الارتباط العاطفى قبل الزواج؟(artamiss-جاسى)

Mena

New member
إنضم
15 مارس 2006
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
mena_s_84@yahoo.com

انا لا امانع فى الارتباط العاطفى قبل الزواج بس اعتقد انا لازم يكون اهل الشاب والشابة عارفين ويكون فى حدود للتعامل بنهم علشان لو لقدر اللة محصلش نصيب ميبقاش فى مشاكل للطرفين.
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
اهلا بيك يا مينا معانا وميرسى على رئيك بس انت مش شايف ان الاهل ممكن يعارضوا بالذات لو الموضوع مفيهوش دبل يعنى
 

Mena

New member
إنضم
15 مارس 2006
المشاركات
3
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
اولا مبروك يا artamiss ولونى مش عارف على اية بس انا رايى ان الشاب والشابة يكونوا مدين خلفية للاهل واعتقد ان الموضوع ادام ماشى بصراحة من الاول بين الشاب واهلة والشابة واهلهه اعتقد انهم مش هيمانعوا انهم يشوفوا هل همة مناسبين لبعض ولا لا قبل ما يحصل ارتباط احسن من لما يحصل ارتباط على طول وبعدين الموضوع يفشل ونقول ياريت الى جرى ما كان:ranting:
 

Bin_Rodi

New member
عضو
إنضم
19 مارس 2006
المشاركات
61
مستوى التفاعل
1
النقاط
0
مارأيكوا فى الارتباط العاطفى قبل الزواج؟

لازم طبعا امال الناس هاتعرف بعض و مشاعرها ناحية بعض امتى؟؟ بعد الجواز؟؟
انهى الاول العربية و بعد كده الحصان؟؟

المنطقى ان الواحد مثلا يتعرف ببنت و لما يلاقيها مناسبة يتجوزها لو مش مناسبة خلاص
انما تجوزها الأول و بعد كده يتعرف بيها ؟؟؟ هاهاهاها
 

ميتاوس

New member
إنضم
23 أبريل 2006
المشاركات
4
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الارتباط العاطفي ممكن يكون مناسب قبل الجواز و ممكن ينتهى بالفشل

و كذلك الجواز ممكن يكون بعد ارتباط عاطفى و ممكن يكون من غير ارتباط عاطفى و يحصل بعد كدة حب بين الطرفين نتيجة العشرة

و لذا فإن الارتباط العاطفى ليس شرطا أو مقياس

و ربما أفضل أن يأتى الارتباط العاطفى بعد معرفة جيدة بين الطرفين لكى يحكم العقل قبل القلب و لا يحدث انكشاف للعيوب بعد الزواج و هذا لا ينكر دور القلب و لكنى انصح ان يكون له الدور الثانى بعد العقل
 

??????????

مفصول لمخالفة قوانين المنتدى
إنضم
14 مارس 2006
المشاركات
220
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
انا اعتقد ان الجواز لازم يكون فيه ارتباط عاطفي وتفاهم وعندنا في ديننا قال الله تعالى وجعلنا بينكم مودة ورحمة لم يقل حب ولكن المودة هي العاطفة التي تنشا بين الناس ومن آياته أن خلق لكم من أنفسكم أزواجا لتسكنوا إليها وجعل بينكم مودة ورحمة إن في ذلك لآيات لقوم يتفكرون سورة الروم 21 معنى هذا انه شرط توافر المودة بين المتزوجين واقع لان طبعا اذا تزوجت واحدة من دون ان يكون لدينا الحد الادنى من المشاعر وهي المودة لن اكون معها صادق لني سياتي اليوم الذي سابحث فيه عن الموده فالعلاقة الزوجية اساسها المودة والرحمة والتان تخلقان الجو المناسب لاسكتمال الحياة
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
انا بتكلم على ارئكو فى المبدأ بصفه عامه مش محتاجه اثباتات او دلائل من الاديان

انت ك شخص مبادئك توافق على الموضوع ولا لاء
هو ده اللى انا يهمنى اعرفه
 

قيروانى

عضو مبارك
عضو مبارك
إنضم
3 يونيو 2006
المشاركات
65
مستوى التفاعل
4
النقاط
0
الحب قبل الزواج شىء جميل ... يعنى هنتجوز عميانى يا جماعاه مش لازم نحب ونشوف مشاعرنا لفين تاخدنا بس مهم جداااااااااااا المسيح ينور الحب ده بمجده ورضاه عنه يعنى نمشى فى النور ......... الكتاب المقدس مليان امثله لقديسين عاشوا حب قبل الزواج اشهرهم طبعا ابونا يعقوب ... 14 سنه بيحب عشان يتجوز
ربنا يفرح قلبكم بنور حبه السامى امين
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
كويس ان لسه فى حد مهتم بالموضوع ده :mus25:

بس انا عاوزة اعرف يعنى ايه حب فى النورر يا قيروانى
 

hany

New member
عضو
إنضم
8 يونيو 2006
المشاركات
12
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
الاهم الارتباط العاطفى بعد الزواج:94:
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
اهلا بيك يا هانى معانا فى المنتدى هنا
وكلامك فىالسليم واكيد بعد الجواز لازم يكون فيه ارتباط
 

joyce

New member
عضو
إنضم
6 يونيو 2006
المشاركات
22
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
رأيى أنه يكون فى ارتباط عاطفى ولكن يكون هذا الارتباط أخره الزواج من هذا الشخص.
 

mga

New member
إنضم
14 يونيو 2006
المشاركات
8
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
ممكن بس يكون فى شكل رسمى (خطوبة -اتفاق) غير ذلك مش مستحب
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
سلام و محبة للجميع

انا قريت الموضوع كله و اراء الاعضاء كلهم و الموضوع دة بيتعب ناس كتير و فى الحقيقة انا مليش تجارب عملية فى المجال دة لكن هحاول افيدكم...فهمت ان سؤال ارطاميس او ارتاميس مش عارف بتتكتب ازاى هو مش هل توافق على علاقة حب قبل الزواج لكن هل توافق على علاقة حب فى الجامعة؟؟؟

فى فرق كبير.......انا مؤمن بحاجة ان مفيش شاب لسة فى الجامعة و بيحب هيقدر يتجوز الانسانة اللى بيحبها......لكن لو انسان بيشتغل و مكون نفسه و سنه قريب من انسانة بيبحها يبقى ايه المشكلة انه يكون فى بينهم علاقة محترمة لحد ما يتخطبوا رسمى ادام الناس؟؟؟

لكن واحد فى الجامعة لسة و بيحب واحدة اكيد يا اصغر منه يا قده عايزين تقنعونى ان دول ممكن يتجوزوا مثلا؟؟؟

لسة هيخلص دراسة بعد كدة هيدخل الجيش بعد كدة يطلع يشتغل عايز وقت اد ايه دة عشان يكون نفسه و يكون مؤهل انه يتقدم لبنت هو بيحبها؟؟؟

و يا سلام بقى لو البنت مستواها المادى اعلى منه....اهو اللى بيحب و هو فى الجامعة دة عايز وقت اد ايه عشان يكون نفسه و يعيش البنت فى نفس مستواها؟؟؟

المشكلة فى الكلام دة ان صعب البنت تستنى كل الوقت دة منغير ما تكون اتجوزت او اتخطبت

و فى نقطة كمان لفتت انتباهى هى سؤال كزا عضو عن طريقة تفكير الشاب فى البنت

انا اعرف تلت شخصيات: واحد بيحب يكلم بنات كتير عشان فى فراغ كبير فى حياته مش عارف يملاه ازاى فبيحاول يشغل فراغه فى اى حاجة هو بيحبها و الحاجة دى مش شرط تكون بنت لكن اى حاجة هو بيحبها فبالتالى من الحاجات اللى هو بيحبها البنات.

شخص تانى ممكن نسميه شهوانى فبيحاول يوصل لأى بنت عشان يشبع غريزته فقط و ممكن ندخل فى الشخصية دى الشباب اللى بيعاكسوا البنات لأن الشاب اللى بيعاكس البنت بيعاكسها ليه؟؟؟ لأنها جميلة او لفتت انتباهه بجمال من نوع أخر و الشخصية دى بتبقى مشكلة لو البنت حبيته.

شخص تالت اجتماعى بيعيش حياته منطلق مش قافل تفكيره على مجرد انه يكلم بنت او يحب بنت لكن بتيجى معاه صدفة انه يحب بنت و الشخص دة غالبا لو حب بنت غالبا مش بيقولها انه بيحبها لأنه بيبقى عقلانى شوية.

و نقطة تالتة لفتت انتباهى و هى الاستاذة نائبة المشرف العام لاحظتها رافضة فكرة وجود شىء اسمه حب اصلا لكن دة مش صحيح و مش معنى ان انا حبيت مرة و اتنين و تلاتة يبقى مفيش حب...لاء صدقينى الكلام دة مش صحيح لأن الغلط مكانش فى الحب الغلط كان فيكى انتى انك معرفتيش ايه هو الحب قبل ما تحبى او معرفتيش تختارى الوقت الصح للحب او معرفتيش تختارى الانسان اللى تحبيه.

انا اسف ان انا طولت عليكم بس انا جاى هنا بدعوة خاصة:smil12:

تحياتى و محبتى للجميع
 

Michael

عضو نشيط
عضو نشيط
إنضم
9 نوفمبر 2005
المشاركات
4,893
مستوى التفاعل
50
النقاط
0
لسة هيخلص دراسة بعد كدة هيدخل الجيش بعد كدة يطلع يشتغل عايز وقت اد ايه دة عشان يكون نفسه و يكون مؤهل انه يتقدم لبنت هو بيحبها؟؟؟

اية يا عم الاحباط دة

:a82: :a82: :a82:
شخص تالت اجتماعى بيعيش حياته منطلق مش قافل تفكيره على مجرد انه يكلم بنت او يحب بنت لكن بتيجى معاه صدفة انه يحب بنت و الشخص دة غالبا لو حب بنت غالبا مش بيقولها انه بيحبها لأنه بيبقى عقلانى شوية.

انا :yahoo: انا :yahoo: انا:yahoo:

انا اسف ان انا طولت عليكم بس انا جاى هنا بدعوة خاصة

لا ياعم انت تاخد راحتك وتطول زى ما انت عايز :yaka:

انا عمال اقرى كل كلمة منك

وممكن اعرف مين بقى الى دعاك دعوة خاصة دة يبقى مين يعنى ها ما تقول انطق :spor22: :t32:
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
طب انا احترم رايك جدا يا فادى بس انت فعلا كدة فى شيئ من الاحباط فى كلامك يعنى انت بتحكم كدة على كل الشباب الولاد بالذات انهم مايحبوش لا فى الجامعه ولا بعد الجامعه ليه بقى ؟؟؟ اقولك ليه اضافه على كلامك
هايطلع علشان يدور على شغل فين وفين على مايلاقى واذا حصل ولا قى مش ثابت يعنى برضه مش هايعرف يحب
والمرتب اللى بياخده مش كبير علشان يكون نفسه يبقى مش هايعرف يخطبها بدبله حتى

يبقى معنى كدة انه مايحبش خااااااالص يكون افضل
وبعدين فى ملحوظه هنا اصلا فى سؤالى ان الارتباط العاطفى قبل الجواز سواء بقى كان فى الجامعه او بعدها امهم ان قبل الجواز هل ممكن يؤثر على مشاعر الانسان فى جوازة ويعمل مقارنات؟ دة اولا
هل مشاعر الانسان هاتفضل بتدفقها نو الاخر فى الجواز زى ماكانت متدفقه فى حبه ؟ ثانيا
يعنى يمكن كله ركز على نقطه الحب والحب بس ما فتحش نقط تانيه للمناقشه

اتمنى اعرفارئكو
 

Fadie

مسيحى
مشرف سابق
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
3,596
مستوى التفاعل
45
النقاط
0
لاء مش احباط يا مايكل بس واقعية و انا عايز اشوفك انت بقى هتتجوز عندك كام سنة

و artamisss اعتقد كل الكلام دة صح و مظبوط و مش احباط صدقونى لكن دة الواقع اللى احنا بنعيشه الايام دى لكن مش معنى كدة انه ميحبش.......لاء......يحب وقت ما يكون قادر انه ينهى الحب دة نهاية سعيدة.....المشكلة ان الحب مش بمزاج الانسان يعنى لو حب و هو لسة فى الجامعة دة بقى موقف صعب مش عارف ايه حله

بس هنعرف حله لما مايكل يتجوز و يقولنا
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
انت لو استنيت مايكل علشان يحب وبعدين ويجرب ويقولك هاتتنستنى كتيييييييييييييييييير
 

artamisss

مشرف ديموقراطى جدااا
عضو مبارك
إنضم
10 ديسمبر 2005
المشاركات
2,175
مستوى التفاعل
19
النقاط
0
الإقامة
In The Kingdom Of Heavens
محدش رد عل ىاخر سؤالين فى مشاركتى ياريت تردوا
 

Narmar

New member
إنضم
15 أغسطس 2006
المشاركات
8
مستوى التفاعل
0
النقاط
0
انتى تقصدى الارتباط العاطفى فى اى مرحلة هل هى مرحلة ثانوى او جامعة او بعد جامعة؟
 
أعلى