثلا الولد حاسس بيها وبمشاعرها وبسبب شعوره بيها وافقت عليه
وبصراحه ده مش كفايه لان الجواز مش شعور بس ده مشروع كبير ومشروع تربيه جيل كامل وحياه كامله
يعنى هنا تم اهمال كذا حاجه
اولا: الاتجاهات البنت قد تكون اهمال الافكار والاتجاهات لكل منهم فيما يفضلوه فى حياتهم وايه اللى بيحبوه وايه اللى بيكرهوه والاسلوب الى هيربوا بيه ولادهم

ثانيا: المستوى الاجتماعى والمادى ووجود فارق كبير فى المستوى الاجتماعى او المادى لصالح الزوج او الزوجه ده مشكله كبيرة لانه اكيد هيعمل فارق فى الفكر وهيسبب اختلافات كبيرة وبالتالى هيتجه الزوج او ازوجه فى نهايه الامر انه يبحث عن انسان او انسانه لتفهم فكره وده هيؤدى لضعف العلاقه الزوجيه

3- البنت اللى تاخد الولد للاغاظه وهو مجرد انها تغيظ حد من العيله او حد كانت بتحبه وسابها .......هو موضوع نادر جدا ما بيحصل لكن لما بيحصل بيبقى الضحيه الولد والبنت هيكون صعب عليها انها تكمل معاه

والاهم ايه ممكن يخلى شابه مسيحيه او شاب مسيحى يحب شخص من دين اخر والمقصود اكيد الاسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟

ده عيب تربيه وعدم توعيه
احنا لو ربينا ولادنا على محبه المسيح صح استحاله يبصوا للى بره الحظيرة وللاسف دى ملهاش تفسير اجتماعى
الكنيسه لازم تحتضن ولادها والاباء والامهات يعلموهم الصراحه معاهم
ونا موافق على رأى مارتينا ده
زي ماقلتلك لو انا في الموقف ده هكون قريبه منها بل بالعكس مش هابدي رفضي واقولها لأخالص مش هعمل كده لان ساعتها هيكون المنطق بالنسبالها عند والممنوع مرغوب
هقولها اوك يابنتي وانا ماعنديش مانع بس تعالي نفكر في الموضوع بالعقل واخدها الكنيسة واحاول اخليها تقرب منها ومن الكتاب المقدس وهي ساعتها هتوصل لقرار بنفسها ومش بس كده انا هقولها تعرفني بيه واقعد واتكلم كل ده هحتمله من اجل ان ماخسرش بنتي

لانى مقتنع ميه فاميه ان الاقناع احسن وسيله للبعد عن الشر وليس الغصب
لان الممنوع مرغوب ولان الخطيه ممنوعه فهى مرغوبه من ضعاف النفوس
ولان الزواج من المسلمين مرفوض فهو مرغوب من ضعاف النفوس


اهم الاسئله ايه ممكن يجذبهم ليهم وازاى نقف ضد ده بعقل ومن غير عنف ضد اولادنا!!!!!

من الاخر هما مفهمش حاجه تجذب
لكن اللى عينيه فارغه يملاها التراب وزى ما قلت ده مش ميزة فيهم
لكن تقصير مننا

ليه خطوبات كتير بتتفك ومش لاسباب ماديه ؟؟؟

ده شىء مش عيب ولا غلط بالعكس انا شايفه انه شبه ايجابى
لان ده معناه ان المخطوبين اكتشفوا انهم لا يصلحوا لبعض بسبب اختلاف الافكار عيب فالاخر لا يحتمل وغيرها

الخطوبه دى فترة يدرس كل طرف فيها الطرف الاخر وفسخ الخطوبه مش عيب لانها مش سر مقدس
ومتهيألى فسخ الخطوبه افضل من الخيانه الزوجيه

اتمنى نتناقش بعيد عن ثوب الملائكه يعنى نتكلم كلام واقعى ونحاول نعرف ليه ده بيحصل وازاى المسيحين يتفادوه خصوصا ان هنا نسبه كبيرة غير متزوجين



ارجو انى اكون وضحت رايى بطريقه بسيطه وسلسه واجتماعيه بحته
 

maarttina

Bnt ELMASI7(مشرفة)
عضو مبارك
إنضم
16 ديسمبر 2005
المشاركات
826
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
عارف يا الراشد طالما انت انسان جاهل وعايش في بيئة مافهاش مسيحيين وانا دلوقتي متأكده انك اكييد يمني او سعودي وطالما طلعت يمني او سعودي يبقي في كلا الحالتان انت اخرك شهادة الاعدادية اللي بيدوها للعيال في مصر
جهل واضح ربنا يكملك بجهلك كمان وكمان يارب
اما بالنسبة لرائيك في whocares
ماعتقدش انه مستني رائي محمدي زيك بيشرب بول بعير وبيصطاد ذباب يوقعها في الاناء
ماذا تعلم انت عن المسيحية لكي تقول هذا هو المسيحي ؟؟؟؟؟
طبعا هتقول ان بشتم وبقل ادبي وطبعا هقولك لا بس انا حبيت افوقك من اللي انت فيه طالما بتدخل في مواضيع ماتخصك وبتوضح جهلك استحمل اي كلام يوجه لحضرتك
سلام ونعمة للجميع
 

amad_almalk

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
23 ديسمبر 2007
المشاركات
2,886
مستوى التفاعل
17
النقاط
0
الإقامة
alex
رد على: لماذا علاقاتنا المسيحيه مهدده ؟

بحثت في البك يا ابويا السماوي ملائتش غيري في البك اجت العزابات والالمات التي جرحت بيها من اجلي اعودلارتمي في احضانك لتشفيلي الامي
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد على: لماذا علاقاتنا المسيحيه مهدده ؟

الحقيقه فى موضوع ملح عليا واحب ناخد راى بعض فيه وده ناتج من مشاهداتى لعديد من النماذج السلبيه للزواج او العلاقات السلبيه بين الرجل والمراه المسيحيه
ايه ممكن يخلى علاقه زواج مقدسه تفشل ؟؟؟
ايه ممكن يوصل زوجين مسيحين للطلاق ؟؟؟ (ومحدش يقولى الا لعله الزنا لان بنشوف نماذج من الحياه)
واسئلتى هنا مش دينيه لكن اجتماعيه
ليه ممكن يوصلوا لنقطه اللا عوده ؟؟؟؟
ليه خطوبات كتير بتتفك ومش لاسباب ماديه ؟؟؟
ليه الخيانه زادت بين المسيحين؟؟؟ (كاحباء او حتى كازواج ) ومحدش يقول مش بيحصل
والاهم ايه ممكن يخلى شابه مسيحيه او شاب مسيحى يحب شخص من دين اخر والمقصود اكيد الاسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟ وده اظن انه اهم الاسئله ايه ممكن يجذبهم ليهم وازاى نقف ضد ده بعقل ومن غير عنف ضد اولادنا!!!!!
اتمنى نتناقش بعيد عن ثوب الملائكه يعنى نتكلم كلام واقعى ونحاول نعرف ليه ده بيحصل وازاى المسيحين يتفادوه خصوصا ان هنا نسبه كبيرة غير متزوجين
يعنى بالعربى كده يا ريت واتمنى نكون واقعيين فى الحوار


ولكم منى خالص المحبه والاحترام

أولاً اشكرك على الموضوع المهم والجرىْ لانه بيناقش قضايا نادراً ما نجد احد يجرؤ على مناقشتها .....بالنسبه لفشل اى علاقة زواج مسيحيه فالسبب الرئيسى يعود لعدم الاختيار الجيد المتأنى لشريك العمر لانه احيانا وتحت ضغط المجتمع يتسرع المرء فى اخذ قرار الزواج فتكون النتيجه فشل الحياه الزوجيه ما بينهما ....... وعندما تصل المشاكل فيما بينهما لطريق مسدود يلجأ ون لكلمة الطلاق رغم غرابتها على مجتمعنا المسيحى اما لو فى مرحلة الخطوبه وشعر اى منهما بان استكمال الطريق مع بعضهما صعب لعدم وجود تفاهم او توافق فلا ضرر ابدا من فسخ الخطوبه بالعكس هذا افضل كثيراً من زواج غير ناجح وبلا حل .......أما عن الخيانه فهى طابع شخصى اعتقد انه غير موجود الا عند بعض الشخصيات التى تعانى من خلل فى الشخصيه أو ان يكون الشخص يعانى اهمالاً فى حياته يدفعه لان يخون وهذا ليس مبرر بالطبع لتصرفاته اما عن الارتباط بشخص من دين اخر وهذا بالطبع شىء مرفوض نهائياً أعتقد ان هناك اسباب هامه جداً لحدوث هذه الامور كبعد نا عن المجتمع الكنسى وارتباطنا بمجتماعات اخرى يكون فيها اختلاط فتصبح العلاقات العاطفيه نتاج طبيعى لهذا الاختلاط والحل بمنتهى البساطه هو تشجيع اقامة انشطه كنسيه تسمح بالاختلاط وهذا مع الاسف يحارب فى بعض مجتماعتنا الكنسيه من بعض العقول التى تحتاج لاستناره ووعى لخطورة هذا الامر وايضاً يجب تشجيع شبابنا على الارتباط بالتغاضى عن بعض الامور الماديه وعدم تعقيد الحياه فى وجههم حتى لا نضطرهم للجوء لحلول هي ابسط فى نظرهم ولكنها بالطبع بداية الضياع لهم ......موضوع هام ورائع ويستحق كثيراً من المناقشه اشكرك يا كوبتك ليدى وربنا يبارك حياتك .
 
التعديل الأخير:
أعلى