بالصور .. تظاهر 200 قبطى بميدان التحرير

besm alslib

لتكن مشيئتك
عضو مبارك
إنضم
28 يناير 2010
المشاركات
5,712
مستوى التفاعل
298
النقاط
83
s2201014172847.jpg

جانب من تظاهرات الأقباط فى ميدان التحرير اليوم


كتب جمال جرجس المزاحم – تصوير عصام الشامى



تجمع أكثر من 200 قبطى اليوم فى ميدان التحرير بقيادة الحزب الليبرالى المصرى وأقباط من أجل مصر ومركز المليون لحقوق الإنسان، وطالبوا بوقف الاعتداءات على الأقباط.
وردد المتظاهرون الهتافات المناهضة لعبد الرحيم الغول عضو مجلس الشعب واتهامه بالوقوف وراء جريمة نجع حمادى.

1.jpg



ومن جانبه قام اليوم هانى الجزيرى رئيس حركة "أقباط من أجل مصر" بالذهاب لمجلس الشعب بتقديم مذكرة للدكتور فتحى سرور رئيس مجلس الشعب يطالب فيها بإقرار مناقشة مشروع قانون البناء الموحد لدور العبادة فى الدورة الحالية وإلغاء جلسات الصلح العرفى وإقرار سيادة القانون وتقديم الجناة الفعليين إلى المحاكمات العادلة ومحاسبة المقصرين من القيادات السياسية والشعبية والأمنية فى أحداث نجع حمادى والحوادث الطائفية الأخرى.

2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg










 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
مئات الأقباط يتظاهرون الآن بميدان التحرير

مئات الأقباط يتظاهرون الآن بميدان التحرير

خرج منذ ساعات مئات الاقباط ولأول مرة معظمهم من الفتيات في مظاهرة سلمية عارمة بميدان التحرير ...ندد المتظاهرون بالتمييز ضد الاقباط وبحادث نجع حمادي وطالبوا باقرار قانون العبادة الموحد ورددوا هتافات معادية ضد الحكومة والنظام ...نظم المظاهرة ودعا اليها حركة أقباط من أجل مصر حيث تنطلق لمجلس الشعب ،لتقديم ملف حول الاعتداءات علي الأقباط تقدمة الي مجلس الشعب .وتجمع العديد من الأقباط أمام الجامعة الأمريكية لتنظيم مسيرتهم ،وسط حضور أمني مكثف ،حيث حاصرت قوات الأمن المتظاهرين بما يقرب من خمسة عشر عربة أمن مركزي...
وردد منظمو المسيرة هتافات تندد بمذبحة نجع حمادى والتى راح ضحيتها 6 مسيحيين ومسلم واحد أثناء احتفالات عيد الميلاد, منها :
"يا حاكمنا بالمباحث ..قتلوا اولادنا بالكنائس"
"يا حاكمنا بالحديد ..قتلوا ولادنا ليلة العيد"
"يادى الحزن ويادى العار..مصرى بيضرب اخوه بالنار"
"حاكموا الغول على التحريض..الكمونى مجرد ايد"
"سيبوا الكورة والالعاب ..واكشفوا عن الإرهاب"


يا جماعه الخبر ده نزل على العديد من المواقع
حد عنده تأكيد للخبر ؟؟؟؟
 

besm alslib

لتكن مشيئتك
عضو مبارك
إنضم
28 يناير 2010
المشاركات
5,712
مستوى التفاعل
298
النقاط
83
رد: مئات الأقباط يتظاهرون الآن بميدان التحرير

انا وانتي شكلنا نزلنا الموضوع بنفس الوقت


انا نزلت الخبر بحسب اليوم السابع مع الصور لو تحبي تدمجي الخبرين مع بعض


على حسب الصور فهو اكيد
 

$CinDrellA $

^_^ La Princess
عضو مبارك
إنضم
4 ديسمبر 2008
المشاركات
16,814
مستوى التفاعل
182
النقاط
0
الإقامة
With my self
رد: مئات الأقباط يتظاهرون الآن بميدان التحرير

معظمهم من الفتيات!!

غريبة دى
 

Dona Nabil

خادمة الرب
مشرف سابق
إنضم
31 مايو 2007
المشاركات
57,233
مستوى التفاعل
4,256
النقاط
0
الإقامة
فى قلب يسوع
فعلا يبقى كده اكيد الخبر
ربنا يستر على اخواتنا احنا مش عاوزيين المزيد من الضحايا
 

man4truth

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
24 فبراير 2007
المشاركات
2,016
مستوى التفاعل
32
النقاط
0
الإقامة
بلاد
خطوه جريئه غير مسبوقه
لازم كلنا نشجع هؤلاء المتظاهرين ونقوم كلنا كأقباط بالتظاهر فى جميع انحاء الجمهوريه للمطالبه بحقوقنا
هذه بدايه الصحوه القبطيه
من 1400 سنه ننتظر هذه الصحوه ضد الظلم والاحتلال الاسلامى الظالم البغيض
لتعلوا أصواتنا كأقباط فى كل ربوع مصر
الحق قادم ومصر للمسيح​
 

Mason

بنت الفادى
عضو مبارك
إنضم
10 فبراير 2010
المشاركات
3,725
مستوى التفاعل
11
النقاط
0
الإقامة
فى قلب الملك
فى العالم سيكون لكم ضيق لكن ثقوا انا قد غلبت العالم

ربنا معانا
ومع كل اولادة فى كل مكان
ربنا يبارك خدمتكم
 

HappyButterfly

محتاجة لك
عضو مبارك
إنضم
27 سبتمبر 2008
المشاركات
12,139
مستوى التفاعل
106
النقاط
0
الرب معهم
وكويس انهم ابتدوا يتحركوا
ويارب نبقى كلنا ايد واحدة
 

oesi no

GOGOƸ̵̡Ӝ̵̨̄&#4
مشرف سابق
إنضم
29 مارس 2006
المشاركات
16,962
مستوى التفاعل
1,991
النقاط
113
اخيرا بعدنا عن الكاتدرائيه
يا سلام لو كان فيه تنظيم للموضوع ده
كان هيبقى العدد اكبر والتاثير اكبر

 

engy_love_jesus

واثق فيك ياللهى
عضو مبارك
إنضم
20 يناير 2008
المشاركات
7,756
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
مقدروش يعملوها من اسبوع كنت هناك

بجد كنت خرجت معاهم بجد
 

+إيرينى+

واحدة معاكم
عضو نشيط
إنضم
26 أبريل 2009
المشاركات
11,235
مستوى التفاعل
2,954
النقاط
113
واااااااااااااااااااو
دا إيه التقدم الكبير دا
مبروك مبروك 100 مليون مبروك:p30:
 

zezza

يا رب ...♥
عضو مبارك
إنضم
16 يونيو 2008
المشاركات
11,014
مستوى التفاعل
339
النقاط
0
اخيراااااااااااااااااااااااااااا .......
اخيرا اتحركنا و بقى لينا صوت
برافو عليهم شبابنا و بجد لو كنت اعرف كنت نزلت معاهم
ربنا يبارك حياتهم و يعوضهم
 

tamav maria

مشرف سابق
مشرف سابق
إنضم
29 يونيو 2008
المشاركات
10,315
مستوى التفاعل
2,237
النقاط
0
:11_12_13[1]:ربنا يحافظ عليكم ياشباب مصر ياقبطي ربنا يحميكم ويقويكم
 

BITAR

ابن المصلوب
مشرف سابق
إنضم
8 ديسمبر 2006
المشاركات
23,091
مستوى التفاعل
784
النقاط
113
ربنا معاهم ولا تتم ملاحقهم امنيا
 
أعلى