كلام من قلبى : هل تحترم فشلك ؟

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
جميعنا
نتعرض للفشل والاحباط
امر طبيعى ان نفشل ببعض امورنا
ببعض اوقاتنا
ببعض علاقاتنا

لكن اى فشل لن يجعلك فاشلا
الا لو استسلمت لة
وسرت تحت احزانة ليفتك بك
ويجعلك تنهار روحيا ونفسيا وانسانيا

وهو البذرة الصالحة للاستخدام فى يد الشيطان
ليملا راسك بالافكار السوداء والاحباط
ويجرك من سيىء الى اسواء

ليتنا نضع فشلنا
احباطنا
نفسيتنا المتعبة بين يديى اللة
ونسمع صوتة بانجيلة
ونثبت لة محبتنا بافخارستيا محبتة

ليتنا نحترم فشلنا
ونجعلة محطة انطلاق لبداية افضل واقوى

ليتنا نحترم فشلنا
ونتعلم منة دروسا لحياتنا
ونخرج من كل الم وفشل
بخبرة انضج
وتمسك اكبر باللة لة كل المجد

ولا نسمح لاى الم ان يفصلنا عن اللة
بل ندع كل الم وكل فشل
مادة صلاة ولجاجة وطلبة وجهاد امام اللة


دعني أخبرك عن شخص عاش معنا على هذا الكوكب

شخص فشل بالتجارة وعمره 24 سنة

وفشل مرة أخرى بالتجارة أيضا .. وخسر كل أمواله وعمره 31 سنة

ثم حاول مرة ثانية وعمره 34 سنة وفشل

أصيب بانهيار عصبي وهو عنده 36 سنة

ثم اتجه إلى المجال السياسي

ففشل في الانتخابات بدخول الكونجرس كعضو فيها وعمره 38 سنة

ثم فشل مرة ثانية أن يدخل الكونجرس وعمره 40 سنة

وفشل مرة ثالثة وعمره 42 سنة

ثم فشل مرة رابعة وعمره 46 سنة

ثم فشل مرة خامسة وعمره 48 سنة

ثم فشل أن يكون نائبا للرئيس وعمره 50 سنة

ثم اختير رئيسا للولايات المتحدة الأمريكية وعمره 52 سنة !!

هذا الشخص

هو إبراهام لينكولن .. الملقب بمحرر العبيد

هل تعرفه .. كتبه التاريخ لنا !!



فأهلا بالفشل إن كان سيتركني أتحرك لأحقق ما أريد




 

vetaa

GOD IS LOVE
مشرف سابق
إنضم
1 أغسطس 2007
المشاركات
9,140
مستوى التفاعل
231
النقاط
0
الإقامة
فى قلب مخلصى
دة انا لو مكان الرئيس دة كنت انتحرت من تالت فشل
التالته تابته بقى هههه

حقيقى اللى يحس بطعم النجاح الحقيقى اللى فشل قبل كده
وكمان بيقولوا مفيش نجاح من غير فشل

طول ما ربنا موجود لينا رجاء وارادتنا كمان لازم تكون متينه:)
شكرا يا قمر
 

روزي86

كتكوتة المنتدي
عضو مبارك
إنضم
3 أكتوبر 2009
المشاركات
45,853
مستوى التفاعل
1,167
النقاط
0
الإقامة
cairo
فأهلا بالفشل إن كان سيتركني أتحرك لأحقق ما أريد

موضوع جميل اوي يا قمر

وفعلا ساعات الفشل بيكون سبب للتقدم

تسلم ايدك
 

kalimooo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
23 يونيو 2008
المشاركات
143,881
مستوى التفاعل
1,788
النقاط
113
الإقامة
LEBANON
يتنا نحترم فشلنا
ونجعلة محطة انطلاق لبداية افضل واقوى

ليتنا نحترم فشلنا
ونتعلم منة دروسا لحياتنا
ونخرج من كل الم وفشل
بخبرة انضج
وتمسك اكبر باللة لة كل المجد

موضوعك عنوانه النجاح لا الفشل

الشكر الك يا اشميشال

يسوع يبارك كل اعمالك

 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
لأن الله لم يعطنا روح الفشل، بل روح المحبة و القوة و النصح فعلينا الا نستسلم لاى فشل بل علينا ان نعتبره بدايه طريق جديد سنكون فيه اكثر خبره ودرايه ووعى وهذه هى فائدة التجارب الفاشله ان نحولها من شىء سلبى لشىء ايجابى نستفيد منه
الف شكر على الموضوع
 

toty sefo

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
16 أكتوبر 2009
المشاركات
492
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
احلى من النجاح ولكن لولا الفشل ما تذوقنا طعم النجاح فلابد وا ن يكون الفشل حافز للنجاح لابد وان يزيد من الاصرار والتحدى للنفس
وهناك من الفشل ما هو بسماح من الله وهو للاصلح
شكرا للموضوع الجميل
لا يوجد
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
دة انا لو مكان الرئيس دة كنت انتحرت من تالت فشل

التالته تابته بقى هههه

حقيقى اللى يحس بطعم النجاح الحقيقى اللى فشل قبل كده
وكمان بيقولوا مفيش نجاح من غير فشل

طول ما ربنا موجود لينا رجاء وارادتنا كمان لازم تكون متينه:)
شكرا يا قمر

:download:


ماهو علشان كدة ربنا مش مخللينى انا وانت رئيس

يا دوب روساء انفسنا

ههههههههههههههههههههه

وحشتينتنى فيتا
ووحشتنى
مداخلاتك الجميلة

فى كل موضوعاتى الغلبانة


 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
فأهلا بالفشل إن كان سيتركني أتحرك لأحقق ما أريد

موضوع جميل اوي يا قمر

وفعلا ساعات الفشل بيكون سبب للتقدم

تسلم ايدك


:download:

عارفة روزى الفشل بيكون امتى سبب لتقدم

لما نضع فشلنا امام اللة
هوة وحدة القادر على تغيير كل فشل الى نجاح وباهر كمان

شكرا قمورتى على ردك الجميل
ومتابعتك الحلوة
لموضوعاتى الغلبانة
 

white rose

يسوع فرحي
عضو مبارك
إنضم
2 مارس 2007
المشاركات
2,224
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
الإقامة
في محبة المسيح
ان الفشل لا يحطم الا النفس الهزيلة .. اما النفس القوية فهي تتخذ من فشلها عدة لنجاحها .. انها ترأب صدعها بأمل قوي جديد كما ترأب صدفة البحر صدعها بلؤلؤة ..



اننا نفشل عندما نقرر اننا فشلنا .. اذا ما دمنا نحاول فان امامنا فرصة للنجاح ..


موضوع حلو كتير

يسلموا ايديك
 
أعلى