تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

فيبى 2010

تحت صليبك
عضو مبارك
إنضم
12 نوفمبر 2007
المشاركات
4,522
مستوى التفاعل
38
النقاط
0
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

موضوع جميل شكرا يا مرمر
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

ميرسى لمرورك ياقمرر ونورتى الموضوع
 

emy

افتخر بمسيحى
عضو مبارك
إنضم
18 ديسمبر 2006
المشاركات
8,158
مستوى التفاعل
18
النقاط
0
الإقامة
فى حضن بابا يسوع
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

بجد مواضيعك حلوه اوى
وكلامك جميل جدا
ربنا يباركك يا مرمر
 

الملك العقرب

++ ملك كل ارض العقارب ++
عضو مبارك
إنضم
28 أكتوبر 2006
المشاركات
4,719
مستوى التفاعل
25
النقاط
0
الإقامة
مصر القبطية
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

ههههههههههههههههههههههههههههههههه لا بقي انا قلبي اد مجموع قبضات الايادي بتوع المنتدي كله طبعا كلكم مجربين
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

بجد مواضيعك حلوه اوى
وكلامك جميل جدا
ربنا يباركك يا مرمر

ميرسى يا ايمى ربنا يخليكى
نورتى الموضوع ياقمر
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

ههههههههههههههههههههههههههههههههه لا بقي انا قلبي اد مجموع قبضات الايادي بتوع المنتدي كله طبعا كلكم مجربين

ااااااااااااايه يابنى الغرور ده
يااااااااخوفى :smil13::smil13: هههههههههه
نورت الموضوع يا ملك
 

MarMar2004

بنت بابا يسوع
عضو مبارك
إنضم
25 مارس 2007
المشاركات
1,622
مستوى التفاعل
13
النقاط
0
الإقامة
في قلبه وعلي كف يديه
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

بجد مواضيعك حلوه اوى
وكلامك جميل جدا

ربنا يباركك يا مرمر
 

sosa_angel2003

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
8 سبتمبر 2007
المشاركات
450
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
الإقامة
فى حضن يسوع
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

موضوع ائع جدا يا مرمر
وأنا مقاس قلبى لواحد بس
هو يسوع
وبيه يدخل كل الناس ليه
وعلشان كده هو كبير بيه

وكل سنه وأنت طيبه يا قمر
 

نشات جيد

New member
عضو
إنضم
16 أكتوبر 2007
المشاركات
246
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

كل عام وانتم مع المسيح ربنا معكم
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

بجد مواضيعك حلوه اوى
وكلامك جميل جدا

ربنا يباركك يا مرمر

ميرسى لمرورك يامرمر ونورتى الموضوع ياقمر
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

موضوع ائع جدا يا مرمر
وأنا مقاس قلبى لواحد بس
هو يسوع
وبيه يدخل كل الناس ليه
وعلشان كده هو كبير بيه

وكل سنه وأنت طيبه يا قمر

ميرسى لمرورك يا سوسا ونورتى الموضوع ياقمر
 

Coptic MarMar

مشرفة شقية أوى
مشرف سابق
إنضم
29 سبتمبر 2007
المشاركات
20,364
مستوى التفاعل
392
النقاط
0
الإقامة
^_*قلب حبيبى^_*
رد على: تسمح لى أسئلك وأقولك.. مقاس قلبك كام...؟!!

وانت طيب يا نشأت شكرا لمرورك
 

*malk

--------
عضو مبارك
إنضم
16 أغسطس 2007
المشاركات
2,716
مستوى التفاعل
16
النقاط
0
مقاس قلبك كام؟

هل سألت نفسك يوم هذا السؤال؟؟؟

ماهوة مقاس قلبك ؟؟؟



لارج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اكس لارج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اكس اكس لارج؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ام اسمول وبالكاد يحمل شخصا واحدا ؟؟

هل في قلبي متسع لمزيد من الناس ؟؟

هل يستطيع الناس الدخول الي قلبي بسرعة ؟؟؟


انظر الي قبضة يدك ....
حجم قلبك بحجم قبضة يدك ...
كثيرا سمعنا هذه الجملة
هل تعتقد ان هذه القبضة تتسع جميع الناس
كثيرا مانقول انتة في قلبي ...
واذا غضبنا نقول اخرج من قلبي ...
هل القلب يشبه المنزل !!!


لذلك يجب ان نتعلم كيف نوسع قلوبنا .... ونصفيها من الاحقاد والكره ......

وكيف نحب ولا نكره

( الخطوة الاولي )


ليكن شعارك في الحب والكره :

احب حبيبك واحب مبغضيك كما وصانا الهنا يسوع


( الخطوة التانية )


تعلم فنون التعبير عن مشاعرك بطريقة صحيحة
بدون افراط ولا تفريط


( الخطوة الثالثة )


تواضع ثم تواضع بالتواضع تكون محبوب
ولا تنسي ان هناك فرق بين الخضوع والتواضع


( الخطوة الرابعة )


تعلم فنون الصفح والغفران وقابل الاساءة بالاحسان

وابتسم في وجه كل من اساء اليك لتعطيه رسالة تقول

اني احب شخصك وابغض افعالك



( الخطوة الاخيرة )


انظر الي قلبك واملئه بحب الله واجعل محبتك للمخلوقات من حبك له
ولا بأس من عمل عملية تنقية له من الشوائب القلبية التي قد تخالط قلبك فتجعله ضيق مثل

( الغيرة , الرياء , حب المدح , ..................)



والسؤال الان

ما هوة مقاس قلبك ؟؟؟؟؟؟


منقول
 

Kiril

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
12 نوفمبر 2006
المشاركات
2,776
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
رد على: مقاس قلبك كام؟

تصدق مش لاقي مقاس قلبي حتي في الرجالي
:d
 

ramy299

New member
عضو
إنضم
17 ديسمبر 2007
المشاركات
46
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: مقاس قلبك كام؟

هل سألت نفسك يوم هذا السؤال؟؟؟

ماهوة مقاس قلبك ؟؟؟


بصراحة لا ومش مستعد لان القلب ضعيف مفيش حاجا اسمها قلب طيب او قلب كويش كلهم واحد
شكرا خوكم رامى
 

Esther

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
27 مارس 2008
المشاركات
395
مستوى التفاعل
3
النقاط
0
الإقامة
فى قلب حبيبى
رد على: مقاس قلبك كام؟

انا مش هقول مقاس قلبى كام دلوقتى
لكن هتعمل الخطوات ديه الاول و بعدين اقول وصل لكام
ميرسى جدا الموضوع تحفه
 

Ramzi

†المسيح مخلصي †
عضو مبارك
إنضم
3 مايو 2007
المشاركات
2,543
مستوى التفاعل
14
النقاط
0
الإقامة
† الأردن †
رد: مقاس قلبك كام؟

ده انا مطلعش عندي قلب خالص ....
 

*malk

--------
عضو مبارك
إنضم
16 أغسطس 2007
المشاركات
2,716
مستوى التفاعل
16
النقاط
0
رد: رد على: مقاس قلبك كام؟

هل سألت نفسك يوم هذا السؤال؟؟؟

ماهوة مقاس قلبك ؟؟؟


بصراحة لا ومش مستعد لان القلب ضعيف مفيش حاجا اسمها قلب طيب او قلب كويش كلهم واحد
شكرا خوكم رامى


ازاى يعنى؟؟؟؟؟؟؟
 
أعلى