الشخص المفكر مش هو ....

لمسة يسوع

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
20 أغسطس 2022
المشاركات
6,635
مستوى التفاعل
3,197
النقاط
113
ساعات بنفتكر إن الشخص اللي بيناقش في كل حاجة
وبيعترض على أي كلام هو ده الشخص "المفكر"
اللي مخه شغال.. بس الحقيقة مش دايماً كده! في فرق كبير
بين التفكير الحقيقي، وبين مجرد الرغبة في الكلام والظهور.

علشان كده، المفكر الحقيقي مش هو:
المجادل: اللي بيدخل في مناقشات كتير مش علشان
يوصل للحقيقة، بس علشان يثبت إنه صح ومش بيقبل أي
رأي تاني وخلاص. الجدال الكتير مش دليل على عمق التفكير.

المعترض: اللي دايماً بيقول "لأ" على أي رأي للناس لمجرد
الاعتراض أو حب الظهور وتميز نفسه عن اللي حواليه،
مش بناءً على منطق أو دراسة.

المتسائل لمجرد السؤال: طرح الأسئلة سهل جداً
وأي حد يقدر يعمله، لكن المفكر مش الشخص اللي
بيرمي أسئلة ويمشي؛ هو الباحث الأمين اللي بيدور بجد
ويسعى يفهم الإجابات ويوصل للحق المطلق.

التفكير الحقيقي مش خناقة بنكسبها، ده رحلة بحث صادقة
بنمشيها عشان نوصل للحق اللي ينور عقولنا وقلوبنا.

شاركنا.. في رأيك، إيه أهم صفة
بتخلي الشخص يوصف بأنه "مفكر حقيقي"؟




 
التعديل الأخير:
أعلى