دلائل عدم اضطهاد الآقباط فى مصر

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
اخوتى الآعزاء

ارسموا بسمه على شفاه بنات يتيمات مسيحيات فى جمعيه تتكفل بحوالى 90 بنت من جميع الأعمار من سن 4 سنوات حتى 30 سنه اعطوهم ملابسكم المستغنى عنها او تبرعاتكم فعلا فعلا حالتهم صعبه جدا جدا وقد زرتهم فى احدى المرات فى القاهره فى منطقه الزيتون وتليفونهم هو 026336815 المسئول المختص شخص اسمه مجدى نسيم وعنوانها 18 شارع سنان المعطى المسرور يحبه الرب
 

lord12

New member
عضو
إنضم
17 نوفمبر 2006
المشاركات
329
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
بص ياكوبتك هيرو انا هاعلق على حاجتين من كلامك

يعنى ما تيسر من ايات الشتم والوصف بالكفر وما شابه

ايه ده انت بيحصلك الكلام ده؟؟
طيب وليه مش اتحجبتي؟؟ :smil12:



اشمعنى انتم لما نكون صايمين بتاكلوا كل حاجه ممنوعه فى صيامنا ومش بتحسوا بالذوق ده

ماتقولش اشمعنا
احنا اغلبيه وانتم اقليه
وبعدين كتير جدا مايعرفش عنكم حاجه لا ايام صيامكم ولا ايه الاكل الممنوع عندكم ايام الصيام ولا ايه حاجه

ولا هما المسيحيين في اوربا بيراعوا ان المسلمين صايمين؟؟
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
بص ياكوبتك هيرو انا هاعلق على حاجتين من كلامك



ايه ده انت بيحصلك الكلام ده؟؟
طيب وليه مش اتحجبتي؟؟ :smil12: انتى ظريفه جدا يا لورد وسايبنى اقول ابن الدايره من الصبح طيب قولى انك بنت علشان نغير الشعار ونخليه انتخبوا لورد بنت الدايرة





ماتقولش اشمعنا
احنا اغلبيه وانتم اقليه
وبعدين كتير جدا مايعرفش عنكم حاجه لا ايام صيامكم ولا ايه الاكل الممنوع عندكم ايام الصيام ولا ايه حاجه

ولا هما المسيحيين في اوربا بيراعوا ان المسلمين صايمين؟؟

بجد لو فيه فى مصر عشرة زى حضرتك كنا طلعنا القمر من كتر مشاعركم النبيله وصحيح من قال فاقد الشئ لا يعطيه
 

طارق حماد101

New member
عضو
إنضم
24 ديسمبر 2006
المشاركات
50
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
أنا مسلم و لكني أقدر ماتفعله أيه العضو الكريم coptic hero
شكراً لك على أنسانيتك و على نبل أخلاقك
و أسمح لي أن أعبر عن أحترامي و تقديري
و أتمنى أن يهديك الله الى الأسلام
]
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
طارق حماد101;154423 قال:
أنا مسلم و لكني أقدر ماتفعله أيه العضو الكريم coptic hero
شكراً لك على أنسانيتك و على نبل أخلاقك
و أسمح لي أن أعبر عن أحترامي و تقديري
و أتمنى أن يهديك الله الى الأسلام
]

ليه بس والله مظلوم دانا غلبـــــــــــان طيب ما فيش عندك دعوه تكون أرحم من كده شويه ههههههههههههه
 
التعديل الأخير:

THE GALILEAN

خادم الرب
عضو مبارك
إنضم
19 أكتوبر 2006
المشاركات
4,024
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
الإقامة
الجليل
فراشة مسيحية;154233 قال:
الصراحة مفيش أضطهاد خالص فى مصر

و الدليل على كدة

فى المدرسة لما يبقى علينا حصة دين نطلع برة فى الحوش فى عز البرد و لو فية فصل بياخد العاب و الفصل فاضى يقفلوة بيخافوا من السرقة

و هما يفضلوا فى الفصل .. بالرغم ان عددنا نفس عددهم

و المناهج بتاعت المدارس اللغة العربية اصبحت لغة قرآنية كلها آيات و لازم تحفظها كلها والا انت عارف مش طالع من المدرسة

و ماقلكمش بقى فى رمضان

يقفلوا الحنفيات فى المدارس و يقفلوا الكانتين كأنهم لوحدهم

و لو ماشية فى الشارع لازم تخديلك كلمة كدة عشان مش متحجبة و ممكن توصل لحجات تانى

و جدع بقى تحط فى عربيتك صليب ولا صورة او انجيل

هتلاقى العربية يا مخربشة بمفك او عجلها مفسوس او مضروبة فى الازاز

لا الصراحة مافيش اضطهاد خااااااااااااااااااااااااااااااااالص


فراشة هاي الامور موجودة بكل المجتمعات وكل واحد بيفكر انه بس عنده العنصرية والاضطهاد
فالاقلية تواجه وضع ان يكون تعامل معها من هنا ولا من هنا غير عادل في فترة من الفترات ولكن الا ما ييجي يوم ينتهي فيه الاضطهاد للاقليات وكل الاقليات توخذ حقوقها كاملة.

ولكن هناك فرق بين الدول المسيحية والدول الاسلامية
الدول المسيحية تسمح للمسلم ان يحمل القرآن في الشارع علنا وبحرية ولكن الدول الاسلامية مثل المسلمين في السعودية لا يسمحون للمسيحي ان يدخل السعودية ويحمل الكتاب المقدس.
 
التعديل الأخير:

Coptic Man

ابن المـــــ†ـــــلك
مشرف سابق
إنضم
5 أكتوبر 2005
المشاركات
12,801
مستوى التفاعل
302
النقاط
83
الإقامة
Earth
9-من حرصهم على اوقافنا ضموها للاوقاف الاسلاميه

ههههههههههههههه

انتا عسل يا كوبتك بامانة ( الظاهر كل اللي اسمهم كوبتك كدا :smil12: )

البند ده فطسني من الضحك

وبعدين تعالوا هنا :spor22:

انتا عاوزين المحمديين يراعوا صيامك يا كفرة طيب هما ناس مؤمنين انتوا كفرة ولاد ..... بابا يسوع طبعا :beee:

اما المحمدي فهو مؤمن نقي طاهر كالملائكة يرفرف في بعض الاوقات ( لما يكون فاضي يعني )

وينشر السلام في المسكونة

وايضا ياكل ما يشاء بدون حساب فليس علي المؤمن حرج

وعلي الكفرة الا يبالوا به فا انتم لن تضعوا حدود للمحمدي المؤمن

وبالنسبة للاننا اقلية اللي بيقول اننا اقلية بجد لا يفقة شئ في اي شئ لاننا لو اتعاملنا كا اقلية ها نخرب بيت مصر ههههههههه

والسياسي الذكي هو اللي هيفهم كلامي

قطيعة يا اقباط يا ولاد الفراعنة بقيتوا اقلية في بلدكم الام

روحوا شوفوا بلدكم فين :t33:

تكنش بلد الاقباط كانت علي قارة اطلانتس قبل ما تغرق:t3:


 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع


اما المحمدي فهو مؤمن نقي طاهر كالملائكة يرفرف في بعض الاوقات ( لما يكون فاضي يعني )

ماتجيبش سيره الرفرفه لحسن فراشه تزعل



تكنش بلد الاقباط كانت علي قارة اطلانتس قبل ما تغرق:t3:

لآ وانت الصادق كانت مصر مبنيه على تيتانيك
[/COLOR]
[/B]

ابوس رجلك تسكت يا كوبتيك لحسن الواحد خلاص مرارته اتفقعت من كتر الملايكه اللى فى مصر وتحيه كبيره ل لورد نائبنا ولنهتف جميعا لورد لورد ابن الدايره والله لو اعطيناك صوتنا هاتنجح يا ابن المنتدى يا لورد
 

يهوذا الالفيه

منتظر الوعد
عضو مبارك
إنضم
2 ديسمبر 2006
المشاركات
1,228
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
مصر
كوبتك حراااااااااااااام عليك انا مفقوع من الضحك بجد بجد ده انا لو فضلت على كده هموت .....
وعلى العموم انا احب اوريكم حاجه مذكوره فى الكتاب المدرسى لماده التاريخ للصف الثانوى :
ص 20 يقول الكتاب ان ((لقد استمرت الكنائس المسيحيه والمعابد اليهوديه تبنى باستمرار على الرغم مما نصت عليه العهود مع عدم السماح للذمين ببناء الكنائس والمعابد والحفظ على ماهو قائم ))
وبعدين اكبر دليل على ان المسيحين فى مصر مش مطهدين انهم واخدين حقهم تالت ومتلت زى المطلقه فى كل حاجه !!!!!!!
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
ههههههههههههههههههههه

هيرووووووو خلاص انا مش قادرة ارد من الضحك

الله يسامحك فظييييع انت

هرد بس بعد شوية اكون هديت
 

Mariam80

New member
عضو
إنضم
27 نوفمبر 2006
المشاركات
183
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الإقامة
لا إله إلا الله محمد رسول الله
طيب أنا كنت في مدارس راهبات و كان في إضطهاد غير عادي للمسلمات ..لا يوجد مكان للصلاة و لا حتى ركن صغير و كانت الصلاة ممنوعة في المدرسة...و المسيحيات كان عندهم كنيسة ضخمة جدا...

كانت خطبة المدرسة كل أعضائها مسيحيين و غير مسموح للمسلمين الإشتراك و الخطبة معظمها عن الدين المسيحي.

في الفصل المسيحيات يقعدوا في الأمام و المسلمات في الخلف و ممنوع واحدة مسلمة تقعد في الأمام

وكان الحجاب ممنوع منعا باتاً

و الكانتين يفتح عادي جدا في رمضان و بالعكس كانت المسيحيات يتعمدوا يأكلوا أمامنا و يضحكوا علينا.

المسيحية مسموح لها أن تدخل أي وقت للمدير العام لتشتكي أو تطلب شيء من السورات (الراهبات) و المسلمة ممنوع منع باتاً.

لو في مشكلة بين مسيحية و مسلمة و ذهبوا للإدارة ينصروا المسيحية مهما فعلت حتى لو ضربت المسلمة مش مهم برضه المسلمة هي الغلطانة...

الكلام ده كله في مصر مش في بلد تاني

ما تفكرنيش بس و لا تقولوا إنكم مضطهدين و مظلومين..
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
الدول المسيحية تسمح للمسلم ان يحمل القرآن في الشارع علنا وبحرية ولكن الدول الاسلامية مثل المسلمين في السعودية لا يسمحون للمسيحي ان يدخل السعودية ويحمل الكتاب المقدس.

ربنا ما يوريك الخوف من الحق هم خايفين من انتشار المسيحيه فى أرض الآسلام لحسن اللات يزعل منهم وربنا ما يوريك زعل اللات بجد زعله جزمه قديمه
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
كوبتك حراااااااااااااام عليك انا مفقوع من الضحك بجد بجد ده انا لو فضلت على كده هموت .....
وعلى العموم انا احب اوريكم حاجه مذكوره فى الكتاب المدرسى لماده التاريخ للصف الثانوى :
ص 20 يقول الكتاب ان ((لقد استمرت الكنائس المسيحيه والمعابد اليهوديه تبنى باستمرار على الرغم مما نصت عليه العهود مع عدم السماح للذمين ببناء الكنائس والمعابد والحفظ على ماهو قائم
[/COLOR]

بأمارة الرخام اللى اخذوه من كنائس وأديرة كينج مريوط بعد هدمها لكى يبنوا مساجدهم الشهيره
 

يهوذا الالفيه

منتظر الوعد
عضو مبارك
إنضم
2 ديسمبر 2006
المشاركات
1,228
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
مصر
بأمارة الرخام اللى اخذوه من كنائس وأديرة كينج مريوط بعد هدمها لكى يبنوا مساجدهم الشهيره
ايه الموضوع ده ياريت ياكوبتك لو عندك رابط حطه اقرا الموضوع ده ؟؟
انا اول مره اسمع عنه بجد .......
موضوعك جميل ياكوبتك بجد سلام المسيح معك.....
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
ههههههههههههههههههههه

هيرووووووو خلاص انا مش قادرة ارد من الضحك

الله يسامحك فظييييع انت

هرد بس بعد شوية اكون هديت

انا كده زهقت من الانتظار 14 ساعه ولسه بتضحكى :yaka: :yaka: :yaka: شكلك نمتى من كتر الضحك برضه انا مستنى ردك
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
طيب وايه رأيك ان في دول اوربيه كتير المسلمين اصلا مابيدرسوش الدين الاسلامي؟؟
عالاقل انتو هنا بتدرسوا دينكم
وبعدييييين انتي بتتكلمي عن حاله لكن ليس بصفه عامه ومش كل المدارس كدا هنا

لما انتوا بتروحوا دول اوربية علشان تتعلموا بتدرسوا لية دين اسلامى ؟؟؟ خلاص ارجعوا على بلادكم ادرسوا فيها

بعدين احنا هنا فى بلدنا زى مهى بلدك يعنى دة حق طبيعى اننا ندرس ديننا

حالة ازاى يعنى هو انا بقلك عن فصلى بس ؟؟؟ دى كل المدارس كدة

دي بترجع لصاحب الكانتين
لأنه اصلا هايقف عالفاضي عشان مفيش حد بيشتري من عنده يبقى يفتح ويدنه واقف وتاعب نفسه ليه؟؟
المسأله ماديه بحته

و مين قالك ان محدش هيشترى ؟؟؟

طيب يبقى كدا حرام عليهم بقى
لأن لازم الميه تبقى موجوده عشان عالاقل المسلمات تتوضا
يعني الموضوع مالوش علاقة بالمسيحيين اهو قطع الميه جاي عليكم وعليهم

هما عايزين المية علشان يتوضوا .. انما احنا بنبقى عطشانيين .. مش كدة يبقى حرام ؟؟

على فكرة انا مش بتكلم عن نفسى .. انا مش بشرب من مية الحنفية بتاعت المدرسة اساسا

انا بتكلم على اللى كنت بشوفة و كانوا بيعانوا منة الطلبة

بيمدوا ايدهم على المسيحيات بس؟؟؟

اة

طيب بأمانه انتي عمرك اتعرضتي لحاجه زي كدا؟؟
ولو حصل فعلا ممكن اعرف بيتقالك ايه؟؟

بأمانة ربنا طبعآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ

اتشتمت و اتبصلى بأحتقار و ... و ... و ... انت عارف طبعآ

هي فرنسا دي مش اغلب سكانها بيدينوا بالمسيحييه؟؟ مش مسيحيين زيكم ولا ايه؟؟؟
وبعدين دلوقتي بقيتي عربيه!!!
ولما نتكلم في موضوع الفتح الاسلامي والكلام ده تقولوا على نفسكم مش عرب انتم أقباط
سبحان الله..

اة احنا اقباط عرب ... فية اعتراض ؟؟؟

اتحداكي لو جبتي دليل على الكلام ده ان في فرنسا منعوا لبس الصلبان

تتحدانى على اية .. مش مصدقنى انت حرررررررررر

للأسف اي مصلحه دلوقتي بتتم بالواسطه مش ده مسيحي وده مسلم
والدليل على كدا انا اعرف تلات ولاد مسيحيين في كلية الشرطه السنه دي

اية كمان دى بصنلنا فيها ؟؟؟ غريبة ان ولاد مسيحية تبقى فى الشرطة ؟؟؟

بس صدقيني لو في رئيس شركه مثلا مسيحي بيخلص لجرجس وينفض لعمرو ومحمد وحسين واسلام واسأليني انا

طيب مدة طبيعى ... مش تتعاملوا بالمثل !!!!!!!!!!!!!
 

فراشة مسيحية

ميكو قلب ماما
مشرف سابق
إنضم
22 نوفمبر 2006
المشاركات
25,378
مستوى التفاعل
156
النقاط
63
الإقامة
قلب إلهي يسوع المسيح
ايه ده انت بيحصلك الكلام ده؟؟
طيب وليه مش اتحجبتي؟؟

أية الظرف دة ..

ماتقولش اشمعنا
احنا اغلبيه وانتم اقليه

صح أول حاجة تقولها صح

الرب يسوع قال ( انتم ملح الأرض )

يعنى احنا اللى مخليين للارض طعممممممممم

زى الاكلة كدة لو مفهاش ملح تترمى فالزبالة

لازم شوية ملح صغيرين يحلوها

وبعدين كتير جدا مايعرفش عنكم حاجه لا ايام صيامكم ولا ايه الاكل الممنوع عندكم ايام الصيام ولا ايه حاجه

لية أنتوا مش عايشين فى البلد معانا ولا اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولا هما المسيحيين في اوربا بيراعوا ان المسلمين صايمين؟؟

و هما فى اوربا المسلمين بيصوموا !!!!!!!!!!

دا حتى دينكم قايل لو فى غربة متصومش
 

coptic hero

コプト語の英&#
عضو مبارك
إنضم
25 نوفمبر 2006
المشاركات
1,912
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
طيب أنا كنت في مدارس راهبات و كان في إضطهاد غير عادي للمسلمات ..لا يوجد مكان للصلاة و لا حتى ركن صغير و كانت الصلاة ممنوعة في المدرسة...و المسيحيات كان عندهم كنيسة ضخمة جدا...

كانت خطبة المدرسة كل أعضائها مسيحيين و غير مسموح للمسلمين الإشتراك و الخطبة معظمها عن الدين المسيحي.

في الفصل المسيحيات يقعدوا في الأمام و المسلمات في الخلف و ممنوع واحدة مسلمة تقعد في الأمام

وكان الحجاب ممنوع منعا باتاً

و الكانتين يفتح عادي جدا في رمضان و بالعكس كانت المسيحيات يتعمدوا يأكلوا أمامنا و يضحكوا علينا.

المسيحية مسموح لها أن تدخل أي وقت للمدير العام لتشتكي أو تطلب شيء من السورات (الراهبات) و المسلمة ممنوع منع باتاً.

لو في مشكلة بين مسيحية و مسلمة و ذهبوا للإدارة ينصروا المسيحية مهما فعلت حتى لو ضربت المسلمة مش مهم برضه المسلمة هي الغلطانة...

الكلام ده كله في مصر مش في بلد تاني

ما تفكرنيش بس و لا تقولوا إنكم مضطهدين و مظلومين..

ههههههههههههه
انتى بتتكلمى بجد انا مصدقك بس انتى اكيد كنتى فى مدرسه راهبات (قلب محمد )او مدرسه (راهبات السعوديسكان )حرام عليكى هو انتى فاكرة المدارس دى مش تحت سيطرة وزارة التربيه والتحفيظ
 
أعلى