الرداحة وسام عبد الله........... والجهل الفاحش

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
موقع الانبا تكلا اللى -زى ماانتا عارف- اشهر من نار على علم
ماحنا عارفين ان دا الموقع الوحيد والاوحد اللى بيعتمد عليه 99 فى المية من المراهقين المنتشرين على الشبكة ومنهم وسام الحلوف ولم يمسكوا كتاب واحد فى حياتهم وميعرفوش اصلا شكل الكتاب المقدس نفسه

لكن دى مش مشكلتنا برضة بتستمد معلوماتك منين لكن فى جميع الاحوال وخصوصا اللاهوتية هى بالتاكيد اقل من الحضيض

لكن سؤالنا

هو مين قال ان الله له حجم يحوى داخل حدود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
846
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
بعدد شعر رأسك، طظ في العربية..

اعرفها اكتر من اسمى
تعرف ان الهك ظهر وبان؟ تعرف أن في شهادات موثقة عن رؤية ألهك في صور متعددة؟

موقع الانبا تكلا اللى -زى ماانتا عارف- اشهر من نار على علم
موقع الانبا تكلا، مرجع يعني؟
يعين اللي يقوله موقع الانبا تكلا نقول له "آمين"؟!! هل انت واعي لما تقول؟

بالإضافة لما تقدم، مين على الموقع قال كدا؟
 

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر
أراك تقرر من عندك ولا تبين لنا أين المنطق في تقريرك الزائف سلفاً؟

ال(منطق) هنا هو ان (تجسد الله) ان كان قد حدث فلابد ان له معنى تفيده هذه الكلمة
ولكن المشكلة ان الله قبل التجسد فى كل مكان وبعد التجسد فى كل مكان؟!!
وقدرته نافذة فى كل مكان قبل وبعد التجسد
والله فادر ان يصدر صوتا من كل مكان وجهة قبل التجسد وبعده ايضا؟!1

اذن فما الذى حدث ...ونسميه نحن(تجسد)

لا شئ ولا معنى؟ وصلتك الفكرة؟



يتبع
 

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر
س رد على سؤالى الاول علشان اشرحلك

الرد:

الله لا حجم له ولا يقبل التحجيم والتحديد
والتحديد احد انواعه الحلول المكانى
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
الله لا حجم له ولا يقبل التحجيم والتحديد
والتحديد احد انواعه الحلول المكانى
ملاحظة انا بتكلم عن الهنا الحى مش على رب قريش اللى مش موجود فى التواليت

طيب وطالما الله لا حجم له

اذن التجسد ليس حلول حجم معين فى كيان له حدود

لكن له معنى اخر بعيد عن مفهوم التحجيم

ودعنى اسالك السؤال الثانى

كيف ظهر " كيف المدرك " لموسى النبى كليم الله وراه وكلمه وتعامل معه وهو " غير مدرك "
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
846
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
ال(منطق) هنا هو ان (تجسد الله) ان كان قد حدث فلابد ان له معنى تفيده هذه الكلمة
دا واضح انك مش فاهم سؤالي أصلا!!
انت قلت جملة، الجملة دي مافيهاش إستدلال عقلي منطقي على إستحالة التجسد أو عدم وجود هذه الكلمة!
يعني جملة مالهاش لازمة في موضوعنا، مجرد تقرير زائف لما تعتقده أنت فقط!

ولكن المشكلة ان الله قبل التجسد فى كل مكان وبعد التجسد فى كل مكان؟!!
اه يا مراري!!
الله بعد التجسد كان في مكان؟ ولم يصبح في "كل مكان"؟

والله فادر ان يصدر صوتا من كل مكان وجهة قبل التجسد وبعده ايضا؟!1
اه!
اذن فما الذى حدث ...ونسميه نحن(تجسد)
دا إستفهام لتفهم أم إستنكار؟!!
لو كان إستفهام، يعني أنت مش عارف، إمال إزاي حكمت أن مافيش حاجة اسمها "تجسد" بل والانكى انك تريد الحوار الثنائي في هذا الشيء لذي لا تعرفه أصلا!
لو كان إستنكار، فمازال لا يوجد لديك دليل عقلي او لغوي واحد حتى إلى الآن!

لا شئ ولا معنى؟ وصلتك الفكرة؟
أنهو فكرة؟ الفنكوش؟
 

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر
لكلمة " الغير محوى " صار جسدا

اجابة تشكر عليها
يعنى ايه بقى(الغير محوى صار جسدا)؟.............عايز تحليل للكلام


لاحظة انا بتكلم عن الهنا الحى مش على رب قريش اللى مش موجود فى التواليت

طيب وطالما الله لا حجم له

اذن التجسد ليس حلول حجم معين فى كيان له حدود

لكن له معنى اخر بعيد عن مفهوم التحجيم
هو (المعنى الاخر) ده اللى عايزين نفهمه.


انا مشتت....اكلم مين فيكم
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
846
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
يعنى ايه بقى(الغير محوى صار جسدا)؟.............عايز تحليل للكلام
يعني أنت جاي تتعلم ولا جاي تتحدى وتتناقش وتتناظر؟

هو (المعنى الاخر) ده اللى عايزين نفهمه.
امال انت جاي ترد على أي فهم؟

انا مشتت....اكلم مين فيكم
الإتنين..
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
يعنى ايه بقى(الغير محوى صار جسدا)؟.............عايز تحليل للكلام
لما تقولى ازاى غير المحوى وغير المدرك راه موسى
هو (المعنى الاخر) ده اللى عايزين نفهمه.
بس انت جيت عند الحتة اللى زنقتك وشلتها وانا عايز اجابة عليها
ودعنى اسالك السؤال الثانى

كيف ظهر " كيف المدرك " لموسى النبى كليم الله وراه وكلمه وتعامل معه وهو " غير مدرك
منتظرك
 

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر
طيب هل الله حسب عقيدتك انت يمكن أن يتواجد في المراحيض مثلا؟
سؤالك ده مبنى على افتراض (امكانية) خلو المراحيض من الله
يعنى برضه(احتواء وتحجيم)
سؤال للاستدراج
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
سؤالك ده مبنى على افتراض (امكانية) خلو المراحيض من الله
يعنى برضه(احتواء وتحجيم)
ربك مستوى على العرش يا حضرة
صعد اليه رسولك حسب عقيدتك فهو متخيله بصورة معينة متواجد فى مكان معين ولا يوجد اى تلميح لعدم محدودية الاله فى عقيدتك
 

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر
لما تقولى ازاى غير المحوى وغير المدرك راه موسى

هو فى مسلم واحد قال ان موسى راى الله؟!
لا موسى راى نار فقط


ودعنى اسالك السؤال الثانى

كيف ظهر " كيف المدرك " لموسى النبى كليم الله وراه وكلمه وتعامل معه وهو " غير مدرك
لم يراه بل سمع صوته فقط
 

Molka Molkan

لستم المتكلمين
مشرف سابق
إنضم
31 أغسطس 2009
المشاركات
25,036
مستوى التفاعل
846
النقاط
113
الإقامة
ويل لي إن كنتُ لا اُبشر
سؤالك ده مبنى على افتراض (امكانية) خلو المراحيض من الله
السؤال إستفهامي ولا علاقة له بأي بناء خلفه.. أين جوابك؟

نكرر على أمل ألا تهرب منه لو كنت فعلا تريد الحق وتتكلم بالعقل والمنطق:

طيب هل الله حسب عقيدتك انت يمكن أن يتواجد في المراحيض مثلا؟
 

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
هو فى مسلم واحد قال ان موسى راى الله؟!
لا موسى راى نار فقط
مانت تلميذ الحلوف وسام المتخصص فى النصرانيات بقاله 20 سنة وميعرفش يفرق بين الالف وكوز الدرة فى دينه

عارف ابن تيمية

اعتقد عارفه

كان عامل كتاب للرد على الجمهية واثبت بنصوص قرانية ومحمدية ان رؤية الله جزء اساسى من عقيدتك الاسلامية ودلل على ذلك برؤية موسى لربه
8188886516.png
لم يراه بل سمع صوته فقط

القران قال راه
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي الاعرف 143

القاضى العياض قال ايه عن النص دا

وذكر القاضي عياض عن القاضي أبي بكر بن الطيب ما معناه : أن موسى عليه السلام رأى الله فلذلك خر صعقا



 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر
نكرر على أمل ألا تهرب منه لو كنت فعلا تريد الحق وتتكلم بالعقل والمنطق:

طيب هل الله حسب عقيدتك انت يمكن أن يتواجد في المراحيض مثلا؟

ما اسهل القاء السؤال.........ولكن ما أصعب فهم الاجابة...

الاجابة:
لا تلزمنى ب....(فى) مع الله
الله يتواجد بدون (فى)
فالله يتواجد بلا مكانية اطلاقا
اى ان السؤال مغالطة منطقية مثل سؤال....
هل الله يستطيع خلق صخرة لا يقدر احد حملها( بما في دلك الله)؟


اى لا يصح ابدا استعمال(اين؟) فى كلامنا عن تواجد الله.
 

مصرى ثائر

Active member
عضو
إنضم
7 يونيو 2012
المشاركات
300
مستوى التفاعل
48
النقاط
28
الإقامة
مصر

القران قال راه
وَلَمَّا جَاءَ مُوسَى لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنْظُرْ إِلَيْكَ قَالَ لَنْ تَرَانِي وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي الاعرف 143

القاضى العياض قال ايه عن النص دا

وذكر القاضي عياض عن القاضي أبي بكر بن الطيب ما معناه : أن موسى عليه السلام رأى الله فلذلك خر صعقا




user_offline.gif
[/QUOTE
وما علاقتنا هنا ب(القران)؟!!!
اين قال القران (راى الله)؟
 
التعديل الأخير بواسطة المشرف:

apostle.paul

...............
إنضم
8 ديسمبر 2009
المشاركات
16,118
مستوى التفاعل
1,437
النقاط
0
السؤال بقة الادهى

ان كان موسى الكليم قد تكلم مع ربه تكليما والله غير مدرك ولا يقدر احد ان يعاين

كيف اظهر نفسه لموسى فى صورة يمكن ان يدركها وسمع صوته وادرك ما اراد ان يقول وموسى بشر

فهذا التلميذ الفاشل اراد ان يحول ادراك موسى لربه بان يقول هذا الادراك سمعى وليس رؤية

وبالرغم من ان هناك من دلل على هذة الحادثة بجواز رؤية الله

الا ان مجرد سمعه لله يعنى انه ادركه وقدر ان يتواصل معه وهذا يكفى للتدليل على امكانية ان الاله غير المدرك يمكنه ان يظهر ذاته للبشر
 
أعلى