- إنضم
- 26 أبريل 2009
- المشاركات
- 11,235
- مستوى التفاعل
- 2,954
- النقاط
- 113
ما علاقة ايمانك بيسوع المسيح بان حكم الميراث فى الاسلام مجحف ؟
هل لو كان حكم الميراث فى الاسلام ميخرش المية اذن فلا حاجة لنا بيسوع المسيح ؟
الله ينور عليك
:286:
:286:
ما علاقة ايمانك بيسوع المسيح بان حكم الميراث فى الاسلام مجحف ؟
هل لو كان حكم الميراث فى الاسلام ميخرش المية اذن فلا حاجة لنا بيسوع المسيح ؟
كل كتب القوانين الكنيسة اللى جمعها ال عسال فيها صبغة اسلامية شرقية واضحة جدا وتفتقر لابسط معايير التوثيق ولا اثق فيها اطلاقا ولو عندهم نص دليل على مصدر هذا الاسلاميات فى قوانين العصور الوسطى المنحلة لاهوتيا وتعليميا يقولوا جبوها منين
انا كمسيحى لا اؤمن بشرائع دينية فى المواريث ولو حبيت اقسم ميراثى هيكون على اساس مدنى وبالاخص القانون الفرنسى للميراث
الامر دينوى بحث لا علاقة للاله بيه لا توارة ولا قران ولا قوانين كنيسة دا ترتيب بشر
* ملاحظة كل الشروحات المشوهه للايمان المسيحى واللى انحرفت عن ارثوذكسية الكنيسة كانت بسبب الشروحات العقيمة اللى قام بها اناس جهال فى عصور الانحلال التعليمى واللاهوتى فى العصور الوسطى واللى مازال اثاره موجودة الى الان
فى الاخر وصف الشريعة الاسلامية بانها مجحفة بحق المراة وغير المسلمين قد ذكرت كعبارات لا تقبل التأويل فى كثير من الكتب التى ناقشت اوضاع المراة والاقليات فى العالم الاسلامى وانا شايف انها حقيقة مش تدليس
هو تبع اية تقسيم الورث دة
افهم وبعدين ارد يا عوبد
بس فى العموم كدة شايفة مش صح طبعا
انا شايف ان التركة توزع بالتساوى بين الالاود بنات او اولاد
طيب هاقولك مثال تانى
راجل ترك 5اولاد وبنت وساب مليون جنيية
هيطلع للبنت كام حسب الشريعة
وفى حال التساوى كام
ملحوظة تانية صغنونة، اصلي يظهر تخصصت ملاحيظ هههههههههههههه...
المهم، لما قلت انها اتخدت من العهد القديم، ده على أساس العصور اللي فيها الكنيسة كانت بتحكم في داخلها لما يحدث خلاف، والموضوع مدني بحت مش ديني، يعني حتى القوانين الكنسية اللي تم وضعها تخص هذا الموضوع علشان النظام بين الناس فقط، ولكن مش القصد انه بقى امر ديني بحت، أو يخص الإيمان المسيحي خالص... بس كده خلصت الملاحيظ ههههههههههه
يعنى مش مصدره التقليد و لا حاجة ؟؟
لأ تقليد ايه، هو في العهد الجديد مافيش اي سيرة عن موضوع الميراث ولا مشاكله، ولا عند آباء الكنيسة ولا المجامع المقدسة ذُكر الموضوع، هو بس اتذكر عند ابن العسال، وعيب ابن العسال انه جمع كل شيء وجده أمامه، يعني يُعتبر زي موسوعة شاملة، نقل كله على بعضه، يهودي على مسيحي على إسلامي على شعبي على طائفي على عهد قديم على عهد جديد.. الخ... يعني كوكتيل يحتاج لفحص وتدقيق... وفيه ناس متخصصة في دراسات في القانون الكنيسة ادرى بهذه الموضوعات كلها في مختلف عصورها، وبخاصة في الغرب لما الكنيسة بقت هي اللي بتحكم، وطبعاً طلع منها العجب، لأن الدين لما يدخل في السياسة وأحكام الدولة بيطلع كل عجب...
لما هو مالوش دعوة بالتقليد
سكت ليه هنا
http://www.arabchurch.com/forums/showpost.php?p=3659910&postcount=38
؟؟
معلش دا عتاب منى ليك
أنت أخوية الكبير
لو ما كانش الموضوع علنى ما كنت عاتبتك علنى
لو المحكمة ما أعطتهاش الطلاق يبقى هتعمل فيلم أريد حلا و هتتبهدل فى المحاكم سنين طويلة من عمرها
و بتروح منها حضانة العيال لو إتجوزت جوازة تانية بعد طلاقها
أنا كل قصدى: إن مش المواريث هى الل مجحفة بحق المرأة
أى موضوع بيتسلم فى الكنيسة ممكن يتقال عليه تقليد أو تسليم ..
وأنا لم أقل أنه تسليم ولا تقليد رسولى مثلا ولا أبائى ..
بل هو تسليم سارت عليه الكنيسة ..
ولم تفرضه على أبنائها فمن يلجأ لها ترشده ..
ومن يطمع يبتعد ويطبق ما تقوله الدولة ..
ما انا قلت إني مش قريت الموضوع ولا متابعه، رزعت كام ملحوظة ومش عارف الكلام اللي دار كله بالتفصيل، مش قلت انا ملوحظاتي وبس ههههههههههههه، وبعدين الموضوع يعتبر مش تقليد بالمعنى الرسولي الآبائي، بل بالمعنى العام، لأن المفروض المؤمنين مش هايبقى بينهم خلاف، الكنيسة بتضطر تضع قوانين غصب عنها من أجل ضعاف النفوس، ومش معنى كده انه غلط في ذاته، لأن العهد القديم نفسه وضح الموضوع، لأن ساعاتها كان شعب مفرز لله وله حياته الاجتماعية اللي لازم تتنظم، ولما بقت مملكة لازم يتحط قوانين تشريعية، والله نظم ده بالأنبياء، والكنيسة لما حاولت تضع قوانين تنظم الحياة رجعت ليها تاني برضو، يعني الراجل مش غلط في الموضوع، فهو يعتبر تقليد من جهة التشريع من العهد القديم، لكن مش تقليد كنسي آبائي من جهة المجامع المقدسة أو القوانين الكنسية اللي بتنظم العبادة، لأن الموضوع مش له دعوة بالعبادة ولا باللاهوت ولا بالروحيات خالص، بل يُعتبر مدني اجتماعي تنظيمي لأجل الحياة الحاضرة، وطالما يوجد قوانين في الدولة بتنظم هذه الأشياء يبقى عادي بقى مش مشكلة أصلاً...
_____________
ملحوظة تاني هههههههههههههه
إيه المشكلة أنك تعاتبيني علناً، ولا فيها حاجة خالص، ومش لازم يبقى عتاب خاص وايه يعني لما يبقى هناك أي عتاب بين الاخوات طالما صحيح وواجب، وأي حد يوجه ليا عتاب في المنتدى علني أنا مش شايف فيها غلط ولا أي حاجة خالص، لأن أنا زي أي حد ممكن اغلط، وممكن أقول رأي غلط أو غير مقبول وممكن نختلف فيه ومش حد يقتنع بيه خالص، أو أقول رأي يحتاج تعديل أو تصحيح أو تقويم، وده دورنا كلنا هنا، وانا أُفضل جداً أن الناس تصحح علني طالما في أساس الموضوع طالما محتاج فعلاً توضيح وعلشان الكل يفهم صح...
وبعدين يعني مين فينا لازم يبقى صح على طووووول، أو غلط على طووووول، أو كل كلامه لازم الناس تقبله او تقتنع بيه أو تخضع لرأيه !!!! الله وحده فقط من يُطاع في المُطلق، ونتقبل منه وحده كل حكمة وصلاح ونطيع كل كلمة يقولها بطاعة مطلقة بلا شروط...
[FONT="]لآلآلآلآلآلآلآلآ[FONT="]الكلام دة أنتهى خلاص ...كان زمان وجبر[/FONT][FONT="]التعديلات الجديدة قضت على كل دة[/FONT][FONT="]دلوقتى فعلا الراجل هو اللى بيتبهدل لو لجأوا لمحاكم وقرف[/FONT][FONT="]هما تلات جلسات ( أعادة أعلان – صلح – نطق بالحكم )[/FONT][/FONT][FONT="]أحياناً بتزيد بتبقى أربع جلسات ...وكبيرها خمسة [/FONT][FONT="]حضانة الأولاد كمان تغيرت وبقى لها معايير وضوابط جديدة [/FONT]
[FONT="]المواريث دى وضعت لما كانت المرأة لا ترث شيئاً[FONT="]بالنسبة لهم كان تشريع جامد طحن ...ونقلة حضارية[/FONT]
[FONT="]لايزال عندنا فى صعيد مصر بعض الناس لا يعطوا المرأة نصيبها [/FONT][/FONT][FONT="]( بالرغم من المساجد والكنائس ) اللى مالية البلد [/FONT]
و الغلبان اللى بيقرا زى حالاتى
يعمل إيه ؟؟
لما تقول فى قسم الاسئلة و الاجوبة : تقليد
هيتفهم إيه غير تقليد رسولى ؟؟؟
إنت كنت بتدافع عنه كمان : نفهموا إيه إحنا بأة ؟؟؟
أولا أنا أغلب منك ..
ثانيا أنا أسف هبقى أوضح بعد كدة المقصود من كلامى بالتفصيل ..
ثالثا هدافع عن أيه ؟
الموضوع مش مستاهل أى دفاع ولا هجوم أنا كنت أرد فى حدود معرفتى ومعلوماتى المتواضعة فقط ..
الكتاب المقدس قال مفيش فرق بين الراجل والمرأة وكاتب الكتاب قال نفس الكلام ده اللى يهمنى باقى التفاصيل بصراحة مش هاتفرق معايا ..
ومش معنى أنى قولت ان كاتب الكتاب مستقى ما فيه من الكتاب المقدس والتقليد يبقى ده وحى ولا شيئ يخص خلاص الأنسان مثلا ... لأ أنا أقصد أن المكتوب لا يخالف الكتاب المقدس ولا تعاليم الكنيسة بس كدة ..
يعنى الست ما تخسرش الحضانة لو إتجوزت بعد ما إتطلقت ؟؟
[FONT="]الأولاد بيتسألوا عايزين تعيشوا مع مين ...القاضى اللى بيسأل [FONT="]وهو اللى بيحدد من طريقة رد الولد[/FONT][FONT="]لو بنت وعدت ال 15 سنة بتتسأل برضه [/FONT][FONT="]لكن لو الأب تمسك ( بعد سن 18 سنة ) لا يجوز لها أن تعيش فى بيت راجل أجنبى عنها[/FONT][FONT="]ودى حماية للبنات مش أكتر [/FONT][/FONT][FONT="]الموضوع طبعا فيه تفاصيل أكتر صعبة الشرح هنا [/FONT]
مثلا ... لأ أنا أقصد أن المكتوب لا يخالف الكتاب المقدس ولا تعاليم الكنيسة بس كدة ..
طب و الولد ؟؟
يعنى لو ما عندهاش بنات و عندها ولاد صبيان ؟؟