تساؤلات حول الخطوبه؟

ramyghobrial

The Love Faithful
مشرف سابق
إنضم
23 ديسمبر 2005
المشاركات
4,039
مستوى التفاعل
20
النقاط
0
الإقامة
Cairo
إلى أي مدى يكون التعارف في فترة الخطبة؟ وهل خروج الخطيبين معاً حرام؟

اعتقد الخطوبة معمولة للتعارف اكتر واكتر فالمدى مفتوح بينهم يعني انا اعتقد اني لازم اعرفها كل كبيرة وصغيرة عني ولازم هي كمان تعرفني عليها كويس
بس اعتقد اني هاكون عارفها قبل ماخطبها :smil12: :smil12:
وبالنسبة لموضوع الخروج مع بعض اعتقد لازم يعني امال مخطوبين لية ولو مش هايخرجو لوحديهم يبقى يقضيها تليفونات احسن بقة على الاقل هايبقى فيه خصوصية شوية

ماهى حدود العلاقه بين الخطبيبن ؟

علاقة حب وتعارف ولو اكتر من كدة يبقى عايز يتسلى

هل يجوز تبادل المشاعر والتصريح بها اثناء الخطوبه ؟
ماهى وسيله التعبير عن المشاعر والى اى مدى يجب التعبير عن المشاعر ؟


طبعا لازم يبقى فية تبادل مشاعر الحب ولازم نصرح بيها اذاي يعني السؤال غريب اوي ياديانا
بالنسبةللوسيلة دي حاجة مش تتكتب لانها مفيش قوانين ومحدات للموضوع الموضوع انا حاسس باية وقتها اقدر اعبرلها بية
 
التعديل الأخير:

girl_in_jesus

سامحنى يا مخلصى
مشرف سابق
إنضم
10 يناير 2006
المشاركات
3,433
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
فى بيت ابويا المخلص
إلى أي مدى يكون التعارف في فترة الخطبة؟ وهل خروج الخطيبين معاً حرام؟
ماهى حدود العلاقه بين الخطبيبن ؟
هل يجوز تبادل المشاعر والتصريح بها اثناء الخطوبه ؟
ماهى وسيله التعبير عن المشاعر والى اى مدى يجب التعبير عن المشاعر ؟

التعارف فى فتره الخطوبه لازم يكون واسع جدا وعارف كل حاجه عيوبها قبل مميزاتها.....واكيد الخروج فى فتره الخطوبه مش حرام ولا عيب لانهم عملين الخطوبه علشان يتعرفوا على بعض والخروج هيساعدهم يقضوا وقت يعرفوا بعض وجايز هى او هو يقابل اصحابه ويشوفوا طريقه تعامل بعض مع الناس اللى بره ...اكيد كبير العلاقه حب متبادل وياريت يكون قوى جداااا لانه لو مش كده يبقي بلاش جواز احسن وده لو مش كانوا مرتبطين اصلا......نعم يجوز لان تبادل المشاعر ده احساسه جميل جداا ومابالك لو مخطوبين والاهل عارفين بخروجهم ودخلوهم هتبقي الحياه لذيذه..........اما عن الوسيله فمفيش وسيله معينه ده حسب اسلوب الانسان ورد فعلها هى وانا اعتقد ان الانسان لازم يعبر عن حبه بكل الطرق المشروعه:smil12:
 
التعديل الأخير:

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
يعنى ايه بطريقه مشروعه لالالالالالا ارجوكى وضحى معانا ناس بتفهم غلط هنا هههههههههههههه
 

ميريت

عضوة مباركة
عضو مبارك
إنضم
27 مايو 2006
المشاركات
1,821
مستوى التفاعل
9
النقاط
0
إلى أي مدى يكون التعارف في فترة الخطبة؟

قليل دلوقتي الي بيسيب التعارف لفتره الخطوبه يا دودو
يعني الولد بيجي مره و2 و 3 و 10 والبنت بتقعد معاه فتره كافيه ولو حصثل توافق هنا بتيجي الخطوبه

لكن محدش بقا دلوقتي بيسيب التعارف للخطوبه

وهل خروج الخطيبين معاً حرام؟

حرام!!!!!!!!!!!
كلمه غريبه
حسستوني انه جريمه
مش خطوبه
معتقدش انه حرام مدام مفيش حجات تزعل ربنا هتحصل




ماهى حدود العلاقه بين الخطبيبن ؟


الحدود بين الخطيبين بتبقا تعبير عن المشاعر
كل واحد يحكي للتاني عن كل حاجه
بادق التفاصيل عن حياته
وشغله و بيته وعلاقته باهله علاقته بصحابه
مع الالتزام بالحدود المعروفه في التعامل بين الخطيبين
بيحيث انه مش مسموح الخروج عن الاداب والعادات والتقاليد


هل يجوز تبادل المشاعر والتصريح بها اثناء الخطوبه ؟

امال فتره الخطوبه معموله ليه
عشان كل طرف يعبر للتاني عن مشاعره وحبه وعن رغبته في انه يكمل المسيره مع الطرف التاني

ماهى وسيله التعبير عن المشاعر

اي وسيه تعبر بس المهم انها متخرجش عن العادات والتقاليد بتاعه المجتمع وعن الااب العامه العروفه
بس اي طريقه داخل النطاق المسموح بيه مباحه


والى اى مدى يجب التعبير عن المشاعر ؟


المفروض مفيش حاجه تتخبي
اي حاجه جوه تطلع
برضه ع مرعات الاحدود المعروفه
بحيث انه يبقا الاتنين قدام بعض كتاب مفتوح
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
انا حبيت اعرض الموضوع تانى علشان الناس ماتكررش الموضوعات
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
رد على: تساؤلات حول الخطوبه؟

كل شويه نطلعه ومحدش بيقراه هههههههههههههه تشكرات يا ميرنا
 

SALVATION

فداكى يا كنستى
مشرف سابق
إنضم
28 مايو 2007
المشاركات
58,199
مستوى التفاعل
367
النقاط
0
الإقامة
Egypt/Alex
رد: تساؤلات حول الخطوبه؟

ان يعرف الخطبين ظروف بعضهما البعض جيدا اون يتعرف كل شخص على اسلوب الآخر وطباعه وسلوكه لكى يقدر ان يحدد على يستطيع ان يكمل المشوار للنهاية مع هذا الشريك ام لا

اولا اختى احنا معندناش حاجة اسمها حرام او حلال عندنا حاجة اسمها يليق بأولاد الله او لا يليق بأولاد الله بمعنى ان لانذهب انا وخطيبتنى او انا وخطيبى الى صالة بها رقص خليع او نذهب الى السينما تعرض فيلما بها مشاهد مخلة
هذا لايعنى ان السنما منروحاش لا بس نروح الافلام اللى تكون بتعرض حاجة مفيهاش مناظر غير ادبية
وهذا ايضا لايعنى ان لانخرج ونذهب الى مكان به موسيقى وجميل ورومانسى ولكن المنتاطق التى بها احتكاك جسدى بحت هنا مصدر الخطورة حتى لا نعطى لإبليس فرصة ان ينال من طهارتنا وعفتنا

لا افهم ماذا تقصدين اختى ارجو التوضيح
وعلى العموم العلاقة اولها وآخرها المحبة والبذل والعطاء دون مقابل
العلاقة بها السيد المسيح بشكل مباشر وغير مباشر

لم لا
ولكن لا تصارحى بكل مشاعرك دفة واحدة كونى حكيمة في اظهار مشاعرك لخطيبك
اختارى الطريقة المناسبة في الوقت المناسب
بالنسبة للفتاة مثلا يفضل الورود فها تأثير السحر لدى الفتاة والاثناء على جمالها ولكن ليس بطريقة جسدية بحتة مثلا ان يقول الشاب لخطيبته انتى جميلة اوى والكلام الرقيق دا
بالنسبة للبنت تجاه الولد لازم تمدحى على شجاعته وشاهمته لأن دى حاجة مهمة للولد يحس بيه من الانسانة اللى هيرتبط بيها بس دا مش معناه انك كل شوية تمدحى فيه عمال على البطال والا هنكون منافقين
الولد بيحب يقود البنت ودا مش معناه انه يهملها لكن لازم يستشريها
كلام كتير عن الموضوع دا ارطاميس اختى لو عوزتى اى استفسار حطيه وانا هجاوبك بنعمة المسيح وارجو ان يكون كلامى مفيد بالنسبة ليكى

اايد هذه المداخله
وجود الله فى كل شيء هو اهم شىء لانجاح هذه العلاقه من ايد ابليس واعوانه
اسأله مهمه جدا وهادفه
تسلم الايادى
christian2jc1ax4.gif
 
أعلى