تمام كده
اذا الله مش ذات فقط
يعني التثليث مرتبط بالتوحيد
مقدرش اتكلم عن تثليث بدون توحيد ولا توحيد بدون تثليث
كده انت وفرت علي الكلام عن مفهوم التوحيد
اللى عاوز اقوله ان مفيش حاجة بذاتها كده مجردة تعتبر حاجة واحدة ....
الخالق نفسه له روح وعقل وذات.....
هو فى الحقيقة فى انواع كتيرة للواحد
لو تحب نذكرها بالتفصيل مفيش مانع
لكن فى النهاية:
الناس قسمت الواحد اللى قائم على اشياء اكثر من واحد الى حاجتين
- واحد اتكون نتيجة اشياء اتجمعت مع بعض
- وواحد قائم على اشياء موجودة بوجود هذا الواحد....
النوع الاولانى ده زى لما تخلط حاجتبن مع بعض ملح وسكر مثلا
او زى ما تمزج الحبر بالماء فتلاقى الحبر ينتشر فى الماء فيتكون مادة بلون جديد
او تركب حاجتين فى بعض زى ماسورتين مثلا
وهكذا.....
انما النوع التانى ده:
زى الشمس وزى الاقانيم
شمس من غير نور مهياش شمس
شمس من غير حرارة متبقاش شمس
الله من غير اى اقنوم ميبقاش هو الله....حاشا طبعا
ولكن الاقانيم دى مش اجزاء طبعا فهي غير مفترقة
وانما الله يملئ الكل باقانيمه الثلاثة
فى حاجة فى الجزئية اللى فاتت دى عايز تستفسر عنها؟
او اى حاجة ليها علاقة بالجزئية اللى فاتت؟