سؤاااال فتاة عزباء حامل

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

لوكانت مسلمه تقول لاى شيخ وهو يمهد لاسرتها بطريقته افضل من ان تواجه هى اسراتها واذا كانت مسيحه تقول لاب اعترافها يكلم هو اسرتها وربنا يستر

اكيد مع صلوات جامده جدا​

انا مع كاندى فى ردها .....وربنا يرحم ا لجميع .
 

mase7ya

ولــو بمـوت
عضو مبارك
إنضم
20 ديسمبر 2006
المشاركات
472
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
((غـــزة حمـــــاهــا الــلـة بـالصـلـيـب ))
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

هية غلطت غلط كبير
صح بس مش اخر الدنيا

ممكن تحكى لحدا قريب منها وهو الى يصارح اهلها
بس فى النهاية لازم اهلها يعرفوا وهما رح يساعدوها
اما
الاجهاض رح يكون خطر كبير عليها
 

عاشقة دجلة

ام دانييل
عضو مبارك
إنضم
26 مايو 2007
المشاركات
1,203
مستوى التفاعل
8
النقاط
0
الإقامة
بين ادين ربي يسوعي
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

يعني هية مش ممكن تظلها ساكتة .. لئن لازم بل نهاية تكبر بطنها ..

فاحسن اشي تسوي زي ما قالو الاخوة .. انو تعترف عند اب الاعتراف و يساعدها هوة

هية مش سهلة الشغلة .. ولا سهلة رح تكون ردة فعلهم و السبب انو طبعا فعلتها مش سهلة .. مش لازم هي تتصور انو ردة فعل اهلها رح تكون عادية

بكل الاحوال .. نشالله يصير خير .. و تعدي محنتها .. و يرجعلها الشب ابو الطفل
 

مينا 188

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
19 مارس 2008
المشاركات
362
مستوى التفاعل
6
النقاط
0
الإقامة
EGYPT
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

قمة المعاناة التى تعانيها هذه الفتاة بمفردها وخصوصا عندما تختلى بنفسها تشعر وكان الهموم شخص رافع يديه ليقتلها . ربنا معاها اولا . كل الاراء اللى قالوها جميلة جدا ومنطقية بس المشكلة مين اللى هياخد خطوة البداية من الصعب ان هى تاخد قرار بالمصارحة لازم حد يساعدها ويبلغ الاب الكاهن
 

بنت الفادى

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
26 سبتمبر 2006
المشاركات
2,644
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
الإقامة
++ قلب يسوع ++
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

هى البنت غلطانه اكيد
وراى من راى كتير شاركو فى الموضوع
لازم تصارح اب اعترفها لانه هو الوحيد اللى يقدر يحميها حتى من نفسها
انا اسمع عن الحالات دى ان الكهنه بيودهم اماكن معينه لحدد ميساعد الاهل على تقبل الموقف
هى مش اول وحدة تغلط وياريت منقساش عليها ونقول تتحمل نتيجه غلطها
ايوة صحيح هى غلطت واعترف بغلاطها خلاص خلص الكلام منحكيش كتير
تقول لاب اعترفها وتروح بيت راهبات تعد فيه لحد متولد وبعدين نشوف ربنا مرتبلها ايه
منشاش انى ربنا سامح الزانيه
على فكرة كان فى موضوع قريب من دا كان هنا فى المنتدا
كان اسمه الفتاه العذباء الحامل ودى كانت بنت بتحكى قصتها بمنتها الشجاعه
" على ما اتذكر حضرتك برضو كاتب الموضوع ولا انا غلطانه"
لما سلمت امرها لربنا لقت المشكله اتحلت
ربنا يساعدها تقدر تطلع من مشكلتها ويستر على اولادة
 
التعديل الأخير:

وليم تل

زعيم ح الغلاسة
عضو مبارك
إنضم
6 ديسمبر 2007
المشاركات
9,035
مستوى التفاعل
75
النقاط
0
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

واضح انى وصلت متأخر ومع ذلك ساوضح رأى
عندما اخطأ فعلى تحمل نتيجة خطئى حتى تكون توبة حقيقية
وليس لمجرد الخروج من أزمة وما فعلتة الفتاة ليس خطأ بسيط
وانما زنى ولقد قال رب المجد من طلق امرأتة الا لعلة الزنى
فهو يزنى ومن تزوج من زانية فهو زانى
من هنا أقول جرمها كبير ولكن باب التوبة دائما مفتوح
وليس معنى كلامى ان تنتحر او تجهض نفسها
لانها بذلك تتحول من جرم الى جرم اخر
بل عليها مصارحة اهلها باى وسيلة وتتحمل نتائج رد
الفعل وهنا لا تهاون ولا استهتار فهو جرم كبير
وعليها ان تعيش بقية عمرها تصوم وتصلى
لربها ليغفر ذنبها وحتى ولو نبذها المجتمع
والاهل فهى تستحقة ويا ليتها تكون عبرة لمن لا يعتبر
ودمتم بود
 

Maria Teparthenos

♥JESUS Loves Me
عضو مبارك
إنضم
11 أكتوبر 2007
المشاركات
2,824
مستوى التفاعل
24
النقاط
0
الإقامة
مملكتى ليست من هذا العالم
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

هى ممكن تصلى جامد اوى وتتوب من قلبها توبة حقيقية فعلاً
وصدقونى ربنا لا يترك الخطاة لأنو حنون وعادل
ولازم بعد كدة تروح تعترف لأبونا فى الكنيسة وترجع تناقش اهلها فى الموضوع ده
وربنا معاها يارب ويساعدها و يحافظ على كل بناتنا المسيحيين
 

mazen3

New member
إنضم
19 مايو 2008
المشاركات
1
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اولا يجب ان تعالج الامر بشكل هادي وحكيم الخوف كل الخوف انها تصاب باكتئاب حاد لاانو طبعا الخوف ممكن يوودي الي الياس احب اقولها انو يسوع بيحبها جدا وانو اكيد لاازم يكون ليها لرجاء واطلب من اسرة المنتدي انها تصلي بقلب واحد ونحدد يوم لكي نصلي من اجلها لكي الرب يرفع عنها هذة التجربة ويساعدها
وتذكري انة كل انسان بيخطي ولا تفقدي السيطرة والتوبة تغسل القلب والله قادر انو يحل مشكلتها
ربي ومخلصي يسوع المسيح اطلب اليك يا راب ان ترفع كل الالم عن هذة الفتاة وان تساعدها في اجتياز هذة المحنة يارب يسوع المسيح انت الذي تستطيع وحدك ان تصنع المعجزات وان ترفع عنا كل الاتعاب ايها الرب يسوع يا من تحنن علي الزانية وغفر لها ذنوبها وقال لها اما دانك احد ولا انا ادينك لا تدين هذة الفتاة بل اغفر لها هذا الخطاء وتذكر يا راب انة ليس مولود امراة يتذكي امامك لاان الانسان خاطي ولو حياتة يوما واحدا علي الارض ارحم هذة الفتاة وارحم اسرتها وارفع غضبك عنهم وافتقدهم بخلااصك امين
ان كان من الممكن ان يتدخل احد لحل هذة القضية والاتصال بلشاب ومحاولة العثور علية وان يتكلم معة ويحاول ان يقنعة وارجو من كاتب الموضوع ان يطمئنا علي حالتها وشكرا
 

ExtreemFXTrader

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
22 أبريل 2008
المشاركات
1,178
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
ALEX
رد على: سؤاااال فتاة عزباء حامل

المواجهه حل ممتاز ولكن لو واجهت اهلها لوحدها ممكن تتحول الى كارثة :)

اتفق فى الرأى مع مشرفتنا كاندى ومشرفنا الغالى REDEMPTION

الحل هو الاعتراف امام اب اعترافها وطلب منه اخبار اهلها بذلك





 
أعلى