زياد شحادة اروع تراتيلة مكتوبة

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة





تعرفت مؤخرا على المرنم الرائع

الاردنى زياد شحادة


zeyad.jpg





ziad.jpg


بعودة الشجى الشهى

وصوتة المتعدد الطبقات القوى الاحساس

وكلمات اكثر من رائعة

شدتنى لانزلها من شرائطة

لانى لم اجدها مكتوبة على النت كلة

ودة لينك لتحميل كثير من تراتيلة الرائعة

http://www.masi7i.com/index.pl/ziad_shehata

:download:

الموضوع متجدد لو حبيتم تتابعوة

لاحساس قوى واعمق

ممكن تتابعوا الترتيلة بالسمع بالمكتوبة

:download:
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
القيت بالوانى وحبرى

:download:



القيت بالوانى وحبرى

مزقت جميع اوراقى

انفجر البركان بصدرى

واجتمع الغيم بافاقى

حاولت مداورة الخوف

فلجاءت لالوانى وزيفى


فرسمت يوحنا على وجهى

فوجدت

يهوذا باعماقى

اةةةةةةةةةةةةةةةةة

تعبت

وزرعت ما بين يديى

فحصدت رخيصا ورديا

احرجنى النور والصدق

بلقى عيناك بعينايا

فلماذا تحبنى لماذا

وانت تكشف ما بيا

وتعلم انى اصطنع الاشواق وافتعل الروحانية

خبئنى حبيبى من خجلى


وارجع لحياتى طفولتها

ان صدئت اشواقى اعنى

ولتشفى نزيف برائتها

اةةةةةةةةةةةةةةةةةةة

علمنى الثورة

وادخلنى

مدرسة الصدق مع النفس

كى اهدم انفاق الزيف

ولاحيا طليقا فى الشمس


:download:



 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة


كذبوا


:download:



فاللة يرعانى

كما يرعى الاب الاطفال

واللة يحمينى

اذا ساءت بيا الاحوال

والهى فى قربى

يشبعنى بالحب

وينير لى دربى

ويحقق الامال


كذبوا

من قالوا انى وحيد

فى الارض دون سنيد

من هزئوا من ايمانى

ب ربى المجيد

كذبوا

من زيفوا الكلمات


واستسلموا للذات


واشاعوا ان اللة بعيد بعيد


كما السموات

كذبوا


فاللة يرعانى

كما يرعى الاب الاطفال

واللة يحمينى

اذا ساءت بيا الاحوال

والهى فى قربى

يشبعنى بالحب

وينير لى دربى

ويحقق الامال



:download:

 

روزي86

كتكوتة المنتدي
عضو مبارك
إنضم
3 أكتوبر 2009
المشاركات
45,853
مستوى التفاعل
1,167
النقاط
0
الإقامة
cairo
ميرسي يا قمر

تسلم ايدك

وترنيمة كذبوا بموت فيها كلامه وصوته روعه
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
فى يوم

:download:


فى يوم من الايام

والليل عتم والدنيا ظلام

ونفوس حيرانة وشيطان لا بيهدا ولا بينام

والخطية صارت عادى

واستولت على كل الناس

والخير انفقد من بينهم

وفعلة صار حرام

قلوب بتبكى حزن

ونفوس مليانة بالالم

مافى امل بيوحى

ما فى رجاء نتاملة

مافى حق عند البشر

ولا صديق وقت الخطر

يوم الشدة نلجا لة

فجاة طل من السماء

نجم لمع وسط الفضاء

فتح عيون العمى

حررقلوب البشر

جال بوسط الناس


يزرع محبة

وينشر خير

ويثبت لملكة اساس



من طين الارض جبل

وعيون للاعمى عمل

صالح الارض بالسما

بعد ما خيط المودة انفصل

وضحى بنفسة لاجل الكل

بعد ما كان هوة البطل

بصراخ عظيم ودموع

وقلب حزين موجوع

مجد السماء تركة

ليفدينا يسوع

مسامير اندقت بايدية

صار مصلوب ما فيها رجوع

ربطوا حبيبى

جلدوا حبيبى

اهانوا حبيبى

صلبوا يسوع


يااللى اتحملت الموت لاعيش انا

ياللى اتحملت القيد لاتحرر انا

ياللى اتحملت الفقر كلك غنا

اتحملت لاجلى الصلب لاعيش بهنا

خلينى قريب منك

البعد عنك موت

اظل اسمع صوتك

ما يقف ها الصوت

اتفرس بجمالك

وبيتى احضانك

واعيش برمالك

واظل بهنا

 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
البعد عن يسوع

:download:

البعد عن يسوع دموع وبكاء فية


فادى اناديك ارجع يا بنى بكفى

انا على صليبى نقشتك بكفى

تعاهدنى تيجى من بعد الغياب




يسوع ربى والصليب شعارنا



دنيا مثل زهر العشب على راية

ما تثبت مع الانسان

مثلما جئت اليها من الثوب عارى


راح تعود منها بلا ثياب


فجرالرجاء بها الكون طلة ربنا


مسيح اللة يا مالك امالى


مجدك والسما والارض مالى


وغيرك رجايا يوم الدين مالى


انت ملجاى بيوم الحساب


لولا انصلب يسوع ما خلصتش انا


غير الخبز عن نيرى ملكنا


اكيد ها الدنيا ما لنا ملكنا


وحدة يسوع الناصرى ملكنا

بصوتة مرجف الدنيا غضب



هيا يا شعب المسيح

هيا للجنب الجريح

نطهر ونستريح من كل اتعابنا




يعظم انتصارنا بالذى احبنا

يسوع الفادى الامين

من صلب من اجلنا



نسعى عنة سفراء لانبالى من عناء

ناظرين للسماء حيث ياتى عوننا



يعظم انتصارنا بالذى احبنا

يسوع الفادى الامين

من صلب من اجلنا



لو فية جوع او اضطهاد فى المسيح يحلو الجهاد


يعطى صبرا يعطى زاد عندة رفعتنا




يعظم انتصارنا بالذى احبنا

يسوع الفادى الامين

من صلب من اجلنا
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة

احببتنى


:download:

احببتنى


احببتنى


احببتنى فضلا يا ربى وليس شي فيا نقى


ما لا اريدة اياة افعل


ويحى انا انا الشقى


فى نزوة ملت


ايوة انجذبت


حتى خدعت من شهوتى


والقلب كان مغشى علية


وقت ولادة خطيتى



فكيف اعطى لذاتى عذرا

وكيانى ليس مبررا

ارتضى ربى وهبنى قلبا محررا وطاهرا

ليتك تدخل نفسى الذليلة

التى عاشت متمردة

اغسلنى وابعد عنى الرذيلة


خذى لى الثعالب المفسدة


ارفع قناعى واحسم صراعى


واصبغ حياتى بلون الجليد



واضرم لهيبك حبك فى قلبى

فتبقى انت شانى الوحيد

يا من احببتنى


احببتنى

احببتنى

احببتنى


 

HappyButterfly

محتاجة لك
عضو مبارك
إنضم
27 سبتمبر 2008
المشاركات
12,139
مستوى التفاعل
106
النقاط
0
ترانيم روعة انا بحب زياد كتير لان صوته جميل وترانيمه روعة
وخصوصا كذبوا وربى راعى وما حلى السجود
ميرسى لك كتير اسميشيل ولو ممكن تجيبى كلمات ربى راعى
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
ترانيم روعة انا بحب زياد كتير لان صوته جميل وترانيمه روعة
وخصوصا كذبوا وربى راعى وما حلى السجود
ميرسى لك كتير اسميشيل ولو ممكن تجيبى كلمات ربى راعى

:download:

ديدى القمر تؤمر
وانا تحت امرك مش هتصدقى ان الترتيلة اللى طلبتيها
هية اللى كان عليها الدور
لافرغها من ترتيل زياد

لانى لم اجد تراتيلة مكتوبة نهائيا على النت
لكن انا مستمتعة بكتابة الكلام من ترتيلة

بيثير عظيم تاملى اثناء ما اركز لاكتب وراءة


 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
ربى راعيا وسلامى

:download:


ربى راعيا وسلامى

عمرى ما احتاج لسواة

فى الجدوب هو طعامى

فى العطش نبع المياة

وان لوادى الموت مشيت

لية هخاف وانا معاة

خيرى فية مضمون وكافى

كل ايام الحياة







قال لى ما تخفش

فى دخولك وفى خروجك من الخطر

استرك من الريح وايدى تكون مظلة فى المطر

باختبر فيك كل يوم انك على قلبى عزيز







اسمة برج حصين واامن


للى يلجا لحماة


والللى من قلبة يااامن يلقى

يلقى فى الرب النجاة

دة الظلام ان زاد وغطى

على الاراضى والبشر

نورة يشرق مجدة يملا ارضى

من طلبة صبر







قال لى ما تخفش

فى دخولك وفى خروجك من الخطر

استرك من الريح وايدى تكون مظلة فى المطر

باختبر فيك كل يوم انك على قلبى عزيز





يمتلا الفم بمديحة

وافتخر طول عمرة بية

مين هدانى للمراعى

مين حملنى على منكبية

لاعوز للى ينادوا لة

للى يتكلوا علية

الاسود بتجوع ولكن يشبع الناظرين الية






قال لى ما تخفش

فى دخولك وفى خروجك من الخطر

استرك من الريح وايدى تكون مظلة فى المطر

باختبر فيك كل يوم انك على قلبى عزيز

 
التعديل الأخير:

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
ما احلى السجود امامك


:download:

ما احلى السجود امامك

انشد بالعود لجلالك

ياللى دفعت فيا اغلى الاتمان

ولما قبلتك ربى صار لى السلطان

وانت بترعى حياتى بكل حنان

ما يملك قلبى امامك غير السجود


ما احلى السجود امامك

انشد بالعود لجلالك


انا صوتى ليك هيعلى

فى هتاف اناشيد

ولانك عايش فيا ايامى عيد

وبتغنى حياتى جنبك بالمواعيد



ما يملك قلبى امامك غير السجود

ما احلى السجود امامك

انشد بالعود لجلالك




انا عزى بيك وفخرى

وماليا سواك

وسراج لرجلى كلامك

وماشى وراك

وعلى ايامى يا ربى

ما يسود الالاك


ما يملك قلبى امامك غير السجود


 

christin

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
21 أغسطس 2007
المشاركات
994
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
ميرسي ياقمر
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة


يسوع


:download:

يسوع

يا يسوع

يسوع


طليت طل البدر

وصحيت قبل النور

خطيت ساحة المجد

شتى الفضاء بخور



مقابر الاباء ما بها ضو القمر

وتراب حاكا تراب

احفافا

ها الرب انتصر



نحن البشر اشرار

يسوع سامحنا

وصغار احنا صغار

عنك لا تبعدنا

يسوع
 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة


اتهلل يوم تنادينى

:download:

اتهلل يوم تنادينى
انت القدوس وتهدينى
ارتاد ضفافك تروينى
فيض من روحك يحيينى


وبجودك تنهال النعم
وتسافر عن افقى الظلم
فى الارجاء يحلو النسم
فاسبح ما طاب النغم


اتهلل يوم تنادينى
انت القدوس وتهدينى
ارتاد ضفافك تروينى
فيض من روحك يحيينى



ياروح القدوس الخالد
يانور الانوار البارد
هيا جدد فينا الفرحة
والفحنا بالطهر العابق



ان تحجب شمسك
لن يبقى فى الدنيا ينبوع دافق
انا ان انكرتك
لن يبقى فى عينى نور بارد


من دون شعاع مواهبك
ما جدواة قلبى الخافق
فاسكب من روحك
كى تلقى روحى
فيك الحب الصادق


اتهلل يوم تنادينى
انت القدوس وتهدينى
ارتاد ضفافك تروينى
فيض من روحك يحيينى


 

asmicheal

احبك ربى ياقوتى
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2009
المشاركات
14,498
مستوى التفاعل
232
النقاط
63
الإقامة
مصر ام الدنيا - القاهرة
سا عيش العمر كارزا

:download:

سا عيش العمر كارزا

شاهدا حبك عجيب

مكرسا و عازما

اتبعك حتى الصليب



اتبعك يا سيدى

اتبعك طول الطريق

لو فى رحب او فى ضيق




عيناى نحو الجلجثة

تراقب الشخص الحبيب

وفى مسيرة مقدسة

اتبعك حتى الصليب



اتبعك يا سيدى

اتبعك طول الطريق

لو فى رحب او فى ضيق




رجائى ليس فى العيان

القلب انتخبك نصيب

فانت حصنى والامان

اتبعك حتى الصليب


اتبعك يا سيدى

اتبعك طول الطريق

لو فى رحب او فى ضيق




انت حبيبى لا سواك

اخدمك حتى المجىء

وفوق اشواك الحياة

اتبعك حتى الصليب



اتبعك يا سيدى

اتبعك طول الطريق

لو فى رحب او فى ضيق


 
أعلى