كيف تصير شخصيه قويه

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
ليست القوة هـى قـوة شمشونيـة فـى الجسد والعضلات، وليست هى قوة العنف والسيطرة وإخضاعها الآخرين، وليست هى قوة المنصب والسلطان والجاه.ولكنها هى قوة الروح فى الداخل تعبر عن ذاتها فى الخارج بأسلوب روحى.
ومن ثم فمن أهم سمات الشخصية القوية :
1- القدرة على ضبط النفس "مالك نفسه خيرً ممن يملك مدينـة" (أم 32:16).
أى له القدرة على ضبط الفكر أمام الشهوات، ضبط الحواس (العين - الأذن) ضبط اللسان، ضبط الإنفعالات وعدم الغضب، ضبط العاطفة، ضبط الغريزة.
2- القدرة على إعلان الحق بشجاعة ففى الوقت الذى قال فيـه الرب يسوع: "تعلمــوا منــى لأنـى وديــع ومتواضــع القلــب" (مت 29:11) أمسك السوط، وطرد
باعة الحمام من الهيكل، وأعلن الحق بوضوح "بيتى بيت الصلاة يدعى وأنتم جعلتموه مغارة للصوص" (مت 13:21).
ولنا فى مواقف يوحنا المعمدان وإيليا النبى وغيرهم فى التصدى للظلم، وإعلان الحق بشجاعة أمثلة حية نتمثل بها.
3- القدرة على إتضاع الفكر
عدم العناد وتصلب الرأى، قبول الحوار مع الآخـر، الإعتراف بالخطأ، الإستعداد للطاعة والتنازل عـن الرأى الشخصى، تقديم الآخرين فى الكرامة.
4- القدرة على المثابرة وتجاوز الفشل
"انسى ما هو وراء وأمتد إلى ما هو قدام" (فى 13:3).
أمثلة : هيللين كيلر - بيتهوفن - اسحق نيوتن..
5- القدرة على الإحتمال والحب
مثلما أحتمل الرب يسوع صالبيـه "إغفــر لهــم يا أبتاه لأنهم لا يعلمون مــاذا يفعلــون" (لو 34:23)، ومثل الشهيد استفانـوس "يـــارب لا تقـم لهــم هـذه
الخطية" (أع 60:7).
ختاماً..
إن مصدر القوة الحقيقية هو الله نفسه "قوتى وتسبحتى هو الرب، وقد صار لى خلاصاً" (مز 14:118).


للقس ميخائيل عطية عن كتاب إجابات سريعة
 

christ my lord

منقوش على كفية
عضو نشيط
إنضم
13 ديسمبر 2006
المشاركات
3,117
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
موضوع رائع يا ميرا .. مصدر قوة الانسان الحقيقى هى من روح القدس .. والجملة دى عجبتنى جدااااااا 3- القدرة على إتضاع الفكر
عدم العناد وتصلب الرأى، قبول الحوار مع الآخـر، الإعتراف بالخطأ، الإستعداد للطاعة والتنازل عـن الرأى الشخصى، تقديم الآخرين فى الكرامة.
.. ربنا يباركك
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
موضوع رائع يا ميرا .. مصدر قوة الانسان الحقيقى هى من روح القدس .. والجملة دى عجبتنى جدااااااا 3- القدرة على إتضاع الفكر
عدم العناد وتصلب الرأى، قبول الحوار مع الآخـر، الإعتراف بالخطأ، الإستعداد للطاعة والتنازل عـن الرأى الشخصى، تقديم الآخرين فى الكرامة.
.. ربنا يباركك

شكرا يايوساب على ردك الجميييل
وفعلا قوة الشخصيه بتبقه فى الانسان المتضع اللى بيسمع كل الناس من حوله وبياخد رايهم وبردو اللى بيحترم كل انسان ماهما كانت مكانته الاجتماعيه انا رايى ان هى دى الشخصيه القويه مش الشخص اللى بيقعد يزعق ويشخط وفاكر ان مافيش حد قده ده بجد بيكون اضعف مخلوق
ربنا معاك يااارب
 

tina_tina

مسيحية للأبد
عضو مبارك
إنضم
8 أكتوبر 2006
المشاركات
2,555
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
حلو اوى اوى
ميرسى على الموضوع
 

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
بجد جميل ياميرا رائع
وبيعجبني المواضيع اللي بتتكلم من الانجيل
ربنا يباركك
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
شكرا ليكى اوى ياتينا انتى وبنت الفادى ورامى شكرا على ردودكم الجميله دى وربنا معاكم دايما يارب
 
أعلى