الرب محتاج لجحش

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
كانت سيارة الرحلات فى طريقها الى احد الاديرة بينما الكاهن يجلس فى مقدمتها مشغول الفكر ومهموم يفكر فى تلك المشاكل الكثيرة التى ظهرت فجأة فى خدمته والتى لا قبل له بها وتلك النفوس المعذبة والتى تنتظر منه حل هذه المشاكل وفكر فى نفسه ما فائدة ان يكون كاهناً وهو غير قادر على حل هذه المشاكل ولماذا ائتمنه الله على هؤلاء الخراف وهو غير قادر على قيادتها والعبور بها الى بر الامان ، وهكذا مضت السيارة فى طريقها والكاهن فى طريقه الى اليأس من مشاكل الخدمة ومن قدراته حتى لمح على بعد مائتى متر من السيارة مشهد غريب اثار انتباهه وقطع حبل تفكيره .

فقد عبر حمار فجأة وفى توقيت غريب الطريق السريع ثنائى الاتجاهات ومن ورائه عدد كبير من الخراف ورغم سرعة السيارة وعدم قدرة السائق على اتخاذ رد فعل سريع الا ان احدا لم يصب لا الحمار ولا الخراف التى تتبعه – ويبدو ان صاحب الخراف يعرف ان الخراف يمكن ان تضل الطريق ولكن الحمار معروف عنه انه يعرف بيت صاحبه وعندما يسير امام الخراف فى اتجاه البيت ستصل الى المنزل بسلام ، ولكن ماذا عن اخطار الطريق والسيارات المسرعة ؟ لكنه الله هو الذى يحرس الحمار والخراف ويقود الحمار ويجعله يتخذ القرار بعبور الطريق فى الوقت المناسب ومن وراءه الخراف .

وهنا ضحك الكاهن فى سعادة لان الله داعبه بهذه الرسالة وقال فى نفسه نعم يا رب أنه انت الذى تقود وليس انا وحتى لو كانت قدراتى متواضعة مثل هذا الحمار الا انك ستستخدمنى لقيادة الخراف لنعبر اكثر الطرق خطورة ونصل بسلام.

كانت هذه القصة من عظة لكاهن كنيسة (بطل القصة) فى اجتماع الخدام ليشجع الخدام فى بداية السنة القبطية على الخدمة بدون المقارنة بين قدراتهم ومصاعب الخدمة

وقد حكى ان شخص بسيط رشح للكهنوت وكان قلقاً جداً يخاف من جسامة الخدمة ويعرف تواضع قدراته ، فذهب الى اب اعترافه واخبره بما يدور بفكره ، وقال له انا لا افقه شيئا فى اى شئ ، فأبتسم الكاهن وقال له : ماذا نطلق على من لا يفهم شيئا فى اى شئ ؟ فقال له : نسميه جحش ، فرد الكاهن بثقة وهل سمعت عن احد ذكر عنه الكتاب ان الرب محتاج اليه سوى الجحش الذى ادخل المسيح الى اورشليم ؟

اننا لكى نحمل المسيح الى الناس او نقود الناس الى المسيح لا نحتاج الى اى مؤهلات او مواهب ذاتية فالعمل كله من نصيب الرب كما يجب ان يكون كل المجد له وحده فأقتنع الرجل البسيط وقبل نعمة الكهنوت واصبح كاهن مبارك يحمل المسيح للناس ويقودهم للمسيح.

فهل بعد ذلك لديك اى حجة يا من لا تخدم حتى الان .. ؟!
 

masry_1979

New member
إنضم
24 نوفمبر 2006
المشاركات
108
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
طيب مش العقل حلو بردو

يعني لما اشبه رجل دين المفروض انه يقود ويحل المشاكل وينصح الناس بجحش ... دا جهل ولا تطاول وعدم إحترام لرجل الدين .
 

بيترالخواجة

<<<< Jesus >>>>
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
872
مستوى التفاعل
12
النقاط
0
فى اية يا مصرى انتا قراة الموضوع
ولا بتحكم من ناحية العنوان
وبعدين العنون بيحكى قصة
اقراء يا مصرى
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
ايوة طبعا يا مصرى ده جهل وتطاول وعدم احترام لرجل الدين انت بتتكلم فى ايه
معلش بقه اعزرنا احنا ناس فهمنا على قدنا
 

meraaa

†كن ضامنى عند نفسك†
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
2,625
مستوى التفاعل
7
النقاط
0
الإقامة
بين كفوف ملك الملوك
اولا يامصرى انا مابلغتش فادى بحاجه عشان يحذفها انا اصلا اعتبر جديده شويه فى المنتدى ومش بعرف انى ابلغ حد بحاجه
تانى حاجه انت ردجيت رد استفزازى ومن غير ماتفهم ايه القصد من القصه
فانا اللى عاوزة افهمهولك ان القصه مش القصد منها تشبيه الكاهن بالجحش طبعا
بس الكاهن لما شاف الجحش وقد ايه قدرته العقليه محدوده ورغم كده عارف انه يقود الخراف ازاى
الكاهن بقه تامل فى الموضوع ده وقال رغم ضعفه وقدراته المحدوده كانسان ربنا هو اللى هيرشده فى رعايته لولاده
ياريت يامصرى تكون فهمت وشكرا ليك اوى
 

sparrow

علي صدرك ربي تتكاني
عضو مبارك
إنضم
1 أكتوبر 2006
المشاركات
4,726
مستوى التفاعل
482
النقاط
0
جميلة اووي يا ميرا
فعلا بسيطة ومعناها كبير
ربنا يباركك​
 

masry_1979

New member
إنضم
24 نوفمبر 2006
المشاركات
108
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اولا يامصرى انا مابلغتش فادى بحاجه عشان يحذفها انا اصلا اعتبر جديده شويه فى المنتدى ومش بعرف انى ابلغ حد بحاجه
تانى حاجه انت ردجيت رد استفزازى ومن غير ماتفهم ايه القصد من القصه
فانا اللى عاوزة افهمهولك ان القصه مش القصد منها تشبيه الكاهن بالجحش طبعا
بس الكاهن لما شاف الجحش وقد ايه قدرته العقليه محدوده ورغم كده عارف انه يقود الخراف ازاى
الكاهن بقه تامل فى الموضوع ده وقال رغم ضعفه وقدراته المحدوده كانسان ربنا هو اللى هيرشده فى رعايته لولاده
ياريت يامصرى تكون فهمت وشكرا ليك اوى

قد تم تشبيهه متقوليش مش القصد يا ميرا مينفعش رجل دين يتشبه بجحش وانا مش خروف علشان يقودني المشبه بالجحش .

يعني معنى كده هقول قصص هشبه فيها الرسل والأنبياء بالحمير وأقول الأصل مش التشبيه .

وبعدين كفايه ظلم بقى انا لم اشتم حتى يحذف ردي مرتين .​
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
قد تم تشبيهه متقوليش مش القصد يا ميرا مينفعش رجل دين يتشبه بجحش وانا مش خروف علشان يقودني المشبه بالجحش .​


يعني معنى كده هقول قصص هشبه فيها الرسل والأنبياء بالحمير وأقول الأصل مش التشبيه .


وبعدين كفايه ظلم بقى انا لم اشتم حتى يحذف ردي مرتين .

هذه قصة و تشبيه, بأن الكاهن او الخادم لا يحتاج لان يكون جبارا, فكل ما يحتاجه ان يكون بالطاعة الموصوفة بالجحش حيث يسوقه صاحبه الى ما يريد, و الكلام هنا عن سياق الرب لك كأنسان في فترة الخدمة فلا تحتاج لكي تكون جبارا و قويا جسميا حتى تقف امام الاسود, لان الرب مع الخادم راعيه و حصنه و الخادم لن يكون ماشيا في مسيرة خدمته و في درب مشيئته وحيدا بل بقيادة الرب له
كما نسوق الجحش, كذلك يقودنا الرب في طريق خدمتنا

فهمت ولا نعيد؟
 

masry_1979

New member
إنضم
24 نوفمبر 2006
المشاركات
108
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
هذه قصة و تشبيه, بأن الكاهن او الخادم لا يحتاج لان يكون جبارا, فكل ما يحتاجه ان يكون بالطاعة الموصوفة بالجحش حيث يسوقه صاحبه الى ما يريد, و الكلام هنا عن سياق الرب لك كأنسان في فترة الخدمة فلا تحتاج لكي تكون جبارا و قويا جسميا حتى تقف امام الاسود, لان الرب مع الخادم راعيه و حصنه و الخادم لن يكون ماشيا في مسيرة خدمته و في درب مشيئته وحيدا بل بقيادة الرب له
كما نسوق الجحش, كذلك يقودنا الرب في طريق خدمتنا

فهمت ولا نعيد؟

ايه دا زعيم المنتدى بنفسه بيرد علي دا ايه التواضع دا طب يا سيدي شكرا جدا على الرد بس

ممكن أقول اللي فهمتو :

ان ربي بيشبهني بالجحش اللي بيقود خراف .

انظر ما هو بالأحمر : ولا جبارا وقويا عقليا !!!!!!!!!!!!!!

شكرا على الرد بس سيب ردي مكتوب بلاش حذف أنا لم أتطاول
 

My Rock

خدام الكل
مدير المنتدى
إنضم
16 مارس 2005
المشاركات
27,358
مستوى التفاعل
3,260
النقاط
113
الإقامة
منقوش على كفيه
ايه دا زعيم المنتدى بنفسه بيرد علي دا ايه التواضع دا طب يا سيدي شكرا جدا على الرد بس

ممكن أقول اللي فهمتو :

ان ربي بيشبهني بالجحش اللي بيقود خراف .

انظر ما هو بالأحمر : ولا جبارا وقويا عقليا !!!!!!!!!!!!!!

شكرا على الرد بس سيب ردي مكتوب بلاش حذف أنا لم أتطاول


أين شبهة بالجحش من ناحية الرب؟ متى و أين؟
الكلام هذا كلام واضع يشبه سوقنا للجحش و طاعة الجحش لنا في سياقه كما يقودنا الرب و طاعتنا له
فالجحش لا يحتاج ان يكون اسدا لكي يسوقه الانسان لبر الامان, لان الانسان بحكمته سيسوقه في الدرب الامن
كذلك يسوقنا الرب فلا نحتاج لان نكون جبابرة لانه هو راعينا و حصننا
كل ما علينا ان نتواضع و نخدم بطاعة

فهمت يا عزيزي و لا لسة؟
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
انت ايه اللى مدخلك هنا اساسا؟؟؟
 

girl_in_jesus

سامحنى يا مخلصى
مشرف سابق
إنضم
10 يناير 2006
المشاركات
3,433
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
فى بيت ابويا المخلص
شكرا لتعبك يا ميرا القصه مفهومه ولكن لمن له عقل
اكيد ربنا بيستخدم قدرات الانسان فى الخدمه وحتى لو كانت صغيره
مش شرط القوه
ربنا يبارك حياتك
 

بيترالخواجة

<<<< Jesus >>>>
عضو مبارك
إنضم
20 نوفمبر 2006
المشاركات
872
مستوى التفاعل
12
النقاط
0
يا جماعة الى مش عغاجبو الموضوع مش عاوزين منو رض يكتفى بلرض لنفسو
مش عاجبو يخبط دماغو فى الحاطة نعملو اية يعنى
الموضوع موجود والرضوض الحمد لله تمام
سلام الرب معكو
 
أعلى