سؤال حول التجسد

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

عظيم يا رجل الله
وماذا عن الوحدة المطلقة؟
يعني حاجة كده بذاتها لوحدها....
تقدر تديني مثال....
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
يعني الطبيعة الالهية اقصد
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

وهل الله ذات فقط؟
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
لا طبعا فهو موجود بذاته و ناطق بكلمته و حي بروحه
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
انا قصدت الطبيعة الالهية
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

تمام كده
اذا الله مش ذات فقط
يعني التثليث مرتبط بالتوحيد
مقدرش اتكلم عن تثليث بدون توحيد ولا توحيد بدون تثليث
كده انت وفرت علي الكلام عن مفهوم التوحيد
اللى عاوز اقوله ان مفيش حاجة بذاتها كده مجردة تعتبر حاجة واحدة ....
الخالق نفسه له روح وعقل وذات.....

هو فى الحقيقة فى انواع كتيرة للواحد
لو تحب نذكرها بالتفصيل مفيش مانع
لكن فى النهاية:
الناس قسمت الواحد اللى قائم على اشياء اكثر من واحد الى حاجتين
- واحد اتكون نتيجة اشياء اتجمعت مع بعض
- وواحد قائم على اشياء موجودة بوجود هذا الواحد....

النوع الاولانى ده زى لما تخلط حاجتبن مع بعض ملح وسكر مثلا
او زى ما تمزج الحبر بالماء فتلاقى الحبر ينتشر فى الماء فيتكون مادة بلون جديد
او تركب حاجتين فى بعض زى ماسورتين مثلا
وهكذا.....

انما النوع التانى ده:
زى الشمس وزى الاقانيم
شمس من غير نور مهياش شمس
شمس من غير حرارة متبقاش شمس
الله من غير اى اقنوم ميبقاش هو الله....حاشا طبعا
ولكن الاقانيم دى مش اجزاء طبعا فهي غير مفترقة
وانما الله يملئ الكل باقانيمه الثلاثة

فى حاجة فى الجزئية اللى فاتت دى عايز تستفسر عنها؟
او اى حاجة ليها علاقة بالجزئية اللى فاتت؟
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
انا قصدت الطبيعة الالهية


ماشي الطبيعة دى صفات....
انما الذات نفسها؟؟؟؟
هل فى اى ذات مجردة؟
يعني متتكونش من اى حاجة تانية مثلا... ان جاز التعبير؟؟؟؟
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

الذات اللى هى كيان المادة
او وجودها الذاتي....
بيبقي ليها جسم... كتلة.... حجم.... كده
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الي فهمته هو ان الله واحد وكامل و ليس مجزأ الى ثلاثة اقانيم و لكن هو واحد بثلاثة اقانيم غير منفصلة و غير ممتزجة
صح ?
فقط استفسار صغير و اذا الاجابة موش في وقتها معليش نخليها
احنا قلنا ان الله من غير اي اقنوم ميبقاش هو الله.... (حاشا)اذن ماذا نقصد بان كل اقنوم هو الله ?
معليش اتحملني شوية في الحتة دي انا محتاج جدا افهمها
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

الله ينور عليك
الله واحد مثلث الاقانيم
وكل اللى نقدر نقوله اننا ننفي التجزئة وننفي الامتزاج
زى علاقة الروح بالجسم منعرفش طبيعتها ايه بالظبط
ولا نعرف نحدد مكان الروح فى الجسم
انما نقدر ننفي ان الروح منفصلة عن الجسم والانسان حي وهكذا...
انت مية مية

كل اقنوم هو الله لانه واخد من الطبيعة الالهية
مش المقصود ان الاقنوم ده هو الله لوحده فقط ... لا طبعا
او ذات لوحده .... اطلاقا

زى ما بنقول ان فلان عقليته كبيرة...
بنقول برضو هذه العقلية الكبيرة او الفذة...
فبنعمم صفة على الكل
لانه فى الاخر كله على بعضه حاجة واحدة لا تتجزأ....
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

تحب نتكلم على مفهوم الاقانيم وشواهد من الكتاب المقدس
ولا انت عارف الحاجات دى ونخش على طول فى طبيعة الاقانيم؟؟؟؟
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
شكرا على التوضيح اخي
فهمت اننا عندما نقول ان الاب هو الله لا نعني بذلك ان الاب هو الثلاثة اقانيم و الجوهر الواحد او ان اقنوم الاب لوحده هو الله و لكن نعني انه هو الله بحسب الطبيعة الالهية صح ?
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

تمام
ربنا يعطيك نعمة وقوة

اما حكاية الجوهر فمعناها انه قائم بذاته ولا يعتمد وجوده على اي شئ اخر
بعكس العرض اللى هو الحاجة التى تعتمد وجودها على وجود شئ اخر
زى ما اقولك انا فى عرضك يعنى انا اعتمد عليك....
انما الجوهر ذاته لا تعتمد على اي ذات اخري....
لذلك هو طبيع واحدة فى النهاية
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
هل الطبيعة الالهية هي الجوهر اخي ?
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0

المقصود بالطبيعة الالهية:
الصفات الالهية: ازلي، ابدي، غير محدود، قدوس،عاقل.....

والمقصود بالجوهر الواحد يعني ان ذاته لا تعتمد وجودها على اى ذات اخري
او بمعنى اخر انه قائم بذاته
يعني لو اى ذات اخرى (جماد مثلا - كواكب) انعدمت من الوجود هو بذاته سيظل موجود

تقدر تقول دى من دى
يعني هو ذات واحدة حية وعاقلة لا تعتمد على اي ذات اخري
لذلك له طبيعة واحدة
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
امين اخي
الرب يباركك
اذا قلنا الان ان الاب و الابن و الروح القدس هو الله نفهم انهم واحد في الجوهر الالهي و غير منفصلين او ممتزجين و ان كل اقنوم هو الله بحسب الطبيعة الالهية
و ان الجوهر الالهي الواحد هو الذات الازلية التي لايعتمد وجودها على اي ذات اخرى صح?

فقط سؤال بسيط
هل هذه الذات التي نتحدث عنها هي التي نعبر عنها بلفظة الاب ?
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
تمام يا رجل الله
الذات اللى بنتكلم عليها هى اقنوم الاب طبعا
لكن كلمة جوهر مش معناها كلمة ذات يعني...
لا دى وصف لكيفية وجود هذه الذات الالهية
جوهر الشئ يعني ان كيان الشئ ده قائم بذاته...
بعكس العرض
 

ConfusedMan

New member
عضو
إنضم
29 أغسطس 2009
المشاركات
118
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
انت بتقصد اخي انوا نحن لانعني ان الجوهر هو اقنوم و لكن جوهر الاب يعبر عن ذات الاب يعني تقريبا نفس المعنى صح ? يعني ليس الذات و لكن يعبر عن الذات
 

peter88

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 يونيو 2007
المشاركات
477
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
مظبوط يا مان
 
أعلى