فى أنتظار ارائكم !!!!

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
هناك فتاه ارتبطت بقصة حب كبيره مع شاب رائع فى كثير من صفاته
وعندما اقتربوا من تتويج قصة حبهم باعلان الخطوبه حدثت بعض المشاكل التى لم يكن لهم أى ذنب فيها ولكنها للاسف فرقت بينهم عدة سنوات .
العجيب انهم عندما التقوا مره اخرى صار الامر وكأنهم لم يفترقوا يوماً حتى أنهم لم يتحدثوا عن اسباب هذا الفراق وتجاهلوه وكأنه لم يحدث .
وبعد عدة لقاءات ومحادثات تليفونيه كان الشوق سيد الموقف فيهم وكان الشاب متعجل جدا لاعلان موعد للخطوبه ويحثها على أن تفاتح اهلها فى موضوع ارتباطهم.
فجأه أصبح لا يرد على مكالمتها وأنقطعت اخباره تماما عنها
فجاء ت تسألنى
ماذا تفعل ؟؟
اتظل فى محاولاتها فى الاتصال به حتى من باب الاطمئنان عليه وخوفاً من أن يكون قد حدث له اى مكروه
أم أنها يجب أن تبتعد من أجل كرامتها وتعتبر اختفاءه تغييراً لموقفه
فى أنتظار ارائكم :Love_Mailbox:
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
بصى يا دونا انا قبل مرد بحط نفسى مكانها انا هبقى قلقانة جداا وحتى لو مش عاوزنى صح هتصدم صدمت العمر بس اطمن عليه وبعدين مش مهم جايز يكون مظلوم او فى حاجة او مشكلة وتتحط الكرامة تفرق بينهم
هو صح مفيش حب بلا كرامة بس اخاف اقول كرامتها تكون فى حاجة معاه ويتظلم وميلاقيهاش جنبه
ولو خايفة على الكرامة او ممكن يكون هيبعد ممكن تعرف من حد قريب منهم هما الاتنين تطمن عليه
 

mero_engel

بنت المسيح
مشرف سابق
إنضم
18 سبتمبر 2007
المشاركات
13,193
مستوى التفاعل
262
النقاط
0
الإقامة
في حضن يسوع
انا راي انها متعتمدش بس علي الاتصال بيه
اكيد في كذا طرف يكون علي صله قويه بيه ممكن تحاول تسال عليه لحد ما تطمن انه بخير او علي الاقل تستني لمعرفه السبب الحقيقي وساعتها هتقرر تعمل ايه و لازم تكون مستعده لكل حاجه عشان متتصدمش
 

ميرنا

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
15 أكتوبر 2005
المشاركات
22,034
مستوى التفاعل
564
النقاط
0
الإقامة
عند اقدامك اجثوا
انا راي انها متعتمدش بس علي الاتصال بيه
اكيد في كذا طرف يكون علي صله قويه بيه ممكن تحاول تسال عليه لحد ما تطمن انه بخير او علي الاقل تستني لمعرفه السبب الحقيقي وساعتها هتقرر تعمل ايه و لازم تكون مستعده لكل حاجه عشان متتصدمش

صح يا ميرو بايدك اوى فى انها تكون مستعده لاى حاجة :cry2:
 

النور الجديد

عضوه مباركة
عضو مبارك
إنضم
10 أكتوبر 2009
المشاركات
7,419
مستوى التفاعل
26
النقاط
0
الإقامة
قلب يسوع
سلام المسيح معك

أختي دونا موضوع بيحصل جدا مع البنات وبياخذ البنت في عالم الاحلام لمن تحب وتشعر انها بدها تربط بانسان ويكون فارس الاحلام

شوفي الي بتحب بصدق وبشكل جنوني بتكون خايفة على حبيبها
وعلى حبها وممكن يكون صادق معها في موضوع الارتباط وصارت معه مشكلة
وظروف منعته واحتمال انه ما يكون صادق ويكون عمل كل هذا الشيء كمسرحية للهروب من الارتباط
بس هي تحاول ترسل مسج وتتطمن عليه او تحكي معه من خلال رقم ثاني واذا رد بكون كذاب مو صادق
وهيك بتعرف انه بيستاهل تحبه وتفكر فيه او لا؟

فهذا رأي
لك مني كل الحب
النور الجديد
 

سور

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
1,816
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
الإقامة
القاهره
راى انها تحاول تعرف اخباره بطريقة غير مباشرة من اى حد قريب منها وهى تعرفه كويس
فاذا كان فيه مشكلة منعاه من الاتصال بيها تتصل هي بيه وتقف جنبه فى مشكلته
اما اذا كان كل شىء كويس لازم تبعد وانا عارفه ان القرار صعب
بس عايزه اقولها ان ربنا لما بيريد بارتباط اثنين بيسهل طريقة هذا الارتباط
وبيسهل كل الامور الصعبة
فربنا قادر يقويها بس لازم تصلى كتير وربنا هيرشدها
 

youhnna

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2008
المشاركات
4,566
مستوى التفاعل
41
النقاط
0
الإقامة
مصر
رائى من راى سور
تتعرف على اخبارة من المحيطين بة اذ كان ظروفة كويسة ومفيش مشكلة عندة تفهم انه بيتهرب منها وتحفظ كرامتها وتبعد عنة
لا لو عندة ظروف معينة او مشكلة تنتظر وممكن تبعتلة رسالة انه بس يطمنها علية
وربنا يدبر الامر
 

اني بل

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
17 يوليو 2007
المشاركات
36,105
مستوى التفاعل
1,337
النقاط
0
أنا رأي هذا الشخص عم يلعب عليها بمعنى لما شخص اللي بحبه ما يرد علي وحصلت بينا شئ لظروف ماكان النا دخل فيها وكنا متفقين على حاجة حلوة وفجأة يعمل هيك افضل انها تنسى وتعاود حياتها وربنا كريم
 

TULiP TO JESUS

اسيرة حب يسوع
عضو نشيط
إنضم
26 أغسطس 2008
المشاركات
17,403
مستوى التفاعل
129
النقاط
0
الإقامة
في قلب يسوع
اكيد لازم تطمن علية الاول انه محصلوش مكروة
هو اكيد اي حد يحب يترك حد يبقي مدان لية بتفسير
مينفعش حد يسيب حد كدا من غير سبب
تحاول تعرف بذكاء بدون ما تهين كرامتها
مرسي دونا​
 

besm alslib

لتكن مشيئتك
عضو مبارك
إنضم
28 يناير 2010
المشاركات
5,712
مستوى التفاعل
298
النقاط
83
انا مع كل يلي قالو المفروض تتطمن عليه الاول والاهم انها تحط في بالها كل الاحتمالات عشان لا تنصدم

واتمنى يكون في ظروف وربنا يوفقهم ويجمعهم ببعض
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
انا من رايى
لازم تسالة
اولا لتطمئن علية
ثانيا لكى لا تلوم نفسها او تتشكك بقية عمرها فى موقفة

لكن
تصلى كثيرا قبل المكالمة
يا رب وضح لى رايك
واعطنى ان اقبل مشيئتك


وتحضر نفسها نفسيا للقبول او الانهاء بحيادية


واتمنى لصديقتك ربنا يوفقها ويتمم لها بخير
 

!ابن الملك!

בן המלך &#1497
إنضم
30 سبتمبر 2009
المشاركات
4,035
مستوى التفاعل
178
النقاط
0
اتظل فى محاولاتها فى الاتصال به حتى من باب الاطمئنان عليه وخوفاً من أن يكون قد حدث له اى مكروه
لو تسمحولى احط رايي
المفروض تسال عليه مباشرة.. او اصحابه اللى يعرفوه.. ولو اتضح ان معندهوش مشاكل او حجات تشغله قوى .. يبقى خلاص تستنى لما هو يكلمها ولو مكلمهاش يبقى تشوف نفسها ومتفكرش فى الموضوع تانى..
 

النهيسى

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
27 يوليو 2008
المشاركات
92,326
مستوى التفاعل
3,201
النقاط
113
الإقامة
I love you Jesus
شكرا جدا للموضوع والحوار تابعته جدا


لازم تسأل عليه .. ولو هو معندوش ظروف منعته عنها

تكمل طريقها

وهو لو جاد ... هيروح يخطبها بعد ما الظروف تتغير
 

ضحكة طفل

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
3 يناير 2010
المشاركات
1,169
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
الإقامة
قلب يسوع
يارب سلام
اولا تصلي وتشوف ربنا هيقول ايه وان كانت قلقانه عليه قوي تطمن عليه من بعيد وان عرفت انه كويس وانا اتوقع ذالك يبقي تقول يارب وتنسي وتطلب من ربنا يساعدها وهو مش هيسبها
سلام المسيح مع الجميع
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
بصى يا دونا انا قبل مرد بحط نفسى مكانها انا هبقى قلقانة جداا وحتى لو مش عاوزنى صح هتصدم صدمت العمر بس اطمن عليه وبعدين مش مهم جايز يكون مظلوم او فى حاجة او مشكلة وتتحط الكرامة تفرق بينهم
هو صح مفيش حب بلا كرامة بس اخاف اقول كرامتها تكون فى حاجة معاه ويتظلم وميلاقيهاش جنبه
ولو خايفة على الكرامة او ممكن يكون هيبعد ممكن تعرف من حد قريب منهم هما الاتنين تطمن عليه

للاسف حاولت تطمن عليه بكذا طريقه ولكن اخباره منقطعه تماما عنها
وهى لسه محتاره تتصرف ازاى
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
انا راي انها متعتمدش بس علي الاتصال بيه
اكيد في كذا طرف يكون علي صله قويه بيه ممكن تحاول تسال عليه لحد ما تطمن انه بخير او علي الاقل تستني لمعرفه السبب الحقيقي وساعتها هتقرر تعمل ايه و لازم تكون مستعده لكل حاجه عشان متتصدمش

حاولت كتير يا ميرووو وهى دلوقتى كل اللى عاوزاه بس انها تطمن عليه
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
سلام المسيح معك

أختي دونا موضوع بيحصل جدا مع البنات وبياخذ البنت في عالم الاحلام لمن تحب وتشعر انها بدها تربط بانسان ويكون فارس الاحلام

شوفي الي بتحب بصدق وبشكل جنوني بتكون خايفة على حبيبها
وعلى حبها وممكن يكون صادق معها في موضوع الارتباط وصارت معه مشكلة
وظروف منعته واحتمال انه ما يكون صادق ويكون عمل كل هذا الشيء كمسرحية للهروب من الارتباط
بس هي تحاول ترسل مسج وتتطمن عليه او تحكي معه من خلال رقم ثاني واذا رد بكون كذاب مو صادق
وهيك بتعرف انه بيستاهل تحبه وتفكر فيه او لا؟

فهذا رأي
لك مني كل الحب
النور الجديد

من التفاصيل اللى حكيتهالى انا متأكده انه مش من النوع اللى يلعب بمشاعر البنت ويسيبها
هى فعلا جربت ترنله من رقم تانى وبرضه مردش فقلقت زياده
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
راى انها تحاول تعرف اخباره بطريقة غير مباشرة من اى حد قريب منها وهى تعرفه كويس
فاذا كان فيه مشكلة منعاه من الاتصال بيها تتصل هي بيه وتقف جنبه فى مشكلته
اما اذا كان كل شىء كويس لازم تبعد وانا عارفه ان القرار صعب
بس عايزه اقولها ان ربنا لما بيريد بارتباط اثنين بيسهل طريقة هذا الارتباط
وبيسهل كل الامور الصعبة
فربنا قادر يقويها بس لازم تصلى كتير وربنا هيرشدها

هى تتمنى انها تشاركه اى مشكله بيمر بيها لو كانت موجوده
ربنا يدبر ويرتبلهم للاصلح
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رائى من راى سور
تتعرف على اخبارة من المحيطين بة اذ كان ظروفة كويسة ومفيش مشكلة عندة تفهم انه بيتهرب منها وتحفظ كرامتها وتبعد عنة
لا لو عندة ظروف معينة او مشكلة تنتظر وممكن تبعتلة رسالة انه بس يطمنها علية
وربنا يدبر الامر

هى بعتتله على الفيس وعلى موبايله ومفيش اى رد
امين يا رب دبر كل الامور
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
أنا رأي هذا الشخص عم يلعب عليها بمعنى لما شخص اللي بحبه ما يرد علي وحصلت بينا شئ لظروف ماكان النا دخل فيها وكنا متفقين على حاجة حلوة وفجأة يعمل هيك افضل انها تنسى وتعاود حياتها وربنا كريم

لا يا انى افتكر انه فى سبب تانى بعيد عن انه شخص مش كويس
ربنا يرتب امورهم
 
أعلى