صور السيد المسيح

النوراني

New member
إنضم
1 يوليو 2005
المشاركات
2
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
السلام من اله للمؤمننين
يا اهل الكتاب
صراحة شاكر لكم الردود الجميله التي تحمل كل الادب وهذا كما قال الله سبحانه وتعالى (ولتجدن اقربهم مودة للذين امنو الذين قالو انا نصارى ذلك بان فيهم قسيسين ورهبان وانهم لا يستكبرون)
انا لي تقريبا سنه منذ كتبت ردي ولكن ما رد علي احد حينها ولكن تفاجئت اليوم بالردود
اولا نحن لا نريد الا اتباع الحق
لكي ننجو بانفسنا من مصيدة الشيطان الذي توعد بني ادم
ايها النصارى ان الله واحد احد فرد صمد لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد
فلذلك الله جل في علاه يغضب اشد الغضب من قول ان الله اتخذ ولدا
او ان هناك اقانيم ثلاثه وماهو الا اله واحد
فالوح القدس هو حبريل عبد من عبيد الله
وعيسى عليه افضل الصلاة والسلام ايضا عبد من عبيد الله وروحه وكلمته اقاها على السيده مريم
ولكن عيسى قال في مواضع كثيره من الانجيل انه عبد الله
وللنقاش بقيه
 

Kiril

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
12 نوفمبر 2006
المشاركات
2,776
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
عاوز اشترك في الحوارات الدينيه
 

ramyspider2005

New member
إنضم
4 أبريل 2007
المشاركات
1
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: صور السيد المسيح

الي كل أخوتي المسلمين أني أعرف كم تحملون من أخلاق وتحبون أن تكونون علي دراية بالأمور وهذا ما تفعلة المسيحية وسوف أحدثك عن السيد المسيح وسوف أكلمك بايجاز عن محاور أساسية لأني لو تكلمت عن السيد المسيح سوف يملي كلامي كتب غير اني أقل أنسان أسنطيع أن أتحدث عنه والرب يعني لكي تفهموا. أولا من هو ؟ هو السيد الرب المخلص والفادي يسوح المسيح الناصري ابن الله الحي القدوس المثلث الأقانيم
ثانيا: أنا كتبت سابقا عن الرب يسوع المسيح ولكي تعرفه من هو يجب أن أتحدث في كل كلمة بداية من هو السيد الرب الي مثلث الأقانيم.
1 - هو السيد الرب :
طبعا عارفين أن أدم وحواء لما أخطئوا وكلو من شجرة معرفة الخير والشر طردهم الرب خارج الجنة ومن هني سوف نتأمل فيما حدث أخي العزيز لو أنسان جه وغلط فيك أوي لدرجة أنك زعلت أوي منه لكن أنتي بتحبة ومش عايزه يبعد عنك هتعمل ايه ؟ بكل بساطة هتغفرله لأنك بتحبه يعني هتقولة أنا سامحتك . تعالي بقي نشوف أدم وحواء لما غلطوا وعصوا كلام الرب نشوف ايه الي هيحصل . في الأول لما أخطيء أدم وحواء أخطئوا في الله ملك الملوك الخالق تخيل شكل الخطية ديه هتبقي كبيرة أوي وطبعا عرفين ان الله غير محدود وطبعا الخطية الي عملها أدم وحواء هتبقي غير محدودة وعلشان كدة مينفعش حد يغفر خطيتهم الا ولازم يكون غير محدود صح وديه أول حاجة

2-المخلص والفادي يسوع المسيح الناصري:
قبل ما أدخل في تفسير هذه الكلمات من حياة الرب يسوع المسيح هنتكلم في حاجة مهمة وهي أن المغفرة لا تتم الا ببزل دم واحنا عرفين ان عقوبة أدم وحواء علي عصيان كلام الله هي الموت ولذلك يجب أن يموت بدال منهم شخص بس في حاجة أحنا قولنا أن الخطية غير محدودة علشان كده لازم يكون الشخص الي هيموت غير محدود وطبعا مفيش شخص غير محدود أحنا بشر حتي الأنبياء محدودين وكده أتفقني علي حجتين علشان يحصل خلاص أو مغفرة لازم يكون فيه حجتين الأولي شخص يموت بدلهم والتانية يكون غير محدود وطبعا الله غير محدود وهكذا حصل الفداء أتحاد الأب السماوي مع الروح القدس مع الأبن أتحاد بدون أختلاط أو مزج متمثلا في شخص السيد يسوع المسيح .
سوف أكمل لكم فيما بعد وان أردتم أي شيء من حوار سوف أكلمكم في ما أعرفه فكروا في ماذا يوجد بعد هذه الحياة فكروا في ربنا ياحبيبي ده حنين مش جبار ذي ما بتقولو عندكم وطبعا انتم عارفين لما حزفتم أسماء من اسماء الله الحسني وده أيسط مثال أنكم مش عايزين تفكروا ربنا يا حبيبي عايزكم تفكروا ربنا ادانا الحرية علشان نعرفة ونعيش معاة كيف يكون منتقم أو جبار أو غيرها من الأسماء الي تغنيتو بها فكروا حبيبي وطبعا أنا مش هفيدكم بحاجة دوروا وأسألو قبل ما ييجي اليوم الي هتلاقي بنفسك الحقيقة وساعتها مفيش ندم حياتك غالية أوي عند ربنا أهتم بيها.
 

george131

New member
إنضم
15 مارس 2009
المشاركات
5
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد: صور السيد المسيح

الي كل مسلم ومسلمه قبا ماتتكلم عنا روح شوف كتاي\بكم كله غلط فغلط وكل كان مصلحه
وهاسهلهالك خالص يا نوراني ويامسلم والحمد لله
لو كتبتوا موقع ابونا زكريا هايخليه تبقي مسيحي وتكره الاسلام من اول حلقه
سلام المسيح معكم
 

george131

New member
إنضم
15 مارس 2009
المشاركات
5
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد: صور السيد المسيح

الي ناريدين هاقول حاجه غلط صغيره
اسماء الله الحسني مش بتيجي الوقت ليه في التليفيزون
انا اقولك علشان ابونا زكريا علق عليها نص ساعه بس والوقت لم تزكر ولا هاتزكر
 
أعلى