تناول النصوص ما بين الأمانة والتدليس

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113



ما علاقة ايمانك بيسوع المسيح بان حكم الميراث فى الاسلام مجحف ؟
هل لو كان حكم الميراث فى الاسلام ميخرش المية اذن فلا حاجة لنا بيسوع المسيح ؟



الله ينور عليك

:286:​
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


كل كتب القوانين الكنيسة اللى جمعها ال عسال فيها صبغة اسلامية شرقية واضحة جدا وتفتقر لابسط معايير التوثيق ولا اثق فيها اطلاقا ولو عندهم نص دليل على مصدر هذا الاسلاميات فى قوانين العصور الوسطى المنحلة لاهوتيا وتعليميا يقولوا جبوها منين

انا كمسيحى لا اؤمن بشرائع دينية فى المواريث ولو حبيت اقسم ميراثى هيكون على اساس مدنى وبالاخص القانون الفرنسى للميراث

الامر دينوى بحث لا علاقة للاله بيه لا توارة ولا قران ولا قوانين كنيسة دا ترتيب بشر


* ملاحظة كل الشروحات المشوهه للايمان المسيحى واللى انحرفت عن ارثوذكسية الكنيسة كانت بسبب الشروحات العقيمة اللى قام بها اناس جهال فى عصور الانحلال التعليمى واللاهوتى فى العصور الوسطى واللى مازال اثاره موجودة الى الان

أقولك إيه بس؟؟

كلامك دا تستحق عليه مليون تقييم​
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113



فى الاخر وصف الشريعة الاسلامية بانها مجحفة بحق المراة وغير المسلمين قد ذكرت كعبارات لا تقبل التأويل فى كثير من الكتب التى ناقشت اوضاع المراة والاقليات فى العالم الاسلامى وانا شايف انها حقيقة مش تدليس


إذا كان على وضع المرأة إسلاميا

فأنا متفقة معاك

لو هى ما عندهاش مالها الخاص هتتبهدل مع راجل مفترى

لو المحكمة ما أعطتهاش الطلاق يبقى هتعمل فيلم أريد حلا و هتتبهدل فى المحاكم سنين طويلة من عمرها

و بتروح منها حضانة العيال لو إتجوزت جوازة تانية بعد طلاقها

دا غير معاملة الزوجه الناشذ من الهجر و الضرب و و و

إذن وضع المرأة إسلاميا مهبب

و إن كنت فى داخلى أعتبر أن وضع الرجل آخر هباب برضوا هههههههههههههههههههه
كفاية إنه هيعترف بعيل ولدته مراته بعد ما سافر ب 4 سنين
ههههههههههههههههههههههههههههه

دا غير إنه من الاتيكيت إنه يتصل بالتليفون قبل ما ييجى البيت

ما علينا

مش دا قصدى

أنا كل قصدى: إن مش المواريث هى الل مجحفة بحق المرأة

إنما مجمل أشياء كثيرة

 

aymonded

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
6 أكتوبر 2009
المشاركات
16,056
مستوى التفاعل
5,370
النقاط
0
ملحوظة تانية صغنونة، اصلي يظهر تخصصت ملاحيظ هههههههههههههه...
المهم، لما قلت انها اتخدت من العهد القديم، ده على أساس العصور اللي فيها الكنيسة كانت بتحكم في داخلها لما يحدث خلاف، والموضوع مدني بحت مش ديني، يعني حتى القوانين الكنسية اللي تم وضعها تخص هذا الموضوع علشان النظام بين الناس فقط، ولكن مش القصد انه بقى امر ديني بحت، أو يخص الإيمان المسيحي خالص... بس كده خلصت الملاحيظ ههههههههههه
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113





هو تبع اية تقسيم الورث دة
افهم وبعدين ارد يا عوبد
بس فى العموم كدة شايفة مش صح طبعا
انا شايف ان التركة توزع بالتساوى بين الالاود بنات او اولاد
طيب هاقولك مثال تانى
راجل ترك 5اولاد وبنت وساب مليون جنيية
هيطلع للبنت كام حسب الشريعة
وفى حال التساوى كام




ما تحسبهاش بالطريقة ديه يا جرجس

نقولك تحسبها إزاى

إنت عايز الولد زى البنت : صح ؟؟

طب يعنى المبلغ الرئيسى هيتقسم على 6

يبقى الولد = البنت = سدس التركة

تمام كدة ؟؟؟


طيب لو الذكر مثل حظ الانثيين

يبقى الولد = ضعف البنت = 11/2

يبقى البنت = 11/1 من التركة

صح كدة ؟؟


يبقى إما البنت كانت هتورث 6/1 أو هتورث 11/1 من التركة

هو الفرق بينهم كام ؟؟

إطرح كدة : 6/1 - 11/1 = 66/5 = 7.6%

أعتقد ما لهاش قيمة أوى


الولد بأة
إطرح 11/2 - 6/1 = 66/1 = 1.5 %

أعتقد يعنى ما لهاش قيمة أوى

و لا إيه رأيك ؟؟
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
ملحوظة تانية صغنونة، اصلي يظهر تخصصت ملاحيظ هههههههههههههه...
المهم، لما قلت انها اتخدت من العهد القديم، ده على أساس العصور اللي فيها الكنيسة كانت بتحكم في داخلها لما يحدث خلاف، والموضوع مدني بحت مش ديني، يعني حتى القوانين الكنسية اللي تم وضعها تخص هذا الموضوع علشان النظام بين الناس فقط، ولكن مش القصد انه بقى امر ديني بحت، أو يخص الإيمان المسيحي خالص... بس كده خلصت الملاحيظ ههههههههههه

يعنى مش مصدره التقليد و لا حاجة ؟؟
 

aymonded

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
6 أكتوبر 2009
المشاركات
16,056
مستوى التفاعل
5,370
النقاط
0
يعنى مش مصدره التقليد و لا حاجة ؟؟

لأ تقليد ايه، هو في العهد الجديد مافيش اي سيرة عن موضوع الميراث ولا مشاكله، ولا عند آباء الكنيسة ولا المجامع المقدسة ذُكر الموضوع، هو بس اتذكر عند ابن العسال، وعيب ابن العسال انه جمع كل شيء وجده أمامه، يعني يُعتبر زي موسوعة شاملة، نقل كله على بعضه، يهودي على مسيحي على إسلامي على شعبي على طائفي على عهد قديم على عهد جديد.. الخ... يعني كوكتيل يحتاج لفحص وتدقيق... وفيه ناس متخصصة في دراسات في القانون الكنيسة ادرى بهذه الموضوعات كلها في مختلف عصورها، وبخاصة في الغرب لما الكنيسة بقت هي اللي بتحكم، وطبعاً طلع منها العجب، لأن الدين لما يدخل في السياسة وأحكام الدولة بيطلع كل عجب...
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


لأ تقليد ايه، هو في العهد الجديد مافيش اي سيرة عن موضوع الميراث ولا مشاكله، ولا عند آباء الكنيسة ولا المجامع المقدسة ذُكر الموضوع، هو بس اتذكر عند ابن العسال، وعيب ابن العسال انه جمع كل شيء وجده أمامه، يعني يُعتبر زي موسوعة شاملة، نقل كله على بعضه، يهودي على مسيحي على إسلامي على شعبي على طائفي على عهد قديم على عهد جديد.. الخ... يعني كوكتيل يحتاج لفحص وتدقيق... وفيه ناس متخصصة في دراسات في القانون الكنيسة ادرى بهذه الموضوعات كلها في مختلف عصورها، وبخاصة في الغرب لما الكنيسة بقت هي اللي بتحكم، وطبعاً طلع منها العجب، لأن الدين لما يدخل في السياسة وأحكام الدولة بيطلع كل عجب...

لما هو مالوش دعوة بالتقليد

سكت ليه هنا

http://www.arabchurch.com/forums/showpost.php?p=3659910&postcount=38

؟؟

معلش دا عتاب منى ليك

أنت أخوية الكبير

لو ما كانش الموضوع علنى ما كنت عاتبتك علنى



 

عبد يسوع المسيح

يارب أعطنى حكمة
مشرف سابق
إنضم
13 أغسطس 2009
المشاركات
2,920
مستوى التفاعل
809
النقاط
113
الإقامة
مصر
لما هو مالوش دعوة بالتقليد

سكت ليه هنا

http://www.arabchurch.com/forums/showpost.php?p=3659910&postcount=38

؟؟

معلش دا عتاب منى ليك

أنت أخوية الكبير

لو ما كانش الموضوع علنى ما كنت عاتبتك علنى




أى موضوع بيتسلم فى الكنيسة ممكن يتقال عليه تقليد أو تسليم ..
وأنا لم أقل أنه تسليم ولا تقليد رسولى مثلا ولا أبائى ..
بل هو تسليم سارت عليه الكنيسة ..
ولم تفرضه على أبنائها فمن يلجأ لها ترشده ..
ومن يطمع يبتعد ويطبق ما تقوله الدولة ..​
 

aymonded

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
6 أكتوبر 2009
المشاركات
16,056
مستوى التفاعل
5,370
النقاط
0
ما انا قلت إني مش قريت الموضوع ولا متابعه، رزعت كام ملحوظة ومش عارف الكلام اللي دار كله بالتفصيل، مش قلت انا ملوحظاتي وبس ههههههههههههه، وبعدين الموضوع يعتبر مش تقليد بالمعنى الرسولي الآبائي، بل بالمعنى العام، لأن المفروض المؤمنين مش هايبقى بينهم خلاف، الكنيسة بتضطر تضع قوانين غصب عنها من أجل ضعاف النفوس، ومش معنى كده انه غلط في ذاته، لأن العهد القديم نفسه وضح الموضوع، لأن ساعاتها كان شعب مفرز لله وله حياته الاجتماعية اللي لازم تتنظم، ولما بقت مملكة لازم يتحط قوانين تشريعية، والله نظم ده بالأنبياء، والكنيسة لما حاولت تضع قوانين تنظم الحياة رجعت ليها تاني برضو، يعني الراجل مش غلط في الموضوع، فهو يعتبر تقليد من جهة التشريع من العهد القديم، لكن مش تقليد كنسي آبائي من جهة المجامع المقدسة أو القوانين الكنسية اللي بتنظم العبادة، لأن الموضوع مش له دعوة بالعبادة ولا باللاهوت ولا بالروحيات خالص، بل يُعتبر مدني اجتماعي تنظيمي لأجل الحياة الحاضرة، وطالما يوجد قوانين في الدولة بتنظم هذه الأشياء يبقى عادي بقى مش مشكلة أصلاً...
_____________

ملحوظة تاني هههههههههههههه
إيه المشكلة أنك تعاتبيني علناً، ولا فيها حاجة خالص، ومش لازم يبقى عتاب خاص وايه يعني لما يبقى هناك أي عتاب بين الاخوات طالما صحيح وواجب، وأي حد يوجه ليا عتاب في المنتدى علني أنا مش شايف فيها غلط ولا أي حاجة خالص، لأن أنا زي أي حد ممكن اغلط، وممكن أقول رأي غلط أو غير مقبول وممكن نختلف فيه ومش حد يقتنع بيه خالص، أو أقول رأي يحتاج تعديل أو تصحيح أو تقويم، وده دورنا كلنا هنا، وانا أُفضل جداً أن الناس تصحح علني طالما في أساس الموضوع طالما محتاج فعلاً توضيح وعلشان الكل يفهم صح...

وبعدين يعني مين فينا لازم يبقى صح على طووووول، أو غلط على طووووول، أو كل كلامه لازم الناس تقبله او تقتنع بيه أو تخضع لرأيه !!!! الله وحده فقط من يُطاع في المُطلق، ونتقبل منه وحده كل حكمة وصلاح ونطيع كل كلمة يقولها بطاعة مطلقة بلا شروط...
 
التعديل الأخير:

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0

لو المحكمة ما أعطتهاش الطلاق يبقى هتعمل فيلم أريد حلا و هتتبهدل فى المحاكم سنين طويلة من عمرها
و بتروح منها حضانة العيال لو إتجوزت جوازة تانية بعد طلاقها
[FONT=&quot]لآلآلآلآلآلآلآلآ
[FONT=&quot]الكلام دة أنتهى خلاص ...كان زمان وجبر[/FONT]
[FONT=&quot]التعديلات الجديدة قضت على كل دة[/FONT]
[FONT=&quot]دلوقتى فعلا الراجل هو اللى بيتبهدل لو لجأوا لمحاكم وقرف[/FONT]
[FONT=&quot]هما تلات جلسات ( أعادة أعلان – صلح – نطق بالحكم )[/FONT]
[FONT=&quot]أحياناً بتزيد بتبقى أربع جلسات ...وكبيرها خمسة [/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot]حضانة الأولاد كمان تغيرت وبقى لها معايير وضوابط جديدة [/FONT]

أنا كل قصدى: إن مش المواريث هى الل مجحفة بحق المرأة
[FONT=&quot]المواريث دى وضعت لما كانت المرأة لا ترث شيئاً
[FONT=&quot]بالنسبة لهم كان تشريع جامد طحن ...ونقلة حضارية :)[/FONT]
[FONT=&quot]لايزال عندنا فى صعيد مصر بعض الناس لا يعطوا المرأة نصيبها [/FONT]
[FONT=&quot]( بالرغم من المساجد والكنائس ) اللى مالية البلد [/FONT]
[/FONT]
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


أى موضوع بيتسلم فى الكنيسة ممكن يتقال عليه تقليد أو تسليم ..
وأنا لم أقل أنه تسليم ولا تقليد رسولى مثلا ولا أبائى ..
بل هو تسليم سارت عليه الكنيسة ..
ولم تفرضه على أبنائها فمن يلجأ لها ترشده ..
ومن يطمع يبتعد ويطبق ما تقوله الدولة ..​

و الغلبان اللى بيقرا زى حالاتى

يعمل إيه ؟؟

لما تقول فى قسم الاسئلة و الاجوبة : تقليد

هيتفهم إيه غير تقليد رسولى ؟؟؟


إنت كنت بتدافع عنه كمان : نفهموا إيه إحنا بأة ؟؟؟

 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
ما انا قلت إني مش قريت الموضوع ولا متابعه، رزعت كام ملحوظة ومش عارف الكلام اللي دار كله بالتفصيل، مش قلت انا ملوحظاتي وبس ههههههههههههه، وبعدين الموضوع يعتبر مش تقليد بالمعنى الرسولي الآبائي، بل بالمعنى العام، لأن المفروض المؤمنين مش هايبقى بينهم خلاف، الكنيسة بتضطر تضع قوانين غصب عنها من أجل ضعاف النفوس، ومش معنى كده انه غلط في ذاته، لأن العهد القديم نفسه وضح الموضوع، لأن ساعاتها كان شعب مفرز لله وله حياته الاجتماعية اللي لازم تتنظم، ولما بقت مملكة لازم يتحط قوانين تشريعية، والله نظم ده بالأنبياء، والكنيسة لما حاولت تضع قوانين تنظم الحياة رجعت ليها تاني برضو، يعني الراجل مش غلط في الموضوع، فهو يعتبر تقليد من جهة التشريع من العهد القديم، لكن مش تقليد كنسي آبائي من جهة المجامع المقدسة أو القوانين الكنسية اللي بتنظم العبادة، لأن الموضوع مش له دعوة بالعبادة ولا باللاهوت ولا بالروحيات خالص، بل يُعتبر مدني اجتماعي تنظيمي لأجل الحياة الحاضرة، وطالما يوجد قوانين في الدولة بتنظم هذه الأشياء يبقى عادي بقى مش مشكلة أصلاً...
_____________

ملحوظة تاني هههههههههههههه
إيه المشكلة أنك تعاتبيني علناً، ولا فيها حاجة خالص، ومش لازم يبقى عتاب خاص وايه يعني لما يبقى هناك أي عتاب بين الاخوات طالما صحيح وواجب، وأي حد يوجه ليا عتاب في المنتدى علني أنا مش شايف فيها غلط ولا أي حاجة خالص، لأن أنا زي أي حد ممكن اغلط، وممكن أقول رأي غلط أو غير مقبول وممكن نختلف فيه ومش حد يقتنع بيه خالص، أو أقول رأي يحتاج تعديل أو تصحيح أو تقويم، وده دورنا كلنا هنا، وانا أُفضل جداً أن الناس تصحح علني طالما في أساس الموضوع طالما محتاج فعلاً توضيح وعلشان الكل يفهم صح...

وبعدين يعني مين فينا لازم يبقى صح على طووووول، أو غلط على طووووول، أو كل كلامه لازم الناس تقبله او تقتنع بيه أو تخضع لرأيه !!!! الله وحده فقط من يُطاع في المُطلق، ونتقبل منه وحده كل حكمة وصلاح ونطيع كل كلمة يقولها بطاعة مطلقة بلا شروط...

هأسامحك المرة ديه
0.jpg


إنما يكون فى علمك المرة الجاية

مش هأسامحك تانى أبدا

Untifb.jpg




 
التعديل الأخير:

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

[FONT=&quot]لآلآلآلآلآلآلآلآ
[FONT=&quot]الكلام دة أنتهى خلاص ...كان زمان وجبر[/FONT]
[FONT=&quot]التعديلات الجديدة قضت على كل دة[/FONT]
[FONT=&quot]دلوقتى فعلا الراجل هو اللى بيتبهدل لو لجأوا لمحاكم وقرف[/FONT]
[FONT=&quot]هما تلات جلسات ( أعادة أعلان – صلح – نطق بالحكم )[/FONT]
[FONT=&quot]أحياناً بتزيد بتبقى أربع جلسات ...وكبيرها خمسة [/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot]حضانة الأولاد كمان تغيرت وبقى لها معايير وضوابط جديدة [/FONT]

[FONT=&quot]المواريث دى وضعت لما كانت المرأة لا ترث شيئاً
[FONT=&quot]بالنسبة لهم كان تشريع جامد طحن ...ونقلة حضارية :)[/FONT]
[FONT=&quot]لايزال عندنا فى صعيد مصر بعض الناس لا يعطوا المرأة نصيبها [/FONT]
[FONT=&quot]( بالرغم من المساجد والكنائس ) اللى مالية البلد [/FONT]
[/FONT]

يعنى الست ما تخسرش الحضانة لو إتجوزت بعد ما إتطلقت ؟؟​
 

عبد يسوع المسيح

يارب أعطنى حكمة
مشرف سابق
إنضم
13 أغسطس 2009
المشاركات
2,920
مستوى التفاعل
809
النقاط
113
الإقامة
مصر
و الغلبان اللى بيقرا زى حالاتى

يعمل إيه ؟؟

لما تقول فى قسم الاسئلة و الاجوبة : تقليد

هيتفهم إيه غير تقليد رسولى ؟؟؟


إنت كنت بتدافع عنه كمان : نفهموا إيه إحنا بأة ؟؟؟


أولا أنا أغلب منك ..
ثانيا أنا أسف هبقى أوضح بعد كدة المقصود من كلامى بالتفصيل ..
ثالثا هدافع عن أيه ؟
الموضوع مش مستاهل أى دفاع ولا هجوم أنا كنت أرد فى حدود معرفتى ومعلوماتى المتواضعة فقط ..
الكتاب المقدس قال مفيش فرق بين الراجل والمرأة وكاتب الكتاب قال نفس الكلام ده اللى يهمنى باقى التفاصيل بصراحة مش هاتفرق معايا ..
ومش معنى أنى قولت ان كاتب الكتاب مستقى ما فيه من الكتاب المقدس والتقليد يبقى ده وحى ولا شيئ يخص خلاص الأنسان مثلا ... لأ أنا أقصد أن المكتوب لا يخالف الكتاب المقدس ولا تعاليم الكنيسة بس كدة ..
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113


أولا أنا أغلب منك ..
ثانيا أنا أسف هبقى أوضح بعد كدة المقصود من كلامى بالتفصيل ..
ثالثا هدافع عن أيه ؟
الموضوع مش مستاهل أى دفاع ولا هجوم أنا كنت أرد فى حدود معرفتى ومعلوماتى المتواضعة فقط ..
الكتاب المقدس قال مفيش فرق بين الراجل والمرأة وكاتب الكتاب قال نفس الكلام ده اللى يهمنى باقى التفاصيل بصراحة مش هاتفرق معايا ..
ومش معنى أنى قولت ان كاتب الكتاب مستقى ما فيه من الكتاب المقدس والتقليد يبقى ده وحى ولا شيئ يخص خلاص الأنسان مثلا ... لأ أنا أقصد أن المكتوب لا يخالف الكتاب المقدس ولا تعاليم الكنيسة بس كدة ..

ما فيش هأبقى أوضح

هـ ديه بلاشها

روح وضح كلامك ناو هناك فى ذات الموضوع

عشان نكملوا مناقشة معاك هناك

و بعدين نسامحوك :smil12:

فى نقطة تانية مهمة

لو معلوماتك متواضعة فى مجال معين : إستعن بصديق مثلا:smil12:

أو قول ما أعرفش زى ما قولت فى موضوع الطقوس اللى أنا حطيته

مش كدة و لا إيه ؟؟

c40ojN9nkEo.jpg


:smil12::smil12::smil12:
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
يعنى الست ما تخسرش الحضانة لو إتجوزت بعد ما إتطلقت ؟؟​
[FONT=&quot]الأولاد بيتسألوا عايزين تعيشوا مع مين ...القاضى اللى بيسأل
[FONT=&quot]وهو اللى بيحدد من طريقة رد الولد[/FONT]
[FONT=&quot]لو بنت وعدت ال 15 سنة بتتسأل برضه [/FONT]
[FONT=&quot]لكن لو الأب تمسك ( بعد سن 18 سنة ) لا يجوز لها أن تعيش فى بيت راجل أجنبى عنها[/FONT]
[FONT=&quot]ودى حماية للبنات مش أكتر [/FONT]
[FONT=&quot]الموضوع طبعا فيه تفاصيل أكتر صعبة الشرح هنا [/FONT]
[/FONT]
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113

[FONT=&quot]الأولاد بيتسألوا عايزين تعيشوا مع مين ...القاضى اللى بيسأل
[FONT=&quot]وهو اللى بيحدد من طريقة رد الولد[/FONT]
[FONT=&quot]لو بنت وعدت ال 15 سنة بتتسأل برضه [/FONT]
[FONT=&quot]لكن لو الأب تمسك ( بعد سن 18 سنة ) لا يجوز لها أن تعيش فى بيت راجل أجنبى عنها[/FONT]
[FONT=&quot]ودى حماية للبنات مش أكتر [/FONT]
[FONT=&quot]الموضوع طبعا فيه تفاصيل أكتر صعبة الشرح هنا [/FONT]
[/FONT]

طب و الولد ؟؟

يعنى لو ما عندهاش بنات و عندها ولاد صبيان ؟؟​
 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0


مثلا ... لأ أنا أقصد أن المكتوب لا يخالف الكتاب المقدس ولا تعاليم الكنيسة بس كدة ..
أنا سألتك تلات مرات ...هل يعتبر الأب ذكر والأم أنثى
أم لآ ؟
ولم تجبنى فى كل مرة ...لذلك قلت لك أنتهى الموضوع
لا يوجد فى الكتاب أية أستدلالات من الكتاب المقدس



 

عبود عبده عبود

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 يوليو 2010
المشاركات
16,645
مستوى التفاعل
4,599
النقاط
0
طب و الولد ؟؟
يعنى لو ما عندهاش بنات و عندها ولاد صبيان ؟؟​
الولد بيتسأل ....ولو فيه تاريخ معايشة مع الأم أو الجدة للأم
مستقرة ...بسؤال واستدلال وعنوان المدرسة وأستقراره فيها
ألخ ألخ
القاضى بيحكم لها بناءاً على كل الأدلة دى ...ورأى الولد
لو أطمئن له
ودى معظم القضاة بينهوها فى جلسة واحدة
 
أعلى