apostle.paul
...............
- إنضم
- 8 ديسمبر 2009
- المشاركات
- 16,118
- مستوى التفاعل
- 1,437
- النقاط
- 0
فى هذا الموضوع الظريف الطريف قد دلس هذا المدعو " وان اور ثرى " وقال بكل بجاحة ان النص الماسورى فى تثنية 18:15 محرف والصراحة ان التحريف الفظيع هو باضافة كلمة من فتصبح بدلا من " من وسط اخوتك " الى " من وسطك من اخوتك "
وكان حجته ان التوارة السامرية والنص السبعينيى مطابق للقراءة الاقصر
وانا لا يهمنى انى قراءة اصح لان كلاهما لا يفيداه فى شئ وفى كلاهما اثبتنا انه مدلس بجدارة لكن المسلم بطبيعته مبيفهمش حاجة ولما بيتفرج على شوية صور بيهلل ويكبر ومبيفهمش اللى قدامه اصلا بيقول ايه
نبدا بالاسئلة اللى احنا طرحناها وبعدين نبدأ بالسلخ المبين
السؤال الاول
الصمت الرهيب
السؤال الثانى
الاجابة الصمت الرهيب
السؤال الثالث
ليه؟
لانك بتقول فى نهاية كليماتك التى تبظ بالعفانة العلمية
فمن فضلك لو عندك ما طلبته تقدم بيه
الموضوع نقديا هو لم يتطرق الى اى شئ فى اى شئ سوى انه بيحاول ينقذ ما يمكن انقاذه
وقبل ان نبدأ بالرد ساطلب منه بعض الطلبات
اولا قد قولته
اذا دعم الترجوم والفلجاتا والبشيطا نص الماسورى نسقط شهادتهم
فانت مطالب بان تثبت ما تفوهت بيه
الطلب (3)
فى كتاب بورتزمان يقول
الطلب رقم (4)
بالنسبة لترجوم اونكيلوس على سبيل التحديد هل نصه لترجمة التوارة ترجمة حرفية ام متحررة؟؟؟؟
بعد الرد ساعلمك كيف تتخذ قرار نقدى صحيح على ضوء معايير النقد النصى
*ملاحظة مفيش معلومة واحدة فى هذا الموضوع العبيط ليه علاقة اصلا بالموضوع فكلها معلومات عامة وبديهية ولانه جاهل و " جردل " بيقعد يستخلص امور لا علاقة لها بالمعلومات المقدمة لانها لا علاقة لها بالموضوع اساسا
وكان حجته ان التوارة السامرية والنص السبعينيى مطابق للقراءة الاقصر
وانا لا يهمنى انى قراءة اصح لان كلاهما لا يفيداه فى شئ وفى كلاهما اثبتنا انه مدلس بجدارة لكن المسلم بطبيعته مبيفهمش حاجة ولما بيتفرج على شوية صور بيهلل ويكبر ومبيفهمش اللى قدامه اصلا بيقول ايه
نبدا بالاسئلة اللى احنا طرحناها وبعدين نبدأ بالسلخ المبين
السؤال الاول
وانا جاوبت على سؤالىتفرق فى شئ من المعنى لما اقول من وسطك من اخوتك او من وسط اخوتك
يعنى اصبحت بقدرة قادر من اسرائيلى لقرشى ؟؟؟؟؟
الفرق ان لو قولت " من وسط اخوتك " فهى تعبر على انه اسرائيلى من وسط اسرائيل اما تمديد النص فى النص الماسورى " من وسطك من اخوتك " للتاكيد على انه ليس فقط اسرائيلى بل انه ايضا من الدم الاسرائيلى
عندك رائ تانى؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مش انا اللى قولت كدا اقرا معايا كلام العالم ميريل واتعلم
However, the expansion seems designed to emphasize the fact that the prophet to be raised up will be not only from Israel but a full-blooded Israelite.
Merrill, Eugene H.: Deuteronomy. In: Comfort, Philip W. (Hrsg.): Cornerstone Biblical Commentary, Volume 2: Leviticus, Numbers, Deuteronomy. Carol Stream, IL : Tyndale House Publishers, 1996, S. 584
الصمت الرهيب
السؤال الثانى
ما فائدة تحريف نص والاخر يحوى نفس القراءة ان كان الهدف هو اخفاء نبوة نبي الإسلام؟؟؟العدد 15 بيقول مِنْ وَسَطِكَ مِنْ إِخْوَتِكَ
والعدد 18 بيقول مِنْ وَسَطِ إِخْوَتِهِمْ
وكلاهما فى النص الماسورى
صلاة النبى احسن
يعنى النص الماسورى بيقول كلا القراءتين فى العدد 15 من وسط من اخوتك
وفى العدد 18 من وسط اخوتهم
طيب والمحرف الغبى يا فتك لما هو عايز يشيل اى تلميح لنبى العربان بتاعك اضاف كلمة من فى العدد 15 وماضفهاش فى العدد 18 ليه ؟ وتصبح من وسطك من اخوتهم؟؟؟؟؟؟؟
الاجابة الصمت الرهيب
السؤال الثالث
وعلشان انا غتت ورزل فانا عايز قول عالم نقدى محترم بيقول ان النص رقم 15 من الاصحاح 18 من سفر التثنية حرفوه النساخفمن فضلك كدا تقولنا مين قال ان ناسخ النص الماسورى حرف النص
ليه؟
لانك بتقول فى نهاية كليماتك التى تبظ بالعفانة العلمية
قراءت موضوعك العبيط فى 30 ثانية واعدت قراءته مرارا وتكرارا ولم اجد ما يؤدى لهذة النتيجة البهلوانية وسنرىوبهذا تكون قراءة من وسط إخوتك هي الصحيحة والأخرى محرفة ويسقط اعتراض المعترضين والمحتجين بقراءة من وسطك من إخوتك.
وبهذا يرتاح ضميري !!
فمن فضلك لو عندك ما طلبته تقدم بيه
الموضوع نقديا هو لم يتطرق الى اى شئ فى اى شئ سوى انه بيحاول ينقذ ما يمكن انقاذه
وقبل ان نبدأ بالرد ساطلب منه بعض الطلبات
اولا قد قولته
الطلب رقم (2)عايز قول عالم نقدى محترم بيقول ان النص رقم 15 من الاصحاح 18 من سفر التثنية حرفوه النساخ
نريد من سيادتك قول مباشر وصريح لعالم نقدى يقولنخلص من كل هذا إلى إسقاط شهادة الترجوم والفولجاتا والبشيطا في حال موافقتهم للنص الماسوري كما في نص تثنية 18: 15 محل البحث.
اذا دعم الترجوم والفلجاتا والبشيطا نص الماسورى نسقط شهادتهم
فانت مطالب بان تثبت ما تفوهت بيه
الطلب (3)
فى كتاب بورتزمان يقول
ودى ملاحظة رقم 36 فى الهامش فمن فذلك تذكرلنا كلام بروتزمان فى متن الكلام الاصلىيذكر روبرتس أن الترجومات في العادة لا تساعد على اكتشاف فساد نص في العهد القديم إلا إذا وافقت قراءات النسخ الأخرى.
الطلب رقم (4)
بالنسبة لترجوم اونكيلوس على سبيل التحديد هل نصه لترجمة التوارة ترجمة حرفية ام متحررة؟؟؟؟
بعد الرد ساعلمك كيف تتخذ قرار نقدى صحيح على ضوء معايير النقد النصى
*ملاحظة مفيش معلومة واحدة فى هذا الموضوع العبيط ليه علاقة اصلا بالموضوع فكلها معلومات عامة وبديهية ولانه جاهل و " جردل " بيقعد يستخلص امور لا علاقة لها بالمعلومات المقدمة لانها لا علاقة لها بالموضوع اساسا
التعديل الأخير: