الاشتراك..ثلاثة كيلو جرامات من السكر

peter2006

New member
عضو
إنضم
22 أغسطس 2006
المشاركات
89
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
هذه قصه لقداسة البابا كيرلس السادس صلاته فتكون معنا

قام احد الاشخاص بتنظيم رحله لزيارة دير مارمينا بمريوط بعد نياحة البابا كيرلس بعدة شهور وتقدم للاشتراك في الرحله شخص اسمه رزق وبعد ان دفع الاشتراك قال انه سيصطحب معه ابنه البالغ من العمر 16 سنه. فقال له منظم الرحله انه يلزم دفع اشتراك فقال(سآخذه معي وابقوا رجعوه) فاجبه منظم الرحله(ياعم رزق انت عارف ان البلغ الذي يزيد عن تكلفة الرحله بنشتري بيه هدايا للدير زي السكر وشاي وخلافه .فاذا كنت مصمم علي اخذ ابنك اشتري 3 كيلوا من السكر ويعتبر ابنك دفع اشتراكه) ولكنه رفض هذا القول ايضآ وانصرف..
وفي الصباح ذهب عم رزق لمقابلة منظم الرحله وكان مع عم رزق سكر وشاي هديه لأباء الدير وقال(ان البابا كيرلس أتاه الليله في حلم وقرع باب شقته وكان معهثلاث رهبانفدعاهم للدخول ولما دخلوا قال للبابا تحب تشرب شاي ولا كوكاكولا ياسيدنا؟ فرد البابا قائلا له ..انا لا اشرب شيئآ ياابني هات لاخواتك الرهبان واسقيهم..

امضاء.. ابن من ابناء البابا كيرلس

انا مستني منكم رايكم
 

girl_in_jesus

سامحنى يا مخلصى
مشرف سابق
إنضم
10 يناير 2006
المشاركات
3,433
مستوى التفاعل
27
النقاط
0
الإقامة
فى بيت ابويا المخلص
جميله اوى يا بيتر ...البابا كيرلس ده حبيبى فعلا ملاك على الارض

صلاوته تكون معنا امين ††
 
أعلى