شهادة مراقب .....
شهادتى عن الانتخابات ..امس كنت مشرفة على لجنة انتخابية بمدينة نصر(مدرسة طابا) و ادركت تماما ليه الاخوان بيفوزوا فى اى انتخابات ....... التيار المدنى ما عندهوش مراقبين يراقبوا الصناديق على عكس الاخوان اللى عندهم مراقبين كثار جدا ..... اهم لحظة فى التزوير هى لحظة الفرز (تليها امكانية ان الناخب بعد ان يضع ورقته فى الصندوق ممكن و هو داخل اللجنة المزدحمة قبل ان يخرج ياخذ ورقة تانى من القاضى ..)..لكن لحظة الفرز هى اللحظة المحورية فى التزوير...... اعداد الاوراق كثيرة و كل مندوب بياخذ شوية اوراق و يفرزها ..الحرية و العدالة عندهم عدة مندوبين لكل صندوق ..الكثير منهم جاء قبل الفرز خصيصا.....بعد الفرز كان عندنا خطأ فى مجموع الاصوات داخل لجنتنا فاضطررنا لمراجعة اوراق نعم (كانت الاقل عددا) و فوجئت ان بداخلها اوراق لا ..(لان جزء كبير من الاوراق كان مندوبى الحرية و العدالة هم الذين يصنفونها ).........حاولت ان اكون سريعة جدا حتى استطيع ان افرز اكبر عدد من الاوراق بنفسي ...... فرزت جزء من الاوراق و هم فرزوا الباقى (كانوا تلاتة و بيعدوا بسرعة)..لكن على الاقل وجودى
كان بيقلل من التلاعب بالنتائج.....نتائج الصندوق الذى قمت بفرزه ..من قالوا لا تقريبا 3 امثال من قالوا نعم ...لا1793 ..نعم ..637 ....اثق تماما انه لو كان العدد اللى نزل الاتحادية هو نفسه اللى نزل يراقب الانتخابات ..كانت النتائج النهائية اغلبها لا ....اراهن ان الصناديق اللى تفوق فيها الاخوان كان بها نقص فى المراقبين وقت الفرز ( بعض مراقبى التيار المدنى مشيوا قبل الفرز ؟؟؟؟؟) ....... نصيحتى للتيار المدنى ...الفرز ..ثم الفرز ...ثم الفرز .... و اذا لم توفروا عددا كافيا من المراقبين( على الاقل لحظة الفرز) فلا تدخلوا اى انتخابات و لا تتعبوا نفسكم فى الدعاية....لانكم ها تكونوا بتضيعوا اصوات مؤيدينكم ..........كلمة اخيرة ..القاضى فى لجنتى كان شخصية لطيفة و لم يوجه الناخبين تجاه اى اتجاه و لم يغلق اللجنة و كان بيرحب باشرافى ..... مندوبى الحرية و العدالة كانوا متجهمين فى بداية اليوم لكن على اخر اليوم اتصاحبنا جدا و ضحكنا و هرجنا و لما كنا مروحين اصروا على توصيلى للمكان اللى راكنة فيه سيارتى و اعطونى ارقام تليفوناتهم علشان لو لينا اسري عندهم فى اى اعتداء يرجعوهم لى...........كلمة اخيرة ..... تطوعوا فى الانتخابات لمراقبة.. الفرز.....ثم الفرز......ثم الفرز ...ثم الفرز ..........و الا ما تدخلوش انتخابات خالص