ظاهرة التسول !! للنقاااش

وردة من ذهب

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
264
مستوى التفاعل
63
النقاط
0
"خﻼ‌ل السنوات اﻻ‌خيرة وبزدياد البطاله ،ظهرت مهنة التسول
 ،نعم اقولها مهنه
 لمن ﻻ‌ يمتهن !!!!!!
بل يمكن ان تقال عنها صناعة النصب واﻻ‌حتيال بممارسة مهنة الشحاذة،،،،،،،،،،،،،يقوم بتمثيلها فئة من الشباب والشابات واﻻ‌طفال المدربين على ايدي اساتذة محترفين ،،،لهم في ذلك أحوال وأشكال ، فمنهم من يقوم بتجبيس يده أو رجله أو أي جزء من جسده ، ومنهم من يتصنع البﻼ‌هة والجنون ، ومنهم من يدعي اﻹ‌صابة بحادث أو موت والد أو أم ، أو حصول مرض ، أو ترك ديون ، وتُرك له أخوة وأخوات ، ويقوم برعايتهم ، واﻹ‌نفاق عليهم ، والدين أثقل كاهله وﻻ‌ يستطيع السداد ، ومنهم من يفتعل البكاء وقد يجلب معه ابن الجيران أو ابنتهم ليمارس الشحاذة بها ، ﻻ‌ستعطاف القلوب ، وقد يقسم بالله كاذباً أنه لوﻻ‌ تلك الديون ، وعظم المسؤولية لما وقف أمام الناس ، وغير ذلك من اﻷ‌عذار واﻷ‌كاذيب التي لم تعد تنطلي على أحد من العقﻼ‌ء ..
افتح معكم باب النقاش حول ظاهرة التسول
 وما نشاهده اليوم من مشاهد مؤلمه
وما هي المواقف التى مرت بك مع المتسولين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وهل انت مع اعطاء المتسول أو ﻻ‌ ؟؟؟؟؟؟
 

peace_86

مبارك اسم يسوع
عضو مبارك
إنضم
12 يناير 2007
المشاركات
4,470
مستوى التفاعل
967
النقاط
0
الإقامة
في كنيسة يسوع المسيح المتجسدة بالروح القدس وفي قلب
نعم أنا شفت كثير متسولين..

ساعات الواحد يجبرك إن تتعاطف معاه حتى لو قصته مش حقيقية.. نعمل إيه بقى. بيوجعوا القلب.

بس أنا عادة لا أعطي إللي بيشتغل أو اللي بيبيع في الشوارع.
زي اللي بيبيع علكة أو شي في الشارع.. هذا متسول محترم. لأنه بيشتغل

لكن اللي يتسول فقط لطلب المساعدة مش بلتفتله كثير..
ولو أنه في مرات المنظر بيقتل وماتقدر تستحمل إيه.. طبيعة بشرية وانا اخوكي
 
التعديل الأخير:

soul & life

روح وحياة
مشرف سابق
إنضم
28 نوفمبر 2011
المشاركات
10,525
مستوى التفاعل
3,000
النقاط
113
الإقامة
باريس الشرق
شوفى انا ضد حكاية انتشار التسول بالشكل ده لانها فعلا اصبحت ظاهرة وظاهرة مؤلمة للغاية
لانه المتسول دا ممكن يكون انسان غير سوى عامل جريمة ما وهربان مثلا او مشاكل كتير وسايب بيت عيلته فأنا بصراحة بقلق من الراجل او الشاب اللى تلاقيه اسم الله صحته تهد الصخر وتبنيه وواقف مادد ايده بيشحت او واقف فى اشارة مرور ومعه فوطة يمسح العربيات !!
هو مبيمسحش هو بيشحت بس عامل نفسه انه بيأدى مهمه انه يمسحلك ازاز العربية ما علينا انا ببص للناس دى واقول يعنى لو راح اشتغل اى شغلانة مش هيكون اكرمله من وقفته كده !!
بصراحة فى حالة زى كده مبقدرش اتعاطف ابدا ...
لكن بتعاطف جدا لما بشوف ام بتمد ايد والايد التانية شايلة طفل صغير وتقولك ابنى مريض ساعدونى انا قلبى بيتقطع ومرات كتير مبقدرش اتحكم فى دموعى لانه بشع ومؤلم لانه بصراحة حرام كان من المفترض يكون للطفل ده بيت نضيف عايشبيه وكان من المفترض يكون وسط عيلة كريمة تكرمه ودولةحترمة تكفله رعاية صحية وتعليم لكن هنقول ايه كلنا مقصرين وكلنا متسببين فى ظاهرة التسول
لاننا مبنبصش على اللى اقل منا ونرحمه ولان الدولة مش بتهتم بالفئات المعدومة
مع الاسف كله بيقول يلا نفسى ربنا يرحمنا

ميرسى وردة موضوع رائع وفكرة النقاش عنه فكرة رائعة
 

+ماريا+

نحوك اعيننا
عضو مبارك
إنضم
22 أكتوبر 2012
المشاركات
5,471
مستوى التفاعل
2,039
النقاط
113
الناس دى بقيت كتير اوى لا وحاليا حتى البنات السوريات قال يعنى هى مصر ناقصه
انا عارفه طبعا اغلب اللى بيتسولوا بيكونوا مش محتاجين بس اكيد فيهم ناس محتاجه
انا بصراحه مقدرش حد يمد لى ايده واقوله لا صعب اوى انا عارفه فى ناس كتير ضد الكلام
بس الكتاب المقدس بيقول كل من سألك فأعطيه لم يقل لنا ان نفتش فى ضمايرهم ولا نبحث وراهم
وبنعطى الكنيسه علشان تعطى المحتاجين المسحيين علشان كده مفيش شحات مسيحى
ياريت الدوله تهتم بالناس المحتاجه فعلا والناس اللى بتنصب تتعاقب
ميرسى ورده مشكله حقيقيه ياريت تتحل
 
التعديل الأخير:

حبيب يسوع

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
15 مايو 2007
المشاركات
15,458
مستوى التفاعل
1,959
النقاط
113
كل من تراهم فى الشارع هم كدابين ونصبين
اتخذوا التسول مهنة تدر ربح كبير باقل مجهود
المحتاجون هم فى البيوت كرامتهم تمنعهم من ان يسالوا احد
 

وردة من ذهب

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
264
مستوى التفاعل
63
النقاط
0
نعم أنا شفت كثير متسولين..

ساعات الواحد يجبرك إن تتعاطف معاه حتى لو قصته مش حقيقية.. نعمل إيه بقى. بيوجعوا القلب.

بس أنا عادة لا أعطي إللي بيشتغل أو اللي بيبيع في الشوارع.
زي اللي بيبيع علكة أو شي في الشارع.. هذا متسول محترم. لأنه بيشتغل

لكن اللي يتسول فقط لطلب المساعدة مش بلتفتله كثير..
ولو أنه في مرات المنظر بيقتل وماتقدر تستحمل إيه.. طبيعة بشرية وانا اخوكي


اخي انا بئصد بالتسول الشحاذه مو اللي يبيع شي كل الاحترام لألهم ومو غلط الواحد يدعمهم ويعطيهم مال حتى لو ما بدوو يشتري شي منهم والشغل موو عيب بس انا ضد الشحاذه وانا متأكده اغلبييه الشحاذين معهم اموال اكتر منا ومو نائصهم شي
شكرا لمروورك اخي تحيااتي ..
 

وردة من ذهب

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
264
مستوى التفاعل
63
النقاط
0
شوفى انا ضد حكاية انتشار التسول بالشكل ده لانها فعلا اصبحت ظاهرة وظاهرة مؤلمة للغاية
لانه المتسول دا ممكن يكون انسان غير سوى عامل جريمة ما وهربان مثلا او مشاكل كتير وسايب بيت عيلته فأنا بصراحة بقلق من الراجل او الشاب اللى تلاقيه اسم الله صحته تهد الصخر وتبنيه وواقف مادد ايده بيشحت او واقف فى اشارة مرور ومعه فوطة يمسح العربيات !!
هو مبيمسحش هو بيشحت بس عامل نفسه انه بيأدى مهمه انه يمسحلك ازاز العربية ما علينا انا ببص للناس دى واقول يعنى لو راح اشتغل اى شغلانة مش هيكون اكرمله من وقفته كده !!
بصراحة فى حالة زى كده مبقدرش اتعاطف ابدا ...
لكن بتعاطف جدا لما بشوف ام بتمد ايد والايد التانية شايلة طفل صغير وتقولك ابنى مريض ساعدونى انا قلبى بيتقطع ومرات كتير مبقدرش اتحكم فى دموعى لانه بشع ومؤلم لانه بصراحة حرام كان من المفترض يكون للطفل ده بيت نضيف عايشبيه وكان من المفترض يكون وسط عيلة كريمة تكرمه ودولةحترمة تكفله رعاية صحية وتعليم لكن هنقول ايه كلنا مقصرين وكلنا متسببين فى ظاهرة التسول
لاننا مبنبصش على اللى اقل منا ونرحمه ولان الدولة مش بتهتم بالفئات المعدومة
مع الاسف كله بيقول يلا نفسى ربنا يرحمنا

ميرسى وردة موضوع رائع وفكرة النقاش عنه فكرة رائعة


قبل فترة كنت راكبة بالسيارة ونزلت ع رام الله كانت وحدة معي بالسيارة لبسها مش مرتب ومعها ولد صغير كل ملابسه تراب ومو نظيف بنوب كان يبكي ويحكيلها بدي اروح على البيت واموو صارت تضرب فيه وتحكيلوو اسكت ولا كلمه ومسكت الحرام وغطتوو وغطت راسه وصار يبكي ويصرخ
نزلت من السيارة وبلشت تشحد وتحكي ابني بحاجه لعمليه الله يخلييكم ساعدوني وتبكي !!
والله تدايئت منها وحسيتها كزابة وعفكرة أغلبيتهم بكونوا كزابين وحتى لو انهم صادئين هاد مش عمل الي بئوموا فيه ..
يدوروا على عمل أحسن من هاد ومن عرئ جبيينهم والفئير اللي بتهموو كرامته ما بيشحذ بالعكس بيدور على شغل محترم ومن عرئ جبينه ..
شكرا لمروورك حبيبتي نووورتي كتيير


 

وردة من ذهب

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
264
مستوى التفاعل
63
النقاط
0
الناس دى بقيت كتير اوى لا وحاليا حتى البنات السوريات قال يعنى هى مصر ناقصه
انا عارفه طبعا اغلب اللى بيتسولوا بيكونوا مش محتاجين بس اكيد فيهم ناس محتاجه
انا بصراحه مقدرش حد يمد لى ايده واقوله لا صعب اوى انا عارفه فى ناس كتير ضد الكلام
بس الكتاب المقدس بيقول كل من سألك فأعطيه لم يقل لنا ان نفتش فى ضمايرهم ولا نبحث وراهم
وبنعطى الكنيسه علشان تعطى المحتاجين المسحيين علشان كده مفيش شحات مسيحى
ياريت الدوله تهتم بالناس المحتاجه فعلا والناس اللى بتنصب تتعاقب
ميرسى ورده مشكله حقيقيه ياريت تتحل


صحيح كلامك حبييبتي وانا متلك بئدرش ما اعطي واحد محتاج واحيانا ما بكون معي الا ئليل من المال وبجد بكون محتاجه لألهن لغرض معين بس بفضل اعطيهن للمحتاج ولا اني اصرفهن على نفسي ومع اني اغلبييتهم ما بصدئهم ....
نوورتي يا عسوولة ..
 

وردة من ذهب

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
26 يناير 2015
المشاركات
264
مستوى التفاعل
63
النقاط
0
كل من تراهم فى الشارع هم كدابين ونصبين
اتخذوا التسول مهنة تدر ربح كبير باقل مجهود
المحتاجون هم فى البيوت كرامتهم تمنعهم من ان يسالوا احد


صحيح كلامك اخي وانا معك بكل كلمه حكييتها والكرامه اهم من كل شي والفئير واللي بجد محتاج ما بيشحد باللعكس بيدور على شغل محترم وبيفضل يآكل خبز يابس ولا انه يشحذ ..
شكرا لمروورك تحياتي ...
 
أعلى