انتشار المسيحيه في العالم

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

يدوم صليبكم احبائي


لنتابع معا ..


تقارير تتحدث عن اعتناق آلاف المسلمين للمسيحية في فرنسا


دبي- حيان نيوف

قالت تقارير صحفية أن 15 ألف مسلم يعتنقون المسيحية سنويا في فرنسا، وأن معظمهم يخفي أمره عن مجتمعه تخوفا من تعرضه "للنبذ". إلا أن زعيم المنظمات الإسلامية في فرنسا شكك في صحة هذه الأرقام رغم تشديده على أن اعتناق الأديان الأخرى "حرية شخصية لا سلطة لأي شخص عليها".

وأوردت الطبعة الدولية لصحيفة "زي نيوز" الهندية الثلاثاء 6-2-2007، أن المسلمين الذين يعتنقون المسيحية ينبذون من قبل عائلاتهم ويتلقون تهديدات بالقتل، مشيرة إلى أن عشرة آلاف مسلم اعتنقوا الكاثوليكية فيما اعتنق 5 آلاف منهم البروتستانتية.


http://www.alarabiya.net/Articles/2007/02/06/31438.htm
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

مسلسل جديد يحكي قصة حياة الشيخ الفحام
شيخ الأزهر الأسبق

pic2.jpg




http://www.dailymotion.com/lustprophet/video/2767615
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

حملة لمنظمة أمريكية بسبب سعودي اعتنق المسيحية


دبي – العربية.نت

شنت منظمة مسيحية لحقوق الإنسان تعرف بمنظمة الشأن المسيحي العالمي (ICC) حملة على الحكومة السعودية استنادا إلى معلومات بلغتها حول اعتقال مواطن سعودي اعتنق المسيحية.

وتزعم المنظمة أن الحكومة السعودية اعتقلت عماد العبادي (30 سنة) يوم 31 أكتوبر 2004 أثناء عودته لمنزله برفقة ابنه، حيث رافقته الشرطة إلى أن أوصل ابنه من المدرسة إلى منزله، ومن ثم اعتقل ونقل إلى أحد سجون مدينة جدة (غرب السعودية).

وفي بيان لها قالت المنظمة إن عماد الذي اعتنق المسيحية قبل عامين، وهو متزوج ولديه أربعة أبناء اعتقل وأودع سجن في جدة. وفي حديث هاتفي مع المنظمة ادعت والدة عماد من أستراليا أن ابنها الذي هاتفها لاحظت ضعفا في صوته "وكأنه تعرض للتعذيب لإجباره على العودة للإسلام" على حد زعمها. وتقول المنظمة إن عماد ليس أول سعودي يعتقل بسبب تنصره وإنما – بحسب المنظمة – هناك ثلاث أو أربع سعوديين تم اعتقالهم بسبب تنصرهم.

يجدر بالذكر أن المملكة العربية السعودية صنفت كـ" دولة مثيرة لقلق خاص"، وذلك في تقرير حرية الأديان السنوي الذي صدر يوم 15 سبتمبر 2004 والذي احتج على عدم سماح المملكة بأنشطة تبشير، أو إقامة أماكن للعبادة لغير المسلمين. ومن المعروف أن هذا التقرير يصدر سنويا من مكتب حكومي تم تأسيسه في عام 1999م بناء على قرار صدر في الكونغرس الأمريكي يطالب الولايات المتحدة بدور ضد الدول التي تصنف على أنها دول لا تتيح حرية الأديان.

وكان هذا القرار من أول القرارات التي نجحت كتلة المحافظين الجدد في تمريرها في الكونغرس الأمريكي أثناء عهد الرئيس الأمريكي السابق بيل كلنتون وكان القرار الأصلي يطالب بمقاطعة هذه الدول إلا أنه تم تخفيفه، بعد تدخل اللوبي اليهودي خشية تصنيف إسرائيل على أنها من تلك الدول بحكم أن إسرائيل تمنع التبشير للمسيحية. وتمنع الحكومة السعودية مواطنيها بتبديل دينهم بناء على قواعد الشريعة الإسلامية التي تمنع الارتداد عن الإسلام.

http://www.alarabiya.net/Articlep.aspx?S=8812
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

جدل في الأردن حول عمليات تبشير وتنصير للاجئين العراقيين
http://www.iraqcenter.net/vb/showthread.php?t=25934


مئات الأكراد في إقليم كردستان يتحولون إلى الديانة المسيحية
http://www.ankawa.com/forum/index.php/topic,40894.0.html


سته ملايين مسلم يتركون الاسلام ويعتنقون المسيحيه كل عام من افرقيا فقط
http://www.youtube.com/watch?v=oVAxMp8Jpa8


المتنصرون في اليمن مهددين بالاعدام
http://www.humum.net/humum/2006/yem0725.shtml


مفتي ماليزيا يقول بان 100 الف ماليزي تركوا الاسلام
http://ibloga.blogspot.com/2006/07/100000-malaysian-muslims-opt-out-of.html
 

Dark_Angel2008

عضو أصيل
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
1,098
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
live in the dark
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

ربنا يبارك تعبك أخ رياض بالنسبة لموضوع التنصير و التشيع في الأردن لقد كتبت عنه موضوع في قسم الأعضاء المباركين وكنت أنت أيضاً من السباقين ربنا يبارك تعبك بإنتظار ردوود الإخوة المسلمين على الموضوع
 

Dark_Angel2008

عضو أصيل
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
1,098
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
live in the dark
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

سلام ربنا والهنا ومخلصنا وملكنا كلنا يسوع المسيح معكم
بالنسبه للتسجيل الذى أورده المسلمون للأسقف وطبعا احنا مش متأكدين ان هو اسقف ولا شخص عادى تم تقليده فواحد من الذين تكلموا واضح أنه مش مسيحى من أصله وطريقته اسلاميه مكشوفه
يعنى خلينا فى صوت الشخص الأول اللى منعرفش هو أسقف ولا لا هوبيقول بتجيله حالات ارتداد كتيره ممكن الكتير ده يكون حالتين فى الأسبوع مثلا وبالنسبه ليه ده كتير جدا ولأقتطاع التسجيل لم يوضح لنا هل الحالات دى كلها منفعش معاها نصيحه بس أنا متأكد أنه بينفع ن الأزهر لغا جلسات النصح والمشوره علشان بتعطل الأسلمه وهما مستعجلين (الأزهر)علشان بيقبضوا من السعوديهمبالغ جامده مش عايزين المبالغ دى تتأثر وهى مصدر دخل لا يستهان به
وهناك بعض حالات ابتزاز يعنى يجى شخص مسيحى أو مسيحيه أو بيت كامل يقولوا للكنيسه هتدونا فلوس ولا نسلم وهم يدونا فلوس يعنى طريقه للوى دراع الكنيسه وكل واحد له طريقته
وأنا شفت الحالات ديه بنفسى يعنى مش بنتكلم من فراغ
ونظرا لأن ظروف البلد الاقتصاديه والغلاء صعبه جدا وعدم القدره على الزواج فضعاف الايمان ممكن يعملوا اى حاجه علشان يعيشوا
يعنى الموضوع كله ملهوش دعوه بأن الاسلام دين حقيقى ولا لاكل الحكايه ان الناس دى عايزه تعالج مشاكلها الدنيويه ببيع أخرتهم
ولوكان أى واحد بيسلم من أجل الاسلام ذاته ييجى ويقولنا ايه الدليل على نبوة نبى الاسلام وازاى محمد نبى الاسلام ضحىواتهان علشانه وايه المعجزه العطيمه اللى عملها معاه علشان يغير دينه

أخي العزيز لقد سبق أن دخلت هذه القصة على المنتدى قصة الشماس الذي أسلم ولقد شاهدنا مشهد الرجل و بدا عليه الإرتياب و عدم الراحة و قد سمعنا أصوات الضحكات من الخلف و جميعنا يعلم أن القصة مفبركة و موضوع هذه القصة قديم فنحن نعرف أن من يتركون المسيحية من أجل مصالح خاصة و بنعلم أن بعضهم يعود الى المسيحية و قد كتبت الكثير من القصص حول هذا الموضوع و للعلم أنا من أكثر المتابعين لمواضيع المنتديات الإسلامية ووجدة أن أغلبية القصص المطروحة حول أسلمت بعض الأشخاص هي مجرد قصص خيالية أما بخصوص إسلام بعض الأشخاص في الدول الأروبية الأغلبية العظمى منهم يتركون الإسلام و قد سبق و أحضرت تقرير حول الموضوع و نحن نعلم أن برج التجارة قد فتح عيون الكثيريين في الدول الأوربية عن حقيقة الإسلام و ربنا يبارك حياتك يا عزيزي و شكراً على مرورك
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

ربنا يبارك تعبك أخ رياض بالنسبة لموضوع التنصير و التشيع في الأردن لقد كتبت عنه موضوع في قسم الأعضاء المباركين وكنت أنت أيضاً من السباقين ربنا يبارك تعبك بإنتظار ردوود الإخوة المسلمين على الموضوع

اهلا عزيزي دارك ..

نحن غير محتاجين لردودهم لانها لا تقدم ولا تؤخر والفاصل بيننا وبينهم هو اعدادنا واعداهم :smil16:
 

Dark_Angel2008

عضو أصيل
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
1,098
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
live in the dark
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

أخي أحمد إبراهيم
هذه ليست معلومة جديدة بخصوص أحمد ديدات فالجميع يعلم بما فيهم المسلمين
بأن أحمد ديدات من الاحمدية و يمكنك أن تتأكد بنفسك

أما بخصوص أنيس شروش فلم يعرفه جل المعرفة
مع أنه الوحيد الذي إستتطاع هزيمة الداعية أحمد ديدات و له مناظرات في هذا المضمار فقد غفل أحمد ديدات أن هناك مسيحيين شرقيين يستطيعون الرد عليه عندهم باع طويل في حوار الأديان و خصوصاص بين الإسلام و المسيحية فبعض فضائح ديدات في مناظراته مع الدكتور العلامة أنيس شروش
أصبح أحمد ديدات من الماضي
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

http://www.alarabiya.net/articles/2007/05/30/34988.htm


بعد معركة قضائية دامت ست سنوات

محكمة ماليزية ترفض شطب "مسلمة" عن هوية امرأة تحولت للمسيحية



large_26186_34988.jpg


المحكمه رفضت لكي لاتفتح النار علي نفسها مما سياتون لتغير الديانه
والصوره تظهر المسليمن يقفون ينتظرون حكم محاكمهم
لكي تنصف اسلامهم
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

http://www.alarabiya.net/articles/2007/06/04/35143.html


تخلت عنه أسرته إثر مرضه فاعتنى به المبشرون



كنيسة بالكويت ترمم قبرا يضم رفات أول كويتي مسلم تحول للمسيحية[/COLOR]

large_18368_35143.jpg


المتنصر عيسي ابن ابراهيم
 

الحوت

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
21 ديسمبر 2006
المشاركات
5,091
مستوى التفاعل
22
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

الصين ستصبح أكبر بلد مسيحي في العالم خلال السنوات العشر أو الخمسة عشر القادمة

http://arabic.rnw.nl/currentaffairs/cur23050702


12954145




12954137



البوذيين والشيوعيين في الصين يتركون الشرك والكفر ويذهبون الي المسيح بالالف بل بالملايين
 

Ahmed Maher

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
22 مايو 2007
المشاركات
65
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

تقرير لشبكة CNN يؤكد أن الإسلام هو الدين الأكثر نموا وانتشارا فى المجتمع الأمريكى.
http://www.cnn.com/WORLD/9704/14/egypt.islam/
 

Dark_Angel2008

عضو أصيل
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
1,098
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
live in the dark
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

تقرير لشبكة CNN يؤكد أن الإسلام :close_temهو الدين الأكثر نموا وانتشارا فى المجتمع الأمريكى.
http://www.cnn.com/WORLD/9704/14/egypt.islam/

و الآن تقبل الصدمة :spor22:التي تفيد أنه بعد أحداث 11 ستمبير تشير إلى أن الإسلام إنهار فعلياً و إليك هذا التقرير الذي سوف يدمر آمالك يا محمدي


و الآن إليك تكذيب الخبر :gy0000:من هذا الموقع باللغة الإنجليزية حول أكثر الديانات إنتشاراً في الولايات المتحدة :smil7:

Data for Islam reveals that the growing number of Muslims is due primarily to the higher than average birth-rates and consequent population growths of Muslim countries and communities.

In 2006, countries with a Muslim majority had an average population growth rate of 1.8% per year (when weighted by percentage Muslim and population size).[1] This compares with a world population growth rate of 1.12% per year.[2]
According to the World Christian Encyclopaedia, between 1990 and 2000, Islam received around 865,558 converts each year. This compares with an approximate 2,883,011 converts each year for Christianity during the same period.[3]
A United Nations' survey showed that between 1989 and 1998, Europe's Muslim population grew by more than 100 percent, due mainly to the effects of immigration from Muslim countries. Ontario Consultants on Religious Tolerance have an unsourced claim of 2.9% per year.
The American Religious Identification Survey gave Non-Religious groups the largest gain in terms of absolute numbers - 14,300,000 (8.4% of the population) to 29,400,000 (14.1% of the population) for the period 1990 to 2001 in the USA.[4] [5]

Contrary to what Muslims claim, Islam is not the fastest growing religion in America, and quoting news broadcasters and politicians (who get their information from CAIR) does not make it true. Here are the facts from Adherents.com[6]

From the ARIS polls, 1990 and 2000, percent of change:

1- Deity (Deist) +717%
2- Sikhism +338%
3- New Age +240%
4- Hinduism +237%
5- Baha'i +200%
6- Buddhism +170%
7- Native American Religion +119%
8- Nonreligious/Secular +110%
9- Islam +109% :gy0000::smil6:
10- Taoist +74%
11- Humanist +69%
12- Eckankar +44%
13- Unitarian Universalist +25%
14- Scientology +22%
15- Christianity +5%
16- Judaism -10%
17- Agnostic -16%

الدليل هنا على هذا الرابط
 

Dark_Angel2008

عضو أصيل
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
1,098
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
live in the dark
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

و الآن إليك تحطيم آمالك يا من تدعي أن الإسلام ينتشر في أمريكا تفضل إسمع بنفسك و للاسف 75 بالمائة من الذين يعتنقون الإسلام في أمؤيكا يتركونه فوراً تفضل دليل و الإقتباس على الله تعرف تقرأ إنجليزي

New Muslim Converts Leave Islam within a Few Years
According to research by Dr. Ilyas Ba-Yunus[1], 75% of New Muslim Converts in the US leave Islam within a few years. Listen to the clip detailing this research.


 

Ahmed Maher

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
22 مايو 2007
المشاركات
65
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

يا أخى طيب شوف المصدر اللى بتجيب منه معلوماتك وبعد كده اتكلم.. موقع wikiislam زى موقع wikipedia وموقع wikimapia ممكن حضرتك تسجل فيه وتكتب موضوع ان المسيحيين 99% من سكان العالم انما انا جايبلك خبر من اكبر شبكة اخبار امريكية ..وحتى الفيديوهات من موقع youtube اللى بيتكلم فيها هما اصحابها يعنى مفيش اى مجال للغش والتلفيق. وسبحان الله الخبر اللى انت جبته بيؤكد بالأرقام ان انتشار الاسلام اضعاف انتشار المسيحية..وانت اللى قلت مش انا..
على فكرة انا ولله الحمد بتكلم وافهم انجليزى احسن منك.. انت مش بتكلم واحد جاهل انا بدرس انجليزى من 12 سنة ومن 6 سنين دراستى وكتبى كلها مافهاش كلمة مش انجليزى.
وانصحك انت اللى تقوى العربى بتاعك اسمها أمريكا مش أمؤيكا..
لو مش عايزنى اتكلم كنتوا كتبتوا على الموضوع من الاول ممنوع دخول المسلمين..مش نرد بأدب وبدلائل واضحة وصريحة ونلاقيكوا بتشتموا. وتحذفوا المشاركات كمان..يلا شدوا حيلكم واحذفوا المشاركة دى زى ماحذفتوا المشاركتين بتوع امبارح.. يلا ورونا الهمة.
 

Dark_Angel2008

عضو أصيل
عضو مبارك
إنضم
9 نوفمبر 2006
المشاركات
1,098
مستوى التفاعل
2
النقاط
0
الإقامة
live in the dark
رد على: روابط لانتشار المسيحيه

هات خلينا شوي شوي نرد عليك عشان نكشف إلك بعض الحقائق

يا
أخى طيب شوف المصدر اللى بتجيب منه معلوماتك وبعد كده اتكلم.. موقع wikiislam زى موقع wikipedia وموقع wikimapia ممكن حضرتك تسجل فيه وتكتب موضوع ان المسيحيين 99% من سكان العالم انما انا جايبلك خبر من اكبر شبكة اخبار امريكية ..وحتى الفيديوهات من موقع youtube اللى بيتكلم فيها هما اصحابها يعنى مفيش اى مجال للغش والتلفيق. وسبحان الله الخبر اللى انت جبته بيؤكد بالأرقام ان انتشار الاسلام اضعاف انتشار المسيحية..وانت اللى قلت مش انا..
إنته الصراحة عايش في وهم
موقع ويكي إسلام إقتبس من مجموعة مواقع و هي دراسات من مواقع محايدة و شكلك مش قارئ الموضوع من الأساس لإنك ما بدك تستوعب وعايش في مواقع المراحيض الإسلامية
الدراسات مأخوذة من مواقع إحصائية وهي كما كتبت في إقتباسي من موقع www.Adherents.com و لا كمان بدك تنكر ثاني شيء دعمت ردودي بإثباتات بدك تحاول تنكرها وحاجة تانية بتعرف ما هي الطوائف المسيحية المنتشرة لما تعرف ما المقصود ب New age و الطوائف المسيحية الآخرى تعال إتكلم ماشي يا حبيبي كمان يا أستاذ و ليه إنته زعلان البهائية أكثر إنتشاراً من الإسلام أضعاف المرات واخد بالك يا عزيزي

على فكرة انا ولله الحمد بتكلم وافهم انجليزى احسن منك.. انت مش بتكلم واحد جاهل انا بدرس انجليزى من 12 سنة ومن 6 سنين دراستى وكتبى كلها مافهاش كلمة مش انجليزى.
وانصحك انت اللى تقوى العربى بتاعك اسمها أمريكا مش أمؤيكا..
لو مش عايزنى اتكلم كنتوا كتبتوا على الموضوع من الاول ممنوع دخول المسلمين..مش نرد بأدب وبدلائل واضحة وصريحة ونلاقيكوا بتشتموا. وتحذفوا المشاركات كمان..يلا شدوا حيلكم واحذفوا المشاركة دى زى ماحذفتوا المشاركتين بتوع امبارح.. يلا ورونا الهمة.
إنته شوف مع مين حضرتك بتتكلم الأول و بعدين تعال ناقشني ماشي يا حبيبي
وثاني شيء أنا مش جاهل و بلاش نبلش من أولها شتايم ماشي يا عم إحترم نفسك فاهم

نحن لا نشتم أنتم الذين تشتمون فهل إذا إنتقدنا نبي الإسلام و قلنا أنه سارق و زاني ووووووو
و اتينا لك بالدليل نكون بنشتم كيف ذالك . أما أنتم فدائماً تشتمون عقائدنا و تشتموننا و تسيؤون الى المسيح فأي دين شيطاني هذا ....
 
الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
أعلى