فيلم فخر الرهبنة الجزء الأول Dvd Rip بمساحة 180 ميجا

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة

فيلم فـخـر الـرهبـنـة ( 1 )

[FONT=&quot]Poster[/FONT]

612846567.jpg


13.gif

Movie Story


الأم إيرينى من اسرة مسيحية فوالدها رجل تقي ووالدتها أم بارة تعمل الخير وتساعد المحتاجين، فهي كانت تأخذها معاها منذ طفولتها إلي الكنيسة لحضور القداسات وهذه القداسات كانت يشارك فيها الآباء السواح.. وجدها كان يصطحبها وهي في الحادية عشرة من عمرها معه في عمل الخير عندما كان يذهب إلي بيوت المحتاجين والفقراء كي يعطيهم من عطايا الرب.‏وهي‏ ‏الشقيقة‏ ‏الخامسة‏ ‏لأربع‏ ‏بنات‏ ‏إحداهن‏ ‏راهبة‏ ‏الآن‏ ‏في‏ ‏دير‏ ‏أبو‏ ‏سيفين‏ ‏وهي‏ ‏أصغر‏ ‏من‏ ‏أمنا‏ ‏إيريني‏ (‏الأم‏ ‏تريفينا‏) ‏ولها‏ ‏ابنة‏ ‏أخت‏ ‏راهبة‏ ‏في‏ ‏الدير‏,‏وكان‏ ‏للأم‏ ‏إيريني‏ ‏عمتان‏ ‏راهبتان‏ ‏في‏ ‏الدير‏ ‏قبل‏ ‏رهبنتها ‏.‏

حضرت‏ ‏الأم‏ ‏إيريني‏ ‏إلي‏ ‏القاهرة‏ ‏وكان‏ ‏عمرها‏ 17 ‏عاما‏ ‏وأخذت‏ ‏تتردد‏ ‏علي‏ دير‏ ‏أبو‏ ‏سيفين‏ ,‏وتمت‏ ‏رسامتها‏ ‏علي‏ ‏يد‏ ‏البابا‏ ‏كيرلس‏ ‏السادس‏ ‏وسنها‏ 20 ‏عاما‏..‏وبعد‏ ‏وفاة‏ ‏والديها‏ ‏حضر‏ ‏إخوتها‏ ‏إلي‏ ‏القاهرة‏ ‏وأقاموا‏ ‏بسكن‏ ‏قريب‏ ‏من‏ ‏الدير‏ ‏قرب‏ ‏منطقة‏ ‏الزهراء‏,‏وهي‏ ‏من‏ ‏عائلة‏ ‏يسي‏ ‏الطرابيشي‏ ‏من‏ ‏جرجا‏ ‏بسوهاج .‏

الأم‏ ‏إيريني‏ ‏أصبحت‏ ‏رئيسة‏ ‏للدير‏ ‏عام‏ 1962 ‏ووصل‏ ‏عدد‏ ‏الراهبات‏ ‏في‏ ‏عهدها‏ ‏إلي‏ ‏أكثر‏ ‏من‏ ‏مائة‏ ‏راهبة‏,‏وكانت‏ ‏تنتقي‏ ‏الراهبات‏ ‏الحاصلات‏ ‏علي‏ ‏أعلي‏ ‏مستوي‏ ‏تعليمي‏ ‏منهن‏ ‏المهندسات‏ ‏والطبيبات‏ ‏وفي‏ ‏شتي‏ ‏التخصصات‏ ‏وتقضي‏ ‏الفتاة‏ ‏تحت‏ ‏الاختبار‏ ‏داخل‏ ‏الدير‏ ‏مدة‏ ‏ثلاثة‏ ‏سنوات‏

وتلمذت‏ ‏الأم‏ ‏إيريني‏ ‏رئيسات‏ ‏لأديرة‏ ‏أخرى‏ ‏عديدة‏ ‏منهن‏ ‏الأم‏ ‏يوأنا‏ ‏المتنيحة‏ ‏رئيسة‏ ‏دير‏ ‏مارجرجس‏ ‏مصر‏ ‏القديمة‏,‏والأم‏ ‏إدروسيس‏ ‏الرئيسة‏ ‏الحالية‏ ‏لدير‏ كنيسة الأمير تادرس ‏بحارة‏ ‏الروم‏ ‏مع‏ ‏العلم‏ ‏بأنه‏ ‏يوجد‏ ‏في‏ ‏مصر‏ ‏ستة‏ ‏أديرة‏ ‏للراهبات‏.‏ وتم‏ ‏العديد‏ ‏من‏ ‏الإنجازات‏ ‏في‏ ‏فترة‏ ‏رئاستها‏ ‏للدير‏ ‏حيث‏ ‏توسعت‏ ‏في‏ ‏مباني‏ ‏الدير‏ ‏وضمت‏ ‏أراضي‏ ‏إليه‏ ‏وتم‏ ‏تعميره‏ ‏وإنشاء‏ ‏قلالي‏ ‏للراهبات‏ ‏كذلك‏ ‏تم‏ ‏إنشاء‏ ‏دير‏ ‏أبو‏ ‏سيفين‏ ‏في‏ ‏سيدي‏ ‏كرير‏ ‏ومزرعة‏ ‏للدير‏ ‏بالقناطر ‏.‏

ودعت‏ ‏الكتيسة‏ ‏والشعب‏ ‏القبطي‏ ‏يوم‏ ‏الخميس‏ 2/11/2006م ‏تماف‏ ‏إيريني‏ ‏رئيسة‏ ‏دير‏ ‏الشهيد‏ ‏العظيم‏ ‏أبو‏ ‏سيفين‏ ‏للراهبات‏ ‏بمصر‏ ‏القديمة‏ ‏بعد‏ ‏حياة‏ ‏رهبانية‏ ‏قدمت‏ ‏فيها‏ ‏الكثير‏ ‏من‏ ‏الخدمة‏ ‏الروحية‏ ‏والمجتمعية‏ ‏واحتلت‏ ‏مكانة‏ ‏عظيمة‏ ‏في‏ ‏الكنيسة‏ ‏القبطية
.

13.gif

[FONT="][FONT=Comic Sans MS][FONT=Comic Sans MS]Images Version[/FONT][SIZE=2]
[/SIZE][/FONT][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[CENTER][IMG]http://files.arabchurch.com/upload/images09/1279377699.jpg[/IMG]

[/CENTER]
[FONT=Georgia][COLOR=Black][SIZE=4][IMG]http://www.s3udy.net/pic/decoration001_files/13.gif[/IMG][/SIZE][/COLOR][/FONT] [CENTER][CENTER][FONT=Comic Sans MS][SIZE=6][B][COLOR=red]Properties[SIZE=2]
[/SIZE][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][/CENTER]
[/CENTER]
[FONT=Comic Sans MS]
[/FONT] [CENTER][FONT=Comic Sans MS][B][SIZE=5][COLOR=red]Format : [/COLOR][/SIZE][/B][/FONT][FONT=Comic Sans MS][SIZE=5][B][COLOR=darkgreen]Dvd Rip[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT][/CENTER]
[FONT=Comic Sans MS]
[/FONT] [CENTER][FONT=Comic Sans MS][SIZE=5][COLOR=Red][B]Size[/B][/COLOR][B][COLOR=darkgreen][COLOR=Red] :[/COLOR] 181 Mb[/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]

[FONT=Georgia][COLOR=Black][SIZE=4][IMG]http://www.s3udy.net/pic/decoration001_files/13.gif[/IMG][/SIZE][/COLOR][/FONT]
[FONT=Vivian][SIZE=6][B][COLOR=red][FONT=Comic Sans MS]DownLoad[/FONT][SIZE=2]
[/SIZE][/COLOR][/B][/SIZE][/FONT]
[/CENTER]
[URL="http://www.mediafire.com/?32gdt04y4jw"]
511903985.jpg
[/URL]

13.gif


ملحوظة : بعد التحميل يتم فك الضغط بواسطة برنامج Winrar

الجزء الثانى من الفيلم : اضغط هنا



:36_22_25::36_22_25::36_22_25:​

 
التعديل الأخير:

.FiDo.

New member
إنضم
11 أغسطس 2009
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
HaliFax - NS - Canada
فعلا يا عادل الموضوع اكثر من رائع و مبذول فيه جهد جامد جدا و فى تطور دائماً انشاء الله
و مستنين منك كل جديد و حصرى

تقبل مرورى و تحياتى و الرب يحفظك و يساعدك على خدمتك الجميله دى
 

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة
فعلا يا عادل الموضوع اكثر من رائع و مبذول فيه جهد جامد جدا و فى تطور دائماً انشاء الله
و مستنين منك كل جديد و حصرى

تقبل مرورى و تحياتى و الرب يحفظك و يساعدك على خدمتك الجميله دى


ميرسي يا احلي فادي لمرورك وتعليقك الجامد ده

ومنتدي الكنيسة هايكون فيه كل جديد ومميز بأذن ربنا :)
 

.FiDo.

New member
إنضم
11 أغسطس 2009
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
HaliFax - NS - Canada
عادل معلش انا حاسس ان الفيلم مش كامل
علشان اخرة بيبقى فيه قداس و صلاه مش عارف هى ايه :d
بس لو سمحت لو انتا متأكد ان الفيلم كامل ياريت تقولى
 

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة
عادل معلش انا حاسس ان الفيلم مش كامل
علشان اخرة بيبقى فيه قداس و صلاه مش عارف هى ايه :d
بس لو سمحت لو انتا متأكد ان الفيلم كامل ياريت تقولى


الفيلم كامل 100 % يا فادي

بس ده الجزء الأول منه

هو نازل جزئين منفصلين بأبطال مختلفين :)
 

KOKOMAN

.
مشرف سابق
إنضم
9 سبتمبر 2007
المشاركات
122,434
مستوى التفاعل
414
النقاط
0
الإقامة
ALEX
هو نازل جزئين منفصلين بأبطال مختلفين :)

انا عندى الفيلم فعلا على الجهاز وكنت مستغرب من الجزئيه دى
وقولت ده مقطع من فيلم وده فيلم تانى
شكرا على المعلومه
مجهود راااااااااائع يا عادل
ميررررررررسى ليك
ربنا يعوض تعب محبتك
 

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة
انا عندى الفيلم فعلا على الجهاز وكنت مستغرب من الجزئيه دى
وقولت ده مقطع من فيلم وده فيلم تانى
شكرا على المعلومه
مجهود راااااااااائع يا عادل
ميررررررررسى ليك
ربنا يعوض تعب محبتك




لا مش تستغرب يا كوكو هو كده فعلا :hlp:

والجزء التاني هاجيبهولكم بكرة

ميرسي لمرورك الجميل يا احلي كوكو :)

وانتظروا كل جديد للكنيسة العربية


 

tonylovejesus

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
22 مارس 2009
المشاركات
335
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
مصر ام الدنيا
بصراحة فيلم جميل جدا و انا كنت هرفعة وانت سبقتنى يلا كله للخير
شكرا على مجهودك

 

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة
توضيح صغير / الفليم دة الجزء التانى مش الجزء الاول


انا وانت واحد يا توني :)

بس الجزء ده الأول علشان نازل عليه التيترات

وكمان في نهايته مبتكونش القصة خلصت

وهاتتنيح في اخر الجزء التاني

والجزء التاني هارفعه بكرة

بركة صلوات امنا ايريني معانا كلنا

 

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة
التعديل الأخير:

mena saibeh

New member
إنضم
16 أكتوبر 2009
المشاركات
1
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الف شكر وربنا يعوض تعبك خير وبركة القديسة العظيمة تماف ايرينى تكون معكم ومعى ومع كل المسيحين صلوا من اجلى ربا معاكو ويساعدكو على مهمتكم صلوا من اجلى ارجوكم
 

Coptic Adel

عضو موقوف
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2008
المشاركات
2,814
مستوى التفاعل
30
النقاط
48
الإقامة
مصر القبطية المحتلة
الف شكر وربنا يعوض تعبك خير وبركة القديسة العظيمة تماف ايرينى تكون معكم ومعى ومع كل المسيحين صلوا من اجلى ربا معاكو ويساعدكو على مهمتكم صلوا من اجلى ارجوكم


اشكرك للتعليق يا مينا

بركة امنا ايريني لتكن معنا جميعا

تحميل موفق يا جميل

 
أعلى