دلائل عدم اضطهاد الآقباط فى مصر

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
دليل تانى على عدم الاضطهاد بيطلعونا فى الافلام زناة زى مسلسل اوان الورد و باحب السيما وكفرة زى مين ما يحبش فاطمه وماحرموناش من الظهور فى السينما

سمحوا لنا بدخول الكافى ميت والكريمر

بيخلونا ناخد حصص دين مسيحى فى الحوش بتاع المدرسه
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
حد ينكر ان الدوله علشان تخلينا نروح الكنيسه مش بيذيعوا الا ربع ساعه من القداس وكمان على محطه فلسطين

كويس انها مش على محطه رمسيس
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
احدى الدلائل ايضا
عدم ترشيح الآقباط لمجلس الشعب حتى لا يعلمونا النوم

خطف بنات الاقباط علشان احنا مش عارفين نربيهم تربيه اسلاميه

عدم قبول الأقباط بالكليات العسكريه علشان نفضل ودعاء

عدم تعيين دكاتلاة فى التدريس علشان نتفرغ للصلاة

والله بجد مش عارفين نعمل ايه معاكى يا حكومه غرقتينا بجمايلك
 

Im Muslim

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2006
المشاركات
259
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
[SIZE=""]دليل تانى على عدم الاضطهاد بيطلعونا فى الافلام زناة زى مسلسل اوان الورد و باحب السيما وكفرة زى مين ما يحبش فاطمه وماحرموناش من الظهور فى السينما

سمحوا لنا بدخول الكافى ميت والكريمر

بيخلونا ناخد حصص دين مسيحى فى الحوش بتاع المدرسه
[/SIZE]

لا تنسى ايضا افلام عادل امام و سخريته من المسلمين و من علماء الازهر
 

Im Muslim

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2006
المشاركات
259
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
احدى الدلائل ايضا
عدم ترشيح الآقباط لمجلس الشعب حتى لا يعلمونا النوم


و هل مجلس الشعب بالترشيح ام بالانتخابات ؟؟؟

و لا تنسى ان وزير المالية مسيحى
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
و هل مجلس الشعب بالترشيح ام بالانتخابات ؟؟؟

و لا تنسى ان وزير المالية مسيحى

هو انت مش هاتبطل شغل المسلمين ده انا اقصد ترشيح اقباط من خلال الحزب الوطنى على قوائم الوطنى يعنى يا جا...............هبذ
 

Im Muslim

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2006
المشاركات
259
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
QUOTE=coptic hero;157605]هو انت مش هاتبطل شغل المسلمين ده انا اقصد ترشيح اقباط من خلال الحزب الوطنى على قوائم الوطنى يعنى يا جا...............هبذ[/QUOTE]

هو لو كان فى اللى انت بتقول علية كان وزير المالية باة مسيحى؟
و بطرس غالى فاكرة و لا نسيتة؟
و حنا اللى مات من كام يوم نسيته برضة و نسيت كان ماسك منصب اية؟
 

الحوارالصادق

New member
عضو
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
44
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
في الحقيقة المحافظ بتاع اسكندرية مسيحي في الفترة الحالية...بصراحة الكنايس آخر حلاوة..وفي الحقيقة أنا أعمل محاضر كمبيوتر يعني بدرس محاضرات في الكمبيوتر ووقت الأعياد المسيحية بندي أجازة للطلبة المسيحيين وبعيد لهم الماحضرات تاني لوحدهم وبكل اخلاص وضمير...ولا أفرق أبدا بين مسلم أو مسيحي...لكن في الحقيقة أنا سعيد لأني أشعر أن المسيحيين (عايشين دور) الاضطهاد ده بالجامد أوي لدرجة ان بعض المسلمين بيتمنوا يبقوا مسيحيين من كتر ما المسيحي واخد حقه...مافيش مسيحي عاطل في بلد مليانه بطاله..مافيش مسيحي فقير في بلد مليانه فقر واقتصادها ضعيف..يا أقباط مصرخافوا على بلدكم وبلاش تشوهوا صورتها..صدقوني المصري بره مصر مالوش قيمة نهائيااااً...يا خسارة انتم في غفلة رهيبة..احنا المصريين زي السمك لو طلعنا من بلدنا نموت...بالمرة وفي جملة الاضطهاد...انا عشت بره مصر وكان معانا واحد مسيحي في المدرسة مضطهد..لكن المسلمين المصريين وقفوا جنبه كتير لدرجه طلعنا المصريين كلنا في الاذاعة المدرسية وطالبنا بالعدل اللي ربنا أمرنا بيه لازم نطبقه على هذا المسيحي...ومع ان كنا كلنا مسلمين لكن فقط لأننا مصريين كنا نعاني الأمرين من سوء المعاملة...ولم نقبل مع ظروفنا هذه الاضطهاد لزميلنا المسيحي الذي استغاث بنا ووقفنا بجواره....عموما يا أقباط مصر لو مش عاجباكم مصر فخليكم عارفين ان الظلم والاضطهاد للمسلمين أكتر بكتير منكم...عمركم لقيتوا فيلم يطعن في تعاليم دينكم ويظهر الاسلام على أنه دين الارهاب مثل الفيلم الشهير بتاع عادل امام منه لله...نفسي أسئلكم سؤال معقوله انتم تصدقون أن ديننا سيئ لهذه الدرجه؟؟ وهل لو كان ديننا انتشر بالقوة كان سيكتب له الاستمرار الى يومنا هذا؟؟ لقد دخل كثير من المسيحيين في الاسلام من حسن تعامل المسلمين لهم.... يا مسيحي مصر استيقظوا وأحبوا بلدكم...وأرجوووووووووووووكم استمعوا وأنصتوا لكل المسيحين اللذين سافروا خارج مصر لأي بلد في العالم كيف هي حياة المسيحيين بها....وعموما لو أنتم مسيحيين بجد إقرؤا كتابكم المقدس اللي بيقولكم ان لكم في الحياة ضيق...يعني طالما المسيح قالكم كده يبقى زعلانين ليه؟ ولا انتم عايزين تعملوا لنفسكم ضيق بالعافيه عشان تثبتوا صحة كتابكم المقدس؟؟؟ كل سنه والمسلمين طيبين عشان عيدنا بعد بكرة وشكرا لكل مسيحي يقولي كل سنة وانا طيب..
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
QUOTE=coptic hero;157605]هو انت مش هاتبطل شغل المسلمين ده انا اقصد ترشيح اقباط من خلال الحزب الوطنى على قوائم الوطنى يعنى يا جا...............هبذ

هو لو كان فى اللى انت بتقول علية كان وزير المالية باة مسيحى؟
و بطرس غالى فاكرة و لا نسيتة؟
و حنا اللى مات من كام يوم نسيته برضة و نسيت كان ماسك منصب اية؟[/QUOTE]

مين حنا مش واخد بالى ياريت توضح
 

Im Muslim

New member
عضو
إنضم
25 ديسمبر 2006
المشاركات
259
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
مين حنا مش واخد بالى ياريت توضح
المستشار حنا ناشد رئيس مجلس الدولة الأسبق‏,‏ وعضو المكتب السياسي للحزب الوطني‏,‏ وعضو مجلس الشعب‏
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
المستشار حنا ناشد رئيس مجلس الدولة الأسبق‏,‏ وعضو المكتب السياسي للحزب الوطني‏,‏ وعضو مجلس الشعب‏

ايه ده هو حنا ناشد مات اول مرة اعرف اسمحلى اوضحلك نقطه
اسأل جدك عن حال مصر لما كان كل (موظفى البنوك والجمارك والتعليم والوظائف الكبيرة )مسيحيين حال البلد كان ايه لم تسجل واقعه رشوة واحده ولا هروب شخص بمليارات البلد ولا قضيه تهرب جمركى ولو كان المسيحيين فى مناصبهم حتى الآن كنت شفت مصر من ضمن الدول المتقدمه جدا بس يا فرحتنا بالثورة
 

sameharabchurch

New member
إنضم
7 ديسمبر 2006
المشاركات
22
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
i am really sad about egypt now & all of us know what is the major problem in egypt & how the people think & this is all because of ...............who push every body to do this
rabena yerhamna
:yaka: :yaka: :yaka: :yaka: :yaka: :yaka: :yaka: :yaka: :yaka: :yaka:
 

Badr

New member
عضو
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
216
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
من يقول ان فى مصر اضطهاد هو مخطئ وبالآدله

1- لو مضطهدين ما كانوش عملوا لنا بسكويت صيامى

2- بيسيبونا نبنى الكنايس براحتنا وبدون معاكسه (وبعدين يهدوها مش مهم)

3- اتاحه الفرصه لنا فى الجرايد (شوفوا اعلانات النعى فى الآهرام)

4-تخصيص فناه تليفزيونية لنا اغابى (علما بأ القناة لا تذاع من مصرولا تخضع لها )

5-تعيين رئيس جمهوريه مسيحى (فى لبنان) المهم فيه رئيس مسيحى

6-بيحتفلوا بالكريسماس معانا

7- عملوا لنا محافظ مسيحى بيخاف يقول انا مسيحى

8-بيمنعوا كل اعلانات عبده تلوث الكبابجى فى ايام الصيام

9-من حرصهم على اوقافنا ضموها للاوقاف الاسلاميه

10- حرصا على ابديتنا منعوا جلسات النصح والارشاد حتى لا يرجع من يريد الجنه عن رأيه

11- علشان يخلونا نصحى بدرى للصلاة بيحصلوا فواتير كهرباء من الكنايس وبيسيبوا الجوامع

وبعد كده تقولو فيه اضطهاد حرام عليكم يا كفرة

لعلم سيادتك الخاص الاضطهاد في مصر للمسلمين مش للمسيحيين ,,, و لو عايز تعرف الاضطهاد اللي بيتعرض ليه المسلمين في مصر انا هاحكيلك نبذه عنه ::-
-- منع المسلمين من الاعتكاف في المساجد في رمضان .
-- منع حلقات التلاوة بعد الصلاه في المساجد .
-- منع تجمعات الشباب امام المسجد بعد الصلاة .( سياسة بيتك بيتك ,, عارفها ؟؟؟ )
--منع المسلمين من البقاء في المساجد بعد الصلاة و لو لمدة ختم الصلاه ( يقوللك اختمها بره ) .

و الاكتر من كده كنا بنعانيه أيام الجامعه ,, خصوصا ايام الامتحانات ,, لما كان الواحد بيسيب دقنه من غير مايحلقها ( أكتئاب مش تدين ) و تلاقي كل شويه لجنه و لا كمين يروح موقفك و لازم الظابط يخنق عليك حتى بعد ما يشوف البطاقه و كارنيه الكليه ,, و السؤال التقليدي بتاعهم , أنت مربى دقنك ليه ؟؟؟ .و ياما اتأخرنا عن الامتحانات بسبب المضايقات دي .,,, وتقوللي مضطهدين ,؟؟؟؟
يعني انت مثلا لما والدتك تنصحك تقوللك أمشي جنب الحيط ,,, أنا و الدتي أيام الجامعه كانت تقوللي أمشي جوه الحيط .,,,
اتحداك لو المضايقات دي بتحصل مع المسيحيين في مصر .
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
لعلم سيادتك الخاص الاضطهاد في مصر للمسلمين مش للمسيحيين ,,, و لو عايز تعرف الاضطهاد اللي بيتعرض ليه المسلمين في مصر انا هاحكيلك نبذه عنه ::-
-- منع المسلمين من الاعتكاف في المساجد في رمضان .
-- منع حلقات التلاوة بعد الصلاه في المساجد .
-- منع تجمعات الشباب امام المسجد بعد الصلاة .( سياسة بيتك بيتك ,, عارفها ؟؟؟ )
--منع المسلمين من البقاء في المساجد بعد الصلاة و لو لمدة ختم الصلاه ( يقوللك اختمها بره ) .
اومال الدوشة اللى بنشوفها فى رمضان طول اليوم والليل دى ايه
و الاكتر من كده كنا بنعانيه أيام الجامعه ,, خصوصا ايام الامتحانات ,, لما كان الواحد بيسيب دقنه من غير مايحلقها ( أكتئاب مش تدين ) و تلاقي كل شويه لجنه و لا كمين يروح موقفك و لازم الظابط يخنق عليك حتى بعد ما يشوف البطاقه و كارنيه الكليه ,, و السؤال التقليدي بتاعهم , أنت مربى دقنك ليه ؟؟؟ .و ياما اتأخرنا عن الامتحانات بسبب المضايقات دي .,,, وتقوللي مضطهدين ,؟؟؟؟
يعني انت مثلا لما والدتك تنصحك تقوللك أمشي جنب الحيط ,,, أنا و الدتي أيام الجامعه كانت تقوللي أمشي جوه الحيط .,,,
اتحداك لو المضايقات دي بتحصل مع المسيحيين في مصر .

وهو محاربة الارهابيين وحفظ النظام بتسميها اضطهاد احنا بنتكلم عن قتل وكشح وزاوية حمرا وحاجااااات كتير مش ظابط يوقفك علشان يشوف بطاقتك
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
انتوا زعلانين ليه
يارب يبقى في اضطهاد ليكم في مصر
انا اول واحد هافرح

؟؟؟؟؟؟ما هو دى تعاليم دينك انك ما تحترمش الاخر وتشمتوا فى كل موقف ربنا يرحمكم ويرحمنا
 

يهوذا الالفيه

منتظر الوعد
عضو مبارك
إنضم
2 ديسمبر 2006
المشاركات
1,228
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
مصر
لعلم سيادتك الخاص الاضطهاد في مصر للمسلمين مش للمسيحيين ,,, و لو عايز تعرف الاضطهاد اللي بيتعرض ليه المسلمين في مصر انا هاحكيلك نبذه عنه ::-
-- منع المسلمين من الاعتكاف في المساجد في رمضان .
-- منع حلقات التلاوة بعد الصلاه في المساجد .
-- منع تجمعات الشباب امام المسجد بعد الصلاة .( سياسة بيتك بيتك ,, عارفها ؟؟؟ )
--منع المسلمين من البقاء في المساجد بعد الصلاة و لو لمدة ختم الصلاه ( يقوللك اختمها بره ) .

و الاكتر من كده كنا بنعانيه أيام الجامعه ,, خصوصا ايام الامتحانات ,, لما كان الواحد بيسيب دقنه من غير مايحلقها ( أكتئاب مش تدين ) و تلاقي كل شويه لجنه و لا كمين يروح موقفك و لازم الظابط يخنق عليك حتى بعد ما يشوف البطاقه و كارنيه الكليه ,, و السؤال التقليدي بتاعهم , أنت مربى دقنك ليه ؟؟؟ .و ياما اتأخرنا عن الامتحانات بسبب المضايقات دي .,,, وتقوللي مضطهدين ,؟؟؟؟
يعني انت مثلا لما والدتك تنصحك تقوللك أمشي جنب الحيط ,,, أنا و الدتي أيام الجامعه كانت تقوللي أمشي جوه الحيط .,,,
اتحداك لو المضايقات دي بتحصل مع المسيحيين في مصر .
يااخ بدر دى حاجه ودى حاجه ارجوك متخلطش الامور ببعضها...
 

يهوذا الالفيه

منتظر الوعد
عضو مبارك
إنضم
2 ديسمبر 2006
المشاركات
1,228
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
مصر
لا ماهو ادام الحريه كدا خليتكم تشموا نفسكم وتشتموا وتغلطوا في المسلمين يبقى بلاها حريه
هي احسن حاجه معاكم الاضطهاد
صدقنى الاضطهاد فى بركه كبيره لينا..
وهرد عليك وعلى اسلوبك بايه من الانجيل..
((طوباكم اذا ابغضكم الناس واذا افرزوكم وعيروكم واخرجوا اسمكم كشرير من اجل ابن الانسان افرحوا فى ذلك اليوم وتهللوا فهوذا اجركم عظيم فى السماء)).
 

يهوذا الالفيه

منتظر الوعد
عضو مبارك
إنضم
2 ديسمبر 2006
المشاركات
1,228
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
مصر
لا ماهو ادام الحريه كدا خليتكم تشموا نفسكم وتشتموا وتغلطوا في المسلمين يبقى بلاها حريه
هي احسن حاجه معاكم الاضطهاد
صدقنى الاضطهاد فى بركه كبيره لينا..
وهرد عليك وعلى اسلوبك بايه من الانجيل..
((طوباكم اذا ابغضكم الناس واذا افرزوكم وعيروكم واخرجوا اسمكم كشرير من اجل ابن الانسان افرحوا فى ذلك اليوم وتهللوا فهوذا اجركم عظيم فى السماء)).
 

يهوذا الالفيه

منتظر الوعد
عضو مبارك
إنضم
2 ديسمبر 2006
المشاركات
1,228
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
مصر
لا ماهو ادام الحريه كدا خليتكم تشموا نفسكم وتشتموا وتغلطوا في المسلمين يبقى بلاها حريه
هي احسن حاجه معاكم الاضطهاد
صدقنى الاضطهاد فى بركه كبيره لينا..
وهرد عليك وعلى اسلوبك بايه من الانجيل..
((طوباكم اذا ابغضكم الناس واذا افرزوكم وعيروكم واخرجوا اسمكم كشرير من اجل ابن الانسان افرحوا فى ذلك اليوم وتهللوا فهوذا اجركم عظيم فى السماء)).
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
صدقنى الاضطهاد فى بركه كبيره لينا..
وهرد عليك وعلى اسلوبك بايه من الانجيل..
((طوباكم اذا ابغضكم الناس واذا افرزوكم وعيروكم واخرجوا اسمكم كشرير من اجل ابن الانسان افرحوا فى ذلك اليوم وتهللوا فهوذا اجركم عظيم فى السماء)).

صدقت يا ابن العجايبى
 
أعلى