- إنضم
- 15 يناير 2012
- المشاركات
- 1,535
- مستوى التفاعل
- 123
- النقاط
- 0
قلنا وحدة الجوهر , لكن وحدة الذات دى مش مفهومة يا ريت توضحلنا !!ثم تتكلم عن ذات واحدة بين الإبن والآب
قلنا وحدة الجوهر , لكن وحدة الذات دى مش مفهومة يا ريت توضحلنا !!ثم تتكلم عن ذات واحدة بين الإبن والآب
نعم فالآب ارسل كلمته متجسا للعالم من أجل فدائهم ايه التناقض اللى حضرتك شايفه؟فان كان الابن الوحيد لما قدسه ابيه وارسله للعالم تقولوا عليه بيجدف لانه قال انه هو وابيه واحد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب هنا يتكلم عن رسالة
10: 36 فالذي قدسه الاب و ارسله الى العالم اتقولون له انك تجدف لاني قلت اني ابن الله
ستقول لى احنا متفقين على إنه رسول
ثم تتكلم عن ذات واحدة بين الإبن والآب
فكيف يرسل الآب ذاته ؟!
اقنوميا او شخصانيا هما اتنينطيب هنا يتكلم عن رسالة
10: 36 فالذي قدسه الاب و ارسله الى العالم اتقولون له انك تجدف لاني قلت اني ابن الله
ستقول لى احنا متفقين على إنه رسول
ثم تتكلم عن ذات واحدة بين الإبن والآب
فكيف يرسل الآب ذاته ؟!
فان كان الابن الوحيد لما قدسه ابيه وارسله للعالم تقولوا عليه بيجدف لانه قال انه هو وابيه واحد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
طيب هنا يتكلم عن رسالة
10: 36 فالذي قدسه الاب و ارسله الى العالم اتقولون له انك تجدف لاني قلت اني ابن الله
ستقول لى احنا متفقين على إنه رسول
ثم تتكلم عن ذات واحدة بين الإبن والآب
فكيف يرسل الآب ذاته ؟!
حسنا، لنرى تعليق دانيال والاس (نت بايبل) على كلمة "واحد" اليونانية هنا:
The phrase ἕν ἐσμεν (hen esmen) is a significant assertion with trinitarian implications. ἕν is neuter, not masculine, so the assertion is not that Jesus and the Father are one person, but one “thing.” Identity of the two persons is not what is asserted, but essential unity (unity of essence).http://www.arabchurch.com/forums/#_ftn1 http://www.arabchurch.com/forums/#_ftnref1Biblical Studies Press. (2006; 2006). The NET Bible First Edition; Bible. English. NET Bible.; The NET Bible. Biblical Studies Press.
هفهمهالك يا استاذ ياسر
فى اليونانى المفروض ان ضمير المتكلم انا وكذلك كلمة الاب كلاهما مذكرين
فبالتالى كلمة واحد تبقى مذكر
فى حين ان القديس يوحنا استخدم كلمة واحد فى حالة neuter اى محايدة
لا هى مذكر ولا هى مؤنث
دا معناه ايه حسب كلام والاس
معناه ان القديس يوحنا مش عايز يقول ان الاب والمسيح شخص واحد لان لو عايز يقول ان المسيح والاب شخص واحد كان استخدم كلمة واحد فى حالة المذكر
لكن عايز يؤكد على اتحادهم الجوهرى وليس الاقنومى
شوف كلمة واحدة اثبتت الثالوث
تميز اقنومية الاب عن المسيح وفى نفس الوقت وحدتهم الجوهرية
وأنا انتهيتخلاص كدا أحط المراجعة وللا ايه ؟![]()
وأنا انتهيت
أشكرك زميلى الفاضل عبد المسيح على سعة صدرك وحسن أدبك
تفضل عزيزى
انا بتعلّم منكم فى المنتدى أستاذى الغالىملخص حلو احيك عليه
هتبقى نبغة يا عبد المسيح
مافهمته أن كلمة واحد هنا استخدمت للتفريق بين شخص المسيح عن شخص الآب ، وهذا لامشكله فيه
هفهمهالك يا استاذ ياسر
فى اليونانى المفروض ان ضمير المتكلم انا وكذلك كلمة الاب كلاهما مذكرين
فبالتالى كلمة واحد تبقى مذكر
فى حين ان القديس يوحنا استخدم كلمة واحد فى حالة neuter اى محايدة
لا هى مذكر ولا هى مؤنث
دا معناه ايه حسب كلام والاس
معناه ان القديس يوحنا مش عايز يقول ان الاب والمسيح شخص واحد لان لو عايز يقول ان المسيح والاب شخص واحد كان استخدم كلمة واحد فى حالة المذكر
لكن عايز يؤكد على اتحادهم الجوهرى وليس الاقنومى
أهلا يا أستاذ مولكاالموضوع مخصص للحوار مع الأخ ياسر الجندي.. ما تود السؤال فيه إفتح موضوعا جديدا فيه ليكون مخصصا للنقطة محل البحث لانك شخص آخر وتريد ان نتوسع في شرح نقطة واحدة لك
رجاء إنشاؤ موضوع جديد لأن الموضوع الذى انت واضعه يتحاول حول اللفظ و يختض بحارس العقيدة و هذا الموضوع مُخصص للاستاذ ياسر و قد رفض المشرف ( Molka ) وضع أى سؤالآخر من أى شخص إلا الأخ ياسرأهلا يا أستاذ مولكا
أعتقد الأخ ياسر انتهى من حواره ، وسؤالي هو في نفس الموضوع ، فهل أسأل هنا أو في موضوع
أنا والآب واحد في الجوهر : حوار مع المسلمين بالأدلة ؟