الرئيسية
المنتديات
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
الكتاب المقدس
الكتاب المقدس
الترجمة اليسوعية
البحث في الكتاب المقدس
تفاسير الكتاب المقدس
الرد على الشبهات الوهمية
قواميس الكتاب المقدس
آيات الكتاب المقدس
آيات من الكتاب المقدس عن تعويضات الله
آيات من الكتاب المقدس عن وجود الله معنا
آيات من الكتاب المقدس عن المولود الجديد
آيات من الكتاب المقدس عن أعياد الميلاد
آيات من الكتاب المقدس عن بداية سنة جديدة
كلمات الترانيم
أسئلة ومسابقات مسيحية
أسئلة وأجوبة في الكتاب المقدس العهد الجديد
أسئلة مسيحية واجابتها للرحلات
مسابقة أعمال الرسل واجابتها
أسئلة دينية مسيحية واجابتها للكبار
تسجيل الدخول
تسجيل
ما الجديد
البحث
البحث
بحث بالعناوين فقط
بواسطة:
المشاركات الجديدة
بحث بالمنتديات
قائمة
تسجيل الدخول
تسجيل
Install the app
تثبيت
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الغش فى الامتحانات
تم تعطيل الجافا سكربت. للحصول على تجربة أفضل، الرجاء تمكين الجافا سكربت في المتصفح الخاص بك قبل المتابعة.
أنت تستخدم أحد المتصفحات القديمة. قد لا يتم عرض هذا الموقع أو المواقع الأخرى بشكل صحيح.
يجب عليك ترقية متصفحك أو استخدام
أحد المتصفحات البديلة
.
الرد على الموضوع
الرسالة
[QUOTE="blackguitar, post: 49027, member: 399"] [B][SIZE=4]الاول قبل ما اتكلم على الغش .............بحب اشكرك يا ديانا لانك طعتينا من مود الحب واسامه منير والكلام ده وفتحتى معانا موضوع مهم فعلا للمناقشه ..........بالرغم ان البعض شايفه بسيط[/SIZE][/B] [B][SIZE=4]الغش فالامتحانات فى وجهه نظرى ليه سببين[/SIZE][/B] [B][SIZE=4]1- عدم المذاكرة : وده يا بيكون عدم المذاكرة التامه - او عدم مذاكرة معلومه معينه[/SIZE][/B] [B][SIZE=4]2- زياده تأكيد المعلومه [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]بصراحه انا مش عارف ........... بس معتقدش ان فيه اب وام ممكن يشجعوا ولادهم على الغش [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]انا رأيى الشخصى ان الغش بكل انواعه غلط وخطيه .......... حتى لو كان غش امتحان [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]لان الغش هنا فيه نوع من انواع سلب مجهود شخص آخر ...... وأخذ معلومات او اشياء بغير وجه حق [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]بمعنى ان واحد تعب وطلع عينيه فالمذاكرة الليل كله ......وواحد تانى كا نايم فالبيت او عى الاقل مهنش عليه يدوس على نفسه فالمذاكرة [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]يبقى هنا بأى وجه حق الشخص التانى .... يجاوب زى الانسان اللى تعب؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[/SIZE][/B] [B][SIZE=4][/SIZE][/B] [B][SIZE=4]يبقى هنا فيه نوع من انواع السلب والسرقه[/SIZE][/B] [B][SIZE=4]لان السرقه هى أخذ أشياء لا تمتلكها ودون وجه حق.....والاشياء دى يا ماديه يا معنوية [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]اذن الغش يعتبر سرقه معنويه[/SIZE][/B] [B][SIZE=4][/SIZE][/B] [B][SIZE=4]ومن رايى ان الانسان اللى بيغش .... يعتبر بيغش نفسه قبل ما يغش اى حد تانى فالامتحان ....وده لانه سمح لنفسه ان يأخذ ما ليس له حق فيه [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]وان كان هذا الغش سبب لنجاحه بل سبب لتقديره فى يوم ..... ولكن عدل ربنا يستقصى انه فيوم سوف يدفع ثمن هذا الغش [/SIZE][/B] [B][SIZE=4][/SIZE][/B] [B][SIZE=4]بالغش نرفض المعونه الالهيه مفضلين الطرق الارضيه والشيطانيه للحصول على ما نريد ...وبالتالى نفقد النعمه والبركه الالهيه [/SIZE][/B] [B][SIZE=4]لاننا بالغش ...........نعتمد على الشيطان اولا لانه بيزرع جوانا الفكرة دى وبنعتمد على ذراع البشر ثانيا وهو الشخص اللى هيغششنا ونرفض معونه ربنا انه يساعدنا .... بل ولم نحاول ان نطلب مساعدته لنا [/SIZE][/B] [B][SIZE=4][/SIZE][/B] [B][SIZE=4]هنا ممكن اقول ان فالغش لعنه على الانسان[/SIZE][/B] [B][SIZE=4]"هكذا قال الرب.ملعون الرجل الذي يتكل على الانسان ويجعل البشر ذراعه وعن الرب يحيد قلبه."(أر 17 :5)[/SIZE][/B] [B][SIZE=4][/SIZE][/B] [B][SIZE=4]وواضحه الآيه جدا ..... ان الاعتماد على ذراع البشر يعتبر عنه على الانسان لانه فيه فقد الثقه فالخالق والثقه فالمخلوق [/SIZE][/B] [B][SIZE=4][/SIZE][/B] [B][SIZE=4]وفالنهايه ........ احصل على مقبول بمجهودى له فرحته اكثر من الحصول على جيد بمجهود غيرى [/SIZE][/B] [/QUOTE]
التحقق
رد
الرئيسية
المنتديات
منتدى الإجتماعيات
ركن الاجتماعيات و الشبابيات
الغش فى الامتحانات
أعلى