يعنى اذا حد سئلنى مثلا
أنت حر يابايبل
لكن الإساءة لا
مفهوم
لماذا لاتؤمن بالاسلام
وقلت لية لانى اؤمن ان محمد ليس رسول بل ادعى النبوة كاذبا يبقى عادى ولا فيها مشكلة ؟؟؟؟؟؟؟
يعنى اذا حد سئلنى مثلا
أنت حر يابايبل
لكن الإساءة لا
مفهوم
يعنى اذا حد سئلنى مثلا
لماذا لاتؤمن بالاسلام
وقلت لية لانى اؤمن ان محمد ليس رسول بل ادعى النبوة كاذبا يبقى عادى ولا فيها مشكلة ؟؟؟؟؟؟؟
تصدق وتؤمن بأيهجميل
أقولك ياجرجس
عدم الإساءة : أنا لاأمن أن محمد رسول
مفيش إساءة ولا مشكلة
أنت حر
أما إنه ادعى النبوة كذبا فهذه طبعا إساءة !
فهنا تضر
تؤذى بها مشاعر المؤمنين بنبوته
أعتقد هناك فرق
وانت مش بتأذى غير المؤمنين بالتفرقة بواسطة
الاذان
والنقاب والحجاب واطلاق اللحية
جميل
أقولك ياجرجس
عدم الإساءة : أنا لاأمن أن محمد رسول
مفيش إساءة ولا مشكلة
أنت حر
أما إنه ادعى النبوة كذبا فهذه طبعا إساءة !
فهنا تضر
تؤذى بها مشاعر المؤمنين بنبوته
أعتقد هناك فرق
اهدى شوية ياأوسى
شايفك متوتر حبتين
أنت بتقول
أنت قايسها غلط
أنت فى بلد اسلامى فالطبيعى أن تكون فيه المشاعر الإسلامية ظاهرة
يعنى افرض أنا رحت مثلا بريطانيا أو فرنسا فهل لى الحق الإعتراض مثلا على أجراس الكنائس ؟
طبعا لا لأنها بلاد مسيحية
خلط آخر
وهل ألزمك به أحد يارجل ؟!
طيب مالبنات المسيحيات بشوفهم كل شوية رايحين جايين براحتهم أوى
شعر مسافر وبنطلون ضيق وأذرع عالية
حد اعترضها
هى حرة
لا لا
أنتم النهاردة متوترين شوية
المادة (1)
جمهورية مصر العربية دولة مستقلة ذات سيادة، موحدة لا تقبل التجزئة، ونظامها ديمقراطى.
والشعب المصرى جزء من الأمتين العربية والإسلامية، ويعتز بانتمائه لحوض النيل والقارة الأفريقية وبامتداده الآسيوى، ويشارك بإيجابية فى الحضارة الإنسانية.
لا حضرتك واضح انك منزلتش الشارع بقالك كتيروكمان واضح انك مش عارف تدافع عن العهر الدستورى دة فمتوتر
اهدى شوية ياأوسى
شايفك متوتر حبتين
أنت بتقول
انت كاذب
انت مش شايفنى ومتعاملتش معايا علشان تعرف من اسلوبى ان كنت متوتر او غير ذلك
واحب اطمنك انا مش بتوتر خالص
أنت قايسها غلط
أنت فى بلد اسلامى فالطبيعى أن تكون فيه المشاعر الإسلامية ظاهرة
يعنى افرض أنا رحت مثلا بريطانيا أو فرنسا فهل لى الحق الإعتراض مثلا على أجراس الكنائس ؟
طبعا لا لأنها بلاد مسيحية
ما معنى بلد مسلمه او مسيحيه
هل المواطنين متساويين ام لا ولا فرق بينهم على اساس العرق او اللون او الاعتقاد
فلما الجامع يعملى ازعاج اقدر اكلم قسم البوليس اقوله الناس دول عاملين ازعاج وحاطين خمس ميكرفونات وبيتكلم فيه واحد بيصوت الساعه 4 صباحا
هل الدستور ده هيكفلى انى اى شخص يزعجنى الساعه 4 الفجر اقدر اشتكيه وان مكانش كدة هل تقبل عكس الوضع بعيدا عن اى شعائر دينيه
هل تقبل انى الساعه 4 الصبح اجى ادقلك الجرس فى ودنك
او انى اشغلك ترانيم على دى جى وافضل مشغله للصباح الباكر
متخلطش الامور
خلط آخر
وهل ألزمك به أحد يارجل ؟!
طيب مالبنات المسيحيات بشوفهم كل شوية رايحين جايين براحتهم أوى
شعر مسافر وبنطلون ضيق وأذرع عالية
حد اعترضها
هى حرة
لا لا
أنتم النهاردة متوترين شوية
أنت قايسها غلط
أنت فى بلد اسلامى فالطبيعى أن تكون فيه المشاعر الإسلامية ظاهرة
يعنى افرض أنا رحت مثلا بريطانيا أو فرنسا فهل لى الحق الإعتراض مثلا على أجراس الكنائس ؟
طبعا لا لأنها بلاد مسيحية
خلط آخر
وهل ألزمك به أحد يارجل ؟!
طيب مالبنات المسيحيات بشوفهم كل شوية رايحين جايين براحتهم أوى
شعر مسافر وبنطلون ضيق وأذرع عالية
حد اعترضها
هى حرة
لا لا
أنتم النهاردة متوترين شوية
جميل
عدم الإساءة : أنا لاأمن أن محمد رسول
مفيش إساءة ولا مشكلة
أنت حر
أما إنه ادعى النبوة كذبا فهذه طبعا إساءة !
فهنا تضر
تؤذى بها مشاعر المؤمنين بنبوته
أعتقد هناك فرق
أنت قايسها غلط
أنت فى بلد اسلامى فالطبيعى أن تكون فيه المشاعر الإسلامية ظاهرة
يعنى افرض أنا رحت مثلا بريطانيا أو فرنسا فهل لى الحق الإعتراض مثلا على أجراس الكنائس ؟
طبعا لا لأنها بلاد مسيحية
خلط آخر
وهل ألزمك به أحد يارجل ؟!
طيب مالبنات المسيحيات بشوفهم كل شوية رايحين جايين براحتهم أوى
شعر مسافر وبنطلون ضيق وأذرع عالية
حد اعترضها
هى حرة
لا لا
أنتم النهاردة متوترين شوية
المادة (11)
ترعى الدولة الأخلاق والآداب والنظام العام، والمستوى الرفيع للتربية والقيم الدينية والوطنية، والحقائق العلمية، والثقافة العربية، والتراث التاريخى والحضارى للشعب؛ وذلك وفقا لما ينظمه القانون
مادة (12)
تحمى الدولة المقومات الثقافية والحضارية واللغوية للمجتمع، وتعمل على تعريب التعليم والعلوم والمعارف.
المادة (14)
يهدف الاقتصاد الوطنى إلى تحقيق التنمية المطردة الشاملة، ورفع مستوى المعيشة وتحقيق الرفاه، والقضاء على الفقر والبطالة، وزيادة فرص العمل، وزيادة الإنتاج والدخل القومي.
وتعمل خطة التنمية على إقامة العدالة الاجتماعية والتكافل، وضمان عدالة التوزيع، وحماية حقوق المستهلك، والمحافظة على حقوق العاملين، والمشاركة بين رأس المال والعمل فى تحمل تكاليف التنمية، والاقتسام العادل لعوائدها.
ويجب ربط الأجر بالإنتاج، وتقريب الفوارق بين الدخول، وضمان حد أدنى للأجور والمعاشات يكفل حياة كريمة لكل مواطن، وحد أقصى فى أجهزة الدولة لا يستثنى منه إلا بناء على قانون.
المادة (29)
لا يجوز التأميم إلا لاعتبارات الصالح العام، وبقانون، ومقابل تعويض عادل.
المادة (43)
حرية الاعتقاد مصونة.
وتكفل الدولة حرية ممارسة الشعائر الدينية وإقامة دور العبادة للأديان السماوية؛ وذلك على النحو الذى ينظمه القانون.
المادة (44)
تُحظر الإساءة أو التعريض بالرسل والأنبياء كافة.
جميل
أقولك ياجرجس
عدم الإساءة : أنا لاأمن أن محمد رسول
مفيش إساءة ولا مشكلة
أنت حر
أما إنه ادعى النبوة كذبا فهذه طبعا إساءة !
فهنا تضر
تؤذى بها مشاعر المؤمنين بنبوته
أعتقد هناك فرق