سلام يا أستاذ "ياسر"...،
يارب تكون بخير .،
بعد إذنك حبيت أشارك .،
أو بالمفهوم المسيحى الأدق
بمفهومي الإيماني حسب النصوص .،،
وراثة الطبيعة الفاسدة ، أو نتائج المعصية
لماذا ؟
لنري ماذا ورث الإنسان .، وماذا نتج .،،حسب النص الكتابي.،
بس أصبر آتمني ..،
ولو عندك طاقه نقرا من تكوين 2
1 فَأُكْمِلَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ وَكُلُّ جُنْدِهَا.
ربنا خلص اليموات .. "وكل جُندها"...!
7 وَجَبَلَ الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ تُرَابًا مِنَ الأَرْضِ، وَنَفَخَ فِي أَنْفِهِ نَسَمَةَ حَيَاةٍ. فَصَارَ آدَمُ نَفْسًا حَيَّةً.
8 وَغَرَسَ الرَّبُّ الإِلهُ جَنَّةً فِي عَدْنٍ شَرْقًا، وَوَضَعَ هُنَاكَ آدَمَ الَّذِي جَبَلَهُ.
آدم كان تُراب..ثم جبله الرب ونفخ فيه نسمة حياه..،فصار آدم نفسا حيه.،
تآمل هنا .، فلم يكُن لآدم دخل .،ولا قرار .، لكنه الآن نفساً حيه .،إن تأملت هذا فهو عجيب.،
وغرس الرب الإله بعدها "جنة" فى "عدن"..كمان شرقاً..بالتحديد..شرقاً من هذا الموضع الذي يحيطه فقط من هو قادرٌ علي أن يخلق.،وينشيء من عدم أي شيء.،
والرب وضعه هُناك شرقاً حيث غرس "جنة عدن"
9 وَأَنْبَتَ الرَّبُّ الإِلهُ مِنَ الأَرْضِ كُلَّ شَجَرَةٍ شَهِيَّةٍ لِلنَّظَرِ وَجَيِّدَةٍ لِلأَكْلِ، وَشَجَرَةَ الْحَيَاةِ فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ، وَشَجَرَةَ مَعْرِفَةِ الْخَيْرِ وَالشَّرِّ.
أنبت الرب كمان من الأرض كُل شجره شهيه للأكل .. وجيده للنظر .،وكمان جيده للأكل..
يعني كل شجره كانت بنفس المواصفات سهيه للنظر وجيده للأكل.
بعدين إتكلم الوحي علي شجرتبن..،
"شجرة الحياه"...وشجرة"معرفة الخير والشر"..وخلي بالك من شجرة "معرفة الخير والشر".
10 وَكَانَ نَهْرٌ يَخْرُجُ مِنْ عَدْنٍ لِيَسْقِيَ الْجَنَّةَ، وَمِنْ هُنَاكَ يَنْقَسِمُ فَيَصِيرُ أَرْبَعَةَ رُؤُوسٍ:
11 اِسْمُ الْوَاحِدِ فِيشُونُ، وَهُوَ الْمُحِيطُ بِجَمِيعِ أَرْضِ الْحَوِيلَةِ حَيْثُ الذَّهَبُ.
12 وَذَهَبُ تِلْكَ الأَرْضِ جَيِّدٌ. هُنَاكَ الْمُقْلُ وَحَجَرُ الْجَزْعِ.
13 وَاسْمُ النَّهْرِ الثَّانِى جِيحُونُ، وَهُوَ الْمُحِيطُ بِجَمِيعِ أَرْضِ كُوشٍ.
14 وَاسْمُ النَّهْرِ الثَّالِثِ حِدَّاقِلُ، وَهُوَ الْجَارِي شَرْقِيَّ أَشُّورَ. وَالنَّهْرُ الرَّابعُ الْفُرَاتُ.
15 وَأَخَذَ الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ وَوَضَعَهُ فِي جَنَّةِ عَدْنٍ لِيَعْمَلَهَا وَيَحْفَظَهَا.
16 وَأَوْصَى الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ قَائِلاً: «مِنْ جَمِيعِ شَجَرِ الْجَنَّةِ تَأْكُلُ أَكْلاً،
17 وَأَمَّا شَجَرَةُ مَعْرِفَةِ الْخَيْرِ وَالشَّرِّ فَلاَ تَأْكُلْ مِنْهَا، لأَنَّكَ يَوْمَ تَأْكُلُ مِنْهَا مَوْتًا تَمُوتُ».
لاحظ هنا .. كان فى نهر فى عدن بيسقي الجنه..،وبعدين يتفرع زي نهر النيل كدا.
بس 4 فروع .،
ووضحلك عن كل فرع .،
15 وَأَخَذَ الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ وَوَضَعَهُ فِي جَنَّةِ عَدْنٍ لِيَعْمَلَهَا وَيَحْفَظَهَا.
وبعدين وضعه فى "جنة عدن" .. ليعملها ويحفظها..وتأمل فيهم اللفظين كمان "يعملها ويحفظها"
فيهم تخصيص"تقديس"..أو فيهم "تقديس"تخصيص.،ـ
16 وَأَوْصَى الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ قَائِلاً: «مِنْ جَمِيعِ شَجَرِ الْجَنَّةِ تَأْكُلُ أَكْلاً،
17 وَأَمَّا شَجَرَةُ مَعْرِفَةِ الْخَيْرِ وَالشَّرِّ فَلاَ تَأْكُلْ مِنْهَا، لأَنَّكَ يَوْمَ تَأْكُلُ مِنْهَا مَوْتًا تَمُوتُ».
بعدين ربنا أوصاه .. آدم تاكل من "جميع شجر الجنه"..وتأكل اكْلاً كمان..،
من جميع - تعني إنه برضو تاكل من "شجرة الحياه"..الشهيه للنظر وجيده للأكل كمثل جميع شجر الجنه./
مقلوش متاكلش من جشرة الحياه وشجرة معرفة الخير والشر..قاله من شجرة معرفة الخير والشر متاكلش.،رغم إنها شهيه للنظر..وممكن تكون جيده للأكل.،لكن الأمر هُنا "فلا تأكل منها".،
يعني لما ابنك تقله "متقربش ناحية الفيشه" يعني متقربش.-إبنك اكيد لسا صغير ميعرفش يقلك ليه يا بابا مقربش .، دي الفيشه شكلها حلو.،ميعرفش.،
هيعرف لما يتكهرب.،ويقول بابا كان علي حق.،
هل بعد ما يتكهرب "إنت كأبوه"تقدر ترجعه عن غلطه وتقوله متتكهربش تاني وهرجع بيك لحظه لورا قبل ما تتكهرب واقولك تاني يا ابني ملكش دعوه بالفيشه بتكهرب . وبعد ما ترجعه خلاص كإنه فهم وهو لسا طفل وهيسمع كلامك.، تؤ تؤ ..
آدم إتكهرب خلاص .، ونتيجة إنه إتكهرب خلاص بقا فيه نتيجه.،وهي إنه "إتكهرب"
وربنا قاله لو كلت من شجرة معرفة الخير والشر "موتا تموت" ..،
18 وَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ: «لَيْسَ جَيِّدًا أَنْ يَكُونَ آدَمُ وَحْدَهُ، فَأَصْنَعَ لَهُ مُعِينًا نَظِيرَهُ».
آدم لوحده .. ربنا إستحسن أن يصنع له معين نظير..،
19 وَجَبَلَ الرَّبُّ الإِلهُ مِنَ الأَرْضِ كُلَّ حَيَوَانَاتِ الْبَرِّيَّةِ وَكُلَّ طُيُورِ السَّمَاءِ، فَأَحْضَرَهَا إِلَى آدَمَ لِيَرَى مَاذَا يَدْعُوهَا، وَكُلُّ مَا دَعَا بِهِ آدَمُ ذَاتَ نَفْسٍ حَيَّةٍ فَهُوَ اسْمُهَا.
ربنا خلق من الارض كل حيوانات البريه وكل طيو السماء . وقال لأدم
سميها زي ما تحب .، وكل اللي هتسميه هيكون زي ما تسميه .،
25 وَكَانَا كِلاَهُمَا عُرْيَانَيْنِ، آدَمُ وَامْرَأَتُهُ، وَهُمَا لاَ يَخْجَلاَنِ.
عريانين .. ولا يخجلوا ..، تآمل دلوقت .. الصعيدي يتكسف ينزل البحر بمايوه بينزل بالجلابيه.،
جالوا منين الكسوف دا .؟؟ .. رغم إنه فى الباطن ممكن يكون بيعمل حاجات كتير غلط ..وحدش شايفه ومش مكسوف من نفسه زي ما بيقولوا..
1 وَكَانَتِ الْحَيَّةُ أَحْيَلَ جَمِيعِ حَيَوَانَاتِ الْبَرِّيَّةِ الَّتِي عَمِلَهَا الرَّبُّ الإِلهُ، فَقَالَتْ لِلْمَرْأَةِ: «أَحَقًّا قَالَ اللهُ لاَ تَأْكُلاَ مِنْ كُلِّ شَجَرِ الْجَنَّةِ؟»
2 فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ لِلْحَيَّةِ: «مِنْ ثَمَرِ شَجَرِ الْجَنَّةِ نَأْكُلُ،
3 وَأَمَّا ثَمَرُ الشَّجَرَةِ الَّتِي فِي وَسَطِ الْجَنَّةِ فَقَالَ اللهُ: لاَ تَأْكُلاَ مِنْهُ وَلاَ تَمَسَّاهُ لِئَلاَّ تَمُوتَا».
4 فَقَالَتِ الْحَيَّةُ لِلْمَرْأَةِ: «لَنْ تَمُوتَا!
5 بَلِ اللهُ عَالِمٌ أَنَّهُ يَوْمَ تَأْكُلاَنِ مِنْهُ تَنْفَتِحُ أَعْيُنُكُمَا وَتَكُونَانِ كَاللهِ عَارِفَيْنِ الْخَيْرَ وَالشَّرَّ».
6 فَرَأَتِ الْمَرْأَةُ أَنَّ الشَّجَرَةَ جَيِّدَةٌ لِلأَكْلِ، وَأَنَّهَا بَهِجَةٌ لِلْعُيُونِ، وَأَنَّ الشَّجَرَةَ شَهِيَّةٌ لِلنَّظَرِ. فَأَخَذَتْ مِنْ ثَمَرِهَا وَأَكَلَتْ، وَأَعْطَتْ رَجُلَهَا أَيْضًا مَعَهَا فَأَكَلَ.
7 فَانْفَتَحَتْ أَعْيُنُهُمَا وَعَلِمَا أَنَّهُمَا عُرْيَانَانِ. فَخَاطَا أَوْرَاقَ تِينٍ وَصَنَعَا لأَنْفُسِهِمَا مَآزِرَ.
الحيه كذبت فقالت "لن تموتا"..لكنها مكذبتش إنها قالت تكونان كالله عارفين الخير والشر.،
وهم وقتها كانوا اطفال ودعاء ميعرفوش يعني إيه شجرة كهربا لو كلوا منها هيتكهربوا .،/
حواء شافت برضو إنها زي كل شجر الجنه اللي شايفاه شهيه للنظر.،
فمرأتش إختلاف..فى النظره الفنيه لشجر الجنه.،/
لكنها عرفت الإختلاف هيا وآدم فى النتائج التبعيه.،لما إتكهربوا .،
عرفوا ايه بعد م كانوا مبيعرفوش.؟
7 فَانْفَتَحَتْ أَعْيُنُهُمَا وَعَلِمَا أَنَّهُمَا عُرْيَانَانِ. فَخَاطَا أَوْرَاقَ تِينٍ وَصَنَعَا لأَنْفُسِهِمَا مَآزِرَ.
إتكسفوا .، كسروا الوصيه .، شافوا حاجه غلط خجلوا منها وصار عندهم خجل وحزن.،
فخاطا أوراق تين وصنعا لنفسهما مآزر./
دا اول قرار إتخذوه..ونفذوه بإراده بعيد عن وصايا الرب .،
8 وَسَمِعَا صَوْتَ الرَّبِّ الإِلهِ مَاشِيًا فِي الْجَنَّةِ عِنْدَ هُبُوبِ رِيحِ النَّهَارِ، فَاخْتَبَأَ آدَمُ وَامْرَأَتُهُ مِنْ وَجْهِ الرَّبِّ الإِلهِ فِي وَسَطِ شَجَرِ الْجَنَّةِ.
9 فَنَادَى الرَّبُّ الإِلهُ آدَمَ وَقَالَ لَهُ: «أَيْنَ أَنْتَ؟».
بابا جاي .. آنا آكلت الجبنه .، هلحق أستخبا .. يابني يعني لما تستخبا بابا مش هيعرف يجمعك./؟!!
10 فَقَالَ: «سَمِعْتُ صَوْتَكَ فِي الْجَنَّةِ فَخَشِيتُ، لأَنِّي عُرْيَانٌ فَاخْتَبَأْتُ».
11 فَقَالَ: «مَنْ أَعْلَمَكَ أَنَّكَ عُرْيَانٌ؟ هَلْ أَكَلْتَ مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَوْصَيْتُكَ أَنْ لاَ تَأْكُلَ مِنْهَا؟»
الواد طلع متربي..
يا ابني انت فين ,،يعني علي غير عادتك كل ما ادخل البيت بلاقيك قدامي .،
الواد من الخجل ومن محبته لباباه . اعترف وهومستخبي.،
بابا انا سمعتك جاي فاستخبيت لاني أكلت الجبنه .!!
أكلت الجبنه ..إزاي..أنا مش قلتلك متفتحش التلاجه,.؟؟؟
12 فَقَالَ آدَمُ: «الْمَرْأَةُ الَّتِي جَعَلْتَهَا مَعِي هِيَ أَعْطَتْنِي مِنَ الشَّجَرَةِ فَأَكَلْتُ».
العصفوره اللي انت حاططها فى القفص قالتلي لو فتحت هنا هتلاقي جبنه.،
13 فَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ لِلْمَرْأَةِ: «مَا هذَا الَّذِي فَعَلْتِ؟» فَقَالَتِ الْمَرْأَةُ: «الْحَيَّةُ غَرَّتْنِي فَأَكَلْتُ».
بابا قال لعصفوره ايه اللي انتي عملتيه دا .؟؟
قالتله الإعلام ضحك عليا وقالي الجبنه دي مش معجون .،
14 فَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ لِلْحَيَّةِ: «لأَنَّكِ فَعَلْتِ هذَا، مَلْعُونَةٌ أَنْتِ مِنْ جَمِيعِ الْبَهَائِمِ وَمِنْ جَمِيعِ وُحُوشِ الْبَرِّيَّةِ. عَلَى بَطْنِكِ تَسْعَيْنَ وَتُرَابًا تَأْكُلِينَ كُلَّ أَيَّامِ حَيَاتِكِ.
طلع بابا وقال الإعلام يتسكر.،!
15 وَأَضَعُ عَدَاوَةً بَيْنَكِ وَبَيْنَ الْمَرْأَةِ، وَبَيْنَ نَسْلِكِ وَنَسْلِهَا. هُوَ يَسْحَقُ رَأْسَكِ، وَأَنْتِ تَسْحَقِينَ عَقِبَهُ».
16 وَقَالَ لِلْمَرْأَةِ: «تَكْثِيرًا أُكَثِّرُ أَتْعَابَ حَبَلِكِ، بِالْوَجَعِ تَلِدِينَ أَوْلاَدًا. وَإِلَى رَجُلِكِ يَكُونُ اشْتِيَاقُكِ وَهُوَ يَسُودُ عَلَيْكِ».
17 وَقَالَ لآدَمَ: «لأَنَّكَ سَمِعْتَ لِقَوْلِ امْرَأَتِكَ وَأَكَلْتَ مِنَ الشَّجَرَةِ الَّتِي أَوْصَيْتُكَ قَائِلاً: لاَ تَأْكُلْ مِنْهَا، مَلْعُونَةٌ الأَرْضُ بِسَبَبِكَ. بِالتَّعَبِ تَأْكُلُ مِنْهَا كُلَّ أَيَّامِ حَيَاتِكَ.
18 وَشَوْكًا وَحَسَكًا تُنْبِتُ لَكَ، وَتَأْكُلُ عُشْبَ الْحَقْلِ.
19 بِعَرَقِ وَجْهِكَ تَأْكُلُ خُبْزًا حَتَّى تَعُودَ إِلَى الأَرْضِ الَّتِي أُخِذْتَ مِنْهَا. لأَنَّكَ تُرَابٌ، وَإِلَى تُرَابٍ تَعُودُ».
20 وَدَعَا آدَمُ اسْمَ امْرَأَتِهِ «حَوَّاءَ» لأَنَّهَا أُمُّ كُلِّ حَيٍّ.
تمام ..،وبعدين .؟
21 وَصَنَعَ الرَّبُّ الإِلهُ لآدَمَ وَامْرَأَتِهِ أَقْمِصَةً مِنْ جِلْدٍ وَأَلْبَسَهُمَا.
22 وَقَالَ الرَّبُّ الإِلهُ: «هُوَذَا الإِنْسَانُ قَدْ صَارَ كَوَاحِدٍ مِنَّا عَارِفًا الْخَيْرَ وَالشَّرَّ. وَالآنَ لَعَلَّهُ يَمُدُّ يَدَهُ وَيَأْخُذُ مِنْ شَجَرَةِ الْحَيَاةِ أَيْضًا وَيَأْكُلُ وَيَحْيَا إِلَى الأَبَدِ».
23 فَأَخْرَجَهُ الرَّبُّ الإِلهُ مِنْ جَنَّةِ عَدْنٍ لِيَعْمَلَ الأَرْضَ الَّتِي أُخِذَ مِنْهَا.
شايف إشفاق ربنا..طيب مهما إتغطوا بورق تاين وخاطوه بانفسهم..
لأ رحمة ربنا انه كمان صنع ليهم أقمشه جلد وألبسهم..ولاده .. جبلته .. متكسف منهم زي ما هم اتكسفوا من انفسهم.
زي ما البيبي زي ما بيقولوا "عملها علي ماماته"..مامته مزعلتش..بالعكس..هتغيرله الحفاضات.،
لانه لسا ميعرفش ومعندوش معرفه ولا مقدره إنه يخدم نفسه.،
ربنا قال بعد كدا الانسان صار مثلنا .. "عارف الخير والشر" .. اللي هو " الصلاح والفساد".،"بمفهومنا البشري"
عارف الخير والشر .. يعني شايف الخير وشايف الشر..بس ياتري هتمشي ورا مين .؟
بعدين ربنا قال "لعله يمد يده لشجرة الحياه ليأكل منها"./
هنا الاول كان بياكل منها ..دون مانع.،لانه فقط منعه عن شجرة"معرفة الخير والشر"
لكن لم بقا آدم هيموت..مينفعش ياكل من شجرة الحياه"..لأنها شجرة حياه بيان من اسمها زي شجرة معرفة الخير والشر.!!
24 فَطَرَدَ الإِنْسَانَ، وَأَقَامَ شَرْقِيَّ جَنَّةِ عَدْنٍ الْكَرُوبِيمَ، وَلَهِيبَ سَيْفٍ مُتَقَلِّبٍ لِحِرَاسَةِ طَرِيقِ شَجَرَةِ الْحَيَاةِ.
بابا قاله هتقعد لوحدك فى الشقه التانيه انت والعصفوره وهتضف الشقه والعصفوره هتقعد تسوسولك
أستاذ "ياسر"..عندك إثبات بخطأ المثل الشعبي .
"العرق يمد لأربعين جَِد" :love34:
..
آدم صار "عارف الخير والشر" .،
وولاده صاروا عارفين الخير والشر ..الإيتكيت والبريستيج.،
يختاروا فساد أو صلاح . صيام او لا صيام . صلاه أو لا صلاه .
هيختاروا الفساد هيلاقوه . هيختاروا الصلاح هيلاقوه.
يعني إنت كبرت خلاص..والدك مش هيوديك دروس تاني علشان تتعلم.
إنت كبرت وبقيت عارف ان عندك عقل تفكر وتختار وتتحمل نتيجة إختيارك,
والدك مش هيرجعك عيل تاني يقعد يعلم فيك من الاول ,،ويقلك تاني تعمل ايه ومتعملش ايه.،
اللي هتعمله هتتحمل نتيجة غلطه.،